Anonym (abc) skrev 2023-09-21 06:13:20 följande:
Vi åker ganska ofta med halva familjer så jag ser inte alls det som konstigt. Brukar gå till så att jag eller min syster kommer på något vi vill göra och frågar den andra om den vill resa tillsammans pga att våra barn är nära i ålder. Våra respektive är inte inblandade. Ibland pga att det helt enkelt blir billigare utan dom och ibland för att de inte har möjlighet (de har båda sämre möjlighet till semester) och ibland för att de inte känner för just den resan.
Sedan någon gång under planeringens så kommer vi på att vår mamma kanske också vill följa med och då frågar vi henne. Och då har det hänt att hon ibland har velat betala mer än sin del, vi har alltid inledningsvis protesterat men till sist så ryter hon ifrån och säger att hon vill betala. Så för mig känns det inte ett dugg konstigt att det inte är hela familjerna som åker.
Så det som ts skriver är egentligen precis det scenario som vi har i vår familj mest hela tiden. Och det finns som sagt till det också att mamma rest mycket med vårt andra syskons barn utan att tex jag varit medbjuden också.
Ju mer jag läser av det ts skriver så tycker jag det känns oerhört fräckt av henne att lägga sig i mammans och syskonens relationer så som hon gör. Hon är sur att systrarna blir bjudna, men tycker ändå att svärmor ska betala ännu mer för att bjuda hennes man också. Hade varit skillnad om mannen blev dåligt behandlad av svärmor och han själv kände sig utesluten men så verkar det ju inte vara.
Svärmor måste ju kunna resa med ett mindre sällskap och inte behöva ta med hela släkten varje gång för att undvika sura miner. Hon är ju en egen person också, inte bara en mamma som ständigt ska behöva ta hönsyn att inte få göra något med några släktingar för att få kan andra bli sura.
Man läser ju en TS och sen projicerar den på sitt eget liv! 😊 Lite det som är charmen med forum.
Klart man har "rätt att göra som man vill" och hela den biten, och jag hakar mest upp mig på "Thailand". Skulle mina föräldrar för första och enda gången i livet få för sig att åka till Thailand och fråga min syster men inte mig om att bli med, jag skulle tyvärr bli galen!! Ännu värre om de dessutom skulle bjuda. Jag skulle göra ett arv-ärende av det hela då det skulle handla om väldigt mycket pengar för mina föräldrar. Avundsjuk och missunnsam...? Tjaa, varför göra sån skillnad på sina barn?? Varför är syrran värd ett femsiffrigt belopp mer än mig? Jag skulle få såna där tankar "Vad är det för fel på mig, varför duger inte jag, varför vill de inte umgås med mig?". Nu kanske resor likt Thailand är vardagsmat för ts' mans familj och på hans reaktion verkar det så. Men i min värld frågar man ändå alla sina barn om såna saker. Eller rättare sagt, man utelämnar inte bara ett.
Vi gör saker var för sig, såklart. Med åren har vi lärt oss vad som är lönt att fråga varandra och sen bor min syster dessutom många mil härifrån så det är rätt osmidigt.
Som sagt, som att bara bjuda ena föräldern. "Pappa är välkommen, men inte mamma!".