• Anonym (Anonym)

Mamman bjuder 2/3 syskon till Thailand

Fick veta nyligen att min mans mamma har bokat en resa ihop med sina andra två barn och deras barn i vinter. 

Mannen reagerade bara med "vad kul" 

Är det bara jag som tycker att det är lite konstigt att göra så utan att fråga min man? Visst att dom har något närmre relation än vad min man har med mamman , men ändå. Dom är inte osams eller nåt. 

Sen kan jag tycka att det är lite fel att slänga ut en 30-40.000 eller vad kalaset går på, till enbart 2/3 barn. 

Jag kan inte diskutera det med mannen för han bryr sig inte alls. Och jag vet att "i sann familjelivsanda" kommer folk här att kalla mig avundsjuk och om sambon är okej med det är det bara jag som har problem ...men är det NÅN som håller med om att det är dåligt? Barnen/hans syskon har ingen dålig ekonomi. Snarare tvärtom. Bättre än oss. 

• Svar på tråden Mamman bjuder 2/3 syskon till Thailand
  • Limajo
    Limajo skrev 2023-09-21 21:16:50 följande:
    Nu är mina barn inte vuxna men ser dem inte som två skolar som ska fyllas med identiskt innehåll utan som individer med olika behov, känslor och önskemål. Jag har gjort vissa saker med bara ett barn då jag vet att det var det som behövdes eller som skulle uppskattas mycket av just det barnet i den stunden. Jag ger båda tid, uppmärksamhet och kärlek men kan under en period lägga mer pengar på den ene än på den andra. Men det handlar väl om vad man tycker är viktigt här i livet. Pengar eller innehåll.
    Haha, det var det där med redigering. skolar = skålar.
  • Anonym (Anonym)
    Limajo skrev 2023-09-21 21:16:50 följande:
    Nu är mina barn inte vuxna men ser dem inte som två skolar som ska fyllas med identiskt innehåll utan som individer med olika behov, känslor och önskemål. Jag har gjort vissa saker med bara ett barn då jag vet att det var det som behövdes eller som skulle uppskattas mycket av just det barnet i den stunden. Jag ger båda tid, uppmärksamhet och kärlek men kan under en period lägga mer pengar på den ene än på den andra. Men det handlar väl om vad man tycker är viktigt här i livet. Pengar eller innehåll.

Så du hade kunnat tänka dig göra samma sak då, som hans mamma. Bjudit två barn utan att fråga tredje? Eller har jag tolkat inlägget fel? 

med tanke på att min man rest med sin mamma och syrror förr så hade det inte vart nåt konstigt med att han åkte med. 

• Anonym (Anonym)

Vi lägger också mycket pengar på vårt ena barn. Denne har en dyr sport bl.a. så mkt pengar går dit. 

dock får den andre också mycket eller det som behövs. 

nu är det klar ålderskillnad på mina äldre tonårsbarn men min äldsta bor inte hemma Och har en egen inkomst  

skulle aldrig falla mig in och bara fråga vår yngsta om han vill följa med på en resa, utan att fråga vår äldsta. 

fast jag VET att äldsta pluggar på högskola nu Och har fullt upp. Tiden att resa finns inte. 

det handlar ju även om känslan att vara inkluderad. Inte exkluderad av familjen. 

• Anonym (Anonym)

Jag tar bort från favoriter nu. Tack för all input. 

kanske inte var så självklart som jag trodde, alla tycker såklart olika. Inget är kanske rätt eller fel  
    man utgår ofta från sitt eget tänk  

🌸

• Anonym (SA)
    Anonym (abc) skrev 2023-09-21 06:13:20 följande:
    Vi åker ganska ofta med halva familjer så jag ser inte alls det som konstigt. Brukar gå till så att jag eller min syster kommer på något vi vill göra och frågar den andra om den vill resa tillsammans pga att våra barn är nära i ålder. Våra respektive är inte inblandade. Ibland pga att det helt enkelt blir billigare utan dom och ibland för att de inte har möjlighet (de har båda sämre möjlighet till semester) och ibland för att de inte känner för just den resan. 

Sedan någon gång under planeringens så kommer vi på att vår mamma kanske också vill följa med och då frågar vi henne. Och då har det hänt att hon ibland har velat betala mer än sin del, vi har alltid inledningsvis protesterat men till sist så ryter hon ifrån och säger att hon vill betala. Så för mig känns det inte ett dugg konstigt att det inte är hela familjerna som åker. 

Så det som ts skriver är egentligen precis det scenario som vi har i vår familj mest hela tiden. Och det finns som sagt till det också att mamma rest mycket med vårt andra syskons barn utan att tex jag varit medbjuden också.

Ju mer jag läser av det ts skriver så tycker jag det känns oerhört fräckt av henne att lägga sig i mammans och syskonens relationer så som hon gör. Hon är sur att systrarna blir bjudna, men tycker ändå att svärmor ska betala ännu mer för att bjuda hennes man också. Hade varit skillnad om mannen blev dåligt behandlad av svärmor och han själv kände sig utesluten men så verkar det ju inte vara. 

Svärmor måste ju kunna resa med ett mindre sällskap och inte behöva ta med hela släkten varje gång för att undvika sura miner. Hon är ju en egen person också, inte bara en mamma som ständigt ska behöva ta hönsyn att inte få göra något med några släktingar för att få kan andra bli sura. 
    Man läser ju en TS och sen projicerar den på sitt eget liv! 😊 Lite det som är charmen med forum.
    Klart man har "rätt att göra som man vill" och hela den biten, och jag hakar mest upp mig på "Thailand". Skulle mina föräldrar för första och enda gången i livet få för sig att åka till Thailand och fråga min syster men inte mig om att bli med, jag skulle tyvärr bli galen!! Ännu värre om de dessutom skulle bjuda. Jag skulle göra ett arv-ärende av det hela då det skulle handla om väldigt mycket pengar för mina föräldrar. Avundsjuk och missunnsam...? Tjaa, varför göra sån skillnad på sina barn?? Varför är syrran värd ett femsiffrigt belopp mer än mig? Jag skulle få såna där tankar "Vad är det för fel på mig, varför duger inte jag, varför vill de inte umgås med mig?". Nu kanske resor likt Thailand är vardagsmat för ts' mans familj och på hans reaktion verkar det så. Men i min värld frågar man ändå alla sina barn om såna saker. Eller rättare sagt, man utelämnar inte bara ett.
    Vi gör saker var för sig, såklart. Med åren har vi lärt oss vad som är lönt att fråga varandra och sen bor min syster dessutom många mil härifrån så det är rätt osmidigt. 
    Som sagt, som att bara bjuda ena föräldern. "Pappa är välkommen, men inte mamma!".
  • Anonym (F)
    Anonym (SA) skrev 2023-09-27 20:15:50 följande:
    Man läser ju en TS och sen projicerar den på sitt eget liv! 😊 Lite det som är charmen med forum.
    Klart man har "rätt att göra som man vill" och hela den biten, och jag hakar mest upp mig på "Thailand". Skulle mina föräldrar för första och enda gången i livet få för sig att åka till Thailand och fråga min syster men inte mig om att bli med, jag skulle tyvärr bli galen!! Ännu värre om de dessutom skulle bjuda. Jag skulle göra ett arv-ärende av det hela då det skulle handla om väldigt mycket pengar för mina föräldrar. Avundsjuk och missunnsam...? Tjaa, varför göra sån skillnad på sina barn?? Varför är syrran värd ett femsiffrigt belopp mer än mig? Jag skulle få såna där tankar "Vad är det för fel på mig, varför duger inte jag, varför vill de inte umgås med mig?". Nu kanske resor likt Thailand är vardagsmat för ts' mans familj och på hans reaktion verkar det så. Men i min värld frågar man ändå alla sina barn om såna saker. Eller rättare sagt, man utelämnar inte bara ett.
    Vi gör saker var för sig, såklart. Med åren har vi lärt oss vad som är lönt att fråga varandra och sen bor min syster dessutom många mil härifrån så det är rätt osmidigt. 
    Som sagt, som att bara bjuda ena föräldern. "Pappa är välkommen, men inte mamma!".
    Arv ärende? Det finns inget arv så länge dina föräldrar lever .

Och de kan se till att det finns inget att ärva när de ser hur du beter dig. 
  • Anonym (SA)
    Anonym (F) skrev 2023-09-27 20:34:18 följande:
    Arv ärende? Det finns inget arv så länge dina föräldrar lever .

Och de kan se till att det finns inget att ärva när de ser hur du beter dig. 
    Det finns jävligt mycket arv trots att de lever, är du efterbliven eller??

Hur beter jag mig....?

En kompis ligger just nu i en tvist nämligen, och det är tydligen jäkligt viktigt hur tillgångar fördelas fast föräldrarna fortfarande lever. Det ska skrivas gåvobrev, förskott på arv etc. Så uppenbarligen, hur gärna man än vill så har man tydligen ingen rätt att placera sina tillgångar som man själv vill, så länge man har barn.
    Så Nej, de kan inte se till att det inte finns nåt att ärva genom att skänka allt till ETT barn så länge de lever. Om det nu är vad du fokuserar på.
    Sorry.
  • Anonym (abc)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-09-21 20:23:45 följande:
    Han tyckte att det var kul att dom skulle åka. det är allt jag skrivit. Hade han blivit tillfrågad eller bjuden hade han åkt. 
    Och det är det här alla vi som "försvarar" mamman tar fasta på. Din man är ok med det och glad för deras skull vilket antagligen också har varit de signaler han skickat till mamman och systrarna så det finns ju liksom ingenting för dom att diskutera. 

Det är ju DU som är upprörd. Hade din man varit ledsen och känt sig utanför hade mina svar varit annorlunda. Sluta försök att skapa en fejd som inte finns. 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (SA) skrev 2023-09-27 20:15:50 följande:

Tack för förståelsen och typ en av få här med sunt förnuft. förstår att du hade blivit galen, det är ju direkt elakt att enbart fråga ett av barnen Och inte övriga. 

precis som du tänker går mina tankar gällande min sambo och varför mamman gör skillnad på dom och oss. 

🥰

• Anonym (Anonym)

Vi har vart ihop i 25 år och därför skriver jag "oss" om nån n skulle hänga upp sig på det. Men okej, hon gör skillnad på sambon. 

spelar det verkligen nån roll om han är OK med DET I EFTERHAND?? det visste hon ju inte när hon bokade. 

Tycker att det är riktigt märkligt att så många tycker att det gått rätt till. 

• Anonym (abc)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-10-08 23:55:59 följande:

Vi har vart ihop i 25 år och därför skriver jag "oss" om nån n skulle hänga upp sig på det. Men okej, hon gör skillnad på sambon. 

spelar det verkligen nån roll om han är OK med DET I EFTERHAND?? det visste hon ju inte när hon bokade. 

Tycker att det är riktigt märkligt att så många tycker att det gått rätt till. 

Vi som tycker det kanske är vana vid att det är precis så, att mormor/farmor kan åka på semesterresor med några barn och barnbarn men inte alla och man är då glad för de som åkers skull. Någon annan gång är det en annan gruppering som åker. 

Jag tycker det är helt absurt att du som ingift inte släpper det här utan försöker skapa en konflikt som inte finns. 
  • Anonym (111)

Hej TS! 
    Du fick en bra analys tidigare som du inte kommenterade så mycket, sedan fortsatte tråden på "gammalt" vis ändå. 
    Den analysen gick ut på att det är mormor, döttrar samt småbarn som reser. Jag tror att den analysen kan vara den rätta. 
    Den innebär inte att din man eller ni är "persona non grata" utan att man bara gjorde en lite mindre grupp, troligen utifrån att det handlar om de yngsta barnbarnen + mödrar. 

Hela frågan handlar nog mest bara om hur informationen nådde er och det kändes konstigt då. 

Mina föräldrar reste en gång på en långweekend utomlands och tog med sig två barnbarn. Inga andra var med, varken vi vuxna barn eller de andra barnbarnen. Det handlade om att ett av barnbarnen hade mått riktigt dåligt och behövde ett break. En kusin fick då följa med så att det fanns mer jämnårigt sällskap, och man inte bara behöva hänga med de gamla. Övriga barnbarn i liknande ålder förstod upplägget och även vi vuxna förstod, även om det inte var något av våra barn som fick följa med. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (abc) skrev 2023-10-09 07:18:12 följande:
    Vi som tycker det kanske är vana vid att det är precis så, att mormor/farmor kan åka på semesterresor med några barn och barnbarn men inte alla och man är då glad för de som åkers skull. Någon annan gång är det en annan gruppering som åker. 

Jag tycker det är helt absurt att du som ingift inte släpper det här utan försöker skapa en konflikt som inte finns. 

det finns ingen konflikt. Jag pratar inte med nån om detta förutom här. 

men då vet jag att vi ser olika på saken, enligt dig är det ok att bli behandlad så. Enligt mig, konstigt, dåligt beteende. Skulle själv aldrig behandla mina barn så oavsett åldrar. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (111) skrev 2023-10-09 07:34:43 följande:

Hej TS! 
    Du fick en bra analys tidigare som du inte kommenterade så mycket, sedan fortsatte tråden på "gammalt" vis ändå. 
    Den analysen gick ut på att det är mormor, döttrar samt småbarn som reser. Jag tror att den analysen kan vara den rätta. 
    Den innebär inte att din man eller ni är "persona non grata" utan att man bara gjorde en lite mindre grupp, troligen utifrån att det handlar om de yngsta barnbarnen + mödrar. 

Hela frågan handlar nog mest bara om hur informationen nådde er och det kändes konstigt då. 

Mina föräldrar reste en gång på en långweekend utomlands och tog med sig två barnbarn. Inga andra var med, varken vi vuxna barn eller de andra barnbarnen. Det handlade om att ett av barnbarnen hade mått riktigt dåligt och behövde ett break. En kusin fick då följa med så att det fanns mer jämnårigt sällskap, och man inte bara behöva hänga med de gamla. Övriga barnbarn i liknande ålder förstod upplägget och även vi vuxna förstod, även om det inte var något av våra barn som fick följa med. 

Hej! Jo jag förstod att det låg till så. Den analysen stämmer nog. det dina morföräldrar gjorde har jag all förståelse för. Verkligen! 

det handlar inte om nån millimeterrättvisa utan bara att det var så snopet att dom bokat utan att fråga, men det är väl som du säger. 
  • Anonym (Anonym)

Vi har precis kommit hem från en resa till Italien nu btw, eftersom vi alltid reser på hösten eller vintern. 

det är inte synd om oss på nåt vis eller att det är orättvist. Hade tyckt att det var trevligt att åkt med dom men det spelar ingen roll nu. 

det är flera andra släktingar med, så det är inte enbart en mormor, döttrar, barnbarn resa 

• Anonym (abc)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-10-09 07:41:29 följande:

det finns ingen konflikt. Jag pratar inte med nån om detta förutom här. 

men då vet jag att vi ser olika på saken, enligt dig är det ok att bli behandlad så. Enligt mig, konstigt, dåligt beteende. Skulle själv aldrig behandla mina barn så oavsett åldrar. 

Jag anser nog inte att din man "har blivit behandlad" på något särskilt sätt. 

Min första spontana reaktion när du skrev var att det inte alls var bra. Sedan så började jag tänka på hur det är i min egen familj och där gör vi precis så men jag har aldrig ens tänkt på det. Skulle vara jättejobbigt för min och min mans föräldrar om vi satte pressen på dom att de aldrig får planera en resa med ett mindre antal utan att alla alltid måste bli tillfrågade vilket ju både skulle öka kostnad och ändra karaktär på hela resan om man alltid måste vara stora gäng och inte kan åka i mindre konstellationer. 

Mina föräldrar har åkt på massor med långresor med mina barns kusiner som de aldrig kommer åka på med mina barn. Och mina svärföräldrar åkte en hel månad till bortre delarna av asien med min svågers familj. Och jag har aldrig ens tänkt på att det skulle vara aktuellt att vi också skulle bli tillfrågade utan bara med glädje hört deras förväntan inför resorna och glädje efter. 

Mina barn har bara varit utomlands med mina föräldrar en gång (vilket faktiskt var den enda utlandsresa som alla barn varit med på tillsammans med mina föräldrar efter vi skaffat egna familjer), alla deras kusiner har varit utomlands med de massor av gånger. Vi har mer åkt på weekendresor i sverige med mina föräldrar för vi åker så mycket utomlands med familjen,
  • Anonym (Haha)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-10-09 07:49:09 följande:

Vi har precis kommit hem från en resa till Italien nu btw, eftersom vi alltid reser på hösten eller vintern. 

det är inte synd om oss på nåt vis eller att det är orättvist. Hade tyckt att det var trevligt att åkt med dom men det spelar ingen roll nu. 

det är flera andra släktingar med, så det är inte enbart en mormor, döttrar, barnbarn resa 

Och första pris i klassen passiv-aggressiv går till? 😄
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Haha) skrev 2023-10-09 08:40:34 följande:
    Och första pris i klassen passiv-aggressiv går till? 😄

Nej där har du helt fel :) det hade verkligen vart trevligt att åkt med dom men nu åkte vi själva. Visst det kan låta som att man minsann skulle visa dom. 

ville säga det att vi brukar resa, därför hade frågan till sambon inte vart konstig. Jag känner massvis som aldrig reser, vissa är flygrädda. Då förstår man ju. Men dom vet att han älskar värmen :) var bara det. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (abc) skrev 2023-10-09 08:11:30 följande:
    Jag anser nog inte att din man "har blivit behandlad" på något särskilt sätt. 

Min första spontana reaktion när du skrev var att det inte alls var bra. Sedan så började jag tänka på hur det är i min egen familj och där gör vi precis så men jag har aldrig ens tänkt på det. Skulle vara jättejobbigt för min och min mans föräldrar om vi satte pressen på dom att de aldrig får planera en resa med ett mindre antal utan att alla alltid måste bli tillfrågade vilket ju både skulle öka kostnad och ändra karaktär på hela resan om man alltid måste vara stora gäng och inte kan åka i mindre konstellationer. 

Mina föräldrar har åkt på massor med långresor med mina barns kusiner som de aldrig kommer åka på med mina barn. Och mina svärföräldrar åkte en hel månad till bortre delarna av asien med min svågers familj. Och jag har aldrig ens tänkt på att det skulle vara aktuellt att vi också skulle bli tillfrågade utan bara med glädje hört deras förväntan inför resorna och glädje efter. 

Mina barn har bara varit utomlands med mina föräldrar en gång (vilket faktiskt var den enda utlandsresa som alla barn varit med på tillsammans med mina föräldrar efter vi skaffat egna familjer), alla deras kusiner har varit utomlands med de massor av gånger. Vi har mer åkt på weekendresor i sverige med mina föräldrar för vi åker så mycket utomlands med familjen,

Jo vi har också rest bara med hans föräldrar utan syskonen. Dock betalat för oss själva men visst, vill man bjuda andra är det klart man ska göra det. 

jag tycker inte att det är konstigt att resa i olika konstellationer utan var bara detta jag reagerade på. 

mamman har resten ensam med dottern, hans mamma. 

enbart vi har rest med föräldrarna.

pappan har resten med dottern ensam och min sambo ensam. 

var just att dom vet att vi brukar resa denna tid på året  men uppenbarligen ville dom åka själva av nån anledning och tänkte inte på att fråga sambon :) det är även hans andra släktingar som skulle med så det hade ju inte vart fel att åka med morbrorn och mostern heller. 

Det skulle inte vara ett familjehotell heller med lek och stoj och sambon har ju verkligen inget emot sina syskonbarn. Bara kul att träffas ju. 

var nån som skrev att mamman kanske tänkte att det inte hade vart så kul för sambon att åka med småbarn. 

Svar på tråden Mamman bjuder 2/3 syskon till Thailand