• LFF

Hur förvarar du din eltandborste?

Hur förvarar du din eltandborste för att undvika att det blir en massa tråkiga märken på handfatet och att den ser skitig ut på undersidan? Har testat att torka av den men det hjälper inte. Behöver tips! Sambon anser att den ska ligga ner men överallt läser jag att den ska stå upp. Så hur har ni löst det hela?

• Svar på tråden Hur förvarar du din eltandborste?
  • OlleSQ

Aldrig läst att den måste stå upp. Sköljer av min och torkar den torr efteråt. Står sen i en mugg. Brukar inte lämna några märken efter sig då.

• flygrl

Har min i en hylla bredvid handfatet där den kan stå upp. Inte för jag nånsin hört eller läst i manualen för den delen att den måste stå upp. Har sett att min ena brorsa förvarar den liggande. Brukar skölja hela tandborsten under kranen efter jag borstat tänderna och sen torka av med handduken. 😊

• Hobgoblin

Känner igen problemet .... fast man sköljer hela borsten.
    Det borde rimligen bara vara vatten på borsten så blir det ändå ringar på handfatet.

• flygrl
    Hobgoblin skrev 2023-09-21 16:28:45 följande:

Känner igen problemet .... fast man sköljer hela borsten.
    Det borde rimligen bara vara vatten på borsten så blir det ändå ringar på handfatet.

Fast vatten kan också ge ringar och t o m fläckar på en del kläder, inga som inte går få bort men ändå. Antar det är kalket i vattnet som ger ringar.
  • OlgaElvira

Jag har min stående på handfatet i en låda från IKEA tror det heter Godmorgon. Det är lite olika lådor och jag har dem i ba gör ordning och reda. Tandborsten och tandkrämen ryms precis i en av de minsta lådorna.

• OlgaElvira

Jag har min stående på handfatet i en låda från IKEA tror det heter Godmorgon. Det är lite olika lådor och jag har dem i ba gör ordning och reda. Tandborsten och tandkrämen ryms precis i en av de minsta lådorna.

• Nyponet01

Jag är ganska miljövänlig, så jag laddar min bara när det blir urladdat. Så laddaren ligger i en låda och tandborsten i badrumsskåpet. Dock plockar jag av själva borsthuvudet efter varje gång och blåser ur vattnet. 

• Hobgoblin
    flygrl skrev 2023-09-21 16:32:00 följande:
    Fast vatten kan också ge ringar och t o m fläckar på en del kläder, inga som inte går få bort men ändå. Antar det är kalket i vattnet som ger ringar.
    Absolut, men jag bor i ett område som har riktigt mjukt vatten och klägget efter borsten är orimligt i förhållande. 
    Känns som om just tandkräm är svårt att skölja bort ....
  • flygrl
    Nyponet01 skrev 2023-09-21 16:51:50 följande:

Jag är ganska miljövänlig, så jag laddar min bara när det blir urladdat. Så laddaren ligger i en låda och tandborsten i badrumsskåpet. Dock plockar jag av själva borsthuvudet efter varje gång och blåser ur vattnet. 

Samma här med laddningen. Jag laddar när den börjar bli typ svagare och då i sovrummet där laddaren är.
    Hobgoblin skrev 2023-09-21 17:24:32 följande:
    Absolut, men jag bor i ett område som har riktigt mjukt vatten och klägget efter borsten är orimligt i förhållande. 
    Känns som om just tandkräm är svårt att skölja bort ....
    Tandkräm ÄR faktiskt rätt svårt skölja bort, ja. Har hänt jag missat nån tandkrämsfläck i ansiktet och sen försökt få bort den med typ lite saliv på väg till jobbet och det funkar fan aldrig. Det behövs ordentligt med vatten för få bort det. Samma om man råkat fått det på kläderna. 😉

• EnAnonumius
    LFF skrev 2023-09-21 14:24:37 följande:
    Hur förvarar du din eltandborste?

Hur förvarar du din eltandborste för att undvika att det blir en massa tråkiga märken på handfatet och att den ser skitig ut på undersidan? Har testat att torka av den men det hjälper inte. Behöver tips! Sambon anser att den ska ligga ner men överallt läser jag att den ska stå upp. Så hur har ni löst det hela?

Jag tar av tandborsthuvudet från motorn, sköljer av tandborsten på insidan "röret" och borst huvudet, skakar av tandborsten. Hänger upp borsthuvudet i en tandborsthållare.
    Sedan så sköljer jag av hela borstmotorn, även undersidan, och torkar av motorn med en handduk. Ställer sedan ifrån mig borstmotorn..

Det finns inga regler på huruvida motorn skall ligga eller stå. Det är en smaksak huruvida man gör där.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • LFF
    Nyponet01 skrev 2023-09-21 16:51:50 följande:

Självklart laddar man bara när tandborsten säger till att det är dags att ladda. Men laddningshålet och undersidan bli äcklig och lämnar märken ifrån sig när den står upp och ibland känns det som att det spelar ingen roll hur väl man torkar av den och sköljer rent den utan det blir så ändå. Därav att jag söker tips på hur andra förvarar sina eltandborstar.

Angående om de ska stå eller ligga står det följande på OralB's hemsida:

Förvara tandborsten i upprätt position för att låta den lufttorka.

www.oralb.se/sv-se/munhalsa/varfor-oral-b/varfor-eltandborstar/eltandborste-forvara-och-ta-hand-om
Svar på tråden Hur förvarar du din eltandborste?