• Anonym (Ts)

Kan alla lära sig köra bil?

Så frustrerad på mig själv. Jag håller på att ta körkort. Kommer nog hålla på för alltid. Jag behöver körkort, det är inte ett alternativ att inte ta körkort, om jag nu någonsin lyckas. Men alltså, jag är så himla himla harig och nervös i trafiken. Lättstressad. Livrädd. Jag ser alla dessa människor omkring mig som kör bil utan problem, kvinnor, män, unga, gamla, friska, sjuka. Min syster som gick ut gymnasiet med underkänt i vartenda ämne och nu dessutom långtidssjukskriven för ångest klarar av att köra i rusningstrafik och parkera i de trängsta av luckor utan något som helst problem (detta är hennes sätt att peppa mig, att om hon minsann klarar det så gör jag det också). Fint så, men jag är tveksam. Jag är inget geni men jag har alltid varit en rätt bekymmersfri människa, jag vet inte om jag vet hur riktig ångest känns men om jag känt det så är det i samband med bilkörning. HUUUR klarar ni alla att brassa runt som proffs? Kan alla verkligen lära sig köra bil?  Är 38 år gammal, jobbar med bioanalys och har inga sjukdomar, diagnoser eller psykiska problem vad jag vet. Har tryckt ut två ungar, äger ett hus och har avvärjt ett rån där gärningsmannen hade kniv och leker gladeligen i höghöjdsbanor och åker ziplines, men sätt mig vid ratten så darrar jag som ett asplöv. Gråter

• Svar på tråden Kan alla lära sig köra bil?
  • Anonym (V)
    Anonym (Lisa) skrev 2023-09-24 20:52:15 följande:

Tror att det är vanligt att det tar längre tid när man är 30+. En moster till mig tog kortkort när hon var 50 och hon tog massvis med lektioner. Hon hade inte heller någon att övningsköra med, hennes man hade inget körkort. Men till sist körde hon omkring i centrala Göteborg med stort självförtroende. Hon är mycket intelligent, det är inte det som är hindret för bilkörning. 

Alla kan nog lära sig att köra, men det är inte alla som borde. Känner tre som slutat köra bil helt efter ett antal år av bilkörning för de insåg att de var riktigt dåliga bilförare. Alla män. 

Varför skulle detta vara svårare när man är 30+ är 20? Inte så att det är någon större förändring i hjärnan mellan 25 och 35 . Hjärnkapacitet börjar man förlora vid 60 
  • BlåFisk
    Anonym (Ts) skrev 2023-09-25 11:26:47 följande:

Ni är så himla gulliga som engagerar er och svarar! Jag är väldigt pepp nu, och jag ska banne mig bli en alldeles fantastisk och trygg bilförare.
    Ser att en del av er nämner växling, det är faktiskt en av få saker jag känner mig bekväm med, jag tycker inte att det är svårt och jag tycker det är rätt lätt att höra på motorn/"känna av bilen" när det är dags att växla. Dragläget är dock lite jobbigare, i alla fall i bakåtlutning, men jag ska träna. Jag vet att automat är lättare, men ska ändå lära mig manuell.
    Har en jättesnäll make och en jättebra körskolelärare som båda peppar och uppmuntrar och utmanar så det ska nog bli bra. Teorin är jag bra på i alla fall, enligt läraren Skrattande

Det låter ju som att du har insikten om att det är alla situationer som kräver träning, inte växling och sånt. En jättevanlig missuppfattning bland nybörjare är att det är teorin som är svår, visst den känns inte jättesmidig att beta av men att bli trygg med alla olika situationer tar mer tid än folk tror. Kom ihåg det sedan när du HAR körkort:)
  • Anonym (45)
    Anonym (V) skrev 2023-09-25 11:38:03 följande:
    Varför skulle detta vara svårare när man är 30+ är 20? Inte så att det är någon större förändring i hjärnan mellan 25 och 35 . Hjärnkapacitet börjar man förlora vid 60 
    Folk under 30 tror att det händer något magiskt vid 30 som gör att de inte längre kan lära sig nya saker på grund av hög ålder. 

Även en 60-åring kan lära sig köra bil, det är jag rätt säker på. 
  • FruTe

Du klarar det! Kände precis som du och vägrade ens försöka förrän vi flyttade till ett område där jag verkligen behövde kunna köra.
    Var suuupernervös i början men efter 4 månader tog jag mitt körkort, 37 år var jag. Har haft det i 5 år nu och älskar att köra bil!
    Förstår verkligen hur du känner men du fixar det! 

• Lönnsirap

Nä, ALLA kan inte lära sig att köra bil... men det låter faktiskt inte som om du tillhör dem som faktiskt har dåliga förutsättningar.

Precis som folk tidigare påpekat är körkortsboken inriktad på 18 åringars tänk och hur man än bär sig åt så är det massor av olika moment som man ska igenom innan man är klar. 

Trots mängdträning privat och på körskola så behöver man ju faktiskt beta av de moment som man ska kunna. Det finns liksom gått om förare som har någon del i körkortet som kändes stört omöjlig... i mitt eget fall; när tusan ska man hinna med att ta de där sista lektionerna? 

• 19Richie88

Kolla ett enda avsnitt på Sveriges, sveriges värsta bilförare?
    Sen så är jag helt övertygad om att du klarar det!
    Där är ju folk ute på våra vägar man blir rent- ut- sagt rädd Över hur i hvvete dom ens fick ett körkort alls liksom.
    Lycka ti, ts.

• Goneril

Tog kortkort för många år sedan, teorin var lätt, minns inte ens att jag pluggade, men körningen, urtråkigt att köra! Jag tog förvisso kortet, men var alltid rädd, kunde inte beräkna avstånd och blev allmänt nervös. Kortet används som legitimation, behöver inte köra, det gör andra och jag bor centralt. Jag tog körkort men det var rätt onödigt, finns ingen värre sysselsättning. 

• BlåFisk

Det var länge sedan jag läste så många stolliga kommentarer i en och samma tråd!
    När jag varit handledare till alla möjliga har jag märkt att folk är väldigt olika, man lägger lite extra focus på vissa delar av utbildningen beroende på vilken elev man har. Som jag ser det, så är det just expertkommentarerna här i tråden som blottar folks olämplighet.

• Anonym (Ts)

Vet inte om nån bryr sig fortfarande, men tänkte i alla fall uppdatera med att JAG TOG  KÖRKORT IGÅR! I halka och elände. Har kört väldigt intensivt de senaste månaderna, och min körlärare tyckte inte det var etiskt försvarbart att ta betalt för fler lektioner, trots att jag FUCKING FORTFARANDE KÄNNER MIG SÅ OSÄKER. Ursäkta språket, låter som den tonåring jag känner mig som vid ratten. Uppkörningen gick bra, fick mycket beröm av mannen som bedömde mig. Jag var dock inte ett dugg nervös, ironiskt nog, för jag var helt säker på att jag skulle misslyckas och då få ta fler lektioner, vilket jag ville. Tji fick jag. Nu gäller det väl att försöka fortsätta köra så jag inte tappar allt, men känner mig väldigt skakig. Vad är det för fel på mig?!

• Anonym (Ts)
    Anonym (Ts) skrev 2024-01-15 18:46:39 följande:

Vet inte om nån bryr sig fortfarande, men tänkte i alla fall uppdatera med att JAG TOG  KÖRKORT IGÅR! I halka och elände. Har kört väldigt intensivt de senaste månaderna, och min körlärare tyckte inte det var etiskt försvarbart att ta betalt för fler lektioner, trots att jag FUCKING FORTFARANDE KÄNNER MIG SÅ OSÄKER. Ursäkta språket, låter som den tonåring jag känner mig som vid ratten. Uppkörningen gick bra, fick mycket beröm av mannen som bedömde mig. Jag var dock inte ett dugg nervös, ironiskt nog, för jag var helt säker på att jag skulle misslyckas och då få ta fler lektioner, vilket jag ville. Tji fick jag. Nu gäller det väl att försöka fortsätta köra så jag inte tappar allt, men känner mig väldigt skakig. Vad är det för fel på mig?!

Mäh, inte igår, i fredags!! Jag har skrivit igår så många gånger i sms till folk i lördags så det kom av sig självt.
  • Anonym (Hm)

Grattis
  • Anonym (Mia)

Grattis!! Vilken bedrift! Och lyssna på mannen som bedömde dig - han såg att du var bra nog att få ditt körkort och att du har allt du behöver för att föra fram en bil säkert.

Jag, som 45-åring, tog mitt körkort precis i dagarna runt att du skrev din trådstart. Helt ärligt tycker jag fortfarande inte om att köra, men jag ser till att komma ut åtminstone någon gång i veckan för att underhålla kunskaperna. Och det blir lättare ju oftare jag är ute.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Mia) skrev 2024-01-15 19:44:00 följande:
    Grattis!! Vilken bedrift! Och lyssna på mannen som bedömde dig - han såg att du var bra nog att få ditt körkort och att du har allt du behöver för att föra fram en bil säkert.

Jag, som 45-åring, tog mitt körkort precis i dagarna runt att du skrev din trådstart. Helt ärligt tycker jag fortfarande inte om att köra, men jag ser till att komma ut åtminstone någon gång i veckan för att underhålla kunskaperna. Och det blir lättare ju oftare jag är ute.
    Tack!! Och grattis till dig med! Skönt att höra att vi är fler som känner oss lite osäkra. Ska göra som du, försöka köra då och då och hålla det vid liv.
  • Anonym (autobil)

Gammal tråd ser jag men svarar ändå. Tips: 
    ?Ta automatkörkort, du slipper växla och kan fokusera mer på regler, saker runt dig o.s.v., det är säkrare helt enkelt för det är en mindre sak att tänka på.
    ?Hitta en bra körskola och en riktigt bra, trygg körskollärare att köra med!! Jag kände mig typ 1000 gånger tryggare och säkrare när jag körde med min körlärare än hemma med förälder. Körskolbilarna har ju också dubbelkommando så skulle något bli lite tokigt så kan ju körskollärarna rycka in!! Och de förklarar så bra, de är ju utbildade i det! Och jag lovar dig, de är vana vid folk som är sjukt nervösa, jag själv var det i början. Alltså verkligen så nervös, kände ex. Bara ångest inför halkbanan som alla längtar till.

• Anonym (Inget körkort än ;))

Jag vill bara säga lite postitiv feedback att Joakim Lundell, Sveriges mest kändaste Youtuber tog sitt körtkort när han runt 30+, Han kom från botten skrappet och seriöst kravlade sig upp för att nå toppen.

Livet har sina utmaningar men det viktigaste är att man aldrig sluta kämpa, mitt tips är att du laddar ner kanske appen "Körkort" det ska vara en grön app ikon med en bil på, det är inom teori och det brukar hjälpa väldigt mycket.

Fråga mycket när det kommer till övningskör, gör hellre för mycket än för lite.

• Anonym (Juni)

Jag vet att tråden har något år på nacken nu men jag ville bara säga att det kan spela roll vilken lärare man har. Mina föräldrar hade aldrig något jättestort tålamod när det gällde läxläsning och övningskörning var en ständig källa till bråk. Inte lätt att försöka fokusera på trafiken när man vet att ens förälder när som helst kan börja skrika att man gör fel. Jag klickade inte så bra med lärarna på min första trafikskola och gav mer eller mindre upp. När jag bytte skola fick jag en lärare som jag trivdes jättebra med och tog körkortet efter fyra månader, det efter att jag kämpat med övningskörningar i fyra år plus fyra veckor på intensivkurs. Så det är inte kört bara för att man inte lyckas på första, andra, tredje eller tionde försöket 😊

Svar på tråden Kan alla lära sig köra bil?