Sexuella övergrepp
En fråga till er som blivit utsatta för sexuella övergrepp, nu räknar jag allt från tjatsex till tafsningar, våldtäkter mm. Hela spannet.
Innan vi börjar vill jag poängtera att tänka på vad ni skriver, ingens upplevelser ska förminskas här.
Till frågan, hur har det förflutna påverkat er i hur ni fungerar i relation idag? Allt från det psykiska till fysiska. Har ni någon kontakt med psykolog eller annat? Dela gärna med dig av din historia.
Jag var tillsammans med en man under nästan 5 års tid, under dessa åren blev jag dagligen utsatt för tjatsex, ett nej ledde till sura miner och kalla handen. Det eskalerade mer och mer till att jag hamnade i depressioner vid 2 tillfällen, fick vestibulit och blev dagligen mer och mer illa behandlad. Allt var mitt fel. Fick höra att det var fel på mig och hur mycket jag än försökte kommunicera om mina behov så var det skitsamma. Det enda som var viktigt var hans behov. Så sexuella övergrepp i kombination med gashligtning.
Nu snart 3 år efter förhållandet så är de fysiska besvären borta men det psykiska sitter kvar. Jag drar mig för närhet och är rädd för att ha sex, jag är rädd att jag inte kan prestera tillräckligt bra och därmed bli lämnad eller illa behandlad. Detta sätter stora hinder för mig. Jag har nu fått kontakt med en psykolog och har haft första samtalet. Skam och skuldkänslor av att inte alltid vara sugen är nog det som är värst för mig.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-09-28 10:05
Stor diskussion huruvida tjatsex är sexuellt övergrepp eller inte.
- En del som tagit åt sig helt klart och tycker att man ska hålla käft för att de finns de som varit med om värre. Nu var hela meningen med tråden att man skulle oavsett tidigare sexuella upplevelser dela med sig av hur det har påverkat en i efterhand och hur man mår psykiskt/fysiskt idag. Men tydligen får man inte ha trauma om det inte är tillräckligt allvarligt så var försiktiga med vad ni skriver! (Skämt åsido).
Ni har alla förmågan till att googla till er vettiga källor om vad tjatsex egentligen innebär.
Men en kort beskrivning för er som inte orkar.
Det är inte olagligt att tjata. Däremot har vi samtyckeslagen. Tjatsex är som en väg runt samtyckeslagen, då man trots flera nej fortsätter tjata och trycka på/pressa tills man får ett ja eller okej. Detta är ett motvilligt "samtycke". Personen vet att den man tjatar på egentligen inte vill men ger sig inte förrän man får ett ja. Tjatsex kommer ofta i kombination med psykisk misshandel, emotionell utpressning osv. Så att tjata sig till sex är aldrig oskyldigt.