• Anonym (Utsatt)

Sexuella övergrepp

En fråga till er som blivit utsatta för sexuella övergrepp, nu räknar jag allt från tjatsex till tafsningar, våldtäkter mm. Hela spannet. 

Innan vi börjar vill jag poängtera att tänka på vad ni skriver, ingens upplevelser ska förminskas här. 

Till frågan, hur har det förflutna påverkat er i hur ni fungerar i relation idag? Allt från det psykiska till fysiska. Har ni någon kontakt med psykolog eller annat? Dela gärna med dig av din historia. 

Jag var tillsammans med en man under nästan 5 års tid, under dessa åren blev jag dagligen utsatt för tjatsex, ett nej ledde till sura miner och kalla handen. Det eskalerade mer och mer till att jag hamnade i depressioner vid 2 tillfällen, fick vestibulit och blev dagligen mer och mer illa behandlad. Allt var mitt fel. Fick höra att det var fel på mig och hur mycket jag än försökte kommunicera om mina behov så var det skitsamma. Det enda som var viktigt var hans behov. Så sexuella övergrepp i kombination med gashligtning. 

Nu snart 3 år efter förhållandet så är de fysiska besvären borta men det psykiska sitter kvar. Jag drar mig för närhet och är rädd för att ha sex, jag är rädd att jag inte kan prestera tillräckligt bra och därmed bli lämnad eller illa behandlad. Detta sätter stora hinder för mig. Jag har nu fått kontakt med en psykolog och har haft första samtalet. Skam och skuldkänslor av att inte alltid vara sugen är nog det som är värst för mig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-09-28 10:05
    Stor diskussion huruvida tjatsex är sexuellt övergrepp eller inte.

- En del som tagit åt sig helt klart och tycker att man ska hålla käft för att de finns de som varit med om värre. Nu var hela meningen med tråden att man skulle oavsett tidigare sexuella upplevelser dela med sig av hur det har påverkat en i efterhand och hur man mår psykiskt/fysiskt idag. Men tydligen får man inte ha trauma om det inte är tillräckligt allvarligt så var försiktiga med vad ni skriver! (Skämt åsido).

Ni har alla förmågan till att googla till er vettiga källor om vad tjatsex egentligen innebär.

Men en kort beskrivning för er som inte orkar.
    Det är inte olagligt att tjata. Däremot har vi samtyckeslagen. Tjatsex är som en väg runt samtyckeslagen, då man trots flera nej fortsätter tjata och trycka på/pressa tills man får ett ja eller okej. Detta är ett motvilligt "samtycke". Personen vet att den man tjatar på egentligen inte vill men ger sig inte förrän man får ett ja. Tjatsex kommer ofta i kombination med psykisk misshandel, emotionell utpressning osv. Så att tjata sig till sex är aldrig oskyldigt.
  • Svar på tråden Sexuella övergrepp
  • Goneril

TS, hyser stor medkänsla med dig, jag hoppas du får hjälp att bearbeta detta som i mina ögon är ett trauma. I ditt fall har övergreppen pågått i en aldrig sinande följd så länge relationen varade.                                                                                                                                                 Du har helt rätt i din iakttagelse, tjatsex är ett sätt att kringgå samtyckeslagen. Nu har en lag instiftats, 2018, som straffbelägger ovarsam våldtäkt. I lagtexten framgår att frivillighet och samtycke är en förutsättning för sexuell samvaro.Tjatsex, eller utpressning, ligger egentligen inom den paragrafen men där är lagstiftaren otydlig.                                                                                                                                                   Fortfarande, i ett jämställt Sverige år 2023, hänger det patriarkala tolkningsföreträdet som en skugga över detta tema. Det som ibland sägs från juristhåll är att "ord står mot ord" och därmed kan förövaren gå fri. Nu är det ju så  faktiskt, att ingen  eller ytterst få kvinnor skulle anklaga någon för våldtäkt utan skäl med tanke på alla följder det får för henne. Lagstiftaren lutar sig alltför mycket på männens utsago enligt min uppfattning.                                                                                                                                                                                    Allt eftersom fler och fler fall av tjatsex och ovarsam våldtäkt uppmärksammas tror jag att vi är på väg mot ett förändrat synsätt som i sin tur ger anledning att se över dessa lagparagrafer  så att det kvinnliga perspektivet beaktas i högre grad.                          

• Anonym (Tänker ännu på det)
    Anonym (Em) skrev 2023-12-01 11:47:02 följande:
    Juridiskt så finns det olika gränser för vad som är sexuellt övergrepp och vad som är sexuellt ofredande. Man kan dock behöva vara inläst på praxis för att veta var gränsen går och jag är osäker. jag skulle tro att bli tvingad eller bli förmådd att runka av någon är ett sexuellt övergrepp, medan att tvingas/bli förmådd till en kortvarig beröring av någon penis är ett sexuellt ofredande. För övergreppet är det fängelse för normalbrottet minst 6 mån och för mindre grovt i minst 14 dagar. För ofredandet är det fängelse i minst 14 dagar. Men även var det sker räknas ju med och att smyga In på ett barns rum där barnet ska känna trygghet talar ju för att det ska räknas som ett sexuellt övergrepp. Även om det sker utanpå kläder eller utan kläder. 
    Tack för ditt svar. Då behöver jag kanske inte känna mig så kränkt längre. Om det var ett ofredande endast.

Fast tilliten till män har nog tagit rejält med stryk efter den där händelsen i vilket fall, även om det var längesen nu.
  • Goneril

Det har relativiterats i tråden och det förutsåg TS i sin trådstart att så skulle ske. Någon berättar om en svår misshandel som lätt kunde ha slutat på bårhuset, men lagens långa arm nådde förövaren, tack och lov. Detta var förfärligt, det är alla ense om  men det var ju inte riktigt det tråden handlar om, här gäller det att nyansera problemet.                                                                 Den lag som stiftades 2018, oaktsam våldtäkt, har förklarats av BRÅ i en rapport 2020. Det är avsaknad av frivillighet och inte förekomst av våld som avgör. Detta kan tolkas som att tjatsex där hot och utpressning förekommer mycket väl kan vara straffbart.

• Anonym (Malin)
    Goneril skrev 2023-12-02 05:27:10 följande:

Det har relativiterats i tråden och det förutsåg TS i sin trådstart att så skulle ske. Någon berättar om en svår misshandel som lätt kunde ha slutat på bårhuset, men lagens långa arm nådde förövaren, tack och lov. Detta var förfärligt, det är alla ense om  men det var ju inte riktigt det tråden handlar om, här gäller det att nyansera problemet.                                                                 Den lag som stiftades 2018, oaktsam våldtäkt, har förklarats av BRÅ i en rapport 2020. Det är avsaknad av frivillighet och inte förekomst av våld som avgör. Detta kan tolkas som att tjatsex där hot och utpressning förekommer mycket väl kan vara straffbart.

Men vad är aktsam våldtäkt då?
  • Anonym (Em)
    Anonym (Malin) skrev 2023-12-02 11:02:16 följande:
    Men vad är aktsam våldtäkt då?
    Det finns uppsåtlig och oaktsam våldtäkt. Oaktsam innebär ju att du inte har uppsåt men är grovt vårdslös. ?Aktsam våldtäkt? är inte något begrepp i sammanhanget. 
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Em) skrev 2023-12-02 11:41:16 följande:
    Det finns uppsåtlig och oaktsam våldtäkt. Oaktsam innebär ju att du inte har uppsåt men är grovt vårdslös. ?Aktsam våldtäkt? är inte något begrepp i sammanhanget. 
    Tack för info! Men då borde det heta icke uppsåtlig våldtäkt istället för oaktsam. Nuvarande skrivning är inte språkligt korrekt och leder till förvirring. Men talar om sammahandling, våldtäkt, och är den oaktsam borde det rent logiskt finnas aktsam också.
  • Tukt
    Anonym (Malin) skrev 2023-12-02 12:36:36 följande:
    Tack för info! Men då borde det heta icke uppsåtlig våldtäkt istället för oaktsam. Nuvarande skrivning är inte språkligt korrekt och leder till förvirring. Men talar om sammahandling, våldtäkt, och är den oaktsam borde det rent logiskt finnas aktsam också.
    Kul med sådana här forum där folk som från start är en smula dåligt insatta men ändå vet mer än ett gäng jurister och lagvrängare som jobbat med en skrivning i åratal. Skrattande
  • Anonym (Malin)
    Tukt skrev 2023-12-02 13:05:21 följande:
    Kul med sådana här forum där folk som från start är en smula dåligt insatta men ändå vet mer än ett gäng jurister och lagvrängare som jobbat med en skrivning i åratal. Skrattande
    Eller hur? De borde gjort ett bättre jobb med den kompetens som ska finnas på den nivån. Man ska komma ihåg att det är vanliga människor som ska leva efter och förstå skrivningarna. Ett uttryck som oaktsam våldtäkt är en motsägelse i sig och leder till skämt och medvetna missförstånd. Tyvärr ett sätt att ännu en gång förminska kvinnor som utsätts för sexbrott.
  • Goneril

"Oaktsam" i detta sammanhang betyder att man varit oaktsam när det gäller att förvissa sig om samtycke. Begreppet är inte helt klart och entydigt. Skrivningen kunde varit tydligare, det är alltså själva ansatsen, inledningen till den sexuella samvaron som varit oaktsam varför det som sedan följer är våldtäkt.                                                                                             

• Tukt
    Anonym (Malin) skrev 2023-12-02 14:05:55 följande:
    Eller hur? De borde gjort ett bättre jobb med den kompetens som ska finnas på den nivån. Man ska komma ihåg att det är vanliga människor som ska leva efter och förstå skrivningarna. Ett uttryck som oaktsam våldtäkt är en motsägelse i sig och leder till skämt och medvetna missförstånd. Tyvärr ett sätt att ännu en gång förminska kvinnor som utsätts för sexbrott.
    Våra lagar är väl i första hand gjorda för personer med juridisk utbildning och kompetens att förstå. Menar det är ju inte tänkt att alla ska förstå ritningen till ett kärnkraftsverk heller. Sedan kan en såklart läsa på, men då är de mer exakta beskrivningarna förmodligen mest till hjälp. Och kanske framför allt begripligt.
    Eller så sitter man på kammaren och vet allt bäst. Och om saker inte faller en på läppen så är det en kränkning eller förminskade av kön. Livet är bra enkelt i bland! Cool
  • ClumsySmurf
    Anonym (Utsatt) skrev 2023-09-25 17:52:44 följande:

[...]

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-09-28 10:05
    Stor diskussion huruvida tjatsex är sexuellt övergrepp eller inte.

- En del som tagit åt sig helt klart och tycker att man ska hålla käft för att de finns de som varit med om värre. Nu var hela meningen med tråden att man skulle oavsett tidigare sexuella upplevelser dela med sig av hur det har påverkat en i efterhand och hur man mår psykiskt/fysiskt idag. Men tydligen får man inte ha trauma om det inte är tillräckligt allvarligt så var försiktiga med vad ni skriver! (Skämt åsido).

Ni har alla förmågan till att googla till er vettiga källor om vad tjatsex egentligen innebär.

Men en kort beskrivning för er som inte orkar.
    Det är inte olagligt att tjata. Däremot har vi samtyckeslagen. Tjatsex är som en väg runt samtyckeslagen, då man trots flera nej fortsätter tjata och trycka på/pressa tills man får ett ja eller okej. Detta är ett motvilligt "samtycke". Personen vet att den man tjatar på egentligen inte vill men ger sig inte förrän man får ett ja. Tjatsex kommer ofta i kombination med psykisk misshandel, emotionell utpressning osv. Så att tjata sig till sex är aldrig oskyldigt.
    I din situation ska ordet tjatsex sättas i ett större sammanhang så det blir nog jämförbart med övergrepp  men att se enbart tjatsex i sej som sexuellt övergrepp tycker jag är infantilisering.

• ClumsySmurf
    Anonym (Em) skrev 2023-12-02 11:41:16 följande:
    eftersom oaktsam ofta handlar om likgiltighet där man skiter i om man har samtycke eller inte tycker jag att "icke uppsåtlig våldtäkt" blir fel.

"...och är den oaktsam borde det rent logiskt finnas aktsam också."
    är man aktsam våldar man inte folk

• Anonym (M)
    Anser du samma sak om begreppet vårdslöshet i trafik?
  • Anonym (Malin)
    Anonym (M) skrev 2023-12-03 15:20:15 följande:
    Anser du samma sak om begreppet vårdslöshet i trafik?
    Vad menar du? Trafik är inget brott, till skillnad från våldtäkt, Motsatsen till vårdslös är väl ungefär omsorgsfull eller noggrann och det är alldeles utmärkt om man är det i trafiken.
  • Anonym (M)
    Anonym (Malin) skrev 2023-12-03 15:28:36 följande:
    Vad menar du? Trafik är inget brott, till skillnad från våldtäkt, Motsatsen till vårdslös är väl ungefär omsorgsfull eller noggrann och det är alldeles utmärkt om man är det i trafiken.
    Det är utmärkt om man är det i sex också.
Svar på tråden Sexuella övergrepp