Jag tror din känsla säger något om er relation och hans prioriteringar.
Som någon säger ovan så skulle han troligen inte haft en liknande kommunikation med en killkompis. Då messar man inte sent på kvällar/nätter om det inte är något särskilt, enstaka gång.
Däremot skulle jag inte vara tvärsäker på att det faktiskt handlar om en klassisk otrohetshistoria. Det kan faktiskt vara så att han inte riktigt förstår själv. Han har stött på en person (som råkar vara tjej) som det klickar med, de skrattar och har roligt, förstår varandra, delar intressen.
Kanske har han inga tankar på något mer just nu, det finns ingen fysisk närhet eller så. Om det förekommer något liknande en flirt (inte säkert) så kan det vara väldigt försiktigt.
Du behöver prata med honom om detta, jag skulle välja att inte vara direkt anklagande. Då finns risken att han går i försvar och låser sig istället. Berätta hur det känns för dig, att du är orolig och känner dig exkluderad. Han prioriterar tid med en annan tjej, de messar varandra under dygnets alla timmar.
Skulle han vara ok med att du hade motsvarande relation med en annan man?
Fråga honom vad de pratar om. Kanske testa honom genom att fråga om du får läsa?
Det KAN vara en fullt medveten flirt, romans, förälskelse men det är inte helt säkert. Däremot är risken stor, oavsett, att det utvecklar sig till något mer (vilket kräver att båda vill).
För din del räcker det med att du inte mår bra som det är nu, han behöver välja vad han prioriterar och tona ner relationen med sin vän. Annars behöver du välja om du vill fortsätta med honom.