• Anonym (nekcilk)

Vill inte bli dumförklarad

Hej, vill inte bli kallad naiv eller dum eller så, utan bara kolla så att jag är rätt ute. Min man har träffat en kvinna några gånger genom ett gemensamt intresse, inte hemligt eller så.
    Efter ett tag började dock ha väldigt sms-kontakt som jag nu förstått hållit på ett tag. Han säger att de är vänner, men jag "känner " ju att det är känslor med (utöver att det kanske är uppenbart). Nu vet jag inte vad jag ska göra,  vill inte vara en rabiat svartsjuk person.

• Svar på tråden Vill inte bli dumförklarad
  • Tyra myra
    Anonym (Lakrits) skrev 2023-09-26 21:26:58 följande:
    Från ditt håll kanske. Dina killkompisar har redan föreställt sig dig i alla möjliga situationer kan jag lova. Män har alltid opassande tankar som du beskriver det
    Den enda man kan styra är sig självFlört  Vad mina vänner tänker eller känner har jag förstås ingen aning om och det har knappast du heller men gå inte på myten om att män bara har en tanke i skallen, de har faktiskt andra intressen ocksåGlad som fågelskådning tex. 
  • Anonym (Lakrits)
    Tyra myra skrev 2023-09-26 21:38:39 följande:
    Den enda man kan styra är sig själv // Flört  Vad mina vänner tänker eller känner har jag förstås ingen aning om och det har knappast du heller men gå inte på myten om att män bara har en tanke i skallen, de har faktiskt andra intressen ocksåGlad som fågelskådning tex. 
    Jag är man. Det är ingen myt, men ja det enda du kan styra är dig själv . det stämmer!
  • Anonym (nekcilk)

Tack. Jag är inte svartsjuk i vanliga fall och tycker det är självklar att få ha vänner av båda kön, men nu vet jag att de har haft väldigt intensiv kontakt med många, många sms varje dag och även sent framåt natten. 

Ska prata mer med honom idag!

Anonym (Lakrits) skrev 2023-09-26 22:21:33 följande:
    Jag är man. Det är ingen myt, men ja det enda du kan styra är dig själv . det stämmer!
    Du får gärna skriva vad du tänker i det här "fallet". 
  • Anonym (S)

Det är en sak att ha bekanta via en förening t ex, en helt annan att börja ha privat sms-kontakt. Jag tror inte du överreagerar. Det finns normal kontakt och det finns kontakt som inte är ok. Det går inte att beskriva exakt i ord hur många sms per dag osv men det finns definitivt faktorer som gör att det inte är ok. Lita på ditt omdöme!

Att han tycker att det är ett erkännande att ta bort kontakten är bara ett sätt för honom att försvara kontakten. Om ens partner mår dåligt av att man har kontakt med andra så ska man värna om relationen och kapa. Ja, det finns sjukligt svartsjuka personer men jag får inte den vibben från dig.

• DVQ
    Anonym (nekcilk) skrev 2023-09-27 08:39:20 följande:

Tack. Jag är inte svartsjuk i vanliga fall och tycker det är självklar att få ha vänner av båda kön, men nu vet jag att de har haft väldigt intensiv kontakt med många, många sms varje dag och även sent framåt natten. 

En bra tumregel är att ställa sig frågan "skulle han bete sig så här med en killkompis?"

Han skulle knappast sitta vaken på natten och messa fram och tillbaka med en manlig vän om det inte rörde någon form av krissituation och då skulle det vara enkelt att förklara för dig.
  • Anonym (Lakrits)
    Anonym (nekcilk) skrev 2023-09-26 09:56:58 följande:

Skulle gärna ta emot synpunkter från män här också. Ni får gärna skriva precis vad nintyxker och tänker och inte linda in det.

Jag kan hålla med någon som skrev här att han inte skulle bete sig samma med en killkompis. Vi har inte tjejkompisar på det sättet att vi sitter och lägger massa tid på sms. Han vill något med na, sorry. Be han avsluta kontakten eller så drar du. Finns inget mellanting tycker jag. Han vet till 100% vad han gör.
  • Anonym (Han har inte rent mjöl i påsen)
    Anonym (nekcilk) skrev 2023-09-27 08:39:20 följande:

Följ din magkänsla!
    Men tänk dig för när du konfronterar honom. Det finns inte många män som erkänner om man inte har bevis. 

Om man har kontakt med det motsatta könet som man inte är bekväm med att prata om eller visa konversationer mellan då har man korsat en gräns där tilliten är skadad. 
  • Anonym (smurfy)

Jag tror din känsla säger något om er relation och hans prioriteringar.
    Som någon säger ovan så skulle han troligen inte haft en liknande kommunikation med en killkompis. Då messar man inte sent på kvällar/nätter om det inte är något särskilt, enstaka gång.

Däremot skulle jag inte vara tvärsäker på att det faktiskt handlar om en klassisk otrohetshistoria. Det kan faktiskt vara så att han inte riktigt förstår själv. Han har stött på en person (som råkar vara tjej) som det klickar med, de skrattar och har roligt, förstår varandra, delar intressen.
    Kanske har han inga tankar på något mer just nu, det finns ingen fysisk närhet eller så. Om det förekommer något liknande en flirt (inte säkert) så kan det vara väldigt försiktigt.

Du behöver prata med honom om detta, jag skulle välja att inte vara direkt anklagande. Då finns risken att han går i försvar och låser sig istället. Berätta hur det känns för dig, att du är orolig och känner dig exkluderad. Han prioriterar tid med en annan tjej, de messar varandra under dygnets alla timmar.

Skulle han vara ok med att du hade motsvarande relation med en annan man?
    Fråga honom vad de pratar om. Kanske testa honom genom att fråga om du får läsa?

Det KAN vara en fullt medveten flirt, romans, förälskelse men det är inte helt säkert. Däremot är risken stor, oavsett, att det utvecklar sig till något mer (vilket kräver att båda vill).

För din del räcker det med att du inte mår bra som det är nu, han behöver välja vad han prioriterar och tona ner relationen med sin vän. Annars behöver du välja om du vill fortsätta med honom.

• Anonym (Latt att bevisa oskuld genom att visa SMSen)
    Anonym (smurfy) skrev 2023-09-27 09:55:45 följande:

Fråga honom vad de pratar om. Kanske testa honom genom att fråga om du får läsa?

Nar du har forklarat hur du kanner och efter det namner att - "har han inget att dolja sa ar det ju inga problem att visa SMSen for dig, sa att du kan andas ut".

SMSar de endast om det gemensamma intresset sa har han ju inget att dolja och kan lugnt visa dig SMSen. 
    Flirtar han med henne sa vill han saklart absolut inte att du ska se meddelandena. 
  • Anonym (Rädd)

Du är så rädd för att anses vara svartsjuk och bli dömd av andra att du låter bli att konfrontera din man. Såklart har du all rätt att veta vad som pågår så du kan ta ställning till situationen. Sluta vara rädd! Konfrontera!

• Tyra myra

Du behöver inte konfrontera din man. Du kan börja med att beskriva din oro utan att anklaga eller ifrågasätta hans vänskap med kvinnan. 

Beskriv den oro du känner så att din man förstår att du påverkats av vänskapen.

Svar på tråden Vill inte bli dumförklarad