• Anonym (Hemma)

Hade ni åkt utomlands och lämnat barnen hemma?

Vi har aldrig åkt utomlands under våra 25 år ihop, ensamma. 

vi har alltid velat ha med barnen men nu går ena på högskola och andra i 9an med nationella prov så dom får inte ledigt. Och vill heller inte åka.

hade tänkt åka i helgen om vi hittar en billig sista minuten, en vecka till Grekland eller Spanien.

dottern som är 15 vill gärna veta helt själv och vi vet att hon klarar det. Hon är en lugn Tjej som bara håller på med hästar på fritiden mer eller mindre. Ingen oro för att hon ska festa och liknande. Vet att hon är noga med att inte tända ljus eller glömma spisen på m.m. Sonen är 19 och bor oftast hos en kompis.

men ändå känns det så ansvarslöst att åka utomland och lämna henne hemma. Sonen kan vara hemma om dom vill, mormor och morfar bor 5 min promenad bort. Och en massa släktingar i samma stad. 

hur hade ni gjort?  Hon skulle kunna sova hos en vän ett par dagar. Hade ni låtit barnen var hemma själva? eller låtit yngsta vara hemma själv? 

eller rent av inte åkt alls? Sambon har tagit semester sen lång tid tillbaka om vi skulle resa, så dyrt att åka på loven med. 

• Svar på tråden Hade ni åkt utomlands och lämnat barnen hemma?
  • Anonym (Förälder)
    EpicF skrev 2023-10-04 13:46:12 följande:
    Man måste dock inte lära en 11-åring eller 15-åring att laga gourmerätter när de totalt ointresserade av matlagning. 
    inget barn, ingen människa, bara ÄR totalt ointresserad av matlagning.

Barnet/ungdomen/människan har blivit ointresserad eller intresserad beroende av, eller tack vare, sina föräldrar eller av andra i sin nära miljö.

Alla (i princip) föds lika. Fostret är inte vare sig intresserat eller ointresserat av matlagning.

Om barnet senare kommer bli intresserad, eller inte bli intresserad, är självfallet inte genetiskt betingat (åtminstone inte i någon avgörande grad),
    utan beror på föräldrar och miljö i övrigt.

Ska detta ens behöva förklaras???

Många av dagens föräldrar verkar i de mest skilda frågor ha en aldrig sinande strävan att generellt och alltid skylla ifrån sig sitt eget ansvar.
  • Anonym (Klara)

Många som nämner matlådor. Skulle inte fixa nåt sånt men däremot enkel mat som går att laga till. Kan lämna min 16 åring hemma utan problem och har gjort det, men några matlådor har jag inte fixat. Herregud, en 15 åring kan väl laga ihop nåt enkelt? Hemskt många curling-föräldrar här i tråden. Min tonåring skulle tycka jag var konstig om jag fick för mig att göra matlådor...

• Anonym (L)
    EpicF skrev 2023-10-04 13:46:12 följande:
    Man måste dock inte lära en 11-åring eller 15-åring att laga gourmerätter när de totalt ointresserade av matlagning. 
    Barnet är ointresserat för att man inte börjat i tid med att introducera och involvera. Inget annat.
  • EpicF
    Anonym (L) skrev 2023-10-06 12:52:34 följande:
    Barnet är ointresserat för att man inte börjat i tid med att introducera och involvera. Inget annat.
    Eller för att de är ointresserade, trots att man tidigt introducerat och involverat dem. Vissa är bara totalt ointresserad av ex matlagning. 
  • EpicF
    Anonym (L) skrev 2023-10-06 12:52:34 följande:
    Eller för att de är ointresserade, trots att man tidigt introducerat och involverat dem. Vissa är bara totalt ointresserad av ex matlagning.
  • Anonym (Förälder)
    EpicF skrev 2023-10-06 13:11:34 följande:

Inget barn bara ÄR totalt ointresserad av matlagning.

Barnet har blivit ointresserad p g a sina föräldrars handlingar,
    eller av handlingarna av andra i barnets nära miljö.

• EpicF
    Anonym (Förälder) skrev 2023-10-06 15:06:17 följande:

Inget barn bara ÄR totalt ointresserad av matlagning.

Barnet har blivit ointresserad p g a sina föräldrars handlingar,
    eller av handlingarna av andra i barnets nära miljö.

Massor av barn ÄR totalt ointresserad av matlagning. Och nej, det behöver inte beror på föräldrarnas eller andras i barnets när miljös handlingar, eller att föräldrarna inte involverad barnen tidigt. 

Men gratis till att dina barn inte är ointresserad av matlagning. Men dina barn representerar inte alla barn. 
  • Anonym (Förälder)
    EpicF skrev 2023-10-07 10:50:25 följande:
    Massor av barn ÄR totalt ointresserad av matlagning. Och nej, det behöver inte beror på föräldrarnas eller andras i barnets när miljös handlingar, eller att föräldrarna inte involverad barnen tidigt. 

Men gratis till att dina barn inte är ointresserad av matlagning. Men dina barn representerar inte alla barn. 
    Så du tror att ditt nyfödda barn redan vid födseln är ointresserat av matlagning, eller ett det redan är bestämt att just detta barnet kommer att vara ointresserat av matlagning,
    medan ett annat nyfött barn, kanske då just mitt nyfödda barn, redan från födseln har de egenskaperna som gör att det är, eller automatiskt kommer att bli, intresserat av matlagning?

Klarar du verkligen att inbilla dig själv att denna skillnad skulle finnas hos foster och nyfödda barn???

Det är hur självklart som allra helst att det är barnets miljö under dess uppväxt som till allra största delen styr vad barnet kommer att bli intresserat eller ointresserat av.

Det är självfallet ingen generell skillnad mellan två foster, eller nyfödda barn, vid födseln som redan skulle ha bestämt att det ena men inte det andra barnet kommer blir ointresserat av matlagning.

Det är barnets miljö som påverkar detta,
    och allra mest är det självfallet dess föräldrar som påverkar.
  • EpicF
    Anonym (Förälder) skrev 2023-10-08 17:23:09 följande:
    Så du tror att ditt nyfödda barn redan vid födseln är ointresserat av matlagning, eller ett det redan är bestämt att just detta barnet kommer att vara ointresserat av matlagning,
    medan ett annat nyfött barn, kanske då just mitt nyfödda barn, redan från födseln har de egenskaperna som gör att det är, eller automatiskt kommer att bli, intresserat av matlagning?

Klarar du verkligen att inbilla dig själv att denna skillnad skulle finnas hos foster och nyfödda barn???

Det är hur självklart som allra helst att det är barnets miljö under dess uppväxt som till allra största delen styr vad barnet kommer att bli intresserat eller ointresserat av.

Det är självfallet ingen generell skillnad mellan två foster, eller nyfödda barn, vid födseln som redan skulle ha bestämt att det ena men inte det andra barnet kommer blir ointresserat av matlagning.

Det är barnets miljö som påverkar detta,
    och allra mest är det självfallet dess föräldrar som påverkar.
    Jag känner faktiskt inte något nyfödd som är det minsta intresserad av matlagning. Gör du? 

I ts handlar det dessutom om en 15-åring och i tråden har det pratas om ålder från 10. Varken en 15-åring eller en 10-åring kan jämförs med en nyfödd eller ett foster. 

Intresset måste fortfarande finnas hos barnet/tonåringen. Utan intresserat spelar det ingen roll om föräldrarna så involverar från de är nyfödda. 
  • Anonym (Hemma)

Allt har gått bra. Vi snackade i telefon varje dag. Hon hade flera vänner över olika dagar. 

var mycket i stallet. 

hon fick pengar till mat och hon kan laga själv eller köpa färdigt. Svampsås med potatismos och köttbullar etc  

vart en blandning. 

• Anonym (Hemma)
    EpicF skrev 2023-10-08 19:11:51 följande:
    Jag känner faktiskt inte något nyfödd som är det minsta intresserad av matlagning. Gör du? 

I ts handlar det dessutom om en 15-åring och i tråden har det pratas om ålder från 10. Varken en 15-åring eller en 10-åring kan jämförs med en nyfödd eller ett foster. 

Intresset måste fortfarande finnas hos barnet/tonåringen. Utan intresserat spelar det ingen roll om föräldrarna så involverar från de är nyfödda. 
    😂😂😂
  • Anonym (Förälder)
    EpicF skrev 2023-10-08 19:11:51 följande:

Det är ju precis det jag säger!
    Det är inte bestämt i förväg, hos fostret eller det nyfödda barnet, om det ska komma att bli intresserat eller inte av matlagning.

Det är barnets miljö, alltså dess föräldrar, som bestämmer om barnet senare (t ex vid 10 eller 15 år) ska komma att bli intresserat eller ointresserat av matlagning.

Barnet har givetvis inte intresse eller ointresse vid födseln.

Intresse eller ointresse kommer under barnets uppväxt att skapas av dess föräldrar och av den  miljö som barnet växer upp i.

Det är du som förälder som har huvudansvaret för om ditt barn är intresserat eller ointresserat av matlagning. 

Om jag som förälder säger att min 15-åring inte är intresserad av att lära sig laga mat, och att jag inte skulle ha något ansvar för detta,
    då väljer jag den enkla vägen att bara skylla ifrån mig.

Jag erkänner inte att jag själv har ett ansvar för de val jag har gjort när det gäller hur jag har påverkat min 15-åring under dennes uppväxt.

• Anonym (Hemma)

Min mamma lärde inte mig nånting. Tror att hon trodde att jag var ointresserad. Men det blev väl så när hon inte inkluderade mig. 

jag lärde mig själv och i dag är matlagning en passion. Intresset kom långt senare. Så man kan ju lära sig själv på senare år. 

dottern kan laga det hon själv gillar. Sonen har ett litet större intresse. 

matlagningen var det sista problemet när vi skulle åka bort. Var mer att det kändes lite ansvarslöst att lämna en relation ung person hemma själv. med alla skjutningar som är också. Även fast man inte kan påverka det. 

vi har ju släkt nära och hon har många vänner. 

• Core

Jag micrade billys och bredde mackor tills jag var 17, sen flyttade jag hemifrån och överlevde med de kunskaper jag hade tills jag lärde mig laga mat. Fattar inte vad ni tjaffsar om här inne

• Anonym (Hemma)
    Core skrev 2023-10-09 15:36:13 följande:

Jag micrade billys och bredde mackor tills jag var 17, sen flyttade jag hemifrån och överlevde med de kunskaper jag hade tills jag lärde mig laga mat. Fattar inte vad ni tjaffsar om här inne

👍
  • EpicF

Anonym (Förälder): Och igen missar du det som är det mest väsentliga, att barnet själv är intresserad av matlagning. 

Svar på tråden Hade ni åkt utomlands och lämnat barnen hemma?