• Anonym (Rådvill)

Hur förhålla sig till ens partner som inte vill ha sex längre?

Jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig. Min partner har visat på alla sätt att hon inte längre är sugen på sex och inte blir kåt. Kanske beror på att hon tröttnat på mig eller rent generellt på sex, vem vet och det har egentligen mindre betydelse. 

Jag vet inte hur jag ska förhålla mig för det här gör att jag ser henne som en kompis. Och med mina kompisar brukar jag inte kramas (förekommer såklart men inte på daglig basis), pussas på munnen, hålla handen, skicka kort på alla hjärtans dag, köpa blommor, visa ömhet osv utan sånt är reserverat för min romantiska partner.
    Samtidigt verkar hon förvänta sig att jag ska fortsätta göra allt det här för att få henne att känna sig bekräftad och uppmärksammad. 

Även om man inte gör allt sånt bara för att få ligga så känns det ändå lätt förnedrande och som att man gör sig till för någon som inte känner samma tillbaks som man själv. Dvs som om man ger utan att få tillbaks. Samtidigt vill jag kunna ge osjälviskt utan baktankar men har även egna behov i en relation. 
    hur hade/har ni gjort? 

• Svar på tråden Hur förhålla sig till ens partner som inte vill ha sex längre?
  • Anonym (Kaffe)
    Anonym (Samma gamla) skrev 2023-09-28 08:01:41 följande:

Jaha, men det svarar ju inte på varför han vill det? 

Tycker du ts behöver förklara varför han vill ha sex med sin fru/sambo? Kvinnan har har ett förhållande med, kvinnan han förmodligen älskar och har startar upp ett liv med? 
  • Anonym (Samma gamla)
    Anonym (Strut) skrev 2023-09-28 08:40:57 följande:
    Just det här kan man se på många olika områden. Om man inte gör det som kvinnan vill då är det "vad tråkig du är".
    Kvinnor själva får säga  nej till nåt som hon inte vill göra, utan att vara tråkig.
    Män kan nog tycka att hon är tråkig också, varför skulle hon inte kunna vara tråkig?

Mannen får också säga nej, självklart, precis när han vill. Ingen tvingar honom.
  • Anonym (Samma gamla)
    Anonym (Strut) skrev 2023-09-28 08:36:48 följande:
    Nej, jag läste inte vidare, för jag såg att det var fokus på att mannen skulle jobba på att göra kvinnan nöjd. Hade ingen lust att läsa det.

Ja, det är kvinnor själva som sagt detta, och det är i alla åldrar tydligen. Ofta så är mannen nöjd med sexet som de har, och han har inte samma behov av att det ska vara omväxling och nya upplevelser hela tiden.
    Nähe, vad tycker du TS ska göra då? Han borde inte lägga fokus på att göra henne nöjd för det tycker du är, vadå, fel?
  • Anonym (Samma gamla)
    Anonym (Kaffe) skrev 2023-09-28 08:55:40 följande:
    Tycker du ts behöver förklara varför han vill ha sex med sin fru/sambo? Kvinnan har har ett förhållande med, kvinnan han förmodligen älskar och har startar upp ett liv med? 
    TS behöver ingenting. Det är frivilligt att skriva i tråden, utveckla svaren.
  • Anonym (Kaffe)
    Anonym (Samma gamla) skrev 2023-09-28 08:57:35 följande:
    Män kan nog tycka att hon är tråkig också, varför skulle hon inte kunna vara tråkig?

Mannen får också säga nej, självklart, precis när han vill. Ingen tvingar honom.
    Men nu är det ts fråga och han vill ha sex med henne. Det är hans önskan, inget tvång.Varför ifrågasätter du hans vilja om och om igen?

Ingen ska tvingas f.ö men det är inte frågan här heller. 
  • Anonym (Hj)

Hur länge har det här pågått? Handlar det om några veckor/månader eller år?

Har hon varit hos en läkare för att kolla upp eventuella fysiska orsaker? Då måste hon i och för sig själv tycka bristen på lust är ett problem.

Vad använder ni för preventivmedel? Många kvinnor tappar lusten av det.

Har ni haft ett ok sexliv innan och sedan har det dalat eller har det alltid varit si och så?

• Anonym (Samma gamla)
    Anonym (Kaffe) skrev 2023-09-28 09:28:51 följande:
    Men nu är det ts fråga och han vill ha sex med henne. Det är hans önskan, inget tvång.Varför ifrågasätter du hans vilja om och om igen?

Ingen ska tvingas f.ö men det är inte frågan här heller. 
    Ifrågasätta betyder att man tvivlar på om någonting är så, det har jag inte gjort.

Det var du som frågade mig om TS behöver svara, och det behöver han givetvis inte.
  • Anonym (Rådvill)
    Anonym (Hj) skrev 2023-09-28 09:45:14 följande:

Hur länge har det här pågått? Handlar det om några veckor/månader eller år?

Har hon varit hos en läkare för att kolla upp eventuella fysiska orsaker? Då måste hon i och för sig själv tycka bristen på lust är ett problem.

Vad använder ni för preventivmedel? Många kvinnor tappar lusten av det.

Har ni haft ett ok sexliv innan och sedan har det dalat eller har det alltid varit si och så?

År snarare än månader. Inte så att vi inte har sex alls, men det är inte närvarande från hennes sida och hon säger uttryckligen att det bara är för min skull. Verkar svårt för henne att slappna av och ge sig hän. 

Det blev tillfälligt bättre i våras när jag gick en utbildning på annan ort i tre veckor och bara kom hem på helgerna, då blev det faktiskt lite fart i sängen, bla hade hon en squirt-orgasm, rätt häftigt. 
    Men tyvärr ser inte vårt vardagsupplägg ut så, men jag kanske skulle söka jobb off-shore eller på annan ort...

Inga preventivmedel, jag är knipsad så det behövs inte

Det har alltid varit si och så, gått i vågor men sällan haft en längre streak med bra sex, utan mer enstaka gånger. Se även ovan. 
  • Anonym (Samma gamla)
    Anonym (Rådvill) skrev 2023-09-28 13:37:20 följande:
    År snarare än månader. Inte så att vi inte har sex alls, men det är inte närvarande från hennes sida och hon säger uttryckligen att det bara är för min skull. Verkar svårt för henne att slappna av och ge sig hän. 

Det blev tillfälligt bättre i våras när jag gick en utbildning på annan ort i tre veckor och bara kom hem på helgerna, då blev det faktiskt lite fart i sängen, bla hade hon en squirt-orgasm, rätt häftigt. 
    Men tyvärr ser inte vårt vardagsupplägg ut så, men jag kanske skulle söka jobb off-shore eller på annan ort...

Det har alltid varit si och så, gått i vågor men sällan haft en längre streak med bra sex, utan mer enstaka gånger. Se även ovan. 
    Du är nog något på spåren här. Ser man varandra varje dag så saknar man kanske inte den andre så. Kanske ni ska bli särbo och ses på helgerna?
  • Tecum
    Anonym (Rådvill) skrev 2023-09-28 13:37:20 följande:

Som jag skrev tidigare tar hon dig för given. Det du kan göra är att låtsas att du är intresserad av en annan kvinna. Prata om en kvinna på jobbet eller i hobbyn som är sååå trevlig och ni har så mycket att prata om fast ni är förstås bara vänner, och smussla lite med telefonen och var omotiverat glad när du kollat på den...

Kvinnor brukar bli skitsura när jag ger såna råd men faktum är att det kan fungera bättre än man kan tro.
  • Anonym (Samma gamla)
    Tecum skrev 2023-09-28 17:54:15 följande:
    Som jag skrev tidigare tar hon dig för given. Det du kan göra är att låtsas att du är intresserad av en annan kvinna. Prata om en kvinna på jobbet eller i hobbyn som är sååå trevlig och ni har så mycket att prata om fast ni är förstås bara vänner, och smussla lite med telefonen och var omotiverat glad när du kollat på den...

Kvinnor brukar bli skitsura när jag ger såna råd men faktum är att det kan fungera bättre än man kan tro.
    Det är ju inte speciellt snällt, och manipulation.

Själv hade jag tappat intresset direkt. Jag vill inte ha någon som vill ha en annan.

Men visst kanske det funkar på just TS fru.
  • Tecum
    Anonym (Samma gamla) skrev 2023-09-28 18:24:28 följande:
    Det är ju inte speciellt snällt, och manipulation.

Själv hade jag tappat intresset direkt. Jag vill inte ha någon som vill ha en annan.

Men visst kanske det funkar på just TS fru.
    Det är inte snällt, det håller jag med om. Men ändamålet helgar medlen och i detta fall till nytta för bägge.
  • Anonym (Kära vän!)

Återigen en lång tråd om ett hopplöst fall.
    Dumpa henne!
    Du har bara ett liv!
    Ta vara på det.
    Utan sex slocknar allt- Det är bara så.
    Bättre att vara rak och ärlig.

• Anonym (Miss A)

Känner delvis igen mig, efter att vi fick barn verkar det som att min sambo helt tappade intresset . En anledning han sa var att han blev avtänd av tanken på att jag fött barn. Han försöker då och då, men det blir bara konstigt, det känns inte ens upphetsande när det går så långt mellan och man förlorar allt det intima i vardagen. 

Jag har precis som du, börjat känna att jag lever med en kompis. Och därmed blir allt som kramar, pussar osv också konstigt. Ett förhållande är uppbyggt av flera saker, en av dem, som faktiskt är viktig, är intimitet. Och har man inte kvar det, och man inte trivs med det, så är det nog läge att ta ett samtal om ifall man verkligen ska fortsätta leva som ett par. 

• Anonym (Kära vän!)
    Anonym (Miss A) skrev 2023-09-29 19:49:35 följande:

Känner delvis igen mig, efter att vi fick barn verkar det som att min sambo helt tappade intresset . En anledning han sa var att han blev avtänd av tanken på att jag fött barn. Han försöker då och då, men det blir bara konstigt, det känns inte ens upphetsande när det går så långt mellan och man förlorar allt det intima i vardagen. 

Jag har precis som du, börjat känna att jag lever med en kompis. Och därmed blir allt som kramar, pussar osv också konstigt. Ett förhållande är uppbyggt av flera saker, en av dem, som faktiskt är viktig, är intimitet. Och har man inte kvar det, och man inte trivs med det, så är det nog läge att ta ett samtal om ifall man verkligen ska fortsätta leva som ett par. 

Klockrent. Utan sex=Inget förhållande
  • Anonym (Signes)
    Anonym (Rådvill) skrev 2023-09-27 22:04:24 följande:

Ja, fast det funkar ju bara om hon blir sedd, uppskattad och bekräftad av en man hon är attraherad av. Om hon tappat attraktionen för mig så hjälper det inte. 

Hon visar tydligt att hon endast vill ha icke-sexuell uppskattning, även försök till lite lättsam flirt skjuts ner stenhårt 9 gånger av 10. 

Säger jag att hon är vacker eller sexig blir hon mest irriterad tex. 

Och vad säger hon när du frågat:

- vad har hänt som gjort att du tappat attraktionen för mig? Vad kan jag göra för att vi ska komma varandra nära igen generellt- inte sexuellt?

Har bi en emotionell intimitet till varandra? Kan ni prata känslor och djupa saker med varandra och känna er helt trygga i varandras närvaro med att öppna upp er för varandra? Om inte så är det ju DÄR du-ni måste börja.
Svar på tråden Hur förhålla sig till ens partner som inte vill ha sex längre?