• Anonym (J)

    Får inte möblera om - Less

    Flyttade in hos min sambo i våras och har sen dess försökt få det att kännas som mitt hem. Sambon som varit ungkarl sen sonen var liten (nu övre tonåren) gav mig fria händer... 

    Sonen, som har npf, har hela tiden kommenterat minsta förändring, men var här och hälsade på för första gången sen jag möblerade om och han fick fnatt över att jag möblerat om och nu kräver sambon att allt flyttas tillbaka igen för hans skull... 

    Är det här verkligen rimligt? Förra möbleringen var inte alls bra.

  • Svar på tråden Får inte möblera om - Less
  • Anonym (J)
    Anonym (samma) skrev 2023-09-30 09:57:30 följande:

    Har du inte skrivit snart tio trådar om dina problem med just denna sambo och hans 19-åring med autism. Är det inte dags att antingen separera eller gå i familjerådgivning för att få hjälp att kunna prata med varandra på ett konstruktivt sätt?


    Vet att det finns fler liknande trådar, men de är inte mina.
  • Anonym (J)

    Ja visst, lätt att vara efterklok, men det borde sambon ha vetat och tagit upp med honom då, det är inte mitt ansvar. 

  • Anonym (Jaha)
    Anonym (Mimmi) skrev 2023-09-30 09:55:27 följande:

    Fullständigt orimlig att hålla på och fjanta sig runt en I stort sett vuxen person. 
    Allt skylla på npf  nu för tiden. Förr höll man näbben stängd om man inte hade något vettigt att komma med.


    Javisst, är det lämpligt att hålla tyst om man inte har något vettigt att komma med. Varför följer du inte detta själv?
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Jaha) skrev 2023-09-30 10:42:23 följande:
    Javisst, är det lämpligt att hålla tyst om man inte har något vettigt att komma med. Varför följer du inte detta själv?
    Och nästa fråga är?
  • Anonym (kö Nip')
    Anonym (J) skrev 2023-09-30 10:09:06 följande:

    Ja visst, lätt att vara efterklok, men det borde sambon ha vetat och tagit upp med honom då, det är inte mitt ansvar. 


    Min åsikt är att alla har ett ansvar att bete sig på ett bra sätt mot alla man möter i sitt liv. 
  • Anonym (JB)

    Pappan gav tillåtelse, det är han som klantat sig. Sonen bor inte där längre så jag fattar inte varför ni inte ska få göra som ni vill i ert hem, men pappan skulle ha förberett honom. 

  • Anonym (Nja)
    Anonym (J) skrev 2023-09-29 21:11:34 följande:
    Visit, men spelar det egentligen någon roll? Det ska föreställa mitt hem nu och det är inte ett litet barn det handlar om.
    Nja, det har du fått om bakfoten. Du har flyttat IN. Hos DOM. Det är inte ERT hem där ni har flyttat IHOP. Det här är ett jättevanligt misstag, barn eller inte i bilden. Om man ska bo tillsammans så skaffar man något nytt gemensamt, annars kommer det alltid i första hand vara sambons hem där du är någon slags inneboende.

    I läget ni är i nu så kommer du alltså aldrig att ha 50 % bestämmanderätt och jag garanterar att det ska tas hänsyn till den där ungen i stort och smått. Inget ont om npf-barn, det är pappan som är problemet här. Kan du stå ut med det tror du?
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Nja) skrev 2023-10-01 16:27:36 följande:
    Nja, det har du fått om bakfoten. Du har flyttat IN. Hos DOM. Det är inte ERT hem där ni har flyttat IHOP. Det här är ett jättevanligt misstag, barn eller inte i bilden. Om man ska bo tillsammans så skaffar man något nytt gemensamt, annars kommer det alltid i första hand vara sambons hem där du är någon slags inneboende.

    I läget ni är i nu så kommer du alltså aldrig att ha 50 % bestämmanderätt och jag garanterar att det ska tas hänsyn till den där ungen i stort och smått. Inget ont om npf-barn, det är pappan som är problemet här. Kan du stå ut med det tror du?
    Och ja, jag vet att sonen inte bor där, det är tyvärr ingen skillnad i det här fallet på så sätt. Det som däremot gör skillnad, som jag såg sedan, är att det är en vuxen vi pratar om, då ska man inte alls behöva ta hänsyn till hans önskemål anser jag. Men, det är som sagt fortfarande pappan som är problemet här, inte sonen.
  • Anonym (Glam)
    Anonym (Nja) skrev 2023-10-01 16:27:36 följande:
    Nja, det har du fått om bakfoten. Du har flyttat IN. Hos DOM. Det är inte ERT hem där ni har flyttat IHOP. Det här är ett jättevanligt misstag, barn eller inte i bilden. Om man ska bo tillsammans så skaffar man något nytt gemensamt, annars kommer det alltid i första hand vara sambons hem där du är någon slags inneboende.

    I läget ni är i nu så kommer du alltså aldrig att ha 50 % bestämmanderätt och jag garanterar att det ska tas hänsyn till den där ungen i stort och smått. Inget ont om npf-barn, det är pappan som är problemet här. Kan du stå ut med det tror du?
    Precis så,  att flytta in i någons befintliga hem är inte att flytta ihop. 
  • Fliselisan

    Om sonen inte ens bor där så har han givetvis inget att säga till om.

    Om någon skulle skickat bilder etc för att förbereda honom så är det isåfall din sambo. 

Svar på tråden Får inte möblera om - Less