• Xenia

    Är det ok att partyknarka och göda kriminella gäng?

    Jag talar inte om utslagna narkomaner nu utan välmående svenssons som arbetar och tjänar (gott om) pengar och tycker att de "förtjänar" att få roa sig och använda kokain och andra droger. Som ondgör sig över gängkrigen och anser sig vara bättre än dessa gangsters.

    Men hur kan de/ni försvara sin dubbelmoral?

    Om inte så många köpte narkotiska så skulle det inte vara så lönsamt att ägna sig åt smuggling och försäljning av narkotika.

    Tycker ni att det är ok att göda sådana som "den kurdiske räven"? Eller går njutning före alla moraliska betänkligheter?

  • Svar på tråden Är det ok att partyknarka och göda kriminella gäng?
  • Martinetto
    Tyra myra skrev 2023-10-09 08:38:35 följande:
    I kriget mot gängkriminaliteten måste all kriminalitet vara relevant. Focus måste vara kriminaliteten som sådan.
    Den senaste tidens skjutningar och sprängningar handlar om inbördesstrider inom gängen och strider om  knarkmarknaden. 

    Stryper vi marknaden  minskar det ekonomiska incitamentet. De tunga missbrukarna genererar knappast de största avanserna.  

    Negligera inte det så kallade partyknarkandet.
    Du ägnar dig åt att prata om vad som borde göras men du tar inte upp hur.
    Vi har inte polis, rättsväsende eller stöd i samhället för att utföra det.
    Berätta hur så blir det intressant.
    Narkotikabrott prioriteras inte eftersom det tar så otroligt mycket resurser. Plocka in en langare, han är ute efter några timmar, poliserna som tog in hon har fortfarande någon timmes rapportskrivning.
    Domstolen friar oftare än fäller och beviskraven är löjligt stora.
    Var är de egentliga problemen?
  • fornminne

    Partyknarkande är redan olagligt. Man kan även fördöma det moraliskt, men det är allt.

    Det hade varit en annan sak som partyknarkarna faktiskt var den direkta orsaken samt huvudorsaken till dagens våldsutveckling. Men så är det inte. 

    Tänk om det hade varit så enkelt. Gör räder på Djursholms-fester, ge alla medelklassungar utegångsförbud? Problemet löst!

  • Tyra myra
    fornminne skrev 2023-10-09 09:11:34 följande:

    Partyknarkande är redan olagligt. Man kan även fördöma det moraliskt, men det är allt.

    Det hade varit en annan sak som partyknarkarna faktiskt var den direkta orsaken samt huvudorsaken till dagens våldsutveckling. Men så är det inte. 

    Tänk om det hade varit så enkelt. Gör räder på Djursholms-fester, ge alla medelklassungar utegångsförbud? Problemet löst!


    Naturligtvis är det inte hela orsaken men det är något vi själva som medborgare kan påverka.  Därför är det så viktigt. Mycket viktigare än att tjafsa om vilket politiskt parti som bär skulden historiskt. 
  • fornminne

    Vi kan påverka mycket annat också. Vilka partier vi röstar på, vad vi stödjer och inte stödjer i övrigt.

    Så varför denna fixering vid just partyknarkare?

  • Tyra myra
    fornminne skrev 2023-10-09 12:17:33 följande:

    Vi kan påverka mycket annat också. Vilka partier vi röstar på, vad vi stödjer och inte stödjer i övrigt.

    Så varför denna fixering vid just partyknarkare?


    Så du tar inget eget ansvar utan litar på att politikerna ska fixa det?
  • fornminne

    Vad menar du med eget ansvar? Jag har aldrig köpt droger i hela mitt liv. Kommer inte heller att göra det.

    I övrigt tar jag ansvar genom att fokusera på rätt saker samt inte låta mig luras av floskler och bekväma bortförklaringar. Vilket ansvar tar du själv Tyra?

    Sen finns det ingen enkel lösning på dagens situation. Det har gått för långt. Sverige har skitit i det blå skåpet, med eller utan partyknarkare.

    Som man sår får man skörda.

  • Tecum
    Tyra myra skrev 2023-10-09 08:38:35 följande:
    I kriget mot gängkriminaliteten måste all kriminalitet vara relevant. Focus måste vara kriminaliteten som sådan.
    Den senaste tidens skjutningar och sprängningar handlar om inbördesstrider inom gängen och strider om  knarkmarknaden. 

    Stryper vi marknaden  minskar det ekonomiska incitamentet. De tunga missbrukarna genererar knappast de största avanserna.  

    Negligera inte det så kallade partyknarkandet.
    Tror du gängen säljer till extrapris åt missbrukare bara för att vara hyggliga...? Nä du, välgörenhet är inte deras grej. Det är som i de flesta näringar, mängden ger lönsamheten.
    Sen har säkert partyknarkarna högre krav på kvalité och och betalar lite mer per gram men som sagt, vinsten ligger i mängderna. 

    Problemet med att att fokusera på partyknarkarna är att sila mygg och svälja kameler. De som gör det flyttar fokus från de stora konsumenterna till de små och låter gängen gå under radarn. 
  • Tyra myra
    Tecum skrev 2023-10-09 16:55:08 följande:
    Tror du gängen säljer till extrapris åt missbrukare bara för att vara hyggliga...? Nä du, välgörenhet är inte deras grej. Det är som i de flesta näringar, mängden ger lönsamheten.
    Sen har säkert partyknarkarna högre krav på kvalité och och betalar lite mer per gram men som sagt, vinsten ligger i mängderna. 

    Problemet med att att fokusera på partyknarkarna är att sila mygg och svälja kameler. De som gör det flyttar fokus från de stora konsumenterna till de små och låter gängen gå under radarn. 
    Hur många tunga missbrukare finns det? kontra hur många helgknarkare finns det? 

    Vore intressant att få siffror på detta. 
  • Tyra myra

    Troligen ligger de största pengarna i kokain handeln, Om vi ser till vad tullen tog i beslag 2022 var det 822 kilo, vilket är 300 kg mer än 2018

    Jag känner inte till  priset för 1 g men om vi antar att tullen lyckas stoppa 50% av kokainet så är det minst 411 kilo som kommit ut till försäljning,

    Detta genererar otroliga summor

  • Pehrmedh
    K Markatta skrev 2023-10-09 18:10:52 följande:
    omni.se/expert-unikt-att-se-langare-som-offer-for-konsumenter/a/KnmmeE

    "När det gäller cannabis står gruppen som röker varje dag för mellan 80 och 85 procent av marknaden. Johnson bedömer att det troligen även är fallet med kokain."
    Och då förstår man hur liten del de så kallade "partyknarkarna" står för, men det är något m an aldrig kommer kunna övertyga en S-väljare om.

    Det är helt enkelt partyknarkarnas fel  att vi har klankrig.

    Om Ulf Kristersson säger till partyknarkarna att sluta knarka så kommer vi få lugn och ro i Sverige.

    Säljare, dristrubutörer och annat folk i narkotikaleden kommer börja leva lagliga liv och arbeta på ICA eller söka sig till utbildningar.
  • Tyra myra

    Om kokain handeln inbringar drygt 400 000 000 kr 
    Och kokainet anses vara partydrogen nr1 

    Kom inte och säg att detta inte är en betydande del av gängens inkomster

  • Pehrmedh
    Tyra myra skrev 2023-10-09 20:31:51 följande:

    Om kokain handeln inbringar drygt 400 000 000 kr 
    Och kokainet anses vara partydrogen nr1 

    Kom inte och säg att detta inte är en betydande del av gängens inkomster


    Enligt Ekobrottsmyndigheten inbringar välfärdsbedrägerierna drygt dubbelt så mycket pengar som narkotikahandeln gör.

    Så om vi låtsas att det inte finns ett enda gram knark i Sverige imorgon så sopar man inte bort deras inkomster för det.
  • Hobgoblin
    Pehrmedh skrev 2023-10-09 20:45:41 följande:
    Enligt Ekobrottsmyndigheten inbringar välfärdsbedrägerierna drygt dubbelt så mycket pengar som narkotikahandeln gör.

    Så om vi låtsas att det inte finns ett enda gram knark i Sverige imorgon så sopar man inte bort deras inkomster för det.
    Snuten har nog rätt bra koll på langare och andra i knarkkedjan. Kan vara så att det ofta saknas bevisunderlag för att lagföra uppåt i kedjan.
    Riktas en uppmärksamhet mot knark och gängrelaterad verksamhet just nu.
    Då skiftas läget mot till exempel bedrägerier och eko-brott.....
    Alla vill ju jobba i fred men knarkare är kanske mer desperata?
  • Xenia
    fornminne skrev 2023-10-09 12:17:33 följande:

    Vi kan påverka mycket annat också. Vilka partier vi röstar på, vad vi stödjer och inte stödjer i övrigt.

    Så varför denna fixering vid just partyknarkare?


    Det är är Etikforumet, inte Poltikforumet. Min fråga var inte vad som ligger bakom gängbrottsligheten och vad man kan göra åt det. Starta en ny tråd i Politikforumet om ni vill diskutera just det.

    Min fråga är om det är ok att göda gängen genom att själv "festknarka"?

    Det är en enkel fråga, inte konstigare än många andra trådstarter. Men nu blir jag anklagad för att vara "fixerad" vid partyknarkare. Rätt förolämpande.

    Jag skulle kunna svara er "varför är ni så ointresserade av  vad som är rätt och fel"? Fast det vore en idiotisk fråga, precis som frågan varför jag är "fixerad" vid partyknarkare.
  • Tyra myra

    Min åsikt är att det naturligtvis är moraliskt förkastligt att partyknarka eftersom det dels är olagligt och göder de kriminella gängen. 

    Det är för mig mer etiskt förkastligt att partyknarka än att tunga missbrukare gör det. Får de ingen behandlig har de inget val. Medan partyknarkare har valet att avstå.

Svar på tråden Är det ok att partyknarka och göda kriminella gäng?