Anonym (XXX) skrev 2023-10-03 03:04:13 följande:
I sådana fall är det ju nästan alltid så det brukar se ut. Man kan inte riktigt beskylla folk för att de förväntar sig, att det ska vara samma sak i ditt fall. Det är inte "fördomar" utan samlad erfarenhet. Men vi får väl hoppas att det inte kommer något surt efter i ditt fall!
Ibland kan dessa (särskilt de från Nordafrika; de från Västafrika brukar ha mer bråttom, de vill bara ha snabba pengar och mycket pengar) nämligen "play the long game". Det vill säga bo med kvinnan i Västlandet i flera år och under tiden etablera sig ordentligt i samhället... innan de dumpar den äldre kvinnan och tar hit en ung brud åt sig från hemlandet, samt sina anhöriga.
www.1001geschichte.de/inhaltsverzeichnis-geschichten-1/
Om du kan tyska, kan du läsa många sanna berättelser här av tyska kvinnor som utnyttjats av tunisiska män.
Det händer absolut, jag känner till flera par där det visat sig att killen bara utnyttjat kvinnan för PUT och har haft andra tjejer vid sidan. Det finns helsvenska par där ena partnern uttnyttjar den andra för pengarna, statusen osv också. Med eller utan åldersskillnad. Jag har en kompis som träffade en kille från Gambia. Han var gift med en betydligt äldre kvinna, gjorde min kompis gravid och levde dubbelliv tills han fick PUT, då han packade sina saker och drog samma dag. Sedan var han otrogen mot min kompis också och fladdrade iväg till nästa brud som han gjorde på smällen. Vissa män är svin och det finns många svenska svin också. Min egen far är ett praktexempel. Men jag vet också flera par med nordafrikanska män, vissa yngre än kvinnan, som är lyckliga och seriösa. Det går helt enkelt inte att dra alla män, eller alla män från ett land, över en kam.
Det är betydligt mer accepterat att vara gift med en äldre kvinna i islamiska länder än i västvärlden. Profeten Mohammeds första hustru Khadija, som han kallade den bästa kvinnan i världen (han var gift med endast henne i 25 år tills hon dog) var 15 år äldre och frånskild med barn när de träffades. För muslimer är det sunna att leva och göra likadant som profeten Mohammed, och därmed anses det hedervärt att vara gift med en äldre kvinna.
I mitt fall vet jag till 100% att min man verkligen älskar mig och vill leva med mig tills jag blir gammal. Alla som känner oss, vår familj och våra vänner vet det också. De vi möter fördomar ifrån är folk som inte känner oss, myndigheter och främlingar som känner sig berättigade att bekymrat upplysa mig om att jag ska vara försiktig så jag inte blir utnyttjad av min make - som de inte vet ett jävla skit om men som jag känner utan och innan.
Jag har faktiskt bott med honom i Marocko, nu bor vi i ett annat land i Europa och Sverige är det sista landet på kartan som både han och jag vill flytta till. En stor orsak är ovanstående. Hans familj är välbärgad medelklass och lever ett bekvämt liv i Marocko, de har inget som helst intresse av att flytta till Sverige. Vi planerar däremot att köpa hus i Marocko i framtiden. I vårt fall är det snarare jag som utnyttjar honom i så fall, för möjligheten att leva ett bättre liv i hans hemland...