Köttbullar och makaroner varje dag i skolan
Jag tycker det är helt sjuka föreslag nu som kommer fram i debatten nu om att skolor varje dag ska servera köttbullar och makaroner som komplement till den vanliga skollunchen. Självklart fabrikstillverkat då också.
Det jag ställer mig kritisk till är argumentet med selektiv ätstörning, jag respekterar och förstår att dessa barn har det tufft. Men alla dessa äter faktiskt inte köttbullar och makaroner heller. Det finns andra rätter dessa barn kan tänkas vilja ha istället. Typ barn som bara äter fiskpinnar.
Då är det ju bättre att ENBART ge dessa barn önskekost där de barnen som har just selektiv ätstörning får välja själva vad de vill ha. För det kanske är någon som bara vill ha hamburgare eller som vill varva mellan pannkakor, hamburgare och korv.
Om man bara serverar köttbullar och makaroner så kommer ju inte problemet vara löst. Dessa barn kommer ju fortfarande behöva önskekost.
Sedan tänker jag att den övriga maten kommer bli sämre. För rent krasst, vilken matälskande kock vill laga köttbullar och makaroner varje dag? Hela upplevelsen med att laga mat är ju att få experimentera och utforska olika smaker.
Att vissa skolor faktiskt lagar riktigt äcklig mat är faktiskt ett problem. Det kan vara så stora skillnader mellan skolor. Men det bästa skulle väl ändå vara att sluta med catering på skolorna och laga maten på plats, att genuint engagerade kockar som älskar att laga mat och som kan skapa en sådan variation så att det alltid finns något att äta förutom för de barnen med selektiv ätstörning då. Dessa barn ska självklart erbjudas särskilt anpassad mat, men dessa barn är inte i majoritet.
Varför dessa hysteriska förslag?