• Anonym (What?)

Köttbullar och makaroner varje dag i skolan

Jag tycker det är helt sjuka föreslag nu som kommer fram i debatten nu om att skolor varje dag ska servera köttbullar och makaroner som komplement till den vanliga skollunchen. Självklart fabrikstillverkat då också. 

Det jag ställer mig kritisk till är argumentet med selektiv ätstörning, jag respekterar och förstår att dessa barn har det tufft. Men alla dessa äter faktiskt inte köttbullar och makaroner heller. Det finns andra rätter dessa barn kan tänkas vilja ha istället. Typ barn som bara äter fiskpinnar. 
    Då är det ju bättre att ENBART ge dessa barn önskekost där de barnen som har just selektiv ätstörning får välja själva vad de vill ha. För det kanske är någon som bara vill ha hamburgare eller som vill varva mellan pannkakor, hamburgare och korv. 

Om man bara serverar köttbullar och makaroner så kommer ju inte problemet vara löst. Dessa barn kommer ju fortfarande behöva önskekost. 

Sedan tänker jag att den övriga maten kommer bli sämre. För rent krasst, vilken matälskande kock vill laga köttbullar och makaroner varje dag? Hela upplevelsen med att laga mat är ju att få experimentera och utforska olika smaker. 

Att vissa skolor faktiskt lagar riktigt äcklig mat är faktiskt ett problem. Det kan vara så stora skillnader mellan skolor. Men det bästa skulle väl ändå vara att sluta med catering på skolorna och laga maten på plats, att genuint engagerade kockar som älskar att laga mat och som kan skapa en sådan variation så att det alltid finns något att äta förutom för de barnen med selektiv ätstörning då. Dessa barn ska självklart erbjudas särskilt anpassad mat, men dessa barn är inte i majoritet.

Varför dessa hysteriska förslag? 

• Svar på tråden Köttbullar och makaroner varje dag i skolan
  • MsM84
    Anonym (över) skrev 2023-10-03 10:51:51 följande:
    Fast det finns ett mellanting mellan köttbullar varje dag och den otroligt överdrivet varierade matsedeln som skolor har idag. Och på det tillkommer kockar som inte alltid är så bra på matlagning samt en budget som omöjliggör inköp av vettiga råvaror. 

Min dotters matsedel ser ut såhär den här veckan och nästa. Helt vanlig kommunal skola, åk 0-9.

Den här veckan:
    Må: sojafärssås med spagetti.
    Ti: kökets val (troligen all överbliven sojafärssås, ingen åt den enligt min dotter).
    Ons: Tikka fisk med potatis. Jag kan inte ens tänka ut vad det skulle smaka, låter inte som nåt jag skulle välja på en restaurang i alla fall.
    To: Libanesisk linssoppa, mjukt bröd, pålägg, frukt. Säkert gott om man gillar linser, pålägget brukar ta slut redan för den första lunchgruppen. 
    Fre: köttbullar, brunsås, potatis. Detta är nog den enda rätten som kommer att gå åt.

Nästa vecka:
    Må: vegosås, pasta. Den kan ju innehålla precis vad som helst. 
    Ti: grillkorv, potatismos, tillbehör.
    Ons: Fiskpanett, dillsås, potatis.
    To: Cowboysoppa, mjukt bröd, pålägg, frukt. Den soppan är det många som gillar vad jag har hört. 
    Fre: Kyckling Marengo, klyftpotatis. 

Den här veckan kommer nog fler att äta maten. 
    För mig är det helt olika frågor. Nej, jag förstår inte heller varför många saker är så komplicerade som de är i skolmat - men jag blev också chockad när mina barn åt spenatlasagne på förskolan utan några problem. Att de försöker se till att barnen får varierad kost och varierade smakupplevelser är ju ändå bra.
  • Anonym (Maria 81)

Inför lite mer traditionell mat på menyerna igen så behövs inte köttbullar el dylikt som ett tredje alternativ. 
    Mina barn nu går de äldsta på gymnasiet iofs men samma kommun. Äter nästan alltid ute. De är inte kräsna. Men dessa röror, man ser inte vad det är går inte hem. Nästan alltid grätänger och röror. Är det ngt "normalt" ja då är det sojaköttfärs  och spaghetti. +ännu ett vego alternativ. Ibland lasagne men inte vanlig utan med keso och morötter. +ännu ett vegoslternativ. Inget fel med det. Men ingen knappt gillar ju det i skolan. 

Dottern har med extra frukt och smörgås. Oftast kan de ju hitta ngt i matsalen. Typ knäckebröd, lite morötter osv. Men herregud. Barnen ska ju orka i skolan. Maten är viktig. 
    Potatis vet inte hur många år sedan jag såg på menyn. Utan alltid bulgur, qousqous el linsgräntäng.
    Mina barn är inte selektiva. De äter de mesta hemma el ute.
    På min tid 90/tidigt - 00 tal om jag jämför hade vi jättebra mat. Fanns alltid stort salladsbord. Maten var traditionell mat, sås, kött, kyckling, fisk potatismos, soppor, pasta, potatisgratäng, ris dylikt. De flesta åt och var glada. 

• Anonym (Totte)
    MsM84 skrev 2023-10-05 17:39:52 följande:
    För mig är det helt olika frågor. Nej, jag förstår inte heller varför många saker är så komplicerade som de är i skolmat - men jag blev också chockad när mina barn åt spenatlasagne på förskolan utan några problem. Att de försöker se till att barnen får varierad kost och varierade smakupplevelser är ju ändå bra.
    Jag skulle säga att det är lite skillnad på små barn i förskolan och skolbarn.
    Min yngsta åt i princip allt när han var upp till två år. Vi har filmbevis på honom käka avocado. Idag skulle han spy om han ens kände doften.
    Så jag kan nästan tycka det är mer rimligt med variation på förskolan för där har barnen inte hunnit bli kräsna. Det är förstås bara min upplevelse men det är så jag uppfattat mina två barn. När de var små så gick allt ner. På förskolan åt man soppa - jajemän. Hemma? HELL NO!

Sen börjar de skolan och dels behöver de då mer energi för att palla långa dagar, dels är de mer medvetna. Och det kan även gå trender i hur man förhåller sig till skolmaten. 

Vi har två barn, samma föräldrar. Den ena har varit allätare sen väldigt låg ålder. Åt tidigt oliver, sushi, kryddstark thaimat likväl som svensk husman. Fläsk med löksås var hans favorit hos mormor och morfar.
    Den yngre har vi kört samma stuk med men han är helt annorlunda, trots att vi kört samma sak med honom. Han var som sagt mer nyfiken som riktigt liten men har sen dess blivit mer konsekvent med vad han vill och inte vill äta. Barn är olika helt enkelt. 
  • Anonym (Liv)

På min dotters skola serverar de varierad mat och mycket vegetariskt. Så hon äter varierat och nyttigt. Hade det funnit köttbullar och makaroner varje dag hade hon istället säkert bara ätit det och det hade jag verkligen inte tyckt var bra.

• Anonym (Liv)
    Anonym (Maria 81) skrev 2023-10-05 18:25:10 följande:

Inför lite mer traditionell mat på menyerna igen så behövs inte köttbullar el dylikt som ett tredje alternativ. 
    Mina barn nu går de äldsta på gymnasiet iofs men samma kommun. Äter nästan alltid ute. De är inte kräsna. Men dessa röror, man ser inte vad det är går inte hem. Nästan alltid grätänger och röror. Är det ngt "normalt" ja då är det sojaköttfärs  och spaghetti. +ännu ett vego alternativ. Ibland lasagne men inte vanlig utan med keso och morötter. +ännu ett vegoslternativ. Inget fel med det. Men ingen knappt gillar ju det i skolan. 

Dottern har med extra frukt och smörgås. Oftast kan de ju hitta ngt i matsalen. Typ knäckebröd, lite morötter osv. Men herregud. Barnen ska ju orka i skolan. Maten är viktig. 
    Potatis vet inte hur många år sedan jag såg på menyn. Utan alltid bulgur, qousqous el linsgräntäng.
    Mina barn är inte selektiva. De äter de mesta hemma el ute.
    På min tid 90/tidigt - 00 tal om jag jämför hade vi jättebra mat. Fanns alltid stort salladsbord. Maten var traditionell mat, sås, kött, kyckling, fisk potatismos, soppor, pasta, potatisgratäng, ris dylikt. De flesta åt och var glada. 

Många barn och ungdomar har fått med sig fördomar från hemmet om vegetariska maträtter. Jag har alltid uppmanat min dotter att uppskatta och prova olika mat och hon har alltid ätit bra i skolan.
  • Anonym (Maria 81)
    Anonym (Liv) skrev 2023-10-05 21:29:08 följande:
    Många barn och ungdomar har fått med sig fördomar från hemmet om vegetariska maträtter. Jag har alltid uppmanat min dotter att uppskatta och prova olika mat och hon har alltid ätit bra i skolan.
    Så kan det säkert vara. Men det finns ju väldigt många som äter vegetariskt också. Som de får med hemifrån.
    Tycker inte själv vegomat är ngt problem alls, men när det uppenbarligen inte går hem så bra i skolorna får man kanske tänka om. 

Nu är ofta bägge alternativ vegetariska. Räcker med ett.
    Det värsta verkar dock vara alla röror, gratänger av allt möjligt som ej går att urskilja vad det är. Vegetariskt eller ej. Även fisk läggs i röror, grätängblandning så allt blir väldigt mjukt och stabbigt. 
    Finns barn på vår skola som har specialkost  av röror och gratängbefriad mat på tallriken.
    T ex fisk, ris, grönsaker, sås. Helt normalt upplägg. De är varken autister eller selektiva ätare. Men de ser vad de får.
    Min dotter var glad att det var en måltid denna veckan som hon såg framemot. Sedan var det sojaköttfärssås. Eller är det qourn möjligtvis?
    Inte vanlig. Försöker vara uppmuntrande. Men det är inte lätt. Så blev bara pasta, lite morot. Hur bra blir det?
    Menyer ser bra ut när man läser dem, men verkligheten är ngt annorlunda. 
  • RaYzLeR

Vegomat kan vara riktigt gott. Min syster är vegetarian och lagar god mat. Jag gillar sojaprotein. 🙂

• Anonym (Mimmi)
    Anonym (Maria 81) skrev 2023-10-05 22:32:11 följande
    Finns barn på vår skola som har specialkost  av röror och gratängbefriad mat på tallriken.
    T ex fisk, ris, grönsaker, sås. Helt normalt upplägg. De är varken autister eller selektiva ätare. Men de ser vad de får.
    Varför ska de då ha specialkost??? Obestämd
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Maria 81) skrev 2023-10-05 22:32:11 
    Nu är ofta bägge alternativ vegetariska. Räcker med ett
    Säg det till alla djur som tvingas dö för att kräsna ungar inte "vill" äta vegetariskt. 
    Slippa åka slaktbil och mötas av dofter av blod och panik, slippa hänga med en vass krok i munnen eller kvävas till döds i ett nät...
    Nej, lilla Lisa mååååååste  få köttbullar  faaaaktisk? 

Herregud  alltså. 
  • Anonym (Maria 81)
    Anonym (Mimmi) skrev 2023-10-06 07:56:24 följande:
    Varför ska de då ha specialkost???  // Obestämd
    Därför att skolans ordinarie mat är ihoprört. Dessa barn äter helst mat som är synlig och fint upplagt på tallriken. Vissa rätter äter de som typ soppor eller korv och pasta. 
    Visst är det märkligt att skolmaten är så märklig att mat måste få specialkost som är vanlig mat. 
  • Anonym (Maria 81)
    Anonym (Mimmi) skrev 2023-10-06 08:00:12 följande:
    Säg det till alla djur som tvingas dö för att kräsna ungar inte "vill" äta vegetariskt. 
    Slippa åka slaktbil och mötas av dofter av blod och panik, slippa hänga med en vass krok i munnen eller kvävas till döds i ett nät...
    Nej, lilla Lisa mååååååste  få köttbullar  faaaaktisk? 

Herregud  alltså. 
    Jag säger inget negativt om vegomat. Läs om och läs rätt eller vad nu nu insinuerar. 
    Och tror du att det enbart är bra för planeten med vegetariskt så kan du läsa på mer tycker jag
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Maria 81) skrev 2023-10-06 13:32:36 följande:
    Jag säger inget negativt om vegomat. Läs om och läs rätt eller vad nu nu insinuerar. 
    Och tror du att det enbart är bra för planeten med vegetariskt så kan du läsa på mer tycker jag
    Jag tänker på djuren och deras lidande. Framgick inte det med all tydlighet?
    Läs om själv du, det verkar behövas.
  • Anonym (Maria 81)
    Anonym (Mimmi) skrev 2023-10-07 07:39:25 följande:
    Jag tänker på djuren och deras lidande. Framgick inte det med all tydlighet?
    Läs om själv du, det verkar behövas.
    Djuren har det oftast bra när de växer upp och är mjölkkor el köttdjur är ute osv. Men ska man bara elda upp djur efter avlivning (som också sker av olika skäl?) Är det ändå inte bättre att nyttja den resursen?
    Är de färdiga som mjölkkor (haft många kalvar) eller köttdjur/betesdjur som är "färdiga". Låter hemskt för dig som är okunnig men majoriteten av kreatur har haft ett bra liv under sin livstid. 

Vi behöver ju djuren också för ett levande landsbygd. Är uppväxt med lantbruk och djur och tycker du överdriver lidandet enormt
    . Jag vet att djur, kor, hästar getter, grisar kan känna oro på slakthus då det luktar obehagligt för dem och det är en okänd miljö. 
    Tycker själv om det småskaliga lantbruket men det är svårt att överleva med det.
    Mina hästar när det behövts, har dock alltid veterinären fått komma hem med bultpistolen då det är harmoniskare att få somna in på det viset och man är med dem i en hage t ex. 
Svar på tråden Köttbullar och makaroner varje dag i skolan