• Alexi

    Någon som kan GDPR - vad får jag som privatperson göra?

    Någon som är duktig på GDPR?


     


    Om man skiljer på vad jag som privatperson får göra i kontakten med myndigheter mm och vad myndigheterna vill och önskar att jag gör i kontakten med dem för att underlätta deras GDPR-hantering.


     


    FÅR jag maila information som innehåller personuppgifter (vare sig det rör mig själv, en närstående eller en tredje person) till en myndighet, en skola, en vårdcentral osv?


     


    Eller har dessa organisationer rätt att säga åt mig att jag gör fel om jag gör så?


     


     

  • Svar på tråden Någon som kan GDPR - vad får jag som privatperson göra?
  • Anonym (..)

    Man kan inte styra över hur privatpersoner gör. Jag jobbar inom skolan som specialpedagog och om en förälder skriver mail till mig med t.ex info om elevens mående eller kanske kopia på en BUP-utredning så tar jag emot den, raderar sedan mailet. Jag kan inte skriva föräldern på näsan att "sånt där skickar vi inte med mail". 

    Hur de gör inom vården vet jag inte men det bör vara samma där. Man kan inte "fostra" privatpersoner. 

  • Alexi
    Anonym (..) skrev 2023-10-03 07:02:27 följande:

    Man kan inte styra över hur privatpersoner gör. Jag jobbar inom skolan som specialpedagog och om en förälder skriver mail till mig med t.ex info om elevens mående eller kanske kopia på en BUP-utredning så tar jag emot den, raderar sedan mailet. Jag kan inte skriva föräldern på näsan att "sånt där skickar vi inte med mail". 

    Hur de gör inom vården vet jag inte men det bör vara samma där. Man kan inte "fostra" privatpersoner. 


    Ok för precis det där har hänt. att jag blir skriven på näsan att jag har mailat personuppgifter. Och jag vill gärna ha belägg för att de inte har rätt att säga så.
  • Agda90

    Om folk frågar om de kan maila känslig information (arbetar inom kommunal verksamhet) så svarar jag att det är upp till dem men att vi inte kan garantera sekretessen då. 

  • Anonym (M)
    Alexi skrev 2023-10-03 07:07:28 följande:
    Ok för precis det där har hänt. att jag blir skriven på näsan att jag har mailat personuppgifter. Och jag vill gärna ha belägg för att de inte har rätt att säga så.
    Du ska fortfarande inte använda soc-handläggarnas personnummer i kontakt med dem. Det borde du ha förstått av de 3200+ inläggen i din andra tråd. Det finns ingen som kan säga att man tekniskt sett inte FÅR, att det skulle vara förbjudet eller olagligt, men det KAN uppfattas som hotfullt.
  • Anonym (M)
    Alexi skrev 2023-10-03 07:07:28 följande:
    Ok för precis det där har hänt. att jag blir skriven på näsan att jag har mailat personuppgifter. Och jag vill gärna ha belägg för att de inte har rätt att säga så.
    Om jag har fel i mitt antagande att du inte är personen från den andra tråden så får du gärna vara tydligare med vad du fick för svar, varför du inte skulle skriva personuppgifter, vad det gällde osv.
  • Alexi
    Anonym (M) skrev 2023-10-04 09:55:16 följande:
    Du ska fortfarande inte använda soc-handläggarnas personnummer i kontakt med dem. Det borde du ha förstått av de 3200+ inläggen i din andra tråd. Det finns ingen som kan säga att man tekniskt sett inte FÅR, att det skulle vara förbjudet eller olagligt, men det KAN uppfattas som hotfullt.

    Tyvärr men inte samma TS. Vet vilken tråd du menar eftersom jag också svarat i den men TS är inte jag. 


     

  • Alexi
    Anonym (M) skrev 2023-10-04 09:56:17 följande:
    Om jag har fel i mitt antagande att du inte är personen från den andra tråden så får du gärna vara tydligare med vad du fick för svar, varför du inte skulle skriva personuppgifter, vad det gällde osv.

    Jag mailade typ en anonym anmälan där jag efterfrågade stöd till en person (men inte till soc). 


    och fick positivs svar i sig men som var väldigt tydliga med att jag inte fick maila personnummer. 

  • linani

    GDRP riktar sig inte till dig som privatperson. Det handlar om hur företag och myndigheter hanterar personuppgifter.

    Däremot kan en myndighet be dig att inte skicka känsliga personuppgifter via e-post, eftersom e-post inte är en säker kommunikationsväg. Det du skriver i mejlet riskerar därför att hamna i orätta händer. 

Svar på tråden Någon som kan GDPR - vad får jag som privatperson göra?