• Anonym (ålder)

Han är 14 år äldre.. är det för mycket ?

Har träffat en man som blir 47 år nu i November, jag är 33, blir 34 i Februari. 

Jag har två barn som är 7 och 15 år.  Han har också två barn som är 13 och 16 år. Båda är klara med barn.

Vi har samma tankesätt på mycket, Vi klickar och otroligt roligt i hop. Fungerar bra med barnen, även om vi fortfarande tar det väldigt lugnt med de. Jag är nog lite äldre i sinnet, medan han är yngre, så vi möts på så vis.

Ser själv egentligen inga hinder, men någonstans gnager det mig med ålderskillnaden, speciellt vad andra tycker om det.

Tycker ni att det låter konstigt med denna ålderskillnad ?

• Svar på tråden Han är 14 år äldre.. är det för mycket ?
  • Anonym (Man)

Inte det minsta. Varför skulle det vara konstigt? Ni är båda i mogen ålder och 14 år är inte särskilt mycket. Kanske blir trist för dig när han är 80, men det är ju inte imorgon direkt.

• Anonym (Absolut!)
    Anonym (Noo) skrev 2023-10-03 12:11:17 följande:
    Ålder är inte bara en siffra när män träffar yngre. När kvinnor träffar yngre så är det mycket annat som spelar in.
    Nej så ser inte de flesta på det. 
    Min man är i 40 års åldern nu, något äldre än mig, hans nära vänner lika gamla och vi fruar eller sambos är jämnåriga med ett par års skillnad.
    När hans ena vän när alla killarna var 35 år träffade en ny tjej som var 11 år yngre dvs 24 år var det ingen av killarna eller vi sambos/fruar som sa något utan hon vara en trevligt ny tjej i vårat gäng. Dock reagerade hennes jämngamla kompisar innan dom ens träffat honom och tjatade om att hon träffat en gubbe och att det inte skulle hålla osv, Det var dom unga tjejerna som tyckte att han var för gammal.
    Sen lärde som känna honom och slutade med det. Nu är dom gifta och har 2 barn.
    Så det är inte bara äldre som reagerar på att äldre umgås med yngre, det är faktiskt ganska så ofta som yngre reagerar på att någon träffar en äldre.
    Det kan vara åt alla håll och åldrar som folk reagerar.
  • Anonym (Vw)

Ja det är mycket, det kan bli en obalans i relationen. känns osunt, men men. 

• Lönnsirap
    Anonym (Noo) skrev 2023-10-03 12:24:56 följande:
    Normen är 2 års skillnad. Då gör man som Majoriteten. Och det är bra. Då känner sig många trygga och tillfreds med tillvaron.
    Det är tämligen rimligt att överväga de aspekter man upptäcker hos en partner, oavsett vad det är, just för att saker och ting har och får konsekvenser.

14 år är många år i vissa förhållanden, och framförallt i vissa faser av livet. Man kan dock inte plocka ihop den perfekta mannen, utan människor man träffar har sina egenskaper, sin ålder och sin livssituation. 
  • OlManH

Ni är båda vuxna med marginal så varför inte.
    Värt att tänka på tycker jag ändå är att åldern kommer (troligen) bli en begränsning för honom mycket tidigare än för dig.
    Han är 60 när du är dryga 40 & trots allt relativt ung fortfarande.

Hade ni varit 15 & 31 hade det varit en helt annan sak. Men som det är nu är ni trots allt någorlunda i samma skede i livet och jämställda. Förutsatt att du inte är allt för dum (förlåt 😄) eller kär så kan han inte lura dig. En 30-åring kan enkelt lura & utnyttja en 16 år yngre tjej.

• Anonym (Drömmar)

Nej, det är helt OK ålderskillnad vad det gäller vad andra kommer att tycka.

• Anonym (XXX)

Nej, i er ålder är 14 års skillnad inget problem alls. Ni är båda vuxna, mogna människor, ju! Vad andra människor tycker ska man skita i, när man vet att man har rätt.

Dessutom är ni på samma plats i livet - har var sin barnkull, vet båda att ni är klara med barn. Det - att vara på samma plats - är egentligen viktigare än en eventuell åldersskillnad: en 25-årig mamma med två små barn kan ha mera gemensamt med en ensamstående 40-årig pappa med två små barn, än med en jämnårig barnfri man som inte förstår begränsningarna det innebär att leva ihop med småbarn. (Det är där många barnmisshandelsfall uppstår, men det är OT här.) 

Detta att barnen är "saxade" i ålder talar också för er, tänker jag. Det blir lättare för dem att flyta ihop till en syskonskara, än om det hade varit två stora å ena sidan och två små å andra sidan. (Även om man naturligtvis inte ska ha överdrivna förväntningar på att styvsyskon ska agera som syskon.)

• Anonym (XXX)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-10-03 11:39:14 följande:

Att mannen kommer gå i pension 10-15 år innan TS (beroende på när de går i pension), är ju något de får ha i åtanke. Samt att han högst troligt kommer få ålderskrämpor före henne.

Men man kan inte planera livet efter det. Särskilt inte när man nyss har träffats och den yngre inte ens är medelålders. De kanske inte ens är ihop om 20 år.

Nä, i den åldern tycker jag inte att man ska tänka på pensionsproblemet alls. Vad som helst kan ju hända under de många åren fram till dess! Varför förstöra nuet? Men om mannen hade varit närmare pensionsåldern, från 58 år och uppåt, så hade jag rått TS att i alla fall ta detta faktum i beaktande. 
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (XXX) skrev 2023-10-03 19:37:54 följande:
    Nä, i den åldern tycker jag inte att man ska tänka på pensionsproblemet alls. Vad som helst kan ju hända under de många åren fram till dess! Varför förstöra nuet? Men om mannen hade varit närmare pensionsåldern, från 58 år och uppåt, så hade jag rått TS att i alla fall ta detta faktum i beaktande. 
    Nja, jag tänker att man kan ha det i åtanke, och kanske prata om det om man fortfarande är ett par om nåt år och vill satsa på relationen. Det kan ju vara bra att vara medvetande om det, men inte planera livet efter det.
  • Anonym (Vård)

Statistiskt kommer du bli vårdare av honom om ni håller ihop. Har sett det i många äldre par där han är mycket äldre. Blir inte kul. många män blir rätt tråkiga och fantasilösa efter 70 medan kvinnor lever upp när barnen är utflugna

jag skulle aldrig välja en äldre man

Svar på tråden Han är 14 år äldre.. är det för mycket ?