• Anonym (CV förhindrar mig att få jobb)

Vill någon läsa mitt CV och ge feedback?

Jag tippar starkt på att mitt CV ger stor förhinder att få kontakt med arbetsgivaren.

I princip alla jobb jag har fått, har jag då inte behövt skicka mitt CV. Men varje gång jag skickar mitt CV, så blir det alltid detsamma: ''Att man har gått vidare med andra kandidater.''.

Jag kan tycka att mitt personliga brev ser tråkig och enkelt ut, men jag vet inte hur jag skall göra den bättre. Jag vet inte heller hur jag skall få mitt själva CV att se bättre ut.

Om någon här är villig att ge feedback, så tar jag kontakt med dig/er via PM.

För att inte outa mig, så låter jag bli att skicka bild här. Även om jag skulle ta bort företags namn, m.m, så kommer man ändå kunna lista ut vem jag är och eventuellt veta vad det är för företag.

Jag har försökt få hjälp med AF, men det är där som det ''simpla'' CV:t blivit av. Så nu tänker jag söka hjälp via okända människor, som kanske har erfarenhet om att skriva ett bra CV och personligt brev.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Vill någon läsa mitt CV och ge feedback?
    Anonym (Kleo) skrev 2023-10-03 15:17:02 följande:
    Det hoppas jag också. Lycka till! (Och hoppas att ngn som är piggare än jag orkar hjälpa dig!) 

Just det! Ta med föreningsuppdrag och volontärsarbete om du gjort sånt. Om inte annat kan det vara en smart (och bra!) sak att ägna sig åt i väntan på nästa jobb. Det ser snyggt ut i cv att ha lagat lunch åt hemlösa tex under arbetslöshetstiden och en himla bra grej att lägga sin lediga tid på dessutom. 
    Det gör jag. Jag är med i en styrelse, som jag lagt till i min CV + volontärsarbeten.

Så jag hoppas abra att jag får jobb snart :(
  • Memorissa

Jag kan tänka mig att läsa om du vill (ge mig 2-3 dagar att komma med feedback bara). Har ingen erfarenhet från rekryterings sidan men brukar få komma på intervju.
    Skicka CV, personligt brev och en jobbannons som du sökt med dessa anpassade isåfall.

• Anonym (Anonym..)

Bara ett tips: använd stavningskontroll när du skriver.
    Jag vet att inte alla arbetsgivare är petiga där, men en hel del vill nog att man skriver någorlunda korrekt.

Alltså att man inte särskriver ord eller använder min/mitt felaktigt.
    Superbra är ett ord, till exempel. Inte två. Super bra= någon dricker alkohol bra.

Hade jag varit arbetsgivare så hade för mycket slarvfel dragit ner helhetsintrycket, så se över grammatiken är mitt tips. :)

• Anonym (Vera)
    Anonym (Kleo) skrev 2023-10-03 14:58:37 följande:

Har inte tid att läsa dina handlingar, men reagerar när du skriver mitt cv och mitt personliga brev. Jag vet ju inte vad du söker för jobb, men jag har nog aldrig använt samma cv, och framför allt inte samma brev, två gånger utan har anpassat cv och skrivit nytt brev varje gång. Att skicka ett standardbrev ger ju inte direkt intrycket att man är superpepp på just det jobbet. 

Jag har aldrig försökt få handlingarna att se kul ut. Det har varit enkelt uppställt med standardtypsnitt. Tydligt och lättläst är viktigare är kul, tror jag. I cv lyfter jag fram de meriter som är viktiga för det aktuella jobbet. Typ om jag lärde mig något där som jag kan ha användning för i jobbet jag söker. Irrelevanta tidigare jobb och utbildningar står med i cv, men kommenteras inte. 

Vad ska man ändra på CVt mellan olika jobb? Man har ju den erfarenheten man har det ändras inte beroende på vilket jobb man söker. 
  • Anonym (Vera)
    Friger skrev 2023-10-03 16:05:29 följande:
    Nä, det kan ju fungera.

Men förvånansvärt många har jobbat långa tider lite här och var och aldrig på samma ställe. Då blir jag ju lite nyfiken på vad det beror på. Får de sparken?

Har jag flera att välja mellan så tar jag hellre en som haft ett jobb under längre tid, särskilt om det finns bra rekommendationer därifrån.

Men det är ju jag. Du kan ju ha annat du tittar på. Vi verkar säkert i olika branscher också.
    Det är lättare att få vikariat, tidsbegränsad anställning och säsongsjobb än men fast anställning dessa varar inte så länge.
    Anonym (Vera) skrev 2023-10-03 22:24:32 följande:
    Det är lättare att få vikariat, tidsbegränsad anställning och säsongsjobb än men fast anställning dessa varar inte så länge.
    Jag skulle bli oerhört glad om jag fick säsongsjobb, tidsbegränsad eller behovanställning. Men jag får inte kontakt någonstans.
  • Anonym (Chef)
    Anonym (CV förhindrar mig att få jobb) skrev 2023-10-03 22:49:18 följande:
    Jag skulle bli oerhört glad om jag fick säsongsjobb, tidsbegränsad eller behovanställning. Men jag får inte kontakt någonstans.
    Vad har du för utbildning och andra kompetenser?  Jobberfarenheter?
  • Memorissa

Vera, i CV kan man förstora relevant erfarenhet till jobbet man söker och minska det som är mindre relevant så att det matchar den profil de söker så mycket som möjligt. 
    Utifrån vad de söker beskriver man kort arbetsuppgifterna, och ffa. arbetsuppgifter som är intressant för arbetsgivaren.

Exempel:
    Man söker någon med erfarenhet av kassaarbete och ansvarafull person. 
    2021 - Butikspersonal klädbutik X
    Arbetsuppgifter: Fylla på varor, inventera, hålla ordning i provrum och snyggt i butiken. Mina uppgifter utökades ytterligare med kassaarbete.

Sen skriver jag ut mer detaljer om kassarbetet, tex. vilka summor jag hanterat.
    Att mina uppgifter utökades visar att min tidigare arbetsgivare haft förtroende för mig och gett mig mer ansvar, vilket man kan framhäva även i det personliga brevet.

• Anonym (Vera)
    Memorissa skrev 2023-10-04 09:09:48 följande:

Vera, i CV kan man förstora relevant erfarenhet till jobbet man söker och minska det som är mindre relevant så att det matchar den profil de söker så mycket som möjligt. 
    Utifrån vad de söker beskriver man kort arbetsuppgifterna, och ffa. arbetsuppgifter som är intressant för arbetsgivaren.

Exempel:
    Man söker någon med erfarenhet av kassaarbete och ansvarafull person. 
    2021 - Butikspersonal klädbutik X
    Arbetsuppgifter: Fylla på varor, inventera, hålla ordning i provrum och snyggt i butiken. Mina uppgifter utökades ytterligare med kassaarbete.

Sen skriver jag ut mer detaljer om kassarbetet, tex. vilka summor jag hanterat.
    Att mina uppgifter utökades visar att min tidigare arbetsgivare haft förtroende för mig och gett mig mer ansvar, vilket man kan framhäva även i det personliga brevet.

Att arbeta i kassa är inte utökat ansvar när man jobbar i butik det är en grundläggande del av jobbet. Det är heller inte svårare att hantera en stor kassa än en liten, men du menar kanske att det skulle vara en omskrivning på att man hanterar stress bra? Vad ens förra jobb hade för omsättning lär annars vara ganska ointressant för en rekryterare, 
  • Goneril

Du har fått många goda tips här; använd gärna någon av de mallar som finns på nätet och glöm inte stavningskontrollen!  Skriv ett utkast och låt någon granska det!                                                                                                                                              När jag ser din text förstår jag att du inte har svenska som modersmål; meningsbyggnad, grammatik och ordval tyder på det. Som du själv antyder verkar arbetsgivarna rata dina ansökningar utan att ta kontakt med dig. I urvalsprocessen väljer givetvis en arbetsgivare en korrekt avfatta? CV framför en illa skriven. "Mina CV:n ger stor förhinder" är inte korrekt svenska för att ta citera en av dina meningar. Alltså: Låt någon som enligt din bedömning har goda kunskaper i svenska granska dina ansökningar innan du skickar dem.

• Memorissa

Vera, det var ett exempel på hur man kan anpassa sitt cv som du frågade om. Det har funkat bra för mig att göra så och sen anknyta till arbetsuppgifterna man nämnt i CV i det personliga brevet. 
    Mitt exempel är baserat på min erfarenhet i en stor klädesaffär där kassaarbete var ett utökat ansvar som inte tilldelades alla, så det är nog olika. Det var inte heller alla i kassan som fick kontrollräkna eller hantera returer själv, det var ansvar somliga fick efterhand. Hur relevant summorna hanterat är lämnar jag till arbetsgivaren att bedömma men i min värld är det skillnad på några 10k och flera 100k, det visar vilket ansvar man är betrodd med.
    Men igen, det var ett exempel och du ska såklart skriva det som representerar dig och inte något du tycker är orelevant.

• Anonym (Chefen)

Som arbetsgivare gillar jag CVn som är relativt korta och koncisa, välformulerade utan stavfel och ej allt för pretentiösa. Har personen även skrivit något om varför h*n söker arbete just hos oss är det en stor bonus.

Svar på tråden Vill någon läsa mitt CV och ge feedback?