• Anonym (CV förhindrar mig att få jobb)

Vill någon läsa mitt CV och ge feedback?

Jag tippar starkt på att mitt CV ger stor förhinder att få kontakt med arbetsgivaren.

I princip alla jobb jag har fått, har jag då inte behövt skicka mitt CV. Men varje gång jag skickar mitt CV, så blir det alltid detsamma: ''Att man har gått vidare med andra kandidater.''.

Jag kan tycka att mitt personliga brev ser tråkig och enkelt ut, men jag vet inte hur jag skall göra den bättre. Jag vet inte heller hur jag skall få mitt själva CV att se bättre ut.

Om någon här är villig att ge feedback, så tar jag kontakt med dig/er via PM.

För att inte outa mig, så låter jag bli att skicka bild här. Även om jag skulle ta bort företags namn, m.m, så kommer man ändå kunna lista ut vem jag är och eventuellt veta vad det är för företag.

Jag har försökt få hjälp med AF, men det är där som det ''simpla'' CV:t blivit av. Så nu tänker jag söka hjälp via okända människor, som kanske har erfarenhet om att skriva ett bra CV och personligt brev.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Vill någon läsa mitt CV och ge feedback?
  • Anonym (Kleo)

Har inte tid att läsa dina handlingar, men reagerar när du skriver mitt cv och mitt personliga brev. Jag vet ju inte vad du söker för jobb, men jag har nog aldrig använt samma cv, och framför allt inte samma brev, två gånger utan har anpassat cv och skrivit nytt brev varje gång. Att skicka ett standardbrev ger ju inte direkt intrycket att man är superpepp på just det jobbet. 

Jag har aldrig försökt få handlingarna att se kul ut. Det har varit enkelt uppställt med standardtypsnitt. Tydligt och lättläst är viktigare är kul, tror jag. I cv lyfter jag fram de meriter som är viktiga för det aktuella jobbet. Typ om jag lärde mig något där som jag kan ha användning för i jobbet jag söker. Irrelevanta tidigare jobb och utbildningar står med i cv, men kommenteras inte. 

• Anonym (CV förhindrar mig att få jobb)
    Anonym (Kleo) skrev 2023-10-03 14:58:37 följande:

Har inte tid att läsa dina handlingar, men reagerar när du skriver mitt cv och mitt personliga brev. Jag vet ju inte vad du söker för jobb, men jag har nog aldrig använt samma cv, och framför allt inte samma brev, två gånger utan har anpassat cv och skrivit nytt brev varje gång. Att skicka ett standardbrev ger ju inte direkt intrycket att man är superpepp på just det jobbet. 

Jag har aldrig försökt få handlingarna att se kul ut. Det har varit enkelt uppställt med standardtypsnitt. Tydligt och lättläst är viktigare är kul, tror jag. I cv lyfter jag fram de meriter som är viktiga för det aktuella jobbet. Typ om jag lärde mig något där som jag kan ha användning för i jobbet jag söker. Irrelevanta tidigare jobb och utbildningar står med i cv, men kommenteras inte. 

HEJ!
    Super bra tips! :)

Jag ändrar och anpassar personliga brevet efter jobbet, men CV:t är detsamma.

Jag föredrar också ett enkelt och lättläst material och därför har jag gjort så med CV:t att den är enkelt och visar tydligt var och när jag jobbat. Hur länge o.s.v :)

Jag hoppas att jag får jobb snart :(
  • Jemp

Jag gör mitt i en mall på minframtid.se, vilket det från början var Arbetsförmedlingen som tipsade om. Det är också basic och ganska torrt, men jag har fått beröm för strukturen. 

Word har också mallar. 

Cv använder jag, tvärtemot föregående, ofta samma. Det är om det är något särskilt, men det mest relevanta nämner man ju också i det personliga brevet. Jag har ju gjort det jag gjort liksom. Brevet skrivs givetvis om/justeras till varje ansökan. 

Jag har inte varit med i särskilt många rekryteringsprocesser från arbetsgivarhållet, men de handlingarna jag har varit med och bedömt ger mig erfarenheten att jag definitivt föredrar torr tydlighet framför flashiga designer som ofta blir luddigare. 

Jobbar inte med design eller som kommunikatör, då kanske man hade bedömt det annorlunda.

• Anonym (Kleo)
    Anonym (CV förhindrar mig att få jobb) skrev 2023-10-03 15:11:49 följande:
    HEJ!

Jag föredrar också ett enkelt och lättläst material och därför har jag gjort så med CV:t att den är enkelt och visar tydligt var och när jag jobbat. Hur länge o.s.v :)

Det hoppas jag också. Lycka till! (Och hoppas att ngn som är piggare än jag orkar hjälpa dig!) 

Just det! Ta med föreningsuppdrag och volontärsarbete om du gjort sånt. Om inte annat kan det vara en smart (och bra!) sak att ägna sig åt i väntan på nästa jobb. Det ser snyggt ut i cv att ha lagat lunch åt hemlösa tex under arbetslöshetstiden och en himla bra grej att lägga sin lediga tid på dessutom. 
  • Anonym (Chef)

Använder man någon vettig CV mall är det sällan själva CV som är problemet utan innehållet. Saknas det rätt utbildning, erfarenhet, certifikat mm är man inte aktuell.

• Friger

Korta kärnfulla CVn

Nu är det säkert lite olika men jag är skeptisk när jag ser 10st anställningar som alla varar några månader.

Fick lite underförstått uppfattningen av att du haft ganska många jobb.

Anställer du någon så vill du ju inte göra om proceduren om någon månad igen. Sen tar upplärning tid. Sen kan man ju börja fundera, är det så att personen inte fungerar på jobbet?

Man kan ju rensa lite utan att ljuga. Dvs hoppa över några anställningar och skriva årtal om man har för mycket sådant.

• Anonym (Chef)
    Anonym (CV förhindrar mig att få jobb) skrev 2023-10-03 15:11:49 följande:
    HEJ!

Överväg att skriva en eller två meningar till om varje jobb för att lyfta fram det som kan vara aktuellt för det jobb du söker

Istället för
    2021    Städare,  Städ AB
    2022    Säljare, ICA AB

Kan nedanstående vara bättre för ett vaktmästarjobb
    2021    Städare,  Städ AB
                   Jobbat självständigt med att städa kontorlokaler. Fick lägga upp min planering själv och säkerställa rätt kvalitet 

2022    Kassa, ICA AB
                  Jobbade i kassan. Lärde mig framförallt att hantera stressiga situationer och ett bemöta kunde rpå ett bra sätt.

Men kring CV finns många olika skolor så andra kommer tycke helt annorlunda än mig,

• Anonym (Chef)
    Friger skrev 2023-10-03 15:39:25 följande:

Korta kärnfulla CVn

Nu är det säkert lite olika men jag är skeptisk när jag ser 10st anställningar som alla varar några månader.

Fick lite underförstått uppfattningen av att du haft ganska många jobb.

Anställer du någon så vill du ju inte göra om proceduren om någon månad igen. Sen tar upplärning tid. Sen kan man ju börja fundera, är det så att personen inte fungerar på jobbet?

Man kan ju rensa lite utan att ljuga. Dvs hoppa över några anställningar och skriva årtal om man har för mycket sådant.

I ett sånt fall har jag inga problem om man skriver
    2022      Divers timmaanställningar inom vård och lager
  • Friger
    Anonym (Chef) skrev 2023-10-03 15:43:11 följande:
    I ett sånt fall har jag inga problem om man skriver
    2022      Divers timmaanställningar inom vård och lager
    Nä, det kan ju fungera.

Men förvånansvärt många har jobbat långa tider lite här och var och aldrig på samma ställe. Då blir jag ju lite nyfiken på vad det beror på. Får de sparken?

Har jag flera att välja mellan så tar jag hellre en som haft ett jobb under längre tid, särskilt om det finns bra rekommendationer därifrån.

Men det är ju jag. Du kan ju ha annat du tittar på. Vi verkar säkert i olika branscher också.
  • Anonym (Chef)
    Friger skrev 2023-10-03 16:05:29 följande:
    Nä, det kan ju fungera.

Men förvånansvärt många har jobbat långa tider lite här och var och aldrig på samma ställe. Då blir jag ju lite nyfiken på vad det beror på. Får de sparken?

Har jag flera att välja mellan så tar jag hellre en som haft ett jobb under längre tid, särskilt om det finns bra rekommendationer därifrån.

Men det är ju jag. Du kan ju ha annat du tittar på. Vi verkar säkert i olika branscher också.
    Om man har jobbat ett par år på ett ställe och sen byter ser jag inget konstigt med det. Kan vara ett karriärssteg, vidareutveckling eller annat.

Samma sak om man som ung eller som extrajobb har en massa olika småjobb. 
Svar på tråden Vill någon läsa mitt CV och ge feedback?