• Anonym (Hjälp)

    Skapar dålig stämning på jobbet

    Jag behöver hjälp med att se detta från fler perspektiv. Jag är beredd på att få en del oförstående svar, men kanske någon klok kan ge mig hjälp som blir konstruktiv? För jag vill verkligen lösa detta.

    Jag har jobbat på min arbetsplats i snart två år, och det har varit kämpigt på olika sätt. Jag har pratat med ett par andra kolleger som är nyare på jobbet och vi delar syn i mycket, så svårigheterna har inte varit unika för just mig. Dock hanterar vi de olika. De klarar av att stänga av och gråta hemma, alternativt klistra på en överdrivet glad attityd när det är som värst. Jag har svårare för att avskärma mig och dras ner i omedelbar ångest/ledsenhet och bli tyst, inåtvänd. Det märks alltså på mig. Jag själv är van vid att detta är hur jag reagerar och väntar ut det. Men andra runt mig verkar påverkas mycket. En vänlig kollega kan checka in och höra hur jag mår, vilket känns väldigt bra (kvinna). De andra, män, blir väldigt obekväma till mods. De kan antingen kommentera om den ?dåliga stämningen?, eller försöka överrösta den genom att bli extra skämtsamma och högljudda.

    Jag är lute orolig för detta. Jag vill inte skapa en dålig stämning, men jag vet inte hur jag kan agera annorlunda. Hur jag känner kan jag inte påverka, det finns en del omständigheter på arbetet som inte varit okej men jag hoppas det blir bättre i och med att jag börjat på ett nytt projekt snart. Jag är tyst, gråter inte eller något, drar mig undan så gott det går. För att inte påverka andra. Dock känner jag skuld över att jag förstör stämningen, och även lite irritation för att jag inte får vara som jag är utan förväntas ha ett påklistrat leende på läpparna när saker och ting inte är riktigt bra.

    Nu börjar jag bli orolig för att detta kan bli något större, att de vill bli av med mig. Hjälp mig reda i detta, snälla.
  • Svar på tråden Skapar dålig stämning på jobbet
  • Jemp

    Eller är det omständigheter som hör jobbet till som gör att ni gråter? Tex att patient dör? Då borde ni få hjälp/stöttning att lära er hantera det? 

  • fornminne

    Precis, alla jobb har tuffare dagar, men om anställda regelbundet går hem och gråter, eller mår så dåligt som du beskriver, är det fel på jobbet. Detta är ett arbetsmiljöproblem. 

    Sen måste man inte vara glad och social jämt, det är ok att vara tyst och dra sig undan, så länge man inte är sur och otrevlig. 

  • Anonym (Skippa skiten!)

    Men menar du alltså att andra tycker att du står för den dåliga stämningen, för att du påverkas av en arbetsmiljö som inte är bra?

    Oavsett hur så ska man alltid byta jobb om man gråter på/efter jobbet, det blir ju bara sjukskrivning så småningom annars.

    En gång i yngre dar stod jag och bara grät i två timmar i sträck framför ett fönster i en korridor och ingen kollega frågade hur jag mådde. Och då vet man vad man måste göra.

  • Anonym (Ytt)
    Anonym (Skippa skiten!) skrev 2023-10-07 14:49:32 följande:

    En gång i yngre dar stod jag och bara grät i två timmar i sträck framför ett fönster i en korridor och ingen kollega frågade hur jag mådde. Och då vet man vad man måste göra.


    Herregud! :( 
    Jag har tröstat gråtande kollegor flera gånger, och de har tröstat mig. Det har för det mesta rört sig om privata problem. Låter helt förfärligt att de lät dig stå där. Jisses! Jag hade gått fram till en främling i det läget (har hänt). 
  • Sunflora

    Det där låter som en riktig destruktiv arbetsplats. Att gå hem och gråta efter jobbet eller bryta ihop på plats är inte normalt. Jag tycker att du ska söka dig någon annanstans alternativt prata med både chefen och facket.

  • Anonym (K)

    Jag känner igen det här situationen inom vården. Jag vågade ta såna problem med chefer några år sen men nu har jag blivit precis som Ts. Eftersom ingen chef kunde bry sig om mig för jag är tyst och alldeles för snäll. Då blev det värre helatiden med kollegorna om jag tar det med chefen 

    Istället väljer jag att jobba lite överallt och kolla vart som passar mig bäst.

    Det är också lite svårare när man inte har sin tjänst. Men jag tycker ändå är bättre att byta till någon annan ställe.

    Några blir svartsjuka på mig på att jag inte ska stanna kvar där för de vill ju ha deras nära vänner skulle få tjänst istället för mig och det har hänt många gånger att de bara letade efter något fel på mig och sparka mig därifrån. Usch!! Var jobbigt och gråttit efter jobbet men nu mår jag bättre efter många försök och har fått min tjänst 

    Bytt jobb om du har möjlighet, försök att anpassa dig med några kollegor för att bli vänner så att det inte blir mer tryck på dig.

    Lycka till.

  • Anonym (M)

    Jag förstår att det är svårt och att du inte trivs men du får betalt för att vara där och måste vara professionell. 


    Jag har också haft jobb där jag har vantrivts enormt med dålig ledning och otrevliga kollegor och då har jag fokuserat på det jag måste göra och varit neutralt trevlig i övrigt. 


    Om andra mår dåligt så gör du ju situationen värre genom att agera så. 

    Det har gått rätt långt om andra kommenterar att du påverkar stämningen negativt. Jag är också en känslig person och har verkligen inget pokerface men på jobbet måste man kunna hantera det. 


    Du lär knappast bli avskedad för det men det är klart att det inte ser bra ut om andra kanske klagar inför ledningen om att du drar ner stämningen. 

  • Jårdi

    Jag tycker inte du ska behöva ta på dig massa ansvar i det här. Alla reagerar olika, att man blir tyst och socialiserar mindre ser inte jag som ett problem så länge man sköter sina arbetsuppgifter. det är ju därför vi är på jobbet, sen behöver alla olika saker för att kunna hantera sitt jobb. Jag behöver till exempel gå undan på raster eller ibland bara sitta med och mest lyssna på fikaraster för att det är vad jag behöver för att orka med mitt stbete på sikt. Folk är vuxna och får ta ansvar för sig själva och hur de behöver hantera sin vardag. 

  • Anonym (Arbetsmiljöproblem)
    Anonym (M) skrev 2025-01-17 22:16:29 följande:

    Jag förstår att det är svårt och att du inte trivs men du får betalt för att vara där och måste vara professionell. 


    Jag har också haft jobb där jag har vantrivts enormt med dålig ledning och otrevliga kollegor och då har jag fokuserat på det jag måste göra och varit neutralt trevlig i övrigt. 


    Om andra mår dåligt så gör du ju situationen värre genom att agera så. 

    Det har gått rätt långt om andra kommenterar att du påverkar stämningen negativt. Jag är också en känslig person och har verkligen inget pokerface men på jobbet måste man kunna hantera det. 


    Du lär knappast bli avskedad för det men det är klart att det inte ser bra ut om andra kanske klagar inför ledningen om att du drar ner stämningen. 


    Det finns ju ändå gränser för hur mycket ansvar som ligger på individen. Absolut att man i svåra situationer får agera professionellt på jobbet. Men om alla nya "gråter hemma" och mår dåligt så är det ju ett problem som behöver lyftas uppåt. Folk kan inte hålla uppe fasaden hur länge som helst, och ska heller inte behöva det. Däremot är det ju viktigt att det tas upp i rätt kanaler, att man inte bara låter det gro. 
  • Anonym (Pos)
    Anonym (Hjälp) skrev 2023-10-06 18:21:27 följande:
    Skapar dålig stämning på jobbet Jag behöver hjälp med att se detta från fler perspektiv. Jag är beredd på att få en del oförstående svar, men kanske någon klok kan ge mig hjälp som blir konstruktiv? För jag vill verkligen lösa detta.

    Jag har jobbat på min arbetsplats i snart två år, och det har varit kämpigt på olika sätt. Jag har pratat med ett par andra kolleger som är nyare på jobbet och vi delar syn i mycket, så svårigheterna har inte varit unika för just mig. Dock hanterar vi de olika. De klarar av att stänga av och gråta hemma, alternativt klistra på en överdrivet glad attityd när det är som värst. Jag har svårare för att avskärma mig och dras ner i omedelbar ångest/ledsenhet och bli tyst, inåtvänd. Det märks alltså på mig. Jag själv är van vid att detta är hur jag reagerar och väntar ut det. Men andra runt mig verkar påverkas mycket. En vänlig kollega kan checka in och höra hur jag mår, vilket känns väldigt bra (kvinna). De andra, män, blir väldigt obekväma till mods. De kan antingen kommentera om den ?dåliga stämningen?, eller försöka överrösta den genom att bli extra skämtsamma och högljudda.

    Jag är lute orolig för detta. Jag vill inte skapa en dålig stämning, men jag vet inte hur jag kan agera annorlunda. Hur jag känner kan jag inte påverka, det finns en del omständigheter på arbetet som inte varit okej men jag hoppas det blir bättre i och med att jag börjat på ett nytt projekt snart. Jag är tyst, gråter inte eller något, drar mig undan så gott det går. För att inte påverka andra. Dock känner jag skuld över att jag förstör stämningen, och även lite irritation för att jag inte får vara som jag är utan förväntas ha ett påklistrat leende på läpparna när saker och ting inte är riktigt bra.

    Nu börjar jag bli orolig för att detta kan bli något större, att de vill bli av med mig. Hjälp mig reda i detta, snälla.
    Ditt grundproblem är att du är negativ och passiv.

    Som människa ska man sträva mot att bli positiv och aktiv.

    Att inte påverkas av andras energi är något man måste jobba på. Det och allt annat. Saker kommer inte bara flygande.

    Och alla jobb har ljuspunkter så det gäller att fokusera på det.

    Var glad och positiv och det kommer också göra till att du bidrar till ett bättre arbetsklimat.
  • Anonym (Mona)

    Jag har en kollega som kan vara tyst och sura ganska ofta. Han säger dock alltid till att han är på dåligt humör och är tydlig med att det inte är mitt fel samt ber om ursäkt för att han är dåligt sällskap. Han säger att han bara vill bli lämnad ifred så jag låter honom vara. Hade han inte kunnat prata alls om saken och inte förklarat att det inte är mig han är sur på så hade jag tyckt det var jättejobbigt. Nu när jag vet hur han är så är det lugnt, jag kan slappna av och ignorera honom tillbaka utan att det påverkar mig. 


    Har du pratat med dina kollegor om varför du är som du är och vad du vill ha från dem samt att du inte skuldbelägger dem för hur du mår? Det är väldigt tärande att bli utsatt för silent treatment och dålig stämning om man inte vet vad man gjort för fel 

  • Anonym (M)
    Anonym (Arbetsmiljöproblem) skrev 2025-01-18 07:15:53 följande:
    Det finns ju ändå gränser för hur mycket ansvar som ligger på individen. Absolut att man i svåra situationer får agera professionellt på jobbet. Men om alla nya "gråter hemma" och mår dåligt så är det ju ett problem som behöver lyftas uppåt. Folk kan inte hålla uppe fasaden hur länge som helst, och ska heller inte behöva det. Däremot är det ju viktigt att det tas upp i rätt kanaler, att man inte bara låter det gro. 

    Självklart men det är ju två olika saker. Man kan kontakta facket  eller ledningen högre upp om situationen är ohållbar men att skapa ytterligare dålig stämning så att kollegorna reagerar är inte konstruktivt.

    TS beskriver hur andra kommer fram och kollar läget eller försöker höja stämningen genom att skämta på grund av henne .Det verkar som om hela arbetsgruppen påverkas av TS beteende och det är inte ok. 


    Det är trots allt en arbetsplats som alla måste vara på, även om de kanske också mår dåligt, och TS beteende förändrar ingenting förutom till det negativa, 

  • Just Precis

    Håller med M ovan. Man har ett ansvar att vara positiv, ta tag i saker som inte funkar i den mån det är möjligt, och inte överfokusera på det som inte funkar. Eller byta jobb.


    Men det finns ofta någon person som inte kan det och så behöver alla smyga på tå och dadda med den personen, det blir ett mycket större arbetsplatsoroblem än det ursprungliga problemet. 

    Fixar man inte det och inte kan byta jobb får man fixa hjälp. Ni kanske tom har någon försäkring på jobbet som täcker terapisamtal. Annars är det rätt billigt och enkelt med app-psykolog, om kostnaden är ett problem.

Svar på tråden Skapar dålig stämning på jobbet