Skapar dålig stämning på jobbet
Jag behöver hjälp med att se detta från fler perspektiv. Jag är beredd på att få en del oförstående svar, men kanske någon klok kan ge mig hjälp som blir konstruktiv? För jag vill verkligen lösa detta.Jag har jobbat på min arbetsplats i snart två år, och det har varit kämpigt på olika sätt. Jag har pratat med ett par andra kolleger som är nyare på jobbet och vi delar syn i mycket, så svårigheterna har inte varit unika för just mig. Dock hanterar vi de olika. De klarar av att stänga av och gråta hemma, alternativt klistra på en överdrivet glad attityd när det är som värst. Jag har svårare för att avskärma mig och dras ner i omedelbar ångest/ledsenhet och bli tyst, inåtvänd. Det märks alltså på mig. Jag själv är van vid att detta är hur jag reagerar och väntar ut det. Men andra runt mig verkar påverkas mycket. En vänlig kollega kan checka in och höra hur jag mår, vilket känns väldigt bra (kvinna). De andra, män, blir väldigt obekväma till mods. De kan antingen kommentera om den ?dåliga stämningen?, eller försöka överrösta den genom att bli extra skämtsamma och högljudda.
Jag är lute orolig för detta. Jag vill inte skapa en dålig stämning, men jag vet inte hur jag kan agera annorlunda. Hur jag känner kan jag inte påverka, det finns en del omständigheter på arbetet som inte varit okej men jag hoppas det blir bättre i och med att jag börjat på ett nytt projekt snart. Jag är tyst, gråter inte eller något, drar mig undan så gott det går. För att inte påverka andra. Dock känner jag skuld över att jag förstör stämningen, och även lite irritation för att jag inte får vara som jag är utan förväntas ha ett påklistrat leende på läpparna när saker och ting inte är riktigt bra.
Nu börjar jag bli orolig för att detta kan bli något större, att de vill bli av med mig. Hjälp mig reda i detta, snälla.