• Tyra myra

    Evangelium enligt Maria Magdalena

    Finns det någon här som har studerat eller på annat sätt kommit i kontakt med Maria Magdalenas Evangelium?

    Vad är er upplevelse?

  • Svar på tråden Evangelium enligt Maria Magdalena
  • Tyra myra
    Tow2Mater skrev 2023-10-08 19:07:43 följande:
    Att du kan gå till bocker på bibblan, och du kan googla dig fram till det som faktist finns att läsa om t ex kriterier, for att svara på din egen fråga Vad är det som säger att det urvalet är korrekt?
    Du tror inte att jag studerar vad som finns att tillgå...?  Och därför anser du inte att man bör lägga upp en tråd i ämnet.... eller hur?

    Varför är du inte inte ärlig om din uppfattning?
  • Tow2Mater
    Tyra myra skrev 2023-10-08 19:12:34 följande:
    Du tror inte att jag studerar vad som finns att tillgå...?  Och därför anser du inte att man bör lägga upp en tråd i ämnet.... eller hur?

    Varför är du inte inte ärlig om din uppfattning?
    Det låter inte som du studerat vad som finns att tillgå med tanke på dina frågor. Ett tips- prova även att googla på engelska. Kolla Amazon också.

    Du kan lägga upp hur många trådar du vill, inget jag har något emot. Vet inte varfor du tolkar mig så. Du kan ju vänta på att någon annan svarar, och bara ignorera mina inlägg om du inte gillar dem. Hur svårt ska det vara.
  • Trent
    Tyra myra skrev 2023-10-08 19:12:34 följande:
    Du tror inte att jag studerar vad som finns att tillgå...?  Och därför anser du inte att man bör lägga upp en tråd i ämnet.... eller hur?

    Varför är du inte inte ärlig om din uppfattning?
    Hen är inte ärlig. Prova att fråga vad hen tycker om att äga andra människor som egendom!

    Jag tycker det är ett superintressant ämne du lyfter. Heja på!
  • Mortiscia80
    Tow2Mater skrev 2023-10-08 18:50:26 följande:
    Som Magical sa, det har forskats, och det finns kriterier som ska uppfyllas for ett korrekt urval.
    Blanda inte ihop forskning med det urval som gjordes i Nicea. Det enda texterna i Bibeln har gemensamt är att de kristna grupperingarna på den tiden kunde enas om att de flesta stod bakom dem. Det betyder inte att att alla var 100 % överens om de valda texterna, snarare något slags majoritetsbeslut, så nej, det finns inget "korrekt" urval för kristna texter.
  • Mortiscia80
    Tyra myra skrev 2023-10-08 17:57:37 följande:

    Tow2Mater skrev 2023-10-08 17:28:56 följande:

    Det anses vara skrivet senare än under Jesu livstid, och inte av någon som levde i närheten av Jesus. 


    Inget av evangelierna är väl skrivna under den tid Jesus levde de skrevs mellan 50- och 100 år ek.  Maria Magdalenas evangelium återfinns i Koptiska skrifter nedtecknade  ungefär samtidiga som Johannes evangeliet 98 ek - 100 ek.

    Hon nämnds i alla fyra evangelierna och var den som meddelade lärjungarna att Jesus var uppstånden.

    Man kan undra varför kyrkan inte lagt större vikt vid henne?
    Det var väl dagens enklaste fråga? För att hon var kvinna, och dessutom ett hot mot den katolska kyrkan i sin roll som en av Jesus närmaste, hans främsta lärjunge har hon väl kallats.
  • Tyra myra
    Mortiscia80 skrev 2023-10-08 20:45:15 följande:
    Det var väl dagens enklaste fråga? För att hon var kvinna, och dessutom ett hot mot den katolska kyrkan i sin roll som en av Jesus närmaste, hans främsta lärjunge har hon väl kallats.
    Ja, det är väl min snabba slutsats också men då ställer jag mig frågan om det är den kristna kyrkan eller det patriarkala samhället där Jesus och Maria Magdalena levde och verkade i som försöker utradera Mari Magdalenas evangelium ?

    När jag nu läser boken kan jag inte undgå att fundera över hur Jesus såg på kvinnans roll i samhället. Har inte fördjupat mig i någon sådan forskning men det ställer intressanta frågor, tycker jag.

    Vad tror du?
  • Mortiscia80
    Tyra myra skrev 2023-10-08 20:56:32 följande:
    Ja, det är väl min snabba slutsats också men då ställer jag mig frågan om det är den kristna kyrkan eller det patriarkala samhället där Jesus och Maria Magdalena levde och verkade i som försöker utradera Mari Magdalenas evangelium ?

    När jag nu läser boken kan jag inte undgå att fundera över hur Jesus såg på kvinnans roll i samhället. Har inte fördjupat mig i någon sådan forskning men det ställer intressanta frågor, tycker jag.

    Vad tror du?
    Naturligtvis. Kyrkan och patriarkatet var ju samma sak på den tiden (och under lång tid både före och efter). Vad en kvinnas text har att säga är för deras del inte bara irrelevant, det är en irrlära och naturligtvis löjeväckande att läsa en kvinnas text (även om hon personligen antagligen inte skrev den utan snarare att den upptecknats efter hennes ord, lite som när de andra lärjungarna beskrev vad Jesus hade sagt).

    Jag har inte läst just den boken men många andra källor och ja, det är svårt att veta hur Jesus såg på kvinnans roll i samhället, men åtminstone inom hans egen tro verkade de kunna få vara så gott som eller helt jämställda med män. Sedan hur han tyckte att deras roll skulle se ut utanför den gruppen har jag läst förvånansvärt lite om. Det kan å ena sida bero på att han kanske inte sa så mycket om just den delen, å andra sidan att han hade "farliga" åsikter om ämnet så att de rensades ut senare. Vi lär väl aldrig få veta riktigt.
  • Mrs Moneybags
    Tow2Mater skrev 2023-10-08 18:50:26 följande:
    Som Magical sa, det har forskats, och det finns kriterier som ska uppfyllas for ett korrekt urval.
    Det "korrekta" urvalet tog man beslut om successivt under de första århundradena efter Jesu död. Gnostikerna var den första gruppen som blev utpekad som kättare. 

    Om man är intresserad av Jesu liv kan det vara roligt att studera de gnostiska skrifterna och fundera över vad man själv tänker och tycker. De skrifterna visar ju att det fanns olika tankar om Jesus och hans lära. Det är som alltid vinnarna som skriver historien och förlorarnas tankar och skrifter försvinner. Nu hade man lite tur och hittade några gömda skrifter i Nag Hammadi 1945 så att vi alla kan studera de olika strömningar av kristendom som florerade efter Jesus död. 

    Traditionell kristendom säger att kunskapen och visdomen kommer via präster och deras undervisning av församlingen, medan gnosticismen säger att kunskapen kan erhållas av alla och då är alla på samma nivå. Så har jag uppfattat det. 

    Här kan man hitta det mesta: gnosis.org/library/gs.htm 

    Själv tycker jag bäst om Thomasevangeliet: www.marquette.edu/maqom/Gospel%20of%20Thomas%20Lambdin.pdf 

    These are the secret sayings which the living Jesus spoke and which Didymos Judas Thomas wrote down...

     
  • Mortiscia80
    Mrs Moneybags skrev 2023-10-09 09:44:45 följande:
    Det "korrekta" urvalet tog man beslut om successivt under de första århundradena efter Jesu död. Gnostikerna var den första gruppen som blev utpekad som kättare. 

    Om man är intresserad av Jesu liv kan det vara roligt att studera de gnostiska skrifterna och fundera över vad man själv tänker och tycker. De skrifterna visar ju att det fanns olika tankar om Jesus och hans lära. Det är som alltid vinnarna som skriver historien och förlorarnas tankar och skrifter försvinner. Nu hade man lite tur och hittade några gömda skrifter i Nag Hammadi 1945 så att vi alla kan studera de olika strömningar av kristendom som florerade efter Jesus död. 

    Traditionell kristendom säger att kunskapen och visdomen kommer via präster och deras undervisning av församlingen, medan gnosticismen säger att kunskapen kan erhållas av alla och då är alla på samma nivå. Så har jag uppfattat det. 

    Här kan man hitta det mesta: gnosis.org/library/gs.htm 

    Själv tycker jag bäst om Thomasevangeliet: www.marquette.edu/maqom/Gospel%20of%20Thomas%20Lambdin.pdf 

    These are the secret sayings which the living Jesus spoke and which Didymos Judas Thomas wrote down...

     
    Det finns också de som hävdar att Jesus själv var gnostiker.
  • Mentat
    Tyra myra skrev 2023-10-08 15:56:30 följande:
    Evangelium enligt Maria Magdalena

    Finns det någon här som har studerat eller på annat sätt kommit i kontakt med Maria Magdalenas Evangelium?

    Vad är er upplevelse?


    Det verkar ju bara finnas fragment bevarade och de hittades för litet drygt 100 år sedan. Svårt för kyrkan att ta ställning till det under den långa tid den har verkat. Det finns ju andra apokryfiska skrifter, Judits bok är väl mest känd då den förekommer en hel del i målningar.
  • Tyra myra
    Mortiscia80 skrev 2023-10-09 17:19:25 följande:
    Det finns också de som hävdar att Jesus själv var gnostiker.
    Vissa forskare hävdar att den lära Jesus läror var inspirerad av den gnostiska traditionen.  

    Man kan funder över hur han skulle reagera på det prästerskap som växte fram inom kristendomen. 

    Revolutionerande var också hans syn på kvinnor. Han hade både manliga och kvinnliga lärjungar. Han talade direkt till kvinnorna något som var väldigt ovanligt i samhället och tiden han levde i.

    Om man ser Jesus som huvudsaken i religionen och inte prästerskapet i kyrkan så blir bilden av religionen förändrad
  • Mortiscia80
    Tyra myra skrev 2023-10-09 18:04:58 följande:
    Vissa forskare hävdar att den lära Jesus läror var inspirerad av den gnostiska traditionen.  

    Man kan funder över hur han skulle reagera på det prästerskap som växte fram inom kristendomen. 

    Revolutionerande var också hans syn på kvinnor. Han hade både manliga och kvinnliga lärjungar. Han talade direkt till kvinnorna något som var väldigt ovanligt i samhället och tiden han levde i.

    Om man ser Jesus som huvudsaken i religionen och inte prästerskapet i kyrkan så blir bilden av religionen förändrad
    Ja jag tror inte Jesus skulle vara särskilt nöjd med utvecklingen de senaste par tusen åren....
Svar på tråden Evangelium enligt Maria Magdalena