• sweetsoul

Boende/underhåll/växelvist

hejsan 

jag har 2 små flickor på 8 och 10 år. 
    dem har nyss fyllt år båda förra månaden.
    Flickorna har varit boende med mig i över 1 år nu.
    på senare tid har skolan gjort orosanmälningar då tjejerna inte vill och har ont i magen för att ha umgänge med sin pappa.
    Finner rädda för honom och hans nya kvinna.

jag "tror" det hela bottnar i att han börjat prata med flickorna att han vill ha dem mer hos sig ( förmodligen då underhållet blev jobbigt när allt är dyrare) han har också sagt till mig att ger jag inte efter går han upp i rätten.
    vi har idag det uppdelat att han har töserna torsdag-måndag v.v. för att ha kvar boendet och underhållet vad kan man minska ner dagarna för mig med som lägst? dvs om han får onsdag morgon till måndag morgon.är det för lite att ha kvar för att stå som boendeförälder? han vill inte enas om ngt underhåll o jag vet hur saker va tidigare när vi körde växelvis. ingenting fungerade o detta vill jag gärna slippa. samt upp i rätten😒

• Svar på tråden Boende/underhåll/växelvist
  • Anonym (Google is your friend)
    Agda90 skrev 2023-10-10 14:24:35 följande:
    Och om mamman är rädd för pappan så funkar ju inte den ideen. 
    Däremot kan man ta kontakt med soc och försöka få till övervakat umgänge. Då sker umgänget mellan pappan och barnen övervakat av personal från soc
    Då kanske ts kan ta med sig en bekant. Som sagt, man kan lösa det om man vill. Själv skulle jag försöka skydda mina barn hur rädd jag än vore, men det är inte alla som kan sätta sånt före rädslan. Vet inte hur pigga soc är på att bidra till övervakat umgänge? Med tanke på hur få resurser de alltid verkar ha, och i ts fall att de verkar skita fullständigt i hennes oro ännu mindre chans.
  • Tow2Mater

Har du råd kanske du kan ge upp underhållet; om han slipper betala kanske han slutar hota om att vilja ha dem mera, och allt lugnar ner sig.

• Anonym (aaa)
    sweetsoul skrev 2023-10-09 22:10:28 följande:

Hur då blir en annan sak?
    orkar du skriva lite mer?
    vad bör jag tänka på,osv?

jag har en jurist som jag har pratat lite med.
    men hon har "bjudit"på 1 timme i telefon.
    jag har inget rättsskydd i min hemförsäkring.
    samt tjänar mer än 260 000 så jag kmr få stå för detta själv.

Min man vann mot sitt ex i rätten (hon var psykiskt sjuk). Det var motigt i starten, många orosanmälningar och soc-utredningar men till slut fick min man nog och gick till advokat. 
    Så fort han kom in i den juridiska svängen blev det ett annat språk, andra människor som jobbade med det och andra utredningar än soc-utredningarna. Visst skulle deras utredning tas med, men det blev nya samtal med barnen tex och det blev helt annat när parterna träffades med advokater och skulle ha samtal inför rättegången. Advokaterna fokuserade enbart på "barnens bästa" och vad som står i lagen. De sa direkt till båda föräldrarna att ni får tänka bort er själva nu. Argument om vad ni själva vill behöver ni inte nämna. 

Vi har hemförsäkringen hos Länsförsäkringar och det innebar att vi enbart behövde betala 20% av rättegångskostnaderna. Det blev inte så mycket. 
  • sweetsoul
    Agda90 skrev 2023-10-10 13:38:10 följande:

TS enlig svensk lag får man lov att spela in samtal som man själv deltar i utan motpartens vetskap!
    Så kolla upp om du kan spela in samtal på din telefon. På så sätt skaffar du dig bevis om han skulle hota dig verbalt. 

"Mindre trevliga" sms kan i självaverket vara ofredande. Det kan man också anmäla. 

Så längde det inte finns något svart på vitt att din fd missköter sig blir det svårt att få till en förändring gällande boendet till din fördel. 

hur menar du boende till min fördel?
    att dem skulle trappa upp umgänget?

du menar att kommunikation inte fungerar,psykisk ohälsa,polisanmälan gällande våld i nära relation som barnen vittnat om.
    orosanmälningar från skolan
    jag har fått brev i brevlådan med olika hot. (avsändare dock okänd)
    barn som uttrycker räddsla 

nej tyvärr kan man inte undanhålla umgänget hur som helst. för socialen går det bra,för tingsrätten ajabaja!
  • Anonym (aaa)
    sweetsoul skrev 2023-10-11 07:10:19 följande:
    Lite oklart vad du vill tycker jag. I början skriver du om att barnen är rädda osv. Nu tolkar du fördel som att pappan skulle trappa upp umgänget? Det är väl en nackdel (om barnen inte har det bra där)?
  • sweetsoul

jag tolkade ditt svar som att om fadern går in och stämmer för halva umgänget.  Dvs att tingsrätten hade trappat upp umgänget vid en muntlig förhandling för att se om det fungerar. 

jag vill att barnen ska ha sin pappa,men att det ska fungera o vara bra.
    jag ser hellre ett kvarstående boende än ett växelvist boende om du förstår.
    Ja vårdnaden är en sak men att gapa efter mycket...

• Drottningen1970
    sweetsoul skrev 2023-10-11 07:10:19 följande:

du menar att kommunikation inte fungerar,psykisk ohälsa,polisanmälan gällande våld i nära relation som barnen vittnat om.
    orosanmälningar från skolan
    jag har fått brev i brevlådan med olika hot. (avsändare dock okänd)
    barn som uttrycker räddsla 

nej tyvärr kan man inte undanhålla umgänget hur som helst. för socialen går det bra,för tingsrätten ajabaja!
    Om ni inte har någon dom på fastställt umgänge så kan du defintivt bromsa umgänge utan att du gör dig skyldigt till något. Men däremot är det viktigt att du visar att du erbjuder umgänge i någon form, tillsammans med dig eller med ungängesstöd.
  • sweetsoul

vad gör familjerätten annorlunda gentemot socialens tafatta utredningar?

hur bör man agera om familjerätten gör en utredning? ngn som varit med o vill berätta?

• Tow2Mater
    sweetsoul skrev 2023-10-11 13:51:43 följande:

vad gör familjerätten annorlunda gentemot socialens tafatta utredningar?

hur bör man agera om familjerätten gör en utredning? ngn som varit med o vill berätta?

T ex har om vad de gor, sedan tar de en fika med socialtjänstens handläggare som gjort den tafatta utredningen och kan luta sig mot den.

kalmar.se/omsorg-och-stod/familj-barn-och-ungdom/stod-till-familjen/infor-utredning-gallande-vardnad-boende-umgange.html
  • sweetsoul

njae riktigt så går det inte till.
    socialen och familjerätten har inget samarbete.
    någon som gått igenom en utredning och vill berätta,?

• Tow2Mater
    sweetsoul skrev 2023-10-13 13:38:38 följande:

njae riktigt så går det inte till.
    socialen och familjerätten har inget samarbete.
    någon som gått igenom en utredning och vill berätta,?

Om du inte kallar detta samarbete, vad kallar du det då?

Vi tar socialregisterutdrag på föräldrar och barn. Är någon aktuell på socialtjänsten tar vi kontakt med ansvarig handläggare.

• sweetsoul

"sedan tar de en fika med socialtjänstens handläggare som gjort den tafatta utredningen och kan luta sig mot den."

så går inte familjerättensutredning till.
    kom gärna med riktiga påståenden.
    finns ingen utredning hos socialen vem ska då familjerätten fika med?...

• Tow2Mater
    sweetsoul skrev 2023-10-13 21:53:03 följande:

"sedan tar de en fika med socialtjänstens handläggare som gjort den tafatta utredningen och kan luta sig mot den."

så går inte familjerättensutredning till.
    kom gärna med riktiga påståenden.
    finns ingen utredning hos socialen vem ska då familjerätten fika med?...

Familjerätten är en del av socialtjänsten i många kommuner. Leta upp dem på din kommuns hemsida så står det där hur en utredning går till.
Svar på tråden Boende/underhåll/växelvist