• Anonym (Ts)

Två barn, så trött, ge mig hopp!

Ok. Läget är att vi har två barn, ett på två mån och ett på två år. Och det är så otroligt intensivt. Alltid nån som skriker, ska äta, måste skyddas från att ramla ned från en soffa (tvååringen) , måste skyddas från storasyskonet (bebisen). Sömnen är ju minst sagt upphackad med en bebis och jag och mannen tar ofta helt enkelt varsitt barn och ger varann en kram när vi byter med varann.

När blir det enklare? Vad kan vi ha som delmål?

Förstå mig rätt, båda barnen är väldigt älskade och väldigt planerade. Att vänta med syskonet hade vi gärna gjort men då jag var 39 när ettan kom hade vi inte den lyxen. Så de kom tätt.

Men jag känner nu att jag måste ha delmål att se fram emot, där andra med samma familjetyp såg att saker blev lite enklare. Just nu lägger jag mig varje kväll med känslan att vi precis tog oss genom ännu en dag.

Behöver INTE få höra hur vi får skylla oss med två barn tätt - det var liksom det eller inga syskon och vi vsr eniga om att vi ville ha två. Och vi vet ju om att det skulle bli intensivt.

Men just ju, mitt i det första kaoset, vore lite hopp om framtiden guld värt.

Vi har ingen släkt som kan avlasta.

• Svar på tråden Två barn, så trött, ge mig hopp!
  • Anonym (Trebarnsmamman)

En annan sak som jag personligen tycker har hjälpt är att tänka att det är normalt att barnen har skrikperioder. I början gick skriker så otroligt mycket in på mig att jag blev galen och arg över situationen. men när jag började acceptera att det är såhär och att det faktiskt kommer över och att man gör så gott man kan kändes allting lättare. Jag använde även hörselskydd. Då blir man inte lika stressad när man tröstar barnet. 

• Anonym (Ts)
    Anonym (Jämställd) skrev 2023-10-12 21:42:03 följande:
    Var skriver jag det? Har inte skrivit något om mina barn alls men det ena har en syrebristskada sedan födseln och har flera funktionsnedsättningar. Det är krävande. Det andra är friskt men vaknade på natten till 2.5-årsåldern. Det är normalt. Framförallt är jag ensam förälder 100%, alla dagar, alla nätter, alla hämtningar, lämningar, handlingar, diskningar, städningar, tvättningar och sjukdagar och kan inte förstå hur två vuxna inte klarar att reda upp det. Lämna över barnen till din man och vila. Du har ju det alternativet. 
    Bara för att du inte förstår det betyder  det inte stt det inte kan vara så. Det är inte en tävling.

Jag skriver oxo att det går nu men är jobbigt, så jo vi reder ut det. Läs trådstarten igen tack.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Jämställd) skrev 2023-10-12 21:46:44 följande:
    Nyss ville du inte ha egentid? 

Men konkret såhär: din man får ta båda barnen när han kommer från jobbet. Du går ut ur huset en timme eller två, på promenad med musik i öronen, tränar, café, hem till en kompis eller vad som helst. Det är inte svårare, då får du egentid och vila. 

Trams, jag behöver inte egentid för fika sa jag men du ifrågasatte att jag alls inte kunde få det. Olika saker.

Ditt förslag suger ju oxo rent praktiskt.

Ska mannen ta de då dygnströtta barnen 1630-1830, över middagen, jag ska inte kvällsamma det lilla barnet , utan han ska mata båda istället för att vi får en middag ihop, och srn kommer jag hem till nattning? I vulkrn värld blir det ett kul familjeliv?

Att du föreslår cafe och kompishäng utan barn som egentid får mig att tänka att du är runt 20 utan barn. 

• Anonym (Ts)

Som sagt också går tråden ut på att jag önskade saker att SE FRAM EMOT. Inte något annat. Framför allt inte stt familjelivs arga kvinnor ska komma och nedvärdera min man tack. Ni kan skapa era egna trådar.

• Anonym (Det blir bättre)

När det kommer till saker att se fram emot ska jag börja med att grusa dina drömmar lite och säga att det blir jobbigare innan det blir bättre. Tyckte värsta perioden var när yngsta var 6-12 månader. Stor nog att kräva mer, bli mer rörlig med skaderisken det innebär, allt extra pyssel kring maten som tar tid (slutar man amma får man dock en tidsvinst där) + att det var här vår äldsta började störa sig ordentligt på sin lillebror. Och det kan man ju förstå - tänk att ha ett småsyskon som är för litet att leka med, men precis lagom stort för att riva dina grejer!

Det hela lättade upp från ca ett års ålder när den lilla blev lite mer säker i rörelserna. Storebror fick up ögonen för att det faktiskt gick att leka tillsammans korta stunder och närmaste halvåret utvecklades det till längre och längre stunder som krävde mindre och mindre punktövervakning av oss föräldrar. Det var en total gamechanger när lillebror lärde sig gå stadigare och t.o.m. springa, då kunde de röja ordentligt och allt kändes kul! Vid det laget åt han dessutom samma mat som resten av familjen, sov gott på natten, kunde tulta runt i trädgården och utforska för egen maskin... ettåringar är fantastiska.

Rekommenderar som andra i tråden att ha mjuka madrasser. Vi hade ett "madrassrum" ett tag med bara en säng och en madrass bredvid och barnen var där varje dag och klättrade och hoppade och röjde. Det var i den leken storebror lärde sig trösta och säga förlåt. I alla andra sammanhang vae han ofta för hårdhänt och blev bara sur när lillebror grät eller gnällde, men leken i madrassrummet var så rolig så där blev han motiverad att ställa allt tillrätta så fort som möjligt och lärde sig snabbt ta hänsyn till lillbrorsan för att slippa störande avbrott i leken.

Nästa utmaning efter det är när syskonen börjar gadda ihop sig mot er föräldrar. Vår stora satt varje måltid och uppviglade lillen att kasta mat och bestick, välta ut glaset och vända tallriken över huvudet - och lillebror gjorde som storebror sa, till bådas stora glädje och föräldrarnas stora förtret. Skrattande

P.S.: Glöm aldrig bort att storasyskonet också är pytteliten och behöver massor av kramar och tålamod!

• FruVindstorp

Vi har 14 månader mellan våra, den yngsta börjar närma sig halvåret. Tycker det börjar lätta lite nu när lillan börjat acceptera napp och kan sova utan en tutte i munnen samtidigt som hon börjar få lite rutiner. Hon är också tillräckligt ?med? för att kunna tycka att det är lite roligt att titta på vad storasyster gör iaf kortare stunder och kan nu även pyssla lite i babygymmet/med nån leksak en stund samt börjar acceptera vagn (sele har funkat ett tag).

Håller med om att det absolut kan bli kaos ibland (vi bor i ett renoveringsobjekt med katter, hundar, höns, odlingar osv), men det som nog hjälpt mig allra mest är att bara släppa alla förväntningar. Jag har tex slutat försöka göra nåt den stunden båda sover och ligger nu kvar och vilar/läser bok/slösurfar. Då blir jag inte lika stressad som när jag tänkt att jag ska få ta mig en kopp kaffe i lugn och ro så går det ändå inte. Räknar alltid med stökiga vagnspromenader med lillan i sele och pladdrande med stora, men blir det då lugnt kan jag njuta istället för att bli frustrerad av kaoset. Somnar stora, ja, då hoppar vi nästa tupplur. 

Samma sak med övriga hemmet, jag låter mig inte frustreras av att inte kunna göra saker som det är tänkt, blir diskmaskinen otömd, hönsen utsläppta sent och hunden bara får kissa i trädgården är det så.

Det låter jättekämpigt att behöva jaga tvååringen hela tiden! Kanske kan ni hitta nåt utrymme där han kan leka fritt och du kan slappna av lite? Här har vi säkrat kök och vardagsrum med öppen planlösning och har lite lekhörnor. Att få chans att tex ramla på ett säkert sätt (madrasser är toppen!) har hjälpt vår tjej att bli mycket mer medveten och försiktig.

En annan sak som jag upplevt underlättat är att bjuda in den större att vara med i allt, det blir mindre klängigt då. Målar jag en möbel får hon en egen pensel, möbel och kopp med ?färg?(vatten). Bakar jag får hon hälla upp (även om hälften hamnar utanför). Plötsligt sticker hon med decilitermåttet och matar nallen istället och det är ju också helt okej. Visst blir det rörigt och tar tid, men har gjort mig mindre frustrerad. 

Samma sak med alla nej och allt jagande som lätt blir. Gör det egentligen nåt om man kommer med potatis och lägger i syrrans babysitter för att mamma glömt stänga skafferiet innan hon hoppade in i duschen? Eller att nallen skulle ha de nytvättade kläderna? Eller att man lägger en vedklabbe i sin leksaksspis? Eller tar sin rena plasttallrik ur diskmaskinen och har den som hatt? 

Det är kan vara kämpigt med små, men det kommer bli bättre, det vågar jag nästan lova! Precis när skiljer nog från familj till familj. Plötsligt står vi där med stora barn som leker (och bråkar) med varandra och kan verkligen njuta av alla fördelar (och nya nackdelar) med att ha täta ungar!

• Kvittning
    Anonym (Ts) skrev 2023-10-11 18:36:59 följande:
    Men vad går inte ihop? Vi har två barn tätt. Den ena är i trotsålder, den andra gallskriker sig genom nätter och vägrar sova annat än i rullande vagn dagtid? Ingen  är blöjfri, ingen kan prata. Vi har NOLL avlastning av släkt.
    Jag är föräldraledig och maken jobbar 4 dagar i v.

Hur är det inte jobbigt? 
    Mina barn har inte kommit lika tätt men erfarenheten jag har är i alla fall att det blir lättare efter första trotsåldern. 

Så utifrån det borde "första steget" till att det bli lättare vara när äldsta kommer ur trotsåldern och sedan "nästa steg" och livet mindre jobbigt när andra barnet också har gjort det. 
  • Anonym (Anonymious)
    Anonym (Ts) skrev 2023-10-12 20:10:48 följande:
    Du är elak.

Och du vet bsra din bild. Jag har barn som inte går att lägga ned. Har haft lilla i famnen sen vi kom in kl 15. Till nu. Varje gång jag lagt ifrån mig är reaktionen sånt vrål. Det menar du ger mig egentid.

Hur, exakt?

Pappan tog stora direkt han kom hem 16. Har lekt, mstst och nattat. Och städat kök.

Men säg mig när det ger egentid? Konkret alltså tack.
    Det är svårt att få egentid om man vill vara två vuxna på barnen hela tiden när man är hemma tillsammans. Jag VET att det är jobbigt och krävande, jag har själv haft ett kolikbarn. Det två första var jobbiga, och det beror INTE på att. barnen var jobbiga utan för att jag var ovan. Jag försökte få dig att se situationen ur ett annat perspektiv nu när jag själv kommit ur mina "jobbiga" år. Önskar att jag själv hade tänkt så. Att dina barn inte är så mycket krävande än alla andras (om de inte har diagnoser då), utan hur du hanterar det genom att skapa bra rutiner, där du även får in raster (dusch, promenad). Det har du all möjlighet till, ni är två och ni skulle till och med turas om att sova ut med öronproppar. Du tycker att jag är elak för att jag är övertygad om att ni inte måste vara två vuxna på era barn? Det är lätt att få tunnelseende eftersom den första tiden med småbarn är dimmigt. 

Det är inte omöjligt att vara ensam vuxen på två, och även städa och tvätta. Det handlar om vana. Din lille var väl bara 2 mån? Hen hinner vänja sig vid bärsjal eller bärsele. Sen är din 2-åring van att bli underhållen direkt när pappa kommer hem. 2-åringar kan lära sig att leka själva, eller hjälpa till när man städar. 

Du är väl ensam på dagarna med två när pappan jobbar, så helt omöjligt är det väl inte?
  • McIris

Jag tycker det låter som du mest behöver ventilera. Jag förstår faktiskt och var i liknande. Hade 3 barn som var nyfödd, 1,5 år och 4 år. Jag kände mig låst och ledsen. Sliten.

Många kom med fina råd men jag kände att mitt sinne var så trött så jag kände att komma ifrån inte skulle hjälpa, jag visste attt jag skulle tillbaka.

Avgudar mina barn, men föräldaliivet med småbarn var fan inte kul många gånger. 

• Anonym (Ts)
    Anonym (Anonymious) skrev 2023-10-13 19:45:43 följande:
    Det är svårt att få egentid om man vill vara två vuxna på barnen hela tiden när man är hemma tillsammans. Jag VET att det är jobbigt och krävande, jag har själv haft ett kolikbarn. Det två första var jobbiga, och det beror INTE på att. barnen var jobbiga utan för att jag var ovan. Jag försökte få dig att se situationen ur ett annat perspektiv nu när jag själv kommit ur mina "jobbiga" år. Önskar att jag själv hade tänkt så. Att dina barn inte är så mycket krävande än alla andras (om de inte har diagnoser då), utan hur du hanterar det genom att skapa bra rutiner, där du även får in raster (dusch, promenad). Det har du all möjlighet till, ni är två och ni skulle till och med turas om att sova ut med öronproppar. Du tycker att jag är elak för att jag är övertygad om att ni inte måste vara två vuxna på era barn? Det är lätt att få tunnelseende eftersom den första tiden med småbarn är dimmigt. 

Det är inte omöjligt att vara ensam vuxen på två, och även städa och tvätta. Det handlar om vana. Din lille var väl bara 2 mån? Hen hinner vänja sig vid bärsjal eller bärsele. Sen är din 2-åring van att bli underhållen direkt när pappa kommer hem. 2-åringar kan lära sig att leka själva, eller hjälpa till när man städar. 

Du är väl ensam på dagarna med två när pappan jobbar, så helt omöjligt är det väl inte?
    Skillnaden är att jag är ensam 1330-16 med en utsövd tvååring som precis vaknat från förskolan efter mat och sömn och vi kan hänfa utomhus iaf någon timme. 

Efter 1630 börjar han bli tröttare och efter 18 är det totalt trötthetskaos där det blir massivt mer av känslor, så skillnaden är ju rätt stor i VILKA gimmar man är hemma. Och då är jag ju rejält trött ofta när mannen kommer hem för att det varit intensivt på de ?snälla? timmarna.

Och det är klart en tvååring kan läransig hjälpa till men man för ju också räkna med att det tar tid, stt man inte kan ha några krav, att det kan bli kaos istället. Han är med och sopar och älskar dammsugaren och att ta ur tvätt. Men det kan ju lika gärna bli att han springer iväg med en tröja och ramlar på den och behöver en kram, att sopkvasten bankas mot fönstret för stt det ger ett kul ljud eller att dammaugaren blir en leksak. Och det är ju okej och så det är när man är två år, men det underlättar inte städet. Och jag ksn inte lyfta en ledsen eller trotsig tvååring med en bebis i famn eller sele. Är jag själv med honom (eller mannen) är han ju med på såna aktiviteter såklart och då fpr de ta mer tid.

Att pappan inte ger honom uppmärksamhet när han kommer hem är orimligt nu då barnet älskar sin pappa och har ett extremt närhetsbehov. Lyckan när pappa kommer hem är påtaglig och att då INTE ge honom uppmärksamhet då vore faktiskt just elakt.
  • Anonym (Ts)
    McIris skrev 2023-10-14 07:34:55 följande:

Jag tycker det låter som du mest behöver ventilera. Jag förstår faktiskt och var i liknande. Hade 3 barn som var nyfödd, 1,5 år och 4 år. Jag kände mig låst och ledsen. Sliten.

Många kom med fina råd men jag kände att mitt sinne var så trött så jag kände att komma ifrån inte skulle hjälpa, jag visste attt jag skulle tillbaka.

Avgudar mina barn, men föräldaliivet med småbarn var fan inte kul många gånger. 

Ja som jag skrev i TS går det runt för oss och jag behöver mest några saker att se fram emot tidsmässigt när det blivit enklare för andra. Jag fattar ju stt det är intensivt med två så små och särskilt när jag helammar en. Men vi har mat på bordet, kläder är tvättade och nätterna passerar. Men det är ju aldrig avslappnat.

En sovmorgon är som idag, att den minsta somnat på mig kl 06 efter 4-5 uppvak i natt så jag låter honom sova där, men är helt låst i sängen, medan mannen och den stora går upp. Jag får ju en slags paus, men kan inte röra mig och vet att bebis när som kommer vakna och ska ammas, och sen startar dagen i ;full fart. 

Jag vet att jag säkert ger MER av mig och min tid också än jag absolut måste för att få ren överlevnad, och så gör min man med. Men vi har också  valt det de här första åren med barnen eftersom vi tror på att den närvaron kommer ge trygga barn. Men det blir  ju intensivt.

Har inte bett om alla råd i tråden som folk (som  kanske  inte läst mer än rubriken?) kommit med.

• Studentpappa

Alla du ser med större barn har varit där och överlevt.

Andas, det kommer bli bättre, eller värre om ni slarvar med preventivmedel?

Ride it like you stole it
  • Anonym (2barnsmamma)

Sömn är så otroligt viktigt för att orka.
    Försök att alltid passa på att vila när dina barn vilar umder dagen. Nån gång sover de säkert samtidigt. Håll inte på och fixa massor när de sover på dagen. Du går ju upp på natten och ammar kanske och det tar på krafterna.
    Försök att ta var sin sovmorgon på helgen så att ni åtminstone kan sova ut en morgon i veckan. 

Om du ammar på dan låt två-åringen sitta bredvid och helst titta i nån bok som du kanske kan läsa i för ditt barn. Det funkade iaf jättebra för oss. Jag hade en himla tur för mina barn var otroligt snälla med varandra. Det var två år och två veckor mellan dom och äldste sonen var alltid jättesnäll mot sin lillebror.

Kom ihåg att få så mycket sömn som möjligt och givetvis frisk luft varje dag!

Lycka till och kram🤗

• Anonym (Ts)
    Anonym (2barnsmamma) skrev 2023-10-14 08:10:58 följande:

Sömn är så otroligt viktigt för att orka.
    Försök att alltid passa på att vila när dina barn vilar umder dagen. Nån gång sover de säkert samtidigt. Håll inte på och fixa massor när de sover på dagen. Du går ju upp på natten och ammar kanske och det tar på krafterna.
    Försök att ta var sin sovmorgon på helgen så att ni åtminstone kan sova ut en morgon i veckan. 

Om du ammar på dan låt två-åringen sitta bredvid och helst titta i nån bok som du kanske kan läsa i för ditt barn. Det funkade iaf jättebra för oss. Jag hade en himla tur för mina barn var otroligt snälla med varandra. Det var två år och två veckor mellan dom och äldste sonen var alltid jättesnäll mot sin lillebror.

Kom ihåg att få så mycket sömn som möjligt och givetvis frisk luft varje dag!

Lycka till och kram🤗

Fattar inte hur ni kan ha barn sittandes bredvid då? Min tvååring tittar i boken, kastar den sen över rummet, eller springer iväg med den. Attackkramar ammande lillasyskonet eller klappar först snällt men sen för aktivt så jag måste ställa mig upp. Då skriker tvååringen om att oxo få bli buren. Blir sur och klättrar skrikandes upp på soffa eller fåtölj.
  • Anonym (blir aldrig bra)

det blir inte enklare ...

mina är 8 och 10

det är fortfarande konstanta bråk och skrikattacker.. 

mannskukle aldrig ha skaffat barn.

• Anonym (Ylle)
    Anonym (Ts) skrev 2023-10-14 09:50:09 följande:
    Fattar inte hur ni kan ha barn sittandes bredvid då? Min tvååring tittar i boken, kastar den sen över rummet, eller springer iväg med den. Attackkramar ammande lillasyskonet eller klappar först snällt men sen för aktivt så jag måste ställa mig upp. Då skriker tvååringen om att oxo få bli buren. Blir sur och klättrar skrikandes upp på soffa eller fåtölj.

förlåt om jag skrattar men jag känner så väl igen mig i din undran. Det är som den här debatten om riktigt små barn och skärmar. Det fanns inte på kartan att mina barn skulle bli sittande still med en skärm när de var småbarn. 

• Anonym (2barnsmamma)

Jag är säker på att barn formas mycket av hur vi vuxna beter oss. Om jag lyckades med att sitta och amma mitt barn i soffan med min två-åring bredvid mig tittandes i en riktig bok av papper - varför skulle inte andra klara av det? Barn behöver lugn och ro - inte överstimuleras hela tiden. Både vuxna och barn behöver lugn och ro. 

Föräldrar är inte bra föräldrar om de stimulerar sina barn till döds nästan. Barn måste få tänka själv och hitta på saker. 

• Anonym (Ts)
    Anonym (2barnsmamma) skrev 2023-10-16 15:30:16 följande:

Jag är säker på att barn formas mycket av hur vi vuxna beter oss. Om jag lyckades med att sitta och amma mitt barn i soffan med min två-åring bredvid mig tittandes i en riktig bok av papper - varför skulle inte andra klara av det? Barn behöver lugn och ro - inte överstimuleras hela tiden. Både vuxna och barn behöver lugn och ro. 

Föräldrar är inte bra föräldrar om de stimulerar sina barn till döds nästan. Barn måste få tänka själv och hitta på saker. 

Fast barn är olika?
Svar på tråden Två barn, så trött, ge mig hopp!