Anonym (Anonymious) skrev 2023-10-13 19:45:43 följande:
Det är svårt att få egentid om man vill vara två vuxna på barnen hela tiden när man är hemma tillsammans. Jag VET att det är jobbigt och krävande, jag har själv haft ett kolikbarn. Det två första var jobbiga, och det beror INTE på att. barnen var jobbiga utan för att jag var ovan. Jag försökte få dig att se situationen ur ett annat perspektiv nu när jag själv kommit ur mina "jobbiga" år. Önskar att jag själv hade tänkt så. Att dina barn inte är så mycket krävande än alla andras (om de inte har diagnoser då), utan hur du hanterar det genom att skapa bra rutiner, där du även får in raster (dusch, promenad). Det har du all möjlighet till, ni är två och ni skulle till och med turas om att sova ut med öronproppar. Du tycker att jag är elak för att jag är övertygad om att ni inte måste vara två vuxna på era barn? Det är lätt att få tunnelseende eftersom den första tiden med småbarn är dimmigt.
Det är inte omöjligt att vara ensam vuxen på två, och även städa och tvätta. Det handlar om vana. Din lille var väl bara 2 mån? Hen hinner vänja sig vid bärsjal eller bärsele. Sen är din 2-åring van att bli underhållen direkt när pappa kommer hem. 2-åringar kan lära sig att leka själva, eller hjälpa till när man städar.
Du är väl ensam på dagarna med två när pappan jobbar, så helt omöjligt är det väl inte?
Skillnaden är att jag är ensam 1330-16 med en utsövd tvååring som precis vaknat från förskolan efter mat och sömn och vi kan hänfa utomhus iaf någon timme.
Efter 1630 börjar han bli tröttare och efter 18 är det totalt trötthetskaos där det blir massivt mer av känslor, så skillnaden är ju rätt stor i VILKA gimmar man är hemma. Och då är jag ju rejält trött ofta när mannen kommer hem för att det varit intensivt på de ?snälla? timmarna.
Och det är klart en tvååring kan läransig hjälpa till men man för ju också räkna med att det tar tid, stt man inte kan ha några krav, att det kan bli kaos istället. Han är med och sopar och älskar dammsugaren och att ta ur tvätt. Men det kan ju lika gärna bli att han springer iväg med en tröja och ramlar på den och behöver en kram, att sopkvasten bankas mot fönstret för stt det ger ett kul ljud eller att dammaugaren blir en leksak. Och det är ju okej och så det är när man är två år, men det underlättar inte städet. Och jag ksn inte lyfta en ledsen eller trotsig tvååring med en bebis i famn eller sele. Är jag själv med honom (eller mannen) är han ju med på såna aktiviteter såklart och då fpr de ta mer tid.
Att pappan inte ger honom uppmärksamhet när han kommer hem är orimligt nu då barnet älskar sin pappa och har ett extremt närhetsbehov. Lyckan när pappa kommer hem är påtaglig och att då INTE ge honom uppmärksamhet då vore faktiskt just elakt.