• Anonym (Trött)

Pappor som inte fattar?

Vad gör man för at få mannen  att fatta hur jobbigt det är att ts alla nätter med en spädis?

Har en 2-månaders som helammas och vaknar i snitt 3-4 ggr per natt. Pga amning tar jag alla nätter. Är ju rätt trött då jag inte sovit en hel nstt på 2 mån men mannens reaktion på dagarna mot mig är typ ?när hon sover, kan du laga mat då så vi har matlådor? ?när hon sover, kan du rensa ur hennes garderober och sälja alla små kläder så vi får plats  med annat??

Han tar vår tvååring på nätter men tvååringen sover ju genom nätterna. 

Han tycker också jag kan vabba tvååringen när hon är förkyld och febrig.

Jag vet inte, men jag är ju så slut av sömnbrist med. Hinner inte vila dagtid och prioritersr ned duschar och så märker jag. 

Men hur får man pappan att fatta att sömnbristen vid amning är rätt stor och att det inte är så lätt att vara föräldrsledig med en spädis och ta hand om ett sjukt barn med själv? 

Stora barnet ammades inte och sov tidigt hela nätter så det är en helt ny sits.ä detta.

Eller är jag orimlig?

• Svar på tråden Pappor som inte fattar?
  • Anonym (K)

Jag tänker att om det är så pass allvarligt att du känner att du inte orkar med vardagen så måste du ta upp det med BVC så de kan hjälpa dig. Det går att få avlastning i form av utökad tid på förskolan. 

Du måste också sätta dig ner med din man och berätta för honom att hans krav inte hjälper utan endast gör dig mer stressad. Han måste lära sig att hjälpa till för att minska din stress. 

• Anonym (Alba)
    Anonym (Trött) skrev 2023-10-16 08:05:14 följande:

Jag känner mig så misslyckad bara, som jag missat nåt. Men hur man ger en närhetstörstande sjuk 2-åring nog, som skriker så fort hon inte sover eller är i famnen, har 40 graders feber och kräks,, samtidigt som man sköter en närhetsbehövande spädis som vill amma mkt. 

Den ekvationen  fattar jag bara inte.

hjälp?

Bara för att systemet och våra välfärdsförsäkringar inte supportar det betyder ju inte att det inte går att lösa. Pappan kanske kan ta dubbeldagar?
    Har pappan en tillmötesgående arbetsgivare kanske han kan gå ner i tid eller ta obetald ledighet så att ni är hemma tillsammans mer?
    Jag är inte naiv inför det faktum att folk har räkningar att betala men det här är välfärd i form av föräldraförsäkring bland annat som kommer med villkor. Som vilken försäkring som helst. 
    Eller finns det någon annan som kan komma och bo hos er ett tag och hjälpa till?
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Alba) skrev 2023-10-16 13:39:06 följande:
    Bara för att systemet och våra välfärdsförsäkringar inte supportar det betyder ju inte att det inte går att lösa. Pappan kanske kan ta dubbeldagar?
    Har pappan en tillmötesgående arbetsgivare kanske han kan gå ner i tid eller ta obetald ledighet så att ni är hemma tillsammans mer?
    Jag är inte naiv inför det faktum att folk har räkningar att betala men det här är välfärd i form av föräldraförsäkring bland annat som kommer med villkor. Som vilken försäkring som helst. 
    Eller finns det någon annan som kan komma och bo hos er ett tag och hjälpa till?
    Ingen kan bo hos oss, vi har helt enkelt inget sån back up med föräldrar och syskon andra har. Men vi ska kolla med jobben, och räkna på det lite hur vi ksn få det att gå ihop iaf första tiden nu innan det lilla barnet är mer stabilt, eftersom  det stora också gärna är på det lilla när jag ammar, så jag inte kan sitta ned då.
  • LFF
    Anonym (Trött) skrev 2023-10-16 14:57:15 följande:
    Ingen kan bo hos oss, vi har helt enkelt inget sån back up med föräldrar och syskon andra har. Men vi ska kolla med jobben, och räkna på det lite hur vi ksn få det att gå ihop iaf första tiden nu innan det lilla barnet är mer stabilt, eftersom  det stora också gärna är på det lilla när jag ammar, så jag inte kan sitta ned då.
    Prata också med BVC. Det kanske är så att du behöver bli sjukskriven för utmattning och då måste din sambo/man ta över föräldraledigheten helt enkelt under den perioden. För risken just nu är att du antingen går in i väggen eller hamnar i en förlossningsdepression. 
  • Anonym (Trött)
    LFF skrev 2023-10-16 15:06:23 följande:
    Prata också med BVC. Det kanske är så att du behöver bli sjukskriven för utmattning och då måste din sambo/man ta över föräldraledigheten helt enkelt under den perioden. För risken just nu är att du antingen går in i väggen eller hamnar i en förlossningsdepression. 
    Jo absolut. För egen del tror jag också kroppen är så sliten efter två täta rätt jobbiga graviditeter att det i sig blivit tärande  mentalt, att ha ont lite här och där konstant.
  • Anonym (Ui)

Han har ingen empati, spelar ingen roll vad du gör, han kommer aldrig fatta. Enda alternativet är väl att du drar igång lampan varje gång barnet väcker dig och sprayar på honom med en blomspruta så han verkligen vaknar. Varje gång barnet vaknar och lika länge som du ammar. Men då blir han väl kränkt och sur... #mansbebis

• GGN

Det vore nog smart att ni båda är föräldralediga nu, samtidigt!

• Rivjärnet92

Hur man gör? Man skaffar inte barn tillsammans med en idiot. Nu sitter du där med Svarte petter då du aldrig kommer bli av med sopan.

• Anonym (Trött)
    Rivjärnet92 skrev 2023-10-16 17:45:11 följande:

Hur man gör? Man skaffar inte barn tillsammans med en idiot. Nu sitter du där med Svarte petter då du aldrig kommer bli av med sopan.

Fast han har massa andra sidor med, och varit mer kramig förr, så det kan ju vara en reaktion på småbarnstiden.

Idiot kan du vara själv.
  • Meddelande borttaget
  • Mimosa86

Jag känner mig så misslyckad bara, som jag missat nåt. Men hur man ger en närhetstörstande sjuk 2-åring nog, som skriker så fort hon inte sover eller är i famnen, har 40 graders feber och kräks,, samtidigt som man sköter en närhetsbehövande spädis som vill amma mkt. 

hjälp?

Bärsjal, Mamma Mu på film, glass och hörselkåpa.

Det är hemskt. I mitt fall kräktes ena ungen, hos den andra kom det från rumpan och jag själv spydde mellan amningarna. Och bebis som under 3 månader vaknade varje timme på natten och ville tutta. Vidrig tid.

Lägg ner ambitioner. Nu är det ÖVERLEVNAD som gäller. På med hörselkåpor och ge dig själv en mental kram. Ge sjuka barnet glass överflöd. Ligg framför tv med barnen och plöj barnprogram. Mannen får göra egna matlådor.
  • Anonym (:))

Får bebisen i sig tillräckligt? Låter som du ammar ofta och länge. Har du kanske låg mjölkproduktion?

• Anonym (Trött)
    Anonym (:)) skrev 2023-10-16 21:32:55 följande:

Får bebisen i sig tillräckligt? Låter som du ammar ofta och länge. Har du kanske låg mjölkproduktion?

Bebis växer. Har mjölk så det sprutar ur brösten. Konstant läcker.
  • Anonym (Trött)
    Mimosa86 skrev 2023-10-16 21:17:12 följande:
    Bärsjal, Mamma Mu på film, glass och hörselkåpa.

Det är hemskt. I mitt fall kräktes ena ungen, hos den andra kom det från rumpan och jag själv spydde mellan amningarna. Och bebis som under 3 månader vaknade varje timme på natten och ville tutta. Vidrig tid.

Lägg ner ambitioner. Nu är det ÖVERLEVNAD som gäller. På med hörselkåpor och ge dig själv en mental kram. Ge sjuka barnet glass överflöd. Ligg framför tv med barnen och plöj barnprogram. Mannen får göra egna matlådor.
    Tack.

Har idag försökt natta barn dagtid utan framgång, så pass att jag fick ont i ärret från kejsarsnittet och fick en röd blödning igen efter en v utan avslag. Känns sådär. Lite överansträngning minst sagt.
  • Anonym (det går)
    Anonym (Trött) skrev 2023-10-16 23:55:45 följande:
    Tack.

Har idag försökt natta barn dagtid utan framgång, så pass att jag fick ont i ärret från kejsarsnittet och fick en röd blödning igen efter en v utan avslag. Känns sådär. Lite överansträngning minst sagt.

På vilket sätt då? 

antingrn kanske ni kan lägga er på en madrass på golvet framför tvn och bara vila och amma tills barnen somnar. 

eller så går du ut med båda i vagn. 

• Anonym (Trött)
    Anonym (det går) skrev 2023-10-17 17:30:53 följande:

På vilket sätt då? 

antingrn kanske ni kan lägga er på en madrass på golvet framför tvn och bara vila och amma tills barnen somnar. 

eller så går du ut med båda i vagn. 

Gick med båda i vagn. Slutade med att stora vägrade sova, ålade runt i vagnen, skrek högt och efter 2,5 h promenad havererade min kropp alltså, så jag fick en blödning av det, och ont. Kunde inte fortsätta gå.

Madrass på golvet? Skämtar du? Den stora springer iväg, eller börjar klappa hårdhänt på lillasyskonet när tröttheten blir för stor.

Vad HAR ni för lugna barn egentligen som harmoniskt läser böcker, ligger på madrasser eller bara myser?
  • Jemp
    Anonym (Trött) skrev 2023-10-19 08:28:31 följande:
    Gick med båda i vagn. Slutade med att stora vägrade sova, ålade runt i vagnen, skrek högt och efter 2,5 h promenad havererade min kropp alltså, så jag fick en blödning av det, och ont. Kunde inte fortsätta gå.

Madrass på golvet? Skämtar du? Den stora springer iväg, eller börjar klappa hårdhänt på lillasyskonet när tröttheten blir för stor.

Vad HAR ni för lugna barn egentligen som harmoniskt läser böcker, ligger på madrasser eller bara myser?

Vad hade du för strategier innan bebisen kom? Behöver han verkligen sova just den dagen om han inte somnar på över 2 timmar, dagtid? 

Ligger du mellan barnen? 

• Anonym (Love32)

hjälp?

Det kanske man inte gör? 

Man delar på bördan, pusslar med föräldradagar, dubbeldagar, semester osv, så att alla får sina behov tillgodsedda. 

Det är ju det som är nackdelen med att ha två småbarn samtidigt, och det måste man ju tänka på när man planerar föräldraledigheten?

Det kanske inte funkar att helamma, testa att pumpa till något mål på natten så att mannen kan avlasta, att du får chans att sova någon gång är ju superviktigt. 

• Anonym (det går)
    Anonym (Trött) skrev 2023-10-19 08:28:31 följande:

Men, promenera i 2,5 timme låter ju rätt vansinnigt. Vad har tvååringen för rutiner med sömn? När vår äldsta var två år slutade hon sova på dagarna hemma, hon behövde inte den sömnen. Sov bara en kort stund på förskolan de dagarna hon var där (lillebror var nyfödd då). 

Tittar tvååringen alltså inte på tv alls? För jag menade att ni skulle ha en madrass på golvet framför tvn, en trött tvååring kommer ju somna så småningom då och du kan amma medan hen tittar på tv. 
Svar på tråden Pappor som inte fattar?