• Anonym (Resglad)

Vad kan jag äta på rummet? (vandrarhem)

Hej! Behöver lite tips på vad jag kan äta på mitt rum. Det är ett litet vandrarhem och det finns ingen frukost. Det finns en liten ICA i närheten.
    Jag har begränsad ekonomi, men jag äter typ allt. Är inte kräsen. 

En förening jag är medlem i ska åka på den här resan och jag har sparat länge för att kunna åka. Vi kommer att samlas dagligen i en lokal och den lokalen ligger helt åt andra hållet än vad ICA-butiken gör. Därför kan jag inte bara köpa frukost på vägen till samlingsplatsen. Vi kommer ha långa dagar med mycket vandrande så jag måste ha frukost. 

Jag tror inte att det kommer finnas vattenkokare eller kyl på rummet.

Är jätteglad om ni ville komma med bra förslag. 

• Svar på tråden Vad kan jag äta på rummet? (vandrarhem)
  • Aliona

Är du säker på att det inte finns kök på vandrarhemmet? Det brukar det nästa alltid finnas. 

Ska du äta på rummet så skulle jag ha satsat på bananer, muslibars eller fiber/fullkornskex och kanske nötter. Kan du koka ägg och ta med så håller de sig också länge i rumstemperatur. Knäckebröd och mjukost går också bra att ha på rummet. 

• Anonym (Resglad)
    Aliona skrev 2023-10-16 21:32:12 följande:

Är du säker på att det inte finns kök på vandrarhemmet? Det brukar det nästa alltid finnas. 

Ska du äta på rummet så skulle jag ha satsat på bananer, muslibars eller fiber/fullkornskex och kanske nötter. Kan du koka ägg och ta med så håller de sig också länge i rumstemperatur. Knäckebröd och mjukost går också bra att ha på rummet. 

Tack för att du tog upp det. Har inte bott på vandrarhem på flera år. Detta är ett mycket litet vandrarhem, men jag ska ringa och fråga. 

Ska lägga till det du skrev på inköpslistan. 
  • Anonym

Knäckebröd
    En tub mjukost
    vatten

• Anonym (M)

Finns kalla soppor på tetra, som gazpacho osv. Gott med lite bröd till.
    Om du har bröd kan man ha pålägg i tub, tartex, ost, som äts under en dag. 
    Chips, nötter, godis. 
    Frukt, avokado, digestive. 

• Anonym (Många ggr på vandrarhem)

Aldrig hört talas om ett vandrarhem utan kök.

• Tow2Mater

Ta med dig en konservoppnare så du har en ifall.
    Tonfiskmacka är ju gott.

• Anonym (Resglad)
    Anonym (Många ggr på vandrarhem) skrev 2023-10-16 21:45:21 följande:

Aldrig hört talas om ett vandrarhem utan kök.

Jag har googlat lite och hittat bilder på rummen. Kunde bara hitta bilder på dubbelrummen och där verkade det finnas kök. Problemet är att det finns två vandrarhem i samma område med samma ägare och samma namn och det andra vandrarhemmet är större. Vet inte om bilderna jag tittat på är från det vandrarhemmet. Jag ringer imorgon och hör. 
  • Anonym (S)

Nyponsoppa/blåbärssoppa och mandelbiskvier
    Kräm
    Wasa sandwich eller knäcke och mjukost
    Frukt
    Saft
    Ölkorv

• Anonym (Volvo)

Är du säker på att ni måste ordna frukost själva? Är det inbokat nåt större på ett vandrarhem brukar dom som anordnat tillställningen ha  fika/frukost i anslutning till samlingslokalerna där man möts på morgonen.  Just för att det inte finns hotellfrukost. 

Hur gör dom andra deltagarna? Kan du kolla ? 

Och ja ett vandrarhem ska ha tillgång till gemensamt köksutrymme eller möjlighet till nån form av värmning/tillagning på rummet. Det är liksom det som är ett vandrarhem.  Det är inte storleken det beror på utan hur det benämns. Vandrarhem anger en viss standard som måste uppfyllas. Annars hade det bara varit ett rum att hyra 

• Fjäril kär

Anordnar inte föreningen frukost? Verkar konstigt om ni ska träffas och vandra långa dagar utan att börja med gemensam frukost? 

• Anonym (Knu)

Finns ju färdig förpackade knäcke med färskost på, frukt, grönsaker, proteinbars, proteindryck, ölkorv, mjukost, oliver, bullar, nötter osv som inte kräver kylskåp som man snabbt kan bli mätt på (och som kan vara bea och ha med på vandring också). Även smaksatt gröt i barnmats klämisar.

• Anonym (Resglad)

Tack för att ni informerade om kök. Jag har inte bott på vandrarhem sen jag var liten. Jag ska höra med föreningen var vi ska äta lunch. Och även om jag har kök så tror jag ändå att jag kommer äta mycket färdigmat och jag skriver ner alla förslag ni kommit med. 

• Krämare86

Mitt tips är att du köper ett par konservburkar Bullens pilsnerkorv. Allt du behöver är en konservöppnare. Sen är det bara att käka direkt ur burken. Gott, enkelt och stadigt. 

• Anonym (Nöten)

Finns vattenkokare så är portionsförpackningar av havregrynsgröt praktiskt och billigt. Annars klarar man sig långt på en limpa och en burk jordnötssmör. Komplettera med en påse äpplen.

• Fjäril kär
    Anonym (Resglad) skrev 2023-10-16 23:56:46 följande:

Tack för att ni informerade om kök. Jag har inte bott på vandrarhem sen jag var liten. Jag ska höra med föreningen var vi ska äta lunch. Och även om jag har kök så tror jag ändå att jag kommer äta mycket färdigmat och jag skriver ner alla förslag ni kommit med. 

Kolla med övriga deltagare om ni kan gå ihop och laga mat tillsammans?  Verkar ju mycket enklare om alla ändå bor på samma ställe. 
  • Anonym (resenär)

köksutrustning:
    En hopvikbar skål, en hopvikbar mugg, en sked, en liten flaska diskmedel (nån dl räcker), och en bit wettexduk i en plastpåse. En sax eller en kniv för att öppna förpackningar kan köpas på plats om man måste flyga.

mat
    Mussli eller granola i en fryspåse. Sylt. Vatten eller mjölk. Lägg till ost eller medwurst (brukar finnas i små förpackningar) för en mer komplett frukost.

• Anonym (T)

Köp en billig vattenkokare att ta med
    då kan man köpa nudlar i bägare samt gröt i bägare, då behöver man bara hett vatten och en gaffel. 

Svar på tråden Vad kan jag äta på rummet? (vandrarhem)