• Sceffli

Försökt i sex månader

Jag och min sambo har försökt få mig gravid aktivt i sex månader. Innan dess hade vi även fyra månader där vi oplanerat hade sex. Inget har hänt. Jag är 31 och han är 57. Jag är orolig nu för att hans fertilitet ska ha sjunkit och är sämre typ pga ålder. Han fick barn för 18 år sen så en gång har det ju fungerat. Har varit gravid en gång med en tidigare partner men det var ett dåligt förhållande så jag gjorde abort. Är bara så orolig att det inte ska funka nu när jag träffat den perfekta partnern. Börjar bara tänka att jag kanske aldrig får barn, vad fan ska jag göra då i livet. Någon som är i samma sits? 

• Svar på tråden Försökt i sex månader
  • Fjäril kär

Upp till 1 års aktivt försök räknas som normal tid.  

Har du provat ägglossningstester? Kan rekommendera såna för att få koll på när du faktiskt har ägglossning och kan bättre planera era försök. Ett ägg är ju faktiskt bara befruktningsbart i 24 timmar 

• Anonym (Lovisa)

Genomsnittliga tiden för att bli gravid är ca 8-9 månader .  

• Sceffli
    Anonym (Lovisa) skrev 2023-10-17 19:50:38 följande:

Genomsnittliga tiden för att bli gravid är ca 8-9 månader .  

Ja, men det uppstår oro ändå. 
  • Aliona

Det är lättare sagt än gjort, men försök att sluta oroa dig. Ni har bara försökt ett halvår och upp till ett år är normalt. 

Vill ni ändå börja nånstans så kan ni köpa ett test på apoteket för att kolla mannens spermakvalitet. 

• Sceffli

Ja fast totalt sett är det ju 11 månader vi har försökt. Fyra månader först och sen ytterligare sju månader då jag tagit ägglossningstest varje månad. Så nu får vi väl prova i december månad men går det inte då så blir vi tvungna att söka hjälp inom vården. Det känns inte jättekul. Hade aldrig föreställt mig att det skulle bli så för mig.

• Anonym (d)

Hur långt innan slutade du med ev p-medel?

• GuldKvinnan

För oss tog det nästan precis ett år. Jag hade gett upp hoppet om att det skulle gå på naturlig väg så vi hann med ett första möte på IVF-klinik, men någon vecka senare plussade jag (utan att vi hann påbörja någon behandling). Nu hoppas jag bara att vår lilla ärta i magen stannar också :)

Svar på tråden Försökt i sex månader