Anonym (BMR) skrev 2023-10-20 01:47:44 följande:
Exakt vad är det du tror jag tänker fel beträffande? Att att sikta på ett halv kilo i veckan inte är långsiktigt hållbart? Eller nåt annat?
Jag är ganska normalviktig, men skulle vilja gå ned så att jag hamnar på 19-20 i stället för 22-23 i BMI.
Jag menar att kaloribegrönsning sänker ämnesomsöttningen. Eftersom kroppen tror att det är svält, därför är det inte effektivt. Man går upp igen och det är inte hälsosamt att ligga i halvsvält under stora delar av livet.
Bättre är att träna högintensivt, med intensivt menar jag med hög puls, nära maxpuls. Då minskar aptiten , särskilt hos överviktiga . Men du är inte överviktig så jag vet inte om det fungerar lika bra för dig.
Genom att öka andelen muskler kan du höja ditt bmr. För dig vore det kanske bra att styrketräna, men det är ingen Quick fix. Först går du antagligen upp några kilo när du bygger muskelmassa.
Ett annat sätt är att fasta. När man kör intermittent fasta verkar man lura kroppen att inte dra ner på förbränningen på samma sätt som när man kör vanlig kalorirestriktion. Detta har dock inte fungerat på mig, jag klarar inte att fasta, jag blir låg och mår dåligt. Jag mår bäst på tre mål om dagen, det finns också forskning som stöder att just tre mål om dagen är det mest hälsosamma.
Det känns också konstigt att fasta med din låga vikt, låter som att det skulle kunna trigga en ätstörning?.Men om du vill fasta kan du googla på dr Jason Chung som är expert på intermittent fasta, finns mycket av hans tankar på nätet.
Svårt att ge råd till dig som har så lågt BMI. Jag har läst mycket studier och böcker men allt med fokus på överviktiga. Varför vill du gå ner med så lågt BMI? Kanske styrketräning vore bra för att forma kroppen istället ? Simning är också jättebra för att forma kroppen.