• Anonym (Cinderella)

Min vän är uteliggare!

Hej!

Jag har en vän som jag har känt sedan vi var tonåringar (vi är över 40 nu). Han har alltid varit lite strulig. Men när han var yngre så hade han jobb och eget boende. Periodvis så har vi inte haft någon kontakt. 
    Tyvärr så har hans liv gått åt fel håll och han lever nu i ett drogmissbruk och är kriminell. Han har suttit inne några gånger.

Han har inget fast boende. Han slaggar hos olika polare och bor även ofta ute. 
    Just nu har han ingenstans att bo, och det börjar bli kallt ute!

Jag bor själv och har en bäddsoffa. Bryr mig om den här killen och vill inte att han ska behöva sova ute. Men är samtidigt rädd för att erbjuda honom sovplats. Är ju trots allt en missbrukare, med allt det innebär! 
    Är rädd att han ska bli kvar "för länge" och att hans kompisar (som är i samma situation) ska komma hit också!

Men han är min vän och vill ställa upp för honom i den skitsituation han är i!

• Svar på tråden Min vän är uteliggare!
  • Anonym (Nej)

NEJ!!! Tar du in honom en enda natt så blir du aldrig av med honom! Erbjud honom skjuts till närmaste härbärge istället.

• Anonym (S)

Absolut nej!! 

Han kommer hänga sig kvar och kanske även hans vänner. 

Tyvärr kan du inte lita på honom. 

Du kan bli inblandad i skit. Jag skulle aldrig våga ta hem en sån person. 

• Anonym (Långkörartråd på flashback)

Det finns en långkörartråd på flashback om en person i liknande situation som tog in en hemlös, nu har jag inte plöjt igenom hela ännu men den är spännande. Obs vet inte hur det går men gissningsvis åt helvete och avskräckande.

www.flashback.org/t2591869

• Anonym (N)
    Anonym (Långkörartråd på flashback) skrev 2023-10-19 22:57:47 följande:

Det finns en långkörartråd på flashback om en person i liknande situation som tog in en hemlös, nu har jag inte plöjt igenom hela ännu men den är spännande. Obs vet inte hur det går men gissningsvis åt helvete och avskräckande.

www.flashback.org/t2591869

Du ka väl inte på allvar tro att den är sann? 😂
  • Anonym (Långkörartråd på flashback)
    Anonym (N) skrev 2023-10-20 06:36:53 följande:
    Du ka väl inte på allvar tro att den är sann? 😂
    Nej, men jag vill tro det för den är så välskriven. Snälla spoila inte den nu!
  • felicityporter

Nejnej! Gör det inte! Jag har själv gjort det misstaget och fick knappt ut killen sedan och han lyckades förvandla mitt hem till en knarkarkvart på ett dygn och stjäla nästan alla mina saker.

• Anonym (Snäll)

Du vill göra gott men riskerar din hälsa och tillvaro genom att vara snäll.
    För en missbrukare är drogen det käraste som finns, viktigare än vänskap, familj, sitt eget liv. Drogen är viktigare än du och din hälsa.
    Om du vill hjälpa, hjälp med att prata när han inte är påverkad. Hjälp med skjuts till härbärge, ta med en kopp kaffe ibland. Ge inte pengar, låt honom absolut inte sova hos dig, han kommer dra ner dig i sitt kaos.

• Anonym (Nej)

Jag skulle också kunna tänka mig att köpa en ordentlig vinterjacka åt killen. Är han uteliggare och ute större delen av dygnet så lär det behövas.

• Anonym (Erfaren_man)

Tveksamt att låta honom sova i ditt hem, men kanske du kan fixa nåt ställe åt honom med värme och en säng? 

• Anonym (Nej)
    Anonym (Erfaren_man) skrev 2023-10-20 08:47:27 följande:

Tveksamt att låta honom sova i ditt hem, men kanske du kan fixa nåt ställe åt honom med värme och en säng? 

Nej, ts ska inte alls blanda sig i detta. Om hon börjar hjälpa honom med sådana saker så blir hon fast med honom! Dessutom ansvarig för hur han beter sig på det stället. Ett härbärge är det enda hon ska ta honom till, eller skjutsa honom till soc.
  • fornminne

Tyvärr kan man idag bli hemlös, ibland utan någonstans att ta vägen, utan att ha andra problem. Man är skötsam, men har fått ekonomiska problem eller har haft otur. Tvingats fly från en våldsam partner eller vad som helst.

Din vän är uppenbarligen INTE en sådan kille TS. Det går INTE att hjälpa en aktiv missbrukare, som dessutom är kriminell eller har kriminella kompisar, genom att ta hem honom till sig, utan stora risker.

I bästa fall riskerar du "bara" ditt hem, dina värdesaker eller att inte bli av med honom. I värsta fall riskerar du liv och hälsa. Har du missat hur mycket det skjuts och sprängs idag, ibland i folks hem? Din vän kanske inte har den typen av fiender, men det kan du inte veta.

Vill du hjälpa, köp honom en varm vinterjacka och skjutsa honom till härbärge. Eller betala för en fika. Ge honom INTE pengar och ta INTE hem honom, vad du än gör.

Jag känner också en som gjorde det. Hans lägenhet förvandlades till en knarkarkvart på mindre än ett dygn! Med lite hjälp fick han ut killen och hans kompisar, men inget av värde fanns kvar och knappt en enda pryl var hel.

• Agda90

Jag har jobbat inom soc under så många år så jag har sett både det ena och det andra. 

Du skriver att han är kriminell och drogmissbrukare. Om du tar in honom är du på allvar korkad!
    Är du inte rädd om dig själv?

det du kan göra är att ta med honom till soc och se om han kan komma in på någon behandling. Soc ställer krav för att man ska få hjälp och är man missbrukare och/eller kriminell så är det många som inte vill göra jobbet för att få hjälpen. Det kan handla om att man ska gå på behandling och sköta sin behandling, skriva in sig på arbetsförmedlingen, ta fram kontoutdrag. Såna saker kan kännas som oövervinnliga berg och då skiter man i att göra jobbet. 

• Colourfulrainbow

Han kommer troligtvis tigga pengar av dig, alternativt stjäla av dig. Suget efter droger är starkare än vad vi som inte tar droger kan föreställa oss. 

Han har antagligen skulder. De personer som han är skyldiga pengar kommer se att han bor hos dig. 

Du kan få se honom injicera hemma hos dig. 

• Anonym (Cinderella)

Tack för era kloka svar!

Jag ser fortfarande den person som finns bakom missbruket och all annan skit han har blandat in sig i. Det är därför det känns som att jag vill hjälpa honom! Men som ni skriver, så vill jag ju inte bli inblandat i det där. Och jag förstår att jag blir inblandad om jag tar in honom hos mig.

Han har sporadisk kontakt med soc. men lyckas inte uppfylla de krav som ställs för att få hjälp, varken pengar, behandling eller boende.

Gör ont i hjärtat!! Jag vet att det inte är mitt ansvar. Vill inte att han ska ligga och frysa ihjäl. Men får försöka hjälpa honom på andra vis kanske.

• Anonym (Nej)
    Anonym (Cinderella) skrev 2023-10-20 16:20:59 följande:

Tack för era kloka svar!

Jag ser fortfarande den person som finns bakom missbruket och all annan skit han har blandat in sig i. Det är därför det känns som att jag vill hjälpa honom! Men som ni skriver, så vill jag ju inte bli inblandat i det där. Och jag förstår att jag blir inblandad om jag tar in honom hos mig.

Han har sporadisk kontakt med soc. men lyckas inte uppfylla de krav som ställs för att få hjälp, varken pengar, behandling eller boende.

Gör ont i hjärtat!! Jag vet att det inte är mitt ansvar. Vill inte att han ska ligga och frysa ihjäl. Men får försöka hjälpa honom på andra vis kanske.

Ja det finns fortfarande annat du kan göra för honom. Räkna dock inte med att din hjälp ska syfta till att få honom ur missbruk eller från gatan, den kraften måste komma från honom och du riskerar att bli väldigt ledsen när du ser att det inte går. Var glad om du kan underlätta hans situation här och nu. Han måste ta ansvar för sitt eget liv.
  • Dwarf
    Anonym (Cinderella) skrev 2023-10-20 16:20:59 följande:

Tack för era kloka svar!

Inte ditt ansvar och du kan inte hjälpa honom eftersom det är hans eget val att frysa ihjäl eller vad som helst.
Svar på tråden Min vän är uteliggare!