Anonym (Milk) skrev 2023-10-23 19:23:48 följande:
Du verkar inte snappa upp det jag försöker förklara. Ta t ex att du dricker mjölk för du tycker det "föryngrar" Här kanske någon säger att det "föråldrar" då det orsakar benskörhet.
Säger någon något sånt så ser du det som en attack mot din "föryngring" du ser även uttrycken "gubbe" och "pojkspoling" som attacker (f ö vem använder "pojkspoling" nuförtiden, ganska utdaterad uttryck även där)
Nu säger du att 90-talsstil ska vara särskilt föryngrande. Dom som rockar den stilen är oftast i 50-60 års åldern. Med det sagt så får du ha vilken stil du vill, men du kan ju inte övertyga andra, eller känna dig attackerad när någon inte håller med. Tror att det du läst och uppfattar som attacker mer handlar om att folk säger till dig att du inte alls har en ung stil (Seinfeld, Jason priestly 90-tal) utan att den nog klassas som gammalmodig.
Ingen har väl tyckt det är negativt att du slutat dricka, eller hur? Vill du veta vad en egentligen ung stil innebär så borde du ha ett öppet sinne och fråga på forumet, utan dina egna förställningar om vad som är ungt.
Alternativt att du rockar din 90-talsstil och accepterar att den är gammalmodig. Lika bra det.
Det är ändå rätt märkligt att jag ser dessa inställningar mest på FL. Det jag egentligen avser är en ung mentalitet som ska avspegla sig i ens utseende. En sorts inställning till livet som inte går ut på att man efter 40 förväntas bli tråkig, tillbakadragen och hämmad/ inskränkt. Det handlar om en livsenergi och vilja att ta för sig av livet, som står i ganska bjärt kontrast till att bli någon tråkig hemmasittare som nöjer sig med att känna sig äldre och bortglömd, för att vissa anser att man "ska" vara sådan efter 40.
Ni som fått gott om bekräftelse från andra i era liv, kan jag förstå om ni trivs med att numer leva ett mer tillbakadraget och osocialt liv, men för mig, som inte alls fått mycket av den varan, vill jag gå åt andra hållet istället. För de flesta människor brukar det vara så att det man inte fått mycket av i sitt liv, vill man ha desto mer senare.Det borde ses som djupt mänskligt. Min farmor var bunden av vad andra ville att hon skulle vara fram tills hon fyllde 60, då hon började förverkliga sina drömmar och började med porslinsmålning och hålla kurser i detta.
Det man inte fått mycket av i sitt liv brukar man få en hunger efter.