• Anonym (Ts)

2-åring som vägrar vantar?

Har en tvååring som helt vägrar vantar. Allt åker av. Han blir därmed iskall om händerna.

Hur köser man det? Hae försökt leka, glra vantarna åtråvärda, men absolut ingenring funkar. Det är NEJ och de slits av. Tumvantar, små vantar, vantar som går upp på armen. Allt åker av.

Hur gör man??

• Svar på tråden 2-åring som vägrar vantar?
  • Anonym (Hmm)

Jacka med inbyggda vantar? Sy fast dem längs kanten t ex :)

• Anonym (Tråd)

Sy fast vsntaena i en lång tråd som du sedan sätter in i jackan/ overallen. Då de sitter fast i en tråd och kommer ut från ärmarna så kan inte vantarna slängas bort.

• Anonym (Tråd)
    Anonym (Tråd) skrev 2023-10-22 14:06:21 följande:

Sy fast vsntaena i en lång tråd som du sedan sätter in i jackan/ overallen. Då de sitter fast i en tråd och kommer ut från ärmarna så kan inte vantarna slängas bort.

Menar innanför jackan/ overallen.
  • Cusoon

Ha tålamod, du kan prova vanthållare, annars fortsätt bara att förklara att händerna blir kalla och sätt på han vantarna igen och igen och igen. Han är ju bara 2år, det är svårt för en tvååring att greppa saker med vantar på, vantar i den storleken är ju ofta rätt klumpiga att ha att göra med. Har du testat flera olika märken på vantar?

• Anonym (Em)

Provat såna vantar som bara täcker halva fingrarna? 

• Anonym (Ts)
    Cusoon skrev 2023-10-22 14:17:01 följande:

Ha tålamod, du kan prova vanthållare, annars fortsätt bara att förklara att händerna blir kalla och sätt på han vantarna igen och igen och igen. Han är ju bara 2år, det är svårt för en tvååring att greppa saker med vantar på, vantar i den storleken är ju ofta rätt klumpiga att ha att göra med. Har du testat flera olika märken på vantar?

Mängder. både märlen och modeller. Han vägrar även av typen magic gloves som verkligen inte är klumpiga.
  • elmadumle

Frågan är ju om han fryser om händerna? jag var det där barnet där vantarna aldrig var på, de låg bredvid mig när jag lekte i snön, mamma tog in mig för att värma mina händer - jag var varm och svettig om händerna, hon som var inne var kall;) jag hatade vantar, gillar det fortfarande inte men som 55+ har jag ibland tunna fingervantar när det är som kallast som oftast åker ner i fickorna efter ett tag. 

• Anonym (Ts)
    elmadumle skrev 2023-10-22 15:56:20 följande:

Frågan är ju om han fryser om händerna? jag var det där barnet där vantarna aldrig var på, de låg bredvid mig när jag lekte i snön, mamma tog in mig för att värma mina händer - jag var varm och svettig om händerna, hon som var inne var kall;) jag hatade vantar, gillar det fortfarande inte men som 55+ har jag ibland tunna fingervantar när det är som kallast som oftast åker ner i fickorna efter ett tag. 

Han är totalt iskall om händerna.

Jag är som du, blir extremt varm lätt, men 2åringens händer är som isbitar.
  • Jemp

Har du testat vantarna först och dra på jacka/overall utanpå? 

• Anonym (Signe)

Kanske be någon att sticka tumvantar av tunn tunn ull med xtra lång mudd som går nästan upp över hela underarme och fodra med tunn fleece den delen som handen är i.
    Jag lät en dam sticka sådana vantar till mitt barn och hon kunde ej dra av dem.
    Vantarna togs på innan jackan eller overallen.

Svar på tråden 2-åring som vägrar vantar?