• Anonym (Puls)

Nån som vet vad svag puls kan bero på?

Ja - som rubriken lyder... Det enda jag hittar när jag googlar är en massa om låg puls, men det är alltså inte det jag undrar över - i det avseendet är jag nog ganska normal, med en vilopuls på mellan 55 och 60 slag/minut - utan jag undrar över svag puls. Det enda stället jag öht kan känna min puls på är direkt mot huden precis över hjärtat; att försöka känna pulsen på handleden eller halsen eller liknande är stört omöjligt. Den känns liksom inte alls (och det är inte som att jag är överviktig eller så, så att där är mycket i vägen som gör det svårare). 

Nån som vet vad detta kan bero på? Jag har som sagt normal pulsfrekvens, och inga oregelbundenheter eller så, utan pulsen är bara extremt just svag.

Jättetacksam om nån vet nåt om detta och vill dela med sig...

• Svar på tråden Nån som vet vad svag puls kan bero på?
  • Aniiee

Du är säkert bara svårhittad. Hur går det att ta blodprov? Hittar de ådrorna direkt?

Jag har haft ett antal läkare och sköterskor ge upp, både vid pulsletande och provtagning. Ådrorna ligger djupt och har en tendens att flytta på sig. Jag har gått från provtagning med båda underarmarna blåsvarta.

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (Puls)
    Aniiee skrev 2023-10-24 23:46:49 följande:

Du är säkert bara svårhittad. Hur går det att ta blodprov? Hittar de ådrorna direkt?

Jag har haft ett antal läkare och sköterskor ge upp, både vid pulsletande och provtagning. Ådrorna ligger djupt och har en tendens att flytta på sig. Jag har gått från provtagning med båda underarmarna blåsvarta.

Inga problem med blodprov för min del - låter ju jättejobbigt som du har det! Mina blodådror ligger dock väldigt ytligt och är väldigt synliga, så det förklarar inte riktigt min svaga puls... Aja, tack för att du svarade iaf Hjärta
  • Cereal Killer

Du kanske inte är så bra på att palpera pulsar, helt enkelt.

Annars kan lågt blodtryck vara en anledning till svaga pulsar. Förträngning i artärerna kan vara en annan anledning (dock osannolikt om du är ung och frisk och inte röker). 

• Fliselisan

Pulsen känns svagare som du beskriver när blodtrycket är lågt. Har du kollat blodtrycket?

• Anonym (Svag_puls)

Svag puls kan tyda på ett svagt hjärta, att det inte orkar pumpa runt blodet i kroppen som det ska, det i sin tur kan ha att göra med dålig kondition och/eller övervikt.

• Anonym (Puls)
    Cereal Killer skrev 2023-10-25 06:33:47 följande:

Du kanske inte är så bra på att palpera pulsar, helt enkelt.

Annars kan lågt blodtryck vara en anledning till svaga pulsar. Förträngning i artärerna kan vara en annan anledning (dock osannolikt om du är ung och frisk och inte röker). 

Kan ju vara iofs, men jag har ju inga problem att känna den på andra...

Haha, nä, jag är gammal (50+), inte överdrivet hälsosam, och röker som en borstbindare, så... Lågt blodtryck kan absolut också vara en förklaring, eftersom jag alltid varit lågtryckare! Tack!
  • Anonym (Puls)
    Fliselisan skrev 2023-10-25 12:40:56 följande:

Pulsen känns svagare som du beskriver när blodtrycket är lågt. Har du kollat blodtrycket?

Tack! Jag har alltid varit lågtryckare, så det kan säkert vara anledningen då!
  • Anonym (Puls)
    Anonym (Svag_puls) skrev 2023-10-25 13:48:06 följande:

Svag puls kan tyda på ett svagt hjärta, att det inte orkar pumpa runt blodet i kroppen som det ska, det i sin tur kan ha att göra med dålig kondition och/eller övervikt.

Hmmm det låter ju mindre lustigt... aja, det verkar ju som lågt blodtryck kan ge den här effekten också, så jag tänker att det säkert är där skon klämmer, eftersom jag alltid varit lågtryckare. Tack för svar!
Svar på tråden Nån som vet vad svag puls kan bero på?