• Anonym (Xcvb)

Barn som ärer, kissar men går ned i vikt??

Hjälp mig förstå!

Har ett litet barn på 2 månader som helammas, vi ammar på signal eller efter 3 h. Barnet kissar och bajsar regelbundet. Men går NED i vikt? När jag kollat på kvällstid är det en dipp på 200 g. Trots just mjölkintag och kiss/bajsblöjor.

Barnet är också nöjt, nyfiket och sover bra mellan amningar.

What?

• Svar på tråden Barn som ärer, kissar men går ned i vikt??
  • Anonym (Xcvb)
    mammatill6 skrev 2023-10-27 18:54:24 följande:

Menar du att det går ner varje dag mer och mer eller bara just denna dag? 

Har varit en trend över senaste veckan. Barnet har haft en förkylning men har ändå alltid producerat regelbundna kiss och bajsblöjor, så det har ju kommit ut överskott hela tiden.
  • EpicF
    Anonym (Xcvb) skrev 2023-10-27 18:59:01 följande:

Har varit en trend över senaste veckan. Barnet har haft en förkylning men har ändå alltid producerat regelbundna kiss och bajsblöjor, så det har ju kommit ut överskott hela tiden.
    Kan vara tillfälligt pga förkylningen. Men om det vedvarar så får du ta läkarkontakt för barnet. 
  • Anonym (Frida)
    Anonym (Xcvb) skrev 2023-10-27 18:59:01 följande:

Kroppen kan inte absorbera allt man stoppar i den. Bajs är de delar av maten som tarmarna inte kan ta upp och kiss är kroppens sätt att göra sig av med slaggprodukter.

Man kissar och bajsar ju även när man bantar, eller hur?
  • Anonym (Forky)

Har hört att tillväxtkurvor är baserat på flaskmatade bebisar. Kanske komplettera med flaskmjölk då det ger mer näring? Kan ju vara något annat. Vad säger BVC?

• Anonym (Xcvb)
    Anonym (Frida) skrev 2023-10-27 20:03:56 följande:
    Kroppen kan inte absorbera allt man stoppar i den. Bajs är de delar av maten som tarmarna inte kan ta upp och kiss är kroppens sätt att göra sig av med slaggprodukter.

Man kissar och bajsar ju även när man bantar, eller hur?
    Förvisso. Men då äter man också ofta mat med fokus på färre kalorier in.

Men jag fattar inte vad detta beror på. Jag har inte ändrat något i min kost eller i amningsfrekvens eller längd. Och mjölken är ju knappast utbytt mot bantningsmjölk.
  • Anonym (Xcvb)
    Anonym (Forky) skrev 2023-10-27 20:05:27 följande:

Har hört att tillväxtkurvor är baserat på flaskmatade bebisar. Kanske komplettera med flaskmjölk då det ger mer näring? Kan ju vara något annat. Vad säger BVC?

?Det är normalt, vi avvaktar.?
  • Anonym (Xcvb)
    EpicF skrev 2023-10-27 19:59:08 följande:
    Kan vara tillfälligt pga förkylningen. Men om det vedvarar så får du ta läkarkontakt för barnet. 
    Mem vad kan det vara då? Snittar 8 amningar per dag, barnet äter bra och släpper själv. Är nöjt och glatt och utvecklas som det ska med allt annat.
  • EpicF
    Anonym (Xcvb) skrev 2023-10-27 20:09:14 följande:
    Mem vad kan det vara då? Snittar 8 amningar per dag, barnet äter bra och släpper själv. Är nöjt och glatt och utvecklas som det ska med allt annat.
    Är det varje dag eller en dag? Även på bebisar kan vikten svänga under dagen. 
  • Anonym (Xcvb)
    EpicF skrev 2023-10-27 20:31:47 följande:
    Är det varje dag eller en dag? Även på bebisar kan vikten svänga under dagen. 
    Har varit som en liten trend senaste veckan att det varierat men liksom gått nedåt i medel. (väger ofta då jag har rejält dåliga erfarenheter med vikt hos syskon och bara litar på data  nu). 

Men bebisen har också rosslat slem och nyst och kräkts vid mat efter såna rosselepisoder. 
Svar på tråden Barn som ärer, kissar men går ned i vikt??