• Anonym (ja)

Ni med magkatarr, se hit!!!

Hej, är 24 år och fått magkatarr för första gången, enligt läkare. fått utskrivet omeprazol och tagit det i 4 dagar nu. den brännande känslan som fanns över magen är över vilket är skönt, men jag känner mig inte vanlig igen, och eftersom jag aldrig upplevt detta innan så känner jag mig orolig. så tänkte höra med er om det varit samma för mig, är det ens magkatarr? 
    Jag mår fruktansvärt då jag inte kan få i mig mat, har läst att man ska äta milda grejer och jag har börjat nu äta havregrynsgröt men jag får inte i mig mer än 2 tuggor, är hungrig och sugen på massor men äter inte då jag inte klarar av asså får inte ner maten. hur ska jag göra? står att man inte ska dricka kranvatten, vad ska jag dricka? känns inte normalt att det ska vara så att man har snabb mättnadskänsla, ingen aptit, är hungrig och lagar något lätt men maten går inte ner. nu har jag även börjat få ont i halsen. 
    vad gör jag kan ni ge mig tips tack innan jag blir tokig!!! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-10-30 19:55
    glömde det viktigaste!!! jag känner som en tyngd över magen typ som att min mage är helt platt och jag inte ens får plats med luft. vet inte ens hur jag ska förklara, som om man har dragit igen magsäcken, känner mig typ tagen i magen, känner tyngd. är på min 4e dag av omeprazol och det har inte blivit bättre.

• Svar på tråden Ni med magkatarr, se hit!!!
  • Anonym (Mandel)

Mandel lindrar magkatarr.

• Anonym (Ja oxå)
    Anonym (ja) skrev 2023-10-30 23:08:49 följande:
    Jag låg inne i akuten de tog prover och kollade upp men de såg bra ut. Fick omeprazol utskrivet men nu är det inte så mycket brännande känsla kvar dvs halsbränna utan nu är det mer tappad matlust. jag har hungerkänsla men kan inte äta mycket tills de tar stopp. Känns som någon stryper matsäcken Den känns fylld hela tiden. 
    Man kan bli väldigt uppblåst i magen av magkatarr..de e vanligt.. men omeprazol maskerar bara problemet.. bättre me samarin.. ät regelbundet, rör på dig oxå.. actimel e samma som proviva o kefir..du kan köpa cellenzym oxå
  • Anonym (Ja oxå)
    Jag låg inne i akuten de tog prover och kollade upp men de såg bra ut. Fick omeprazol utskrivet men nu är det inte så mycket brännande känsla kvar dvs halsbränna utan nu är det mer tappad matlust. jag har hungerkänsla men kan inte äta mycket tills de tar stopp. Känns som någon stryper matsäcken Den känns fylld hela tiden. 
    Har dom kollat gluten o laktos?
  • Anonym (Ja oxå)
    O låt bli alkohol!
  • Elizza11

Jag fick omaprazol pga magkatarr/ev början till magsår för 10 år sen, och det största symptomet innan jag fick dom var att jag mådde illa, hade "tryck över magen" + lite ont i magen o sura uppstötningar, men illamåendet var värst..

Omaprazolen hjälpte direkt och tog bort alla symptom..Så jag kunde börja äta igen..

Hur länge har du ätit omaprazol?

Det kan ju skilja från person till person hur snabbt en medicin hjälper, men har det inte blivit bättre om ett tag så bör du ju kontakta läkaren..

Tryck över magen och illamående efter man ätit så lite KAN ju bero på andra saker också förutom magatarr eller magsår...

• Anonym (jdfgbsfsdg)
    Anonym (Ja oxå) skrev 2023-10-30 22:44:11 följande:

Ta ipren 4 ggr om dagen, o ät fil med bra bakterier.. soppa.

Eh - va??? Vad är detta för vansinnigt råd?? Rutinätande av Ipren - och dessutom FYRA ggr/dag! - ska man definitivt undvika, dessutom ska man låta bli Ipren helt om man har magkatarr.

Alltså - hur tänkte du när du skrev detta???
  • Agda90

Jag har haft magkatarr flera gånger. 

Undvik fet, stekt och stark mat. Ät skonkost som soppa, kokt potatis, kokta grönsaker .

Om du äter något och det tar stopp så kan det vara så att du inte fixar just det. Som du skrev om havregrynsgröt. Testa mannagrynsgröt istället. 

Jag kunde inte äta banan när jag hade magkatarr för det gjorde det bara värre!

Men omeprazol hade jag skitit i. Magen måste få läka ut och producera rätt mängd magsyra. Det gör den inte med den medicinen. 

• Anonym (ja)
    Elizza11 skrev 2023-10-31 01:06:05 följande:

Jag fick omaprazol pga magkatarr/ev början till magsår för 10 år sen, och det största symptomet innan jag fick dom var att jag mådde illa, hade "tryck över magen" + lite ont i magen o sura uppstötningar, men illamåendet var värst..

Omaprazolen hjälpte direkt och tog bort alla symptom..Så jag kunde börja äta igen..

Hur länge har du ätit omaprazol?

Det kan ju skilja från person till person hur snabbt en medicin hjälper, men har det inte blivit bättre om ett tag så bör du ju kontakta läkaren..

Tryck över magen och illamående efter man ätit så lite KAN ju bero på andra saker också förutom magatarr eller magsår...

är på min 5e dag idag av omeprazol. det är första gången jag någonsin äter dem tabletterna. inne på akuten sa dem gastrit så fick dessa utskrivet. försöker äta milt. fick i mig 2 potatisar och ca 8 små bitar kyckling i skivad file. det kändes okej. men fortfarande för lite. det gör mig orolig då jag aldrig upplevt det innan jag har som ett tryck över magen och illamående, men fortfarande hungrig men också mättnadskänsla. 
  • Anonym (ja)
    Agda90 skrev 2023-10-31 08:38:30 följande:

Jag har haft magkatarr flera gånger. 

Undvik fet, stekt och stark mat. Ät skonkost som soppa, kokt potatis, kokta grönsaker .

Om du äter något och det tar stopp så kan det vara så att du inte fixar just det. Som du skrev om havregrynsgröt. Testa mannagrynsgröt istället. 

Jag kunde inte äta banan när jag hade magkatarr för det gjorde det bara värre!

Men omeprazol hade jag skitit i. Magen måste få läka ut och producera rätt mängd magsyra. Det gör den inte med den medicinen. 

ja jag tänker eftersom det är första gången jag upplever detta och läkaren sa att jag skulle ta dem i 2 veckor så får jag fortsätta, är på min 5e dag idag och tar dem tillsammans med vatten och jag mår så illa av det. tror det är vattnet som gör det. ja det är nog sant det du skriver just med havregrynsgröt tror nog det tar stopp. men allmänt när jag äter kan inte få i mig så mycket, som igår till middag 2 potatisar och lite lite kyckling. fick tvinga i mig andra potatisen. det är den mättnadskänslan och trycket över magen som gör att man konstant känner sig mätt som att någon trycker in magen typ. 
  • Elizza11
    Anonym (ja) skrev 2023-10-31 13:29:33 följande:
    är på min 5e dag idag av omeprazol. det är första gången jag någonsin äter dem tabletterna. inne på akuten sa dem gastrit så fick dessa utskrivet. försöker äta milt. fick i mig 2 potatisar och ca 8 små bitar kyckling i skivad file. det kändes okej. men fortfarande för lite. det gör mig orolig då jag aldrig upplevt det innan jag har som ett tryck över magen och illamående, men fortfarande hungrig men också mättnadskänsla. 
    5 dgr är ju inte lång tid alls..
    Jag åt omaprazol i flera, flera år-(innan jag kunde sluta med dom), och för mig så hjälpte dom samma dag,  MEN som sagt alla är ju olika och det kan säkert ta ett tag innan dom hjälper..

Sen kan det kanske bero lite på hur lång tid man gått med dom här symptomen "innan" man sökte läkare och fick omeprazol, också....

Jag hade provat samarin och alla möjliga liknande tabletter mot "sura uppstötningar" innan jag fick Omeprazol som inte hade någon effekt alls.

Omaprazolen ska minska ner på en "överaktiv" magsyra, som gör att man blir illamående, känner sig uppsvälld, får ont i magen osv,

Och jag vet precis vad du menar med att du känner dig hungrig (eller mer som ett sug i magen)  men ändå känner man sig "mätt" på något vis efter man ätit litegrann bara..

Jag kunde inte heller äta så jättemycket direkt efter jag fick omeprazol, även om jag inte hade ngr jobbiga symptom kvar ..Så kände jag mig ganska mätt relativt snabbt..
    Tror att magen behöver läka lite först-vilket omaprazol hjälper till med-..innan man kan öka måltiderna litegrann, men egentligen så är det bättre att äta små måltider ofta än större mål ngr få ggr/dag om man har/har haft magkatarr eller speciellt magsår..

Magsår kan vara svårt att upptäcka för läkare också..(om man nu inte får ett fullt blödande magsår, då).
  • Anonym (Ugglan)

Jag har haft magkatarr flera gånger i stressperioder på jobbet, men aldrig tagit läkemedel mot det.

Man slutar rakt av med allt som är surt/innehåller syror, kaffe, te, alkohol, starka kryddor och fet mat.

Man håller sig till kokta grönsaker och kokt vitfisk samt kyckling, grönsaksbuljong, vatten och mjölk (om man tål mjölk).

Då har det alltid läkt ut för mig på 5-6 dagar, så vad ska jag med Omeprazol till?

• Anonym (ja)
    Elizza11 skrev 2023-10-31 17:27:00 följande:
    5 dgr är ju inte lång tid alls..
    Jag åt omaprazol i flera, flera år-(innan jag kunde sluta med dom), och för mig så hjälpte dom samma dag,  MEN som sagt alla är ju olika och det kan säkert ta ett tag innan dom hjälper..

Sen kan det kanske bero lite på hur lång tid man gått med dom här symptomen "innan" man sökte läkare och fick omeprazol, också....

Jag hade provat samarin och alla möjliga liknande tabletter mot "sura uppstötningar" innan jag fick Omeprazol som inte hade någon effekt alls.

Omaprazolen ska minska ner på en "överaktiv" magsyra, som gör att man blir illamående, känner sig uppsvälld, får ont i magen osv,

Och jag vet precis vad du menar med att du känner dig hungrig (eller mer som ett sug i magen)  men ändå känner man sig "mätt" på något vis efter man ätit litegrann bara..

Jag kunde inte heller äta så jättemycket direkt efter jag fick omeprazol, även om jag inte hade ngr jobbiga symptom kvar ..Så kände jag mig ganska mätt relativt snabbt..
    Tror att magen behöver läka lite först-vilket omaprazol hjälper till med-..innan man kan öka måltiderna litegrann, men egentligen så är det bättre att äta små måltider ofta än större mål ngr få ggr/dag om man har/har haft magkatarr eller speciellt magsår..

Magsår kan vara svårt att upptäcka för läkare också..(om man nu inte får ett fullt blödande magsår, då).
    ja jag vet inte riktigt för jag har inte alls så mycket smärta kvar, brännande osv finns inte så mycket kvar av det, utan det är bara illamående på morgonen, minskad aptit och snabb mättnadskänsla. sen så känner jag typ ett tryck över bröstet upp mot halsen som gör att jag kan inbilla mig att jag har svårt att andas. men överlag har jag inte mycket ont alls. har druckit aloe Vera sen igår och det har hjälpt lite. 
  • Elizza11
    Anonym (ja) skrev 2023-10-31 17:45:18 följande:
    ja jag vet inte riktigt för jag har inte alls så mycket smärta kvar, brännande osv finns inte så mycket kvar av det, utan det är bara illamående på morgonen, minskad aptit och snabb mättnadskänsla. sen så känner jag typ ett tryck över bröstet upp mot halsen som gör att jag kan inbilla mig att jag har svårt att andas. men överlag har jag inte mycket ont alls. har druckit aloe Vera sen igår och det har hjälpt lite. 
    Då låter det ju som om medicinen/omeprazol har hjälpt redan, när det gäller ngr av dina symptom, åtm..
    Även om andra inte tycker att omaprazol funkat för just dom, så kan den funka för andra.
    Vissa behöver medicin,och vissa klarar sig utan, så det är självklart väldigt individuellt..

Sen finns det tillfällig magkatarr och kronisk magkatarr..
    Tillfällig kan man oftast behandla själv genom att ändra kostvanor och ev sluta stressa medans kronisk magkatarr är lite svårare att behandla helt själv (utan ngr läkemedel)
    Lyssna på din kropp först och främst (och läk).
    Och om du har kronisk magkatarr (eller början till magsår) så kan det ta runt 5 dgr innan det börjar bli bättre och bättre..efter du börjat med omeprazol..
    Så ge det ngr dgr till, skulle jag säga..
    Sen kanske du skulle behöva en kompletterande medicin förutom omaprazol?

När du var på akuten kollade dom magen med just gastroskopi, då?

Min läkare sa att det inte var något ovanligt alls om jag skulle mått illa just på morgonen..för när man ligger ner så kan magsyran lättare "åka upp" till halsen..Vilket kan göra att man mår illa på morgonen.
    Sen kan man må lite illa av att äta för mycket, eller och för sällan..

Försök att typ "halvligga" med nån/ngr fler kuddar under ryggen/huvudet när du sover..

Ät lite men ofta (kanske du kan äta mindre fast ännu oftare? om du känner sug)..
    Och ät mat som är extra "snäll" mot just din mage...
    Jag fick sluta med bla laktos..men det är ju också individuellt vad man tål och inte tål.
  • Anonym (ja)
    Elizza11 skrev 2023-10-31 19:39:14 följande:
    Då låter det ju som om medicinen/omeprazol har hjälpt redan, när det gäller ngr av dina symptom, åtm..
    Även om andra inte tycker att omaprazol funkat för just dom, så kan den funka för andra.
    Vissa behöver medicin,och vissa klarar sig utan, så det är självklart väldigt individuellt..

Sen finns det tillfällig magkatarr och kronisk magkatarr..
    Tillfällig kan man oftast behandla själv genom att ändra kostvanor och ev sluta stressa medans kronisk magkatarr är lite svårare att behandla helt själv (utan ngr läkemedel)
    Lyssna på din kropp först och främst (och läk).
    Och om du har kronisk magkatarr (eller början till magsår) så kan det ta runt 5 dgr innan det börjar bli bättre och bättre..efter du börjat med omeprazol..
    Så ge det ngr dgr till, skulle jag säga..
    Sen kanske du skulle behöva en kompletterande medicin förutom omaprazol?

När du var på akuten kollade dom magen med just gastroskopi, då?

Min läkare sa att det inte var något ovanligt alls om jag skulle mått illa just på morgonen..för när man ligger ner så kan magsyran lättare "åka upp" till halsen..Vilket kan göra att man mår illa på morgonen.
    Sen kan man må lite illa av att äta för mycket, eller och för sällan..

Försök att typ "halvligga" med nån/ngr fler kuddar under ryggen/huvudet när du sover..

Ät lite men ofta (kanske du kan äta mindre fast ännu oftare? om du känner sug)..
    Och ät mat som är extra "snäll" mot just din mage...
    Jag fick sluta med bla laktos..men det är ju också individuellt vad man tål och inte tål.
    nej blev faktiskt inte undersökt. jag sökte vård för bröstsmärtor och brännande känsla i mitten, precis över magen och de tog blodprov för att undersöka ifall det var något annat. det visade ingenting och läkaren sa att jag hade gastrit, utan någon undersökning utan bara via symptomen. ja jag försöker äta lite oftare nu, men smärtan varierar mellan mättnad, hunger, ont i mitten, och smaken i munnen tycker jag också ändrats. försöker äta potatis osv. men är lite osäker på om det är magkatarr med halsbränna jag har, får vänta och se, men känns dystert. 
  • Anonym (Hm)

Jag fick ordination att ta Omeprazol morgon och kväll, vet inte om du fick det

• Anonym (ja)
    Anonym (Hm) skrev 2023-10-31 21:17:33 följande:

Jag fick ordination att ta Omeprazol morgon och kväll, vet inte om du fick det

nej bara 1 om dagen, apotekaren sa 30 min innan frukost. så har gjort så nu i 5 dagar. 
  • Anonym (1996)

Jag har haft magkatarr till och från sedan jag var 18 år, tror det triggades igång av starka läkemedel i samband med stress. Sedan dess kommer det till och från, speciellt vid mycket stess eller oro och om jag äter "fel mat" (kryddor är bara att glömma).

Omeprazol är min räddning. Det dämpar fort, men det tar tid innan det läker ut, eller vad man ska kalla det. Och under den tiden är det utifrån mina erfarenheter extra viktigt att vara försiktig, tänka på vad man äter osv. Så det låter normalt.

Men tycker absolut du ska höra av dig till läkaren igen och fråga om råd.

• Elizza11
    Anonym (ja) skrev 2023-10-31 21:01:39 följande:
    nej blev faktiskt inte undersökt. jag sökte vård för bröstsmärtor och brännande känsla i mitten, precis över magen och de tog blodprov för att undersöka ifall det var något annat. det visade ingenting och läkaren sa att jag hade gastrit, utan någon undersökning utan bara via symptomen. ja jag försöker äta lite oftare nu, men smärtan varierar mellan mättnad, hunger, ont i mitten, och smaken i munnen tycker jag också ändrats. försöker äta potatis osv. men är lite osäker på om det är magkatarr med halsbränna jag har, får vänta och se, men känns dystert. 
    Hmm..Jag tänkte efter som du hade åkt till akuten med såna besvär så "borde" dom ju ha undersökt dig, med gastroskopi.eller kanske röntgen? ( dom både röntgade mig och gjorde en gastroskopi..).

Annars så kan dom ju inte veta säkert vad som är problemet,
    Om dom inte hade röntgensyn då...Drömmer

Man kan må så som du beskriver pga av magkatarr, (för vissa går det över snabbare, för vissa tar det lite längre tid) men har det inte blivit bättre snart eller om det känns värre t.o.m så kontakta läkaren eller åk in igen..
    Och säg att dom får väl kolla ordentligt genom en gastroskopi/röntgen annars så blir det ju inte tillförlitligt.. 
  • Anonym (Kex)

När jag hade magkatarr sa läkaren åt mig att äta digestivekex med smör, och dricka äppeljuice blandat med avslagen ramlösa, så ofta jag klarade. Det skulle vara bra för det ger vätska, socker, salt, fett och en gnutta fibrer. Men det var i den akuta fasen när jag hade svinont och inte fick i mig något annat. Klarar du att äta annan, skonsam mat, så är det såklart bättre. Små portioner ofta kan vara lättare att få i sig.

Svar på tråden Ni med magkatarr, se hit!!!