• Anonym (Gyros)

Peter Settmans kyss på Charlotte Kalla och efterföljande usla ursäkt

Peter Settman kysste Charlotte Kalla på Idrottsgalan i direktsändning 2008, trots att hon inte visade något som helst samtycke. 

Kalla har nu gått ut med att hon tog mycket illavid sig. Peter Settman ber nu om ursäkt.

Det hade kunnat sluta där om Settmans ursäkt vore ok och på riktigt. Det är den absolut inte utan Settman förringar händelsen. Han menar att spanske basen som kysste sin spelare på liknande sätt är något helt annat. 

Att det han gjorde var oskyldigt. 

Blir förbannad! Vad för det för sätt? Om något är Settmans tilltag eftersom Kalla var yngre och det dessutom var en del av showen. Så dåligt Settman!

Alla kan göra grejer men försök inte släta över dem när du dessutom gjorde alla mycket ledsen.

• Svar på tråden Peter Settmans kyss på Charlotte Kalla och efterföljande usla ursäkt
  • Anonym (Smart av henne)
    Postman skrev 2023-10-31 22:21:20 följande:

Det som stör mig i detta är att hon har burit på detta i 15 år. Har det aldrig under dessa 15 år slagit henne att antingen anmäla Settman eller helt enkelt kontakta honom och reda ut spörsmålet. Istället väljer hon att hålla tyst och plötsligen efter 15 år droppar hon bomben i sin bok. 

Det blir då väldigt genomskinlig, hon är ute efter att antingen hämnas och paja Settmans nuvarande liv eller så är hon ute efter att bara försöka sälja fler böcker. Båda sätten tycker jag är lika grisiga och det hon tycker att Settman har gjort mot henne sitter hon nu på ett annat sätt och gör själv. 

Det handlar inte om att tysta någon, det handlar inte om att mobba eller förminska någon utan det handlar om att detta kunde ha retts ut på ett helt annat mer civiliserat sätt. Tyvärr valde Kalla säkert detta i tron att det ska genera än mer pengar. Det är vad jag tror.  

Kalla är metodisk av sig.  Kanske förstod hon redan då att det kommer en tid efter idrottskarriären så istället för att säga ifrån direkt så lade hon det på framtiden. Kanske för att hjälpa till att sälja en bok. Så tar hon nåt dåligt hon utsatts för och gör det till något bra.

Varför skall hon ta hänsyn till Settman? Han utsatte henne för det. Hon har all rätt i världen att agera direkt eller spara på det om hon vill.
  • Anonym (Käften)
    Postman skrev 2023-11-01 21:07:30 följande:
    Aha så vissa människor har ett högre syfte med sina biografier, jamen tack Mimosa att du upplyser mig om det, jag lägre stående varelse förstår ju förstås inte sånt.

Jag har vuxit upp med allehanda övertramp av av både män och kvinnor genom livet, jag har har drabbats av många mäns våld och elakheter, jag har nedvärderats av män, jag har blivit kramad kysst, klämd på rumpan och tagen mellan benen av otaliga kvinnor så jag vet nog Mimosa, du behöver heller inte upplysa mig om detta. Frågan är om du vet hur livet ter sig för en man och den värld man måste förhålla sig till, tveksamt.

Du behöver inte förminska mig som man till en slag ovetandes och obildad  varelse, det räcker gott att du skriver din åsikt istället.

Återigen kunde hon ha hanterat detta mycket mer civiliserat och eftersom hon tog 15 år på sig så är i alla fall min åsikt att det nog inte var så värst allvarligt.
    Dina kommentarer både här och historiskt i forumet visar extremt tydligt på att du inte har en jävla aning om vad det innebär att vara kvinna. Du kan ju påstå att det är så tufft att vara man men hade du fattat vad det innebär att vara kvinna hade du inte ens skrivit en promille av det du skriver här. 
  • Anonym (Realist)
    Anonym (Käften) skrev 2023-11-02 06:40:30 följande:
    Dina kommentarer både här och historiskt i forumet visar extremt tydligt på att du inte har en jävla aning om vad det innebär att vara kvinna. Du kan ju påstå att det är så tufft att vara man men hade du fattat vad det innebär att vara kvinna hade du inte ens skrivit en promille av det du skriver här. 
    Både ditt nick och din text skvallrar om en viss omognad. Jag håller med Postman kring hans beskrivning om att växa upp som man. Däremot har jag även förståelse att det finns svårigheter i livet som kvinna. Det har alla till och från.

Att ha en bild av att det är så enkelt för det andra könet är naivt att tro och leder inte sällan till en bitter inställning, då man i sitt huvud redan har bestämt vem som har det jobbigt och vem som åker gräddfil.
  • Anonym (Gyros)
    Anonym (Realist) skrev 2023-11-02 06:56:37 följande:
    Både ditt nick och din text skvallrar om en viss omognad. Jag håller med Postman kring hans beskrivning om att växa upp som man. Däremot har jag även förståelse att det finns svårigheter i livet som kvinna. Det har alla till och från.

Att ha en bild av att det är så enkelt för det andra könet är naivt att tro och leder inte sällan till en bitter inställning, då man i sitt huvud redan har bestämt vem som har det jobbigt och vem som åker gräddfil.

Ja, det kan vara jobbigt att vara både man och kvinna. Bara löjligt att jämföra.

Oavsett kön så ska man inte bli klassad på av andra, i synnerhet inte kyssar. Sådant man lär sig redan på dagis.
  • Postman
    Anonym (Gyros) skrev 2023-11-01 21:52:53 följande:
    Vem orkar hålla på och anmäla sådana grejer. Det ska man inte göra men man ska inte låta det passera obemärkt. Hon gör helt rätt som tar upp det.

Settman är en skitstövel när han förringar sitt beteende. 
    Det handlar inte om man orkar eller ej. Upplever man att man har blivit så utsatt och kränkt så ska det utan undantag polisanmälas. Att sitta och ruva på det i 15 år gör istället att allvarlighetsgraden bli i stort sett noll.  
  • Postman
    Anonym (Smart av henne) skrev 2023-11-01 23:28:21 följande:
    Kalla är metodisk av sig.  Kanske förstod hon redan då att det kommer en tid efter idrottskarriären så istället för att säga ifrån direkt så lade hon det på framtiden. Kanske för att hjälpa till att sälja en bok. Så tar hon nåt dåligt hon utsatts för och gör det till något bra.

Varför skall hon ta hänsyn till Settman? Han utsatte henne för det. Hon har all rätt i världen att agera direkt eller spara på det om hon vill.
    Absolut kan det vara så, det har jag inga synpunkter på. Dock kan man om man vill sköta detta betydligt mer civiliserat. Men jag anar att det nog mest var för att hon skulle få någon smaskig detalj till sin bok. Väntar man i 15 år med att outa så var det nog egentligen inte så stor grej. 
  • Postman

Nej jag fattar förstås ingenting som den usla man jag är. Men du fattar antar jag. 
    Som det redan har påpekats, det är bara löjligt att jämföra. Det kan vara jobbigt för alla oavsett kön, etnicitet osv. Det är liksom ingen tävling vem det är mest synd om. 

• Anonym (Gyros)
    Postman skrev 2023-11-02 07:13:13 följande:
    Det handlar inte om man orkar eller ej. Upplever man att man har blivit så utsatt och kränkt så ska det utan undantag polisanmälas. Att sitta och ruva på det i 15 år gör istället att allvarlighetsgraden bli i stort sett noll.  
    Finns inget att anmäla. Settmans fel är moraliskt, inte juridiskt.
  • Anonym (Gyros)
    Postman skrev 2023-11-02 07:13:13 följande:
    Du måste vara emot alla memoarer eftersom det är precis det man gör när man skriver memoarer. Då kommer det fram som man ruvat på i x antal år.
  • Postman
    Anonym (Gyros) skrev 2023-11-02 09:35:36 följande:
    Du måste vara emot alla memoarer eftersom det är precis det man gör när man skriver memoarer. Då kommer det fram som man ruvat på i x antal år.
    Måste man vara emot alla memoarer bara för att man i just detta fallet har åsikter. Märklig parallell du drar. Nu diskuterar vi Kallas beteende och bok, släpp allt övrigt. Nog sagt från mig nu i detta. 
  • ClumsySmurf
    Postman skrev 2023-11-01 21:07:30 följande:
    Mimosa86 skrev 2023-11-01 19:41:19 följande:

För att syftet inte har varit att anmäla Settman.

Syftet har varit att berätta HELA sin idrottskarriär i sin memoar- bra och dåliga sidor av myntet. Detta är bara en av flera obehagliga ögonblick i boken som hon som ung idrottskvinna tvingats utstå. Händelser hon inte vill att dagens unga idrottskvinnor ska behöva utsättas för. Hon vill med sin bok nå ut och vara en förebild.

Du vet, vissa människor har ett högre syfte med sin biografi än att bara skryta över sin framgång, sina pengar och antalet brudar man knullat. Vissa vill också kunna vara mentor. För sexism ÄR vanligt inom idrotten.

Du skriver att det är konstigt att det inte togs tag i tidigare. Ta en funderar kring detta. En ung kvinna i början av karriären höjer rösten mot nöjesetablissemanget och en älskad tv profil (Ragge med folket, han som ska pöka brudar). Tänk vilken attack hon hade fått. Det hade höjts röster om -pretentiös-. -humorbefriad- -feministfitta- -tråkig- -förstörare av god stämning-. INTE den publicitet hon ville ha den perioden av karriären då fokusera skulle ligga på hennes PRESTATIONER.

Nu har hon gjort sitt. Hon kommer inte kunna toppa sin forna form. Hon behöver inte hålla sig väl med alla. Hon har råd att kosta på sig att vara obekväm. Idag har hon makt att kunna prata ut utan att bli tystad. Den makten hade hon inte då.

Lätt att säga hur andra ska agera. Hade du själv vuxit upp med ständiga övertramp från män, ovälkomna gester och behövt knyta näven i fickan varje gång en man tog dig på rumpan eller viskade läskiga saker. Då hade du haft bättre förståelse för hur livet ter sig som ung kvinna och den värld man måste förhålla sig till. 

Aha så vissa människor har ett högre syfte med sina biografier, jamen tack Mimosa att du upplyser mig om det, jag lägre stående varelse förstår ju förstås inte sånt.

Jag har vuxit upp med allehanda övertramp av av både män och kvinnor genom livet, jag har har drabbats av många mäns våld och elakheter, jag har nedvärderats av män, jag har blivit kramad kysst, klämd på rumpan och tagen mellan benen av otaliga kvinnor så jag vet nog Mimosa, du behöver heller inte upplysa mig om detta. Frågan är om du vet hur livet ter sig för en man och den värld man måste förhålla sig till, tveksamt.

Du behöver inte förminska mig som man till en slag ovetandes och obildad  varelse, det räcker gott att du skriver din åsikt istället.

Återigen kunde hon ha hanterat detta mycket mer civiliserat och eftersom hon tog 15 år på sig så är i alla fall min åsikt att det nog inte var så värst allvarligt.
    "Jag har vuxit upp med allehanda övertramp av av både män och kvinnor genom livet..."
    Men om du skulle skriva en bok om ditt liv, skulle du då hoppa över allt som du inte redan sagt offentligt?

• Anonym (Käften)
    Postman skrev 2023-11-02 07:44:28 följande:

Nej jag fattar förstås ingenting som den usla man jag är. Men du fattar antar jag. 
    Som det redan har påpekats, det är bara löjligt att jämföra. Det kan vara jobbigt för alla oavsett kön, etnicitet osv. Det är liksom ingen tävling vem det är mest synd om. 

Vad tråkigt att du ser dig själv som usel, har du funderat på att få hjälp med din självbild?
    Vem jämför förutom du? Det är ingen tävling som sagt, så varför gör du det till det? Att som du, uttrycka att kvinnor bör hålla käft eftersom att män också kan ha det jobbigt, är ju just att göra det... Varför är det så himla jobbigt för sig när tex Kalla berättar om en situation hon upplevde som obehaglig? 
  • Postman
    Anonym (Käften) skrev 2023-11-02 11:33:29 följande:
    Vad tråkigt att du ser dig själv som usel, har du funderat på att få hjälp med din självbild?
    Vem jämför förutom du? Det är ingen tävling som sagt, så varför gör du det till det? Att som du, uttrycka att kvinnor bör hålla käft eftersom att män också kan ha det jobbigt, är ju just att göra det... Varför är det så himla jobbigt för sig när tex Kalla berättar om en situation hon upplevde som obehaglig? 

Haha nä det har jag inte funderat över, däremot funderade jag mer över ditt sätt att skriva till mig  

Vart har jag skrivit att kvinnor bör hålla käften? Var har jag skrivit att detta är jobbigt för mig? 

• Postman
    ClumsySmurf skrev 2023-11-02 09:59:29 följande:
    "Jag har vuxit upp med allehanda övertramp av av både män och kvinnor genom livet..."
    Men om du skulle skriva en bok om ditt liv, skulle du då hoppa över allt som du inte redan sagt offentligt?
    Inte en susning hur den i så fall skulle se ut. Det är nåt man får utvärdera då Under resans gång. Säkerligen en del smaskiga detaljer i avsikt att tjäna pengar på.  
  • Anonym (Käften)
    Anonym (Realist) skrev 2023-11-02 06:56:37 följande:

Vilket kön är det enkelt för och vem påstår det? 

Vilken paradox att du tolkar mina inlägg och mitt nick som tecken på omognad när du själv inte ens nått upp till den mognad som krävs för att klara av att inte hitta på vad andra har för åsikter eller vantolka andras inlägg utifrån sina egna färgade glasögon. 

• Pehrmedh

Frukstansvärt övergrepp!

Idag eldade jag upp allt jag har med honom.

Ronny & Ragge Byhåla, Snutarna, Tratten och Finkel m.m

Svar på tråden Peter Settmans kyss på Charlotte Kalla och efterföljande usla ursäkt