• Anonym (EL)

Tycker ni det är oartigt när barnen viskar när andra är i rummet?

Jag tycker det är väldigt oartigt att viska när andra hör. Är det något man vill säga så inte någon annan hör så tycker jag man kan vänta med att säga det. Vi lär vårat barn att vi tycker det är oartigt.

Mitt barn leker med ett annat barn som viskar endel och han gör det både till sin mamma men även till mitt barn. Min barn hakar på och börjar också viska. 

Tycker det är svårt att säga till när andra föräldrar är med då det kan vara känsligt att klanka ner på något som den föräldern tycker är okej. 

• Svar på tråden Tycker ni det är oartigt när barnen viskar när andra är i rummet?
  • Anonym

Blir förvånad över att det finns vuxna som inte verkar veta att det hör till grundläggande hyfs  att inte viska när det finns andra närvarande.

• Anonym (Moa)

Ett blygt barn som viskar till föräldern att han är kissnödig, det tycker jag är helt i sin ordning. Men annars viskar man inte, oavsett ålder (undantaget bio, teater o.dyl.). Vi har lärt våra barn att det inte är snällt att viska. 

• Anonym (M)

Viskningar har sin plats.
    Jag låter mina barn viska med sina kompisar om jag är i rummet. De har jättekul åt sina hemlisar. 
    Själv kan jag viska med den jag sitter bredvid på möten, föredrag och liknande. Det stör mig inte ett dugg om andra gör så.
    Däremot skall man inte viska/skvallra om andra, närvarande människor. DET lär man såklart ut.

På förskola och fritids, samt i klassrummet får barnen lära sig att tala lågt/viska så att de inte låter för mycket och stör andra. 

• Anonym (Moa)
    Anonym (Pfft) skrev 2023-11-01 17:49:01 följande:

Snabb fråga till er som är emot viskningar, ni gör aldrig det själva, eller hur....? :) Ni pratar alltid så att alla i rummet hör? Eller iaf de som står närmast.

Bortsett från bio, större möten och liknande ställen viskar jag givetvis inte. Det är ju skitotrevligt.
  • Tukt

Jag skulle inte säga att viska är oartigt. Däremot är det respektlöst, exkluderande och visar på mobbartendenser. 
    Men nu är det ju ett barn det handlar om. Och det ska såklart både utforska viskandet, men också få hjälp att förstå att det inte alltid framstår som så trevligt för omgivningen. Men i slutänden är det ju barnet själv som drabbas.
    Och det finns ju alternativ att lära ut. Att exempelvis gå undan om en vill prata hemligheter.

• Anonym (Bio)

Snabb fråga till er som är emot viskningar, ni gör aldrig det själva, eller hur....? :) Ni pratar alltid så att alla i rummet hör? Eller iaf de som står närmast.

Hur gör folk på bio?
  • Anonym (Pfft)
    Anonym (Bio) skrev 2023-11-01 19:02:50 följande:
    Hur gör folk på bio?
    Nu menar jag självklart inte bio, men det fattade du nog.
  • Sunflora

Ja, självklart. Jag har aldrig någonsin sett en vuxen viska på det viset skulle någon göra det skulle omgivningen tycka att det var en märklig person. 
  • Anonym (Fnisset)
    Sunflora skrev 2023-11-01 19:45:05 följande:
    Ja, självklart. Jag har aldrig någonsin sett en vuxen viska på det viset skulle någon göra det skulle omgivningen tycka att det var en märklig person. 
    Jag skulle inte ha en hel konversation men nog sjutton har man väl viskat en rolig kommentar till en kollega nån gång på ett långrandigt möte eller under en "halleluja-presentation" i sitt företag?

Jag fattar inte var/hur ni lever om ni aldrig hör folk viska saker.
  • Sunflora

Jag säger till om vi är hemma hos mig eller ute hemma hos andra bestämmer inte jag reglerna. Tycker också att det är fruktansvärt oförskämt. 

• Anonym (G)

Alltså att viska kan ju också vara en handling man gör av respekt. Tex för att inte störa andra som är i samma rum. Det kan också göras för man är blyg och inte vill att hela rummet ska veta vad man tex frågar en annan person om.

Men att viska i syfte att utesluta andra är ju fel

• Sunflora
    Anonym (Fnisset) skrev 2023-11-01 19:48:08 följande:
    Jag skulle inte ha en hel konversation men nog sjutton har man väl viskat en rolig kommentar till en kollega nån gång på ett långrandigt möte eller under en "halleluja-presentation" i sitt företag?

Jag fattar inte var/hur ni lever om ni aldrig hör folk viska saker.
    Barn som viskar fäller inte en kommentar det är hela konversationer vid matbordet och liknande. Oftast handlar det inte om att prata tyst utan att hålla munnen mot den andra personens öra och händerna för. 
  • Anonym (P)

Det beror helt på ålder på barnen och orsak till viskningen. När mina förskolebarn kommer fram och viskar att de behöver gå på toaletten när vi är hemma hos andra, tycker jag att det är helt okej. Vi har uppfostrat dem att omvärlden inte är intresserade av deras toalettbesök, men ibland kan hjälp fortfarande behövas. Det är helt enkelt inte så svartvitt i min värld. 

• Anonym (Anna)

Mitt barn på snart 4 har nog inte riktigt kommit in i viskningsfasen men skulle det viskas lite med en kompis hade jag inte gjort någon grej av det. exempelvis också på släktkalas osv, om barnen började viska med varann hade jag inte heller sagt ifrån.

Däremot är jag givetvis helt emot all form av mobbning av andra kamrater på förskola och vanliga skolan , och de kan ju te sig i olika former där ibland viskningar. 

• Jemp

Nej, jag har aldrig sagt åt mina barn att det inte är ok att viska. Inte sett nån vits med det heller. 

Vi pratar om att man inte kommenterar andra människor hur som helst, hur man är en bra kompis och även kring att prata så folk förstår eller inte. Men problematiska viskningar har jag aldrig varit med om som förälder faktiskt. 

• Anonym (EL)

Självklart viskar jag inte!!! Jag tycker det är oartigt och känns uteslutande mot de som inte får höra. Jag kan inte göra saker som jag själv tycker är fel. Antingen får alla höra, eller så säger jag det när andra inte är med. Här hemma inom familjen är vi öppen om det mesta också. 
  • Anonym (C)

Behöver man ha en längre privat konversation så lämnar man rummet, men ska man bara meddela något litet kortfattat till någon kan en viskning vara okej.

Svar på tråden Tycker ni det är oartigt när barnen viskar när andra är i rummet?