• Anonym (Lunginflammation)

Lunginflammation, när försvinner symtomen?

Har ensidig lunginflammation, röntgen bekräftade misstanken. 
    Varit sjuk i över två veckor, men fick antibiotika först för 5 dagar sedan. 
    Sedan dess har hostan blivit något bättre, febern försvunnit. Samt att min crp är nere på 5 nu, vilket är jätte bra..

Men det rosslar och piper fortfarande väldigt mycket. Kan känna hur det rosslar/bubblar nere i lungan och piper i luftrören.
    Min undan är hur länge just dom symtomen kan hålla i sig? 

• Svar på tråden Lunginflammation, när försvinner symtomen?
  • Anonym (Fröken Zoom)

Allt från några veckor till ett halvår skulle jag säga, utifrån kollegors erfarenheter.

En kollega fick lunginflammation två gånger på tre månader och det tog ett år innan han kände normal energi igen.

Anonym (Fröken Zoom) skrev 2023-11-03 23:01:50 följande:

Allt från några veckor till ett halvår skulle jag säga, utifrån kollegors erfarenheter.

En kollega fick lunginflammation två gånger på tre månader och det tog ett år innan han kände normal energi igen.

Oj! Det var lång tid. Man vill så gärna känna sig på topp efter en antibiotikakur. Men inser att detta tar längre tid än så. 
  • Aliona

En månad enligt 1177, och sen ytterligare några månader innan hostan och tröttheten är borta, skriver de. Är det allvarligt så kan det ta längre tid. 

Detstämmer rätt bra med hur det var när sambon var sjuk. Tog väl 3-4 veckor för det mest akuta, ett par månader till innan hon var helt återställd. Men hon hade andra problem samtidigt. 

Svärmor är ju äldre och för henne var det Covid och dubbelsidig lunginflammation. Det tog 3-4 månader, och mer än halvåret innan hon återfått energin. 

• Anonym (Tålamod)

Jag tror jag var sjukskriven i tre veckor, men det tog över en vecka innan jag fick rätt antibiotika. Sen var jag extra trött några veckor till, men jobbade heltid och tog hand om hem och barn. Började träna igen efter två månader och tog det väldigt lugnt i början.

Det tog ett halvår innan jag var helt symptomfri, men de sista månaderna kände jag bara sämre lungkapacitet vid hög puls när jag tränade kondition.

Jag var frisk och vältränad innan, men upplevde en period av mycket stress vilket jag tror påverkade mitt immunförsvar. 

Ta det lugnt och lyssna på kroppen så här i början så kommer återhämtningen gå snabbare sen.

Anonym (Tålamod) skrev 2023-11-05 19:45:07 följande:

Jag tror jag var sjukskriven i tre veckor, men det tog över en vecka innan jag fick rätt antibiotika. Sen var jag extra trött några veckor till, men jobbade heltid och tog hand om hem och barn. Började träna igen efter två månader och tog det väldigt lugnt i början.

Det tog ett halvår innan jag var helt symptomfri, men de sista månaderna kände jag bara sämre lungkapacitet vid hög puls när jag tränade kondition.

Jag var frisk och vältränad innan, men upplevde en period av mycket stress vilket jag tror påverkade mitt immunförsvar. 

Ta det lugnt och lyssna på kroppen så här i början så kommer återhämtningen gå snabbare sen.

Det tar tid alltså. Jag var mer rädd att antibiotikan inte funkar fullt ut, pga mina symtom. Kände du också av rosslandet i lungan/lungorna och pipandet i luftrören? Tycker det är så obehagligt när jag drar ett djupt andetag och känner hur det bubblar i lungan, sen knastrar det uppe i luftröret. Tycker jag blir lätt yr också, kanske av ansträngningen efter att försöka ta djupa andetag och hostan på det. 
    Aliona skrev 2023-11-05 19:04:36 följande:

En månad enligt 1177, och sen ytterligare några månader innan hostan och tröttheten är borta, skriver de. Är det allvarligt så kan det ta längre tid. 

Detstämmer rätt bra med hur det var när sambon var sjuk. Tog väl 3-4 veckor för det mest akuta, ett par månader till innan hon var helt återställd. Men hon hade andra problem samtidigt. 

Svärmor är ju äldre och för henne var det Covid och dubbelsidig lunginflammation. Det tog 3-4 månader, och mer än halvåret innan hon återfått energin. 

Tack för svar. Får ha tålamod helt enkelt. :)
  • Anonym (Tålamod)

Japp, det bubblade och knastrande.

Hur mår du idag? Min första antibiotika funkade inte för jag fortsatte ha hög feber. När jag fick rätt antibiotika så gick febern ned, men jag var fortfarande matt och andningen var påverkad. 

Anonym (Tålamod) skrev 2023-11-07 10:27:31 följande:

Japp, det bubblade och knastrande.

Hur mår du idag? Min första antibiotika funkade inte för jag fortsatte ha hög feber. När jag fick rätt antibiotika så gick febern ned, men jag var fortfarande matt och andningen var påverkad. 

Jag är fortfarande inte helt bra. Hostar, rosslar och knastrar, men fortsätter hosta upp slem. Men det är lite lite bättre, kan äntligen ligga ner och sova utan panik. Men varit feberfri sedan dag 5 in på antibiotika kuren. Åt i 9 dagar, sista igår. 
    Var fick du först för antibiotika? Samt andra kuren?
    Jag fick Doxycyklin. 
Svar på tråden Lunginflammation, när försvinner symtomen?