• Anonym (Anann)

    Att ha kontakt med styvförälder efter dödsfall

    Undrar om ni har erfarenhet av om hur du/ni haft kontakt med en styvförälder, man eller kvinna, om ni förlorat er riktiga mamma eller pappa, men en biologisk förälder fortfarande lever.
    Har ni fortsatt hålla samma kontakt med styvföräldern efter dödsfallet och hur har det varit?

  • Svar på tråden Att ha kontakt med styvförälder efter dödsfall
  • EpicF

    Beror helt på vad man har för relation till sin styv/bonusförälder. 

    Jag är uppvuxen med min bonuspappa (han har funnits i mitt liv sedan jag föddes) så självklart kommer han alltid vara i mitt liv även efter det att min mamma gått bort. 

    Har också en nära väninna som är uppvuxen med sin bonusmamma och fortfarande har kontakt med henne 10 år efter att hennes pappa dog. Och hennes mamma är fortfarande i livet. Men både hennes mamma med make och hennes pappa med fru hade en bra och nära relation under hela hennes uppväxt (lite som i Bonusfamiljen 😁). Så där var det naturligt att fortfarande ha kontakt. 

  • Anonym (Agnes)

    Det beror väl lite på hur pass bra kontakt man hade innan dödsfallet.
    Ibland har styvföräldern varit med en stor del av ens barndom.

  • Anonym (Jag)

    Min ena bioförälder gick bort, kontakten med den andra föräldern och hens partner förändrades så klart inte. Däremot när min andra bioförälder dog bröt hens partner kontakten från en dag till en annan utan förklaring, från att ha haft vad jag trodde en djup och nära relation i över 30 års tid.

Svar på tråden Att ha kontakt med styvförälder efter dödsfall