• Anonym (Toker)

Kan en psykoterapeut låsa in dig? (besluta)

Var hos en hjärnskrynklare för typ första gången idag. De tog kontakten med mig i slutet av förra veckan via uppsökande verksamhet.

Hon, psykoterapeuten verkar angelägen om att jag kommer tillbaka nästa vecka.

Jag blir ju lite nyfiken. Vad har de för befogenheter om de bedömer mig som tokig på riktigt? Något jag ska akta mig för? Hur vanligt är det? Vill inte bli inlåst.

• Svar på tråden Kan en psykoterapeut låsa in dig? (besluta)
  • Anonym (Toker)
    Anonym (Cyllid) skrev 2023-12-28 20:10:56 följande:

Men lugn och fin. Du k a n inte bli tvångsvårdad. Helt omöjligt. Försök istället göra klart för dig vad du håller på med. Behandling och syfte. Under vilken rubrik är du föremål för verksamheten. Det kan heller inte vara forskning för där är säkerheten rigorös. Dvs de som utför forskningen vill ha både hängslen och svångrem och en triljard påskrifter innan det startar. Så det kan heller inte stämma. Du behöver inte outa dig men jag tror det är rätt klart varför men inte syfte. Inte heller vad planen framåt är. Hur länge osv. 

Kvinnan ifråga känns som om hon jobbar inom socialpsykiatrin, psykiatrin, beroende  eller rättspsyk. Allt som handlar om tvång är strikt reglerad enligt lag. 

Det blir ju lite otydligt en del eftersom jag vet mer än jag vill berätta här. Om både orsak och annat.

Hon jobbar på ett av ställena du nämner. Det stämmer. Nej, det är inte forskning även om jag deltar i någon forskningsstudie i Göteborg också. Fick fylla i något formulär för det, anonymt. Hon läste ju mina svar där också. :P

Jag kan ju fråga henne om syftet, antar att det är att jag ska sluta, inte för att jag fattar hur några samtal ska ändra på den saken. Men inte så mycket att jag ska må bättre. Jag mår inte dåligt. Jag känner själv inget behov av det hela annat än att jag gillar leken. Men när jag är klar med det så har jag inget behov.
  • Sanna43
    Anonym (Toker) skrev 2023-12-29 12:13:52 följande:
    Det blir ju lite otydligt en del eftersom jag vet mer än jag vill berätta här. Om både orsak och annat.

Hon jobbar på ett av ställena du nämner. Det stämmer. Nej, det är inte forskning även om jag deltar i någon forskningsstudie i Göteborg också. Fick fylla i något formulär för det, anonymt. Hon läste ju mina svar där också. :P

Jag kan ju fråga henne om syftet, antar att det är att jag ska sluta, inte för att jag fattar hur några samtal ska ändra på den saken. Men inte så mycket att jag ska må bättre. Jag mår inte dåligt. Jag känner själv inget behov av det hela annat än att jag gillar leken. Men när jag är klar med det så har jag inget behov.
    Om det är så att du blir erbjuden behandling av psykoterapeut men ej är intresserad av det eller behöver det, så bör du avsluta direkt. Det kostar för landsting/kommun och det finns folk som behöver hjälp som kan få platsen.
  • Anonym (Toker)
    Sanna43 skrev 2023-12-29 13:40:47 följande:
    Om det är så att du blir erbjuden behandling av psykoterapeut men ej är intresserad av det eller behöver det, så bör du avsluta direkt. Det kostar för landsting/kommun och det finns folk som behöver hjälp som kan få platsen.
    Inget jag bryr mig om ärligt talat. Men sen är läget sådant att hon anser att jag behöver behandling. Hon är väldigt angelägen om det. Så pass angelägen att jag blir fundersam. Det var ju därför jag startade denna tråd.

Om det lugnar dig så betalar jag mycket skatt och är ingen storkonsument av vård.
  • Anonym (Hy)
    Anonym (Toker) skrev 2023-12-29 14:04:25 följande:
    Inget jag bryr mig om ärligt talat. Men sen är läget sådant att hon anser att jag behöver behandling. Hon är väldigt angelägen om det. Så pass angelägen att jag blir fundersam. Det var ju därför jag startade denna tråd.

Om det lugnar dig så betalar jag mycket skatt och är ingen storkonsument av vård.
    Själv hade jag varit tacksam om någon var engagerad att hjälpa mig. Jag väntade 3 år i kö till psykiatrin bara för att få en trött psykolog som sa åt mig att ta en promenad och ta djupa andetag typ. Det hade jag kunnat googla mig till. 
  • Anonym (Cyllid)

Tack för svar. Hm, jag förstår att du inte vill precisera mer. 

Trir det är viktigt för din egen skull. Syfte. Typ av behandling och hur länge. 

Å andra sidan så tycker jag du kan skita i att gå dit. Vad är det för mening om du ser det som en lek och inte leder till reflektion och förändring för dig. Du ser ju inget behov av den hjälp de kan erbjuda. Bara slöseri på tid och resurser. Låt någon annan få din tid som kan ta till sig och ha nytta av den. 

Det där blir ju din boost och du får energi samt bekräftelse. Huj det skulle vara intressant att möta dig över en kopp kaffe. Skrapa lite på ytan. Vore du min patient och det inte vore något allvarligt tillstånd så skulle jag antagligen avslutat och bett dig komma tillbaka när du funnit motivationen till terapi. 

• Anonym (Toker)
    Sanna43 skrev 2023-12-29 15:24:21 följande:

Så du bryr dig ej att folk dör i vårdköer? Ok du är ärlig iaf. 

Jag kan ju så klart tycka det är för jävligt att inget fungerar i det här landet. Men nej, jag känner ingen medkänsla på det sättet. Jag har skadat människor mer direkt än så om man ska tro "doktorn".
  • Anonym (Toker)
    Anonym (Hy) skrev 2023-12-29 15:33:16 följande:
    Själv hade jag varit tacksam om någon var engagerad att hjälpa mig. Jag väntade 3 år i kö till psykiatrin bara för att få en trött psykolog som sa åt mig att ta en promenad och ta djupa andetag typ. Det hade jag kunnat googla mig till. 
    Sticker i ögonen va? *ler* :D

Fick tid samma dag typ. Men jag tror på konceptet att röra på dig! Jag rör rätt mycket på mig, det gör under för välbefinnandet, och sömnen! Jag kan inte sova bra om jag suttit vid en dator hela dagen! :)

Känner till köerna, även om jag inte visste att de var så långa som 3år. En till av orsakerna till varför jag är misstänksam. Varför blev jag prioriterad?
  • Anonym (Toker)
    Anonym (Cyllid) skrev 2023-12-29 16:01:08 följande:

Tack för svar. Hm, jag förstår att du inte vill precisera mer. 

Trir det är viktigt för din egen skull. Syfte. Typ av behandling och hur länge. 

Å andra sidan så tycker jag du kan skita i att gå dit. Vad är det för mening om du ser det som en lek och inte leder till reflektion och förändring för dig. Du ser ju inget behov av den hjälp de kan erbjuda. Bara slöseri på tid och resurser. Låt någon annan få din tid som kan ta till sig och ha nytta av den. 

Det där blir ju din boost och du får energi samt bekräftelse. Huj det skulle vara intressant att möta dig över en kopp kaffe. Skrapa lite på ytan. Vore du min patient och det inte vore något allvarligt tillstånd så skulle jag antagligen avslutat och bett dig komma tillbaka när du funnit motivationen till terapi. 

I den här takten hinner jag bli gammal innan något hänt. Hon försöker för övrigt hitta en orsak för mig att vilja bli behandlad. Hon försöker få mig att inse att jag skulle vinna på det.

Inget allvarligt tillstånd. Jag är stabil. Funnit motivationen? Jag har aldrig tänkt tanken att jag behöver någon terapi.

Visst, jag är inte rädd för att dricka kaffe.
  • Anonym (Hy)
    Anonym (Toker) skrev 2023-12-29 16:17:13 följande:
    Sticker i ögonen va? *ler* :D

Fick tid samma dag typ. Men jag tror på konceptet att röra på dig! Jag rör rätt mycket på mig, det gör under för välbefinnandet, och sömnen! Jag kan inte sova bra om jag suttit vid en dator hela dagen! :)

Känner till köerna, även om jag inte visste att de var så långa som 3år. En till av orsakerna till varför jag är misstänksam. Varför blev jag prioriterad?
    Jag märker på ditt sätt att skriva att du har någon form av avvikelse. Empatistörd? Håller med psykoterapeuten att du behöver terapi. Lycka till. 
  • Anonym (Cyllid)

Det är rätt ofarligt att dricka kaffe. Klart du inte fattar att du behöver terapi. Du känner dig stabil osv. Du har (ännu) inte haft anledning till att reflektera över ditt beteende. Kanske lite fartblind. Återkommer igen till att få dig att fråga henne. Något gör ju att hon fortsätter att insistera. Kanske du behöver bli lagförd innan poletten ramlat ner. Det är inget hon kan det göra utan det är något som de drabbas av när du leker med din eld. Ser att någon undrar om du är empatistörd? Det kan vara så om du skadar andra människor fysiskt och/eller psykiskt. Skadar du bara dig själv är det inga problem. Då k a n du äga haft ett val men gjorde ändå för att få din kick och spänning. Din dos oxytocin. 

Nåväl synd man inte kan prata med dig. En gång i tiden jobbade jag extra där man var anonym åt båda hållen. Lärorikt af. 

• Anonym (Toker)
    Anonym (Cyllid) skrev 2023-12-29 19:31:23 följande:

Det är rätt ofarligt att dricka kaffe. Klart du inte fattar att du behöver terapi. Du känner dig stabil osv. Du har (ännu) inte haft anledning till att reflektera över ditt beteende. Kanske lite fartblind. Återkommer igen till att få dig att fråga henne. Något gör ju att hon fortsätter att insistera. Kanske du behöver bli lagförd innan poletten ramlat ner. Det är inget hon kan det göra utan det är något som de drabbas av när du leker med din eld. Ser att någon undrar om du är empatistörd? Det kan vara så om du skadar andra människor fysiskt och/eller psykiskt. Skadar du bara dig själv är det inga problem. Då k a n du äga haft ett val men gjorde ändå för att få din kick och spänning. Din dos oxytocin. 

Nåväl synd man inte kan prata med dig. En gång i tiden jobbade jag extra där man var anonym åt båda hållen. Lärorikt af. 

Jag förstår konceptet och kan använda mig utav det. I vissa lägen känner jag sympati på riktigt. Hon har väl kommit fram till ungefär samma sak, fast hon uttryckte det inte lika "pang på rödbetan". Tror det ingår i de här murarna jag nämnde förut.

Har åkt dit, två gånger på olika sätt. Satt i polisförhör i höstas. En skitsak.

Hon anser att jag skadar, jag håller inte med. Slog upp oxytocin, förstår inte kopplingen.

proton.me/mail

Här är en sida du enkelt kan skaffa en anonym mejl. Jag skapade en som heter tokeria.
  • Anonym (Cyllid)

Tack så mycket! Jag återkommer när det finns lite mer tid. Just nu rally för att hinna. Oxytocin är ett måbra hormon. En kram eller massage utlöser det. Kanske endorfin är bättre menat som ger lycka och lustkänsla när du utfört något du tycker är bra. Träning är en typisk endorfinkick. 

• Anonym (Toker)

Var där idag igen. Hon försöker uppenbart lista ut vem jag är.

Hon har räknat ut något. Hon frågade en märklig fråga om min mejladress. Den jag haft kontakt med henne på.

Hon har förstått att jag går dit för att det är roligt. Hon släpper frågan om att jag ska sluta med vad jag gör. Hon har sagt att vi bara ska fokusera på min person.

Svar på tråden Kan en psykoterapeut låsa in dig? (besluta)