• Anonym (Stina)

Vad gör/är en förundersökningsledare?

Som rubriken lyder..
    Vad gör dom egentligen?
    Om ett ärende är lett av en förundersökningsledare vad innebär det?

• Svar på tråden Vad gör/är en förundersökningsledare?
  • Anonym (Casanova)

En förundersökning är en polisutredning om ett misstänkt brott.

Förundersökningsledaren är den som leder själva arbetet och fattar besluten. I större fall är det en åklagare, i mindre kan det vara en polis som är det. Sen kopplas åklagaren in om det leder till ett åtal.

Så din fråga besvaras med att det betyder inget alls. Alla förundersökningar har en FU-ledare.

• Anonym (Wat)

En förundersökningsledare är den personen som har ansvaret över ett ärende, jag antar att du menar ett polis ärende.

FU-ledare kan vara en åklagare eller en polisiär vid enklare ärende. 
    I teori så ska FU-ledaren ta beslut och ge uppgifter till utredare att utföra i ett ärende. I praktiken så sköter dem flesta utredarna ärenden ganska själva och kommer till FU ledaren endast när det behövs beslut som t ex husrannsakan, frihetsberövande och så vidare.

• Anonym (Stina)
    Anonym (Casanova) skrev 2023-11-07 21:20:16 följande:

En förundersökning är en polisutredning om ett misstänkt brott.

Förundersökningsledaren är den som leder själva arbetet och fattar besluten. I större fall är det en åklagare, i mindre kan det vara en polis som är det. Sen kopplas åklagaren in om det leder till ett åtal.

Så din fråga besvaras med att det betyder inget alls. Alla förundersökningar har en FU-ledare.

Anonym (Wat) skrev 2023-11-07 21:22:17 följande:

En förundersökningsledare är den personen som har ansvaret över ett ärende, jag antar att du menar ett polis ärende.

I teori så ska FU-ledaren ta beslut och ge uppgifter till utredare att utföra i ett ärende. I praktiken så sköter dem flesta utredarna ärenden ganska själva och kommer till FU ledaren endast när det behövs beslut som t ex husrannsakan, frihetsberövande och så vidare.

Tack! Får man reda på vilka beslut dom tar om man är målsägande?

• Anonym (Casanova)
    Anonym (Stina) skrev 2023-11-07 21:32:02 följande:
    Anonym (Wat) skrev 2023-11-07 21:22:17 följande:

Tack! Får man reda på vilka beslut dom tar om man är målsägande?

Ja, du får besked när utredningen är klar och utfallet av den. Tills dess råder något som kallas för förundersökningssekretess. Dvs du får inte reda på vad som finns där.

• Anonym (Wat)

Egentligen nej, förundersökningssekretess gäller även mot målsägande.

Det du har rätt att få reda på är om åtal väcks och om ärendet läggs ned (anledning).

• Anonym (Stina)
    Anonym (Casanova) skrev 2023-11-07 21:37:02 följande:

Ja, du får besked när utredningen är klar och utfallet av den. Tills dess råder något som kallas för förundersökningssekretess. Dvs du får inte reda på vad som finns där.

Så ingenting innan dess? Jag har inte blivit kallad på förhör så därför jag börjar undra.. Dom kan inte ha så mycket att gå på menar jag. 
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Wat) skrev 2023-11-07 21:38:14 följande:

Egentligen nej, förundersökningssekretess gäller även mot målsägande.

Det du har rätt att få reda på är om åtal väcks och om ärendet läggs ned (anledning).

Som jag skrev i inlägget ovan; dom har inte kallat till förhör så dom kan inte ha mycket att gå på. Kan dom ändå bara lägga ner det?
  • Anonym (Casanova)
    Anonym (Stina) skrev 2023-11-07 21:38:30 följande:
    Så ingenting innan dess? Jag har inte blivit kallad på förhör så därför jag börjar undra.. Dom kan inte ha så mycket att gå på menar jag. 
    Tja... Svenska polisens signum är kanske inte gediget polisarbete. De lägger ner nästan allt oavsett bevisning. Du ska ha tur eller känna polisen.

Hoppas inte på för mycket.
  • Anonym (Wat)
    Anonym (Stina) skrev 2023-11-07 21:39:52 följande:
    Som jag skrev i inlägget ovan; dom har inte kallat till förhör så dom kan inte ha mycket att gå på. Kan dom ändå bara lägga ner det?
    Nu vet jag inte vad det är för typ av ärende och var i landet du befinner dig. Men ärenden som är mer ringa kan ligga i något som kallas för "balansen" i många månder innan det finns en utredare som kan ta sig an det.

Som sagt, beror på ärende och var i landet du bor. 
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Casanova) skrev 2023-11-07 21:48:04 följande:
    Tja... Svenska polisens signum är kanske inte gediget polisarbete. De lägger ner nästan allt oavsett bevisning. Du ska ha tur eller känna polisen.

Hoppas inte på för mycket.
    Ja jag tänker så.
    Anonym (Wat) skrev 2023-11-07 21:48:47 följande:
    Nu vet jag inte vad det är för typ av ärende och var i landet du befinner dig. Men ärenden som är mer ringa kan ligga i något som kallas för "balansen" i många månder innan det finns en utredare som kan ta sig an det.

Som sagt, beror på ärende och var i landet du bor. 

Jag vet inte exakt men tror misshandel och våldtäkt/sexualbrott.
    Det kan ta dig alltså..Känns skitjobbigt. 
  • Anonym (Wat)
    Misshandel (ej ringa) våldtäkt/sexualbrott är inga ringa brott och ska prioriteras. Specielt om det gäller i nära relation.
    Finns avdelningar som endast jobbar med brott i nära relation ( BiNR).

Tyvärr är det så att det kommer in väldigt mycker ärenden och dem måste prioriteras på något sätt. Generellt så kan man säga att ärenden som har åtgärder som måste göras som är tidskänsliga, dessa prioriteras upp. Sedan när första hands åtgärder har gjorts så kan dem prioriteras ner. 
    Tar man som exempel en våldtäkt som hände för en månad sedan, all teknisk bevisning är borta. Detta skulle då vara ett ärende som kan bli liggande ett tag då det inte tar skada pga tiden.

Enda du kan göra är ett ringa 11414 och be dem koppla till alltingen FU-ledaren eller utredaren i ärendet. Dem kommer inte kunna gå in och prata vad som är gjort/hänt i ärendet men kan ändå berätta hur levande det är. 
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Wat) skrev 2023-11-07 22:04:04 följande:
    Misshandel (ej ringa) våldtäkt/sexualbrott är inga ringa brott och ska prioriteras. Specielt om det gäller i nära relation.
    Finns avdelningar som endast jobbar med brott i nära relation ( BiNR).

Tyvärr är det så att det kommer in väldigt mycker ärenden och dem måste prioriteras på något sätt. Generellt så kan man säga att ärenden som har åtgärder som måste göras som är tidskänsliga, dessa prioriteras upp. Sedan när första hands åtgärder har gjorts så kan dem prioriteras ner. 
    Tar man som exempel en våldtäkt som hände för en månad sedan, all teknisk bevisning är borta. Detta skulle då vara ett ärende som kan bli liggande ett tag då det inte tar skada pga tiden.

Enda du kan göra är ett ringa 11414 och be dem koppla till alltingen FU-ledaren eller utredaren i ärendet. Dem kommer inte kunna gå in och prata vad som är gjort/hänt i ärendet men kan ändå berätta hur levande det är. 
    Tack så mycket!

Jag har nya skador men vågar inte spara dom på min telefon. Finns det något sätt jag kan maila polisen bilderna? Jag måste nog ta bort dom ikväll.
    Om jag ringer in, kan dom se till att bilderna hamnar hos FU?
  • Anonym (Wat)

Ring till 11414, säg att du till tillägsinformation till en pågående förundersökning. Det kan vara så att dem tar ett telefon förhör där och då gällande dessa nya uppgifter. Men i vilket fall som helst så får du information om hur du gör för att skicka in dessa bilder.

• Anonym (Stina)
    Anonym (Wat) skrev 2023-11-07 22:18:01 följande:

Ring till 11414, säg att du till tillägsinformation till en pågående förundersökning. Det kan vara så att dem tar ett telefon förhör där och då gällande dessa nya uppgifter. Men i vilket fall som helst så får du information om hur du gör för att skicka in dessa bilder.

Ringer nu. Men hur kan dom få bilderna tänker jag?
  • Anonym (Wat)

Du ska information om varit/vem du kan maila in dem. 

• Anonym (Stina)
    Anonym (Wat) skrev 2023-11-07 22:23:29 följande:

Du ska information om varit/vem du kan maila in dem. 

Ja jag mailade in bilderna till 11414, man fick ange dnr nummer i ämnesraden. Jag måste radera bilderna ikväll så jag ville verkligen skicka in dom. 

Tack tack för hjälpen!
  • Anonym (N)
    Anonym (Stina) skrev 2023-11-07 22:53:05 följande:
    Ja jag mailade in bilderna till 11414, man fick ange dnr nummer i ämnesraden. Jag måste radera bilderna ikväll så jag ville verkligen skicka in dom. 

Tack tack för hjälpen!
    Du måste bryta med personen med en gång! Helt! Oavsett om han hotar med att sprida nakenbilder. Bryt! Till och med polisen har sagt det! 
  • Anonym (Stina)
    Anonym (N) skrev 2023-11-07 23:19:34 följande:
    Du måste bryta med personen med en gång! Helt! Oavsett om han hotar med att sprida nakenbilder. Bryt! Till och med polisen har sagt det! 
    ?

Det är inga nakenbilder det handlar om, bara blåmärken. Tack ändå för omtanken:)
  • Anonym (Casanova)
    Anonym (N) skrev 2023-11-07 23:19:34 följande:
    Någon går kanske igenom mobilen regelbundet? Typ den som är anmäld tillika den som orsakat blåmärkerna? 
  • Anonym (N)

Ts: Lämna honom. Nu har du startat så många trådar om detta så det börja bli pinsamt för dig, eftersom du är så dum att du stannar kvar. 

Svar på tråden Vad gör/är en förundersökningsledare?