• Anonym (Upprörd)

Hur vinna mot hyresvärd?

Flyttat och nu är de på mig om att "lägenheten inte återställts"... den saknar hatthylla och hålen vardagsrumsdörren var fäst i är igenspacklade och nu kräver de att jag antigen fixar eller betalar för att de ska fixa.
    Men grejen är att det där inte är jag som gjort... hatthylla saknades vid inflytt, lika så dörren, men de säger emot. Lägenheten är däremot i betydligt bättre skick nu än när jag flyttade in.

Hur gör jag nu?

• Svar på tråden Hur vinna mot hyresvärd?
  • Anonym (J)
    Anonym (Upprörd) skrev 2023-11-08 13:30:55 följande:

Jag sa till om det (muntligt), men fick höra att lägenheten varit handikappanpassad och därav ser den ut som den gör.

Om du nu vill vara lite tuft så säg till värden att du inte betalar något förren du sett protkollet från besiktningen när du flyttar in.

Går det till domstol har värden mycket svårt att få rätt utan ett sånt protokoll.
  • Sunflora

Du kan inte vinna, det är upp till dig att kolla besiktningsprotokollet och få det rättat när du flyttar in detta ska göras skriftligt. Det är värt ett försök att ringa upp hyresvärden och säga som det är om du är trevlig och har tur kanske de struntar i det jag tycker det är värt ett försök du kan inte få mer än ett nej. Kräver de att du återställer får du göra det, det kan inte kosta särskilt mycket. 

• Anonym (Orolig)

Vill bara nämna att jag frågade hyresgästföreningen om inte hyresvärden har skyldighet att visa upp/lämna ut besiktningsprotokoll men fick som svar att hyresvärdar inte har någon sådan skyldighet. Därmed blir det svårt att kräva in ett sådant. Känns ju jättemärkligt för det är ju lätt för en oseriös hyresvärd att göra ett sånt i efterhand som kanske inte ens stämmer!

• Anonym (J)
    Anonym (Orolig) skrev 2023-11-08 15:03:26 följande:

Vill bara nämna att jag frågade hyresgästföreningen om inte hyresvärden har skyldighet att visa upp/lämna ut besiktningsprotokoll men fick som svar att hyresvärdar inte har någon sådan skyldighet. Därmed blir det svårt att kräva in ett sådant. Känns ju jättemärkligt för det är ju lätt för en oseriös hyresvärd att göra ett sånt i efterhand som kanske inte ens stämmer!

Om inte värden har ett tidgare protokoll att visa upp i domstol har värden väldigt svårt att vinna en tvist
  • Anonym (n)
    Anonym (J) skrev 2023-11-08 10:44:19 följande:
    Jämför med protokollet från när du flyttade in
  • Anonym (Upprörd)

Det var otroligt många fel med lägenheten när jag flyttade in, de var här konstant och fixade... hade verkligen inte en tanke på att få något som hatthyllan eller dörren skriftligt. Jag sa till, fick en förklaring och tänkte inte mer på det.

• Anonym (Vi vet redan allt om din tamburmajor)
    Goneril skrev 2023-11-08 13:16:32 följande:

Man borde få välja bort dessa förfulande hyllor, hallar borde vara "rena" och den som behöver någon hylla skulle kunna få det. Det blir förstås krånglig administration.                                                                                                                                                                                 Själv har jag en jättesnygg (dyr) tamburmajor och där hänger bara något enstaka vackert ytterplagg. Andra ytterkläder hängs in i klädgarderoben. Hallen är möblerad som ett bibliotek, tips. Göm fula kläder och skor, ingen vill se dem och de försvårar städningen.

Borde? Du har inte så mycket rullskridskor, hopprep, gummistövlar, cykelhjälmar, ryggsäckar, gympapåsar, hinkar, spadar, sparkcyklar, tasshanddukar eller fina pinnar (jättebilliga) i din hall va? En del lever i sitt hem istället för att titta på det. 

• Anonym (Vi vet redan allt om din tamburmajor)

Det blir nog svårt att få rätt iom att du saknar besiktningsprotokoll. Många privata värdar är knipsluga egoister tyvärr. 

• Anonym (Orolig)
    Anonym (J) skrev 2023-11-08 15:15:12 följande:
    Om inte värden har ett tidgare protokoll att visa upp i domstol har värden väldigt svårt att vinna en tvist
    Vad hindrar dem från att skriva ett i efterhand? Är väl hur lätt som helst att skriva vilket datum och vilka brister som helst på det pappret. Någon underskrift från hyresgästen behövs ju tydligen inte heller.
  • Goneril

Har man barn är läget naturligtvis ett helt annat än för mig som har 80 kvadrat, alldeles för mig själv, det har jag förståelse för. Men vänta bara, även föräldrars tid kommer då de kan möblera vackert och inte alltid måste tänka på nyttan och barnens behov.                       För oss som ser mer estetiskt på tillvaron än praktiskt, är det en glädje att gå runt i våningen på morgonen före frukost, och bara njuta. Er tid kommer.och för övrigt, Källemos designade tamburmajor är ett konstverk, jämför bara med en ful hatthylla ...

• Anonym (J)
    Anonym (Orolig) skrev 2023-11-08 16:09:38 följande:
    Vad hindrar dem från att skriva ett i efterhand? Är väl hur lätt som helst att skriva vilket datum och vilka brister som helst på det pappret. Någon underskrift från hyresgästen behövs ju tydligen inte heller.
    Inget, finns inget som hindrar att hyresgästen skriver ett protokoll och bakdaterar det heller.

Så kan man visa vart sitt olika icke underskrivet protokoll för domstolen
  • EpicF
    Goneril skrev 2023-11-08 16:26:35 följande:

Har man barn är läget naturligtvis ett helt annat än för mig som har 80 kvadrat, alldeles för mig själv, det har jag förståelse för. Men vänta bara, även föräldrars tid kommer då de kan möblera vackert och inte alltid måste tänka på nyttan och barnens behov.                       För oss som ser mer estetiskt på tillvaron än praktiskt, är det en glädje att gå runt i våningen på morgonen före frukost, och bara njuta. Er tid kommer.och för övrigt, Källemos designade tamburmajor är ett konstverk, jämför bara med en ful hatthylla ...

Finns inget fulare än dem och dessutom är de helt värdelösa. Fungerar inte till något.b
  • Anonym (fd medlem)
    Anonym (M) skrev 2023-11-08 11:08:47 följande:

Är du med I Hyresgästföreningen så rådfråga dem!

Jag är själv lite rädd att vi kan åka på något sådant när/om vi flyttar ut. Jag hoppas att värden inte är så kinkig med tanke på att lägenheten inte är renoverad på trettio år och att vi aldrig ens såg, än mindre skrev på, något besiktningsprotokoll när vi flyttade in.

Jag var med i Hyresgästföreningen och behövde hjälp när jag haft inbrott i mitt förråd. Jag fick inte kontakt med dom varken via telefon, brev, eller e-post.
  • Anonym (M)
    Anonym (fd medlem) skrev 2023-11-09 06:32:56 följande:
    Jag var med i Hyresgästföreningen och behövde hjälp när jag haft inbrott i mitt förråd. Jag fick inte kontakt med dom varken via telefon, brev, eller e-post.
    Jag har haft kontakt med dem i ett par olika sammanhang. Ena gången kom de till och med på hembesök. Sedan var det tyvärr inte så jättemycket de kunde göra då hyresvärdarna balanserade precis på gränsen för vad som är tillåtet. 

Det kanske fungerar olika beroende på i vilken del av landet man bor. Att inte ens ge ett kort svar på ett mejl är ju riktigt illa.
  • Anonym (Hin håle)

Hyresvärden ska ha ett besiktningsprotokoll från då du flyttade in, detta ska dessutom du ta del av. 
    Begär ut protokollet.

• Anonym (Marie)

Har liknande erfarenhet, detta var dock många år sen så saker kan ju ha ändrats.

Vi hade gemensam besiktning, hyresvärden och jag inför inflytt, på påpekade en hel del grejer, såsom större hål i en vägg/list, två väldigt lösa och slitna eluttag och några fler grejer. Jag fick aldrig något protokoll, jag reflekterade inte över detta förrän vid utflytt då hyresvärden påpekade alla dessa fel och påstod att jag ljög och skulle betala. Det blev en tvist av det, nu minns jag inte riktigt om det gick hela vägen till domstol eller bara hyresnämnden, och jag fick faktiskt rätt. Jag fick också veta att hyresvärden inte har skyldighet att ha ett protokoll, men eftersom det är de som drev saken så låg också bevisbördan på dem, och de kunde inte bevisa att jag var skyldig till detta. Så stå på dig ts! I många fall tror jag inte de är villiga att dra det till domstol, utan försöker mest hota. Går det så går det.

• Anonym (fd medlem)
    Anonym (M) skrev 2023-11-09 14:02:58 följande:
    Jag har haft kontakt med dem i ett par olika sammanhang. Ena gången kom de till och med på hembesök. Sedan var det tyvärr inte så jättemycket de kunde göra då hyresvärdarna balanserade precis på gränsen för vad som är tillåtet. 

Det kanske fungerar olika beroende på i vilken del av landet man bor. Att inte ens ge ett kort svar på ett mejl är ju riktigt illa.
    Jag t o m skickade ett handskrivet brev. De ville ha mina pengar eftersom jag betalade månadsvis. Nu får de inte mina pengar sen många år tillbaka.
  • Anonym (Marie)

Ska också lägga till att jag tror att många lägger sig platt för de tänker att de inte kan bevisa sin oskuld, men den som driver frågan i sådana här lägen är också de som har bevisbördan. Min man fick en felaktig p-bot, han bestred betalningskraven och efterfrågade bevis, och fick då nåt enstaka foto som parkeringsbolaget menade skulle visa på felaktigheten, vilket det så klart inte gjorde. Han fick också besked om att de minsann inte var skyldiga att bevisa något. Och det är de inte heller vad gäller att kräva betalning i och med boten, men när de också drog detta till tingsrätten så svarade min man på rättens förfrågan om hans syn på saken, att han inte ansåg sig ha gjort fel och att han inte fått något bevis på det. Då drog bolaget tillbaka allt. Detta har hänt 3 gånger! Så var inte rädda att stå på er.

• Trent
    Goneril skrev 2023-11-08 13:16:32 följande:

Vill man inte ha den fula hatthyllan eller den ännu fulare skohyllan får man ställa undan dessa för den eventualitet att man flyttar. I TS fall fanns ingen hatthylla, men det måste finnas, standard i de flesta hyresrätter. TS får köpa en dylik, men fråga värden först hur den ska vara beskaffad. Synd att TS inte noterade avsaknaden vid inflyttningen.                               Man borde få välja bort dessa förfulande hyllor, hallar borde vara "rena" och den som behöver någon hylla skulle kunna få det. Det blir förstås krånglig administration.                                                                                                                                                                                 Själv har jag en jättesnygg (dyr) tamburmajor och där hänger bara något enstaka vackert ytterplagg. Andra ytterkläder hängs in i klädgarderoben. Hallen är möblerad som ett bibliotek, tips. Göm fula kläder och skor, ingen vill se dem och de försvårar städningen.

Själv har jag en otroligt jättesnygg (väldigt dyr) tamburmajor och där hänger bara ett extremt vackert ytterplagg. Det är viktigt för mig att du vet det.
  • Anonym (Heja)
    Trent skrev 2023-11-09 21:22:51 följande:
    Själv har jag en otroligt jättesnygg (väldigt dyr) tamburmajor och där hänger bara ett extremt vackert ytterplagg. Det är viktigt för mig att du vet det.
    Jag däremot har en väldigt billig anordning jag gjort av svart rep och ett svart metallrör som hänger från taket. Där har jag mkt snygga (och ja billiga) svarta trådgalgar där mina vackra och ibland dyra plagg hänger. Inte en chans att jag hänger ömtåliga kläder på tamburmajorskrokar.

Äger ingen våning numera, den är under 150 kvm och då är det en lägenhet.
Svar på tråden Hur vinna mot hyresvärd?