• Anonym (Undran)

Självmordstankar, hur hanterar du dem?

Hej!

Jag är intresserad av hur andra hanterar självmordstankar. Har haft dem i några års tid men de har blivit mer frekventa under de senaste året. Tar SSRI och tränar regelbundet. Är det någon som fått dem att sluta? Känner ofta att det bästa för alla hade varit om jag försvann. 

Hur hanterar du dem och vad har fungerat bäst? 

• Svar på tråden Självmordstankar, hur hanterar du dem?
  • Wildmane
    Anonym (f) skrev 2023-11-08 20:48:16 följande:

Jobbigare för dig som inte ens kan ge en källaOskyldig

Har redan sagt hur du kan göra för att nå den. Det dög inte.. 

Lägg ner nu, en "tankar om självmord"s tråd är inte rätt plats att hålla på o bråka om det...
  • Anonym (Undran)
    Anonym (Same) skrev 2023-11-08 19:50:22 följande:

Har också dessa tankar. För mig hjälper det att vara ute mycket, umgås med vänner, titta på roliga saker på tv/dator/mobil, lyssna på podcasts och framför allt så har jag skaffat en valp som behöver min omsorg och som verkligen gör livet lite bättre. De försvinner inte. Men de blir mindre påträngande.

Har du vänner? En partner?

Tack för svar. 
    Jag försöker umgås med vänner och familj men ibland sätter tankarna igång även när jag är med andra. Ofta uppkommer en känsla att jag inte hör hemma här och att försöker bli en del av ett umgänge som jag aldrig kan bli en del av på riktigt. Känner ofta en rädsla att vänskapen ska sluta eller att jag gjort något fel även om jag inte kan komma på vad. Förstår att det är irrationellt men tankarna finns där ändå och ibland får jag för mig att det är sant trots att de hör av sig och vill umgås. 

Jag är singel och kommer från ett dåligt förhållande med en partner som var aggressiv. Men har vänner som jag tycker mycket om. En hundvalp låter fantastiskt och något som jag tänkt på. Tror du en partner gör skillnad? 
  • Anonym (f)
    Wildmane skrev 2023-11-08 20:50:32 följande:
    Har redan sagt hur du kan göra för att nå den. Det dög inte.. 

Lägg ner nu, en "tankar om självmord"s tråd är inte rätt plats att hålla på o bråka om det...

Nej, verkligen inte men väldigt tråkigt att du inte vill delge källa till mig och andra intresserade. Att jag med tanke på dina svar i andra trådar inte vill lämna ut mitt namn kan knappast hindra länkpostande men ger upp att få veta denna hemliga info.

Sorry TS för sidospåret

• Wildmane
    Anonym (f) skrev 2023-11-08 21:04:55 följande:

Nej, verkligen inte men väldigt tråkigt att du inte vill delge källa till mig och andra intresserade. Att jag med tanke på dina svar i andra trådar inte vill lämna ut mitt namn kan knappast hindra länkpostande men ger upp att få veta denna hemliga info.

Sorry TS för sidospåret

Asså mitt svar blev ju inte uppskattat. Och jag har lärt mig tidigt att man inte ska hålla på och kasta pärlor till alla grisar.

Men om TS vill ha information så han kan höra lite mera om det själv. Så är det bara att pm:a.

• Anonym (Undran)
    Wildmane skrev 2023-11-08 19:42:54 följande:
    Du kan ha ADD. Och då fokuserar hjärnan mer på negativa tankar, då hjärnan stimuleras mer. 

Det jobbiga är att man inte direkt kan försöka sätta stopp på eller bara sluta att tänka vissa tankar. För om man försöker på ett dåligt sätt, så är det lätt att de ökar i styrka, eller kommer upp många gånger fler. 

Och istället för att försöka sluta tänka dessa tankar, så kan du pröva det här istället. 

När du är ledsen, arg, nere, nervös eller inte kan kontrollera dig. Skriv ner den tanken som du har så du kan fokusera på bara den ett tag. 

Och efter att du har skrivit ner den, fråga dig själv dessa grejer om den där tanken.

Är det sant?
    Är det sant på riktigt?
    Hur känns det att ha den här tanken? 
    Hur beter jag mig när jag får den här tanken? 
    Och Vad är resultat av att jag har den här tanken? 

Sen när du har kört det, då frågar du dig själv.

Hur skulle jag känna mig om jag inte hade den här tanken? 
    Hur skulle jag bete mig om jag inte hade den här tanken? 
    Och vad är resultatet av att inte ha den här tanken? 

Sen tar du orginal tanken och vänder den till motsatsen. Och frågar dig själv om det är sant?

Till exempel: Den personen lyssnar aldrig på mig. 
    Blir till: Den personen lyssnar när jag behöver. 

När du har gjort såhär med 30 olika tankar, då kommer dessa tankar inte längre förnärma dig.  

Det handlar inte om att sätta blockader ivägen eller bara sluta tänka på det. Det handlar om att hitta bra och fungerande sätt att kunna hantera de här tankarna. 
    Tack för ett så utförligt svar. Jag ska testa att rationalisera tankarna som uppkommer på det sättet du beskriver. Har du fått metoden från någon typ utav samtalsterapi? Om så är fallet, hjälpte det dig?

Jag tror det finns en genetisk komponent eftersom jag har en del depression och självmord i familjen. 
  • Wildmane
    Anonym (Undran) skrev 2023-11-08 21:08:18 följande:
    Tack för ett så utförligt svar. Jag ska testa att rationalisera tankarna som uppkommer på det sättet du beskriver. Har du fått metoden från någon typ utav samtalsterapi? Om så är fallet, hjälpte det dig?

Jag tror det finns en genetisk komponent eftersom jag har en del depression och självmord i familjen. 
    Jag såg det på ett klipp och skrev ner det direkt, och jag har prövat på det själv, och jag kan säga att det verkar funka bra. 

Det är bara hojta till i PM om du vill se hela.
  • Anonym (f)
    Wildmane skrev 2023-11-08 21:06:42 följande:

Asså mitt svar blev ju inte uppskattat. Och jag har lärt mig tidigt att man inte ska hålla på och kasta pärlor till alla grisar.

Men om TS vill ha information så han kan höra lite mera om det själv. Så är det bara att pm:a.

Ok, kunde inte motstå att inflika att jag t.om skrev positivt om dina övriga råd.

Jag tycker som sagt det är jättetrist att inte få veta informationen men kan inte delge mitt användarnamn hur som helst. Det lär inte vara en PDF utan vi hade kunnat spara mycket tid om du postat länken. Pärlor till svin.... japp.

• Wildmane
    Anonym (f) skrev 2023-11-08 21:17:05 följande:

Ok, kunde inte motstå att inflika att jag t.om skrev positivt om dina övriga råd.

Jag tycker som sagt det är jättetrist att inte få veta informationen men kan inte delge mitt användarnamn hur som helst. Det lär inte vara en PDF utan vi hade kunnat spara mycket tid om du postat länken. Pärlor till svin.... japp.

Nu skrev jag alla grisar. Så det var nödvändigtvis inte riktat emot dig. 

Men nu var det någon som tummade ner mitt inlägg och försökte sno åt sig makten när jag skrev det där. Jag gillar inte att ha såna människor runt mig.

Du får vara vänlig att respektera det bara.
  • Anonym (Borderlina)

För mig försvann självmordstankarna av att sluta vara singel. "Alla" sa hela tiden att jag måste vara singel, lära mig må bra i mig själv först osv. Men det funkade inte. Jag kan bara inte må bra "i mig själv" det måste komma från nån annan.

Så jag tänkte tillbaks på när har jag mått bra* i livet? (*mått bra för att vara mig) Under två perioder, barndomen och en 2års period som vuxen. Varför mådde jag bra då? Jo beroende på pojkvän. Jag har haft fler relationer än så men då inte mått bra då heller. Så det krävs en bra man och att jag känner mig älskad och trygg i relationen. Samt att jag inte då själv sabbar detta (vilket jag gjorde i bägge de bra relationerna)

Så jag gick helt enkelt tillbaks till när jag var lycklig sist, tog kontakt med honom och vann tillbaks honom. Har inte funderat på självmord sedan dess.

• Anonym (ES)

När jag var 19 så var jag nära en gång. Jag åkte ut i skogen med en kniv som jag höll mot magen, jag började gråta. Jag har haft såna tankar ibland sen dess, men jag tänker på mina anhöriga. Jag vill inte utsätta dom för det. Bara tanken på det gör mig så ledsen. Och jag vet att det brukar kännas lättare, man får försöka hitta saker att se fram emot.

• Anonym (Undran)
    Anonym (Borderlina) skrev 2023-11-09 09:08:35 följande:

För mig försvann självmordstankarna av att sluta vara singel. "Alla" sa hela tiden att jag måste vara singel, lära mig må bra i mig själv först osv. Men det funkade inte. Jag kan bara inte må bra "i mig själv" det måste komma från nån annan.

Så jag tänkte tillbaks på när har jag mått bra* i livet? (*mått bra för att vara mig) Under två perioder, barndomen och en 2års period som vuxen. Varför mådde jag bra då? Jo beroende på pojkvän. Jag har haft fler relationer än så men då inte mått bra då heller. Så det krävs en bra man och att jag känner mig älskad och trygg i relationen. Samt att jag inte då själv sabbar detta (vilket jag gjorde i bägge de bra relationerna)

Så jag gick helt enkelt tillbaks till när jag var lycklig sist, tog kontakt med honom och vann tillbaks honom. Har inte funderat på självmord sedan dess.

Intressant att en kärleksrelation kan göra så stor skillnad. Jag känner igen mig till viss del från min tidigare relation. Det var härligt att komma hem till någon, göra saker, umgås, slappa, dricka kaffe, ja allt möjligt blev roligare bara man var två. Sen var det saker i min relation som inte var bra, hen hade en personlighetsstörning och kunde bli extremt arg över ingenting. Känner mig bränd efter det, inte igen. Men konstigt nog kan jag sakna vår tid tillsammans, det som var bra då vill säga. Vi människor kanske inte är gjorda för att vara ensamma. 

Tack för att du delade med dig. 
  • Anonym (Undran)
    Anonym (ES) skrev 2023-11-09 09:25:14 följande:

När jag var 19 så var jag nära en gång. Jag åkte ut i skogen med en kniv som jag höll mot magen, jag började gråta. Jag har haft såna tankar ibland sen dess, men jag tänker på mina anhöriga. Jag vill inte utsätta dom för det. Bara tanken på det gör mig så ledsen. Och jag vet att det brukar kännas lättare, man får försöka hitta saker att se fram emot.

Jag känner igen mig så väl i att man inte vill såra sina anhöriga. Tror inte jag själv kan göra det så länge mina föräldrar är i livet, vill inte såra dem.

Jag gjorde något liknande, tog ett rep/sladd och gick till vinden i mitt lägenhetskomplex tog repet runt halsen, men precis som dig klarade jag inte av det.   

Du har rätt man måste på något sätt försöka se andra perspektiv, fokusera på det som är positivt i livet. Men det viktigaste för mig är att få bort tankar om jag är dålig, värdelös, tråkig, konstig, korkad osv.  
  • Cman

Har du tagit upp det med läkaren?
    Själv har jag råkat ut för antidepp medicin som fungerarat bra som slutat att fungera efter flera år och dosökning har inte hjälpt utan bytt till annan medicin.

Den metoden jag använder nu är att jag accepterat att jag har självmordstankar och att det är en lösning men det är inte bästa lösningen.

Den lösningen har fungerat för mig och nu kommer de tankarna ?bara? ett par dagar i veckan och de släpper snabbt. Innan var det flera gånger om dagen.

Den lösningen fungerar bara om självmordstankarna inte är så intensiva så man inte klarar av att hantera dom då är det kunniga läkare/psykologer som gäller.

• Anonym (J)

Man tänker på sina anhöriga som man inte vill såra, men ibland vill man bara få slut på lidandet. Senast igår funderade på vad jag gör här, blir bara sårad hela tiden.

Svar på tråden Självmordstankar, hur hanterar du dem?