• MasterNinja

    Nya jobbet ger mig ångest

    Hej
    Började ett nytt jobb för drygt 2 månader sen och jag blev mer eller mindre egentligen bara satt på min kontorstol och lämnad ensam och ska bara kunna allt känns det som.. Det är ett ovanligt yrke och jag är ensam som jobbar med det så finns ingen motsvarande kollega att fråga heller.. Men däremot kunde man kanske fått nån upplärning av min föregångare men hon slutade typ en månad innan mitt startdatum så jag fick verkligen noll upplärning alls... Som jag sa, det var mer eller mindre "Välkommen, här är ditt kontor", sen satt jag där bara.

    I början visste jag knappt vad jag skulle göra men sen trillade det inte lite saker då och då. Men sen ska jag även administrera vissa system osv och se till att aölt funkar och det är inget som alls ingick i utbildningen jag läst, men det känns som alla förväntar sig att jag automatiskt ska ha samma kunskaper som min föregångare och det har jag bara inte! Jag är nyexad o har ingen erfarenhet... Så det som inte var med i min utbildning kan jag ju omöjligt kunna!

    Hursomhelst ger detta mig ångest... Dyker upp problem nu som hamnar på mitt bord och jag vet inte vad jag ska göra för att lösa dem... Skitjobbigt och ger mog sån ångest nu att jag ligger i sängen här o inte kan sova... Får också ångest över att jag tvingats vabba en del redan pga att jag är ensamstående o har 3 barn vv... Ena blev megaförkyld en vecka och den andra fick öroninflammation i en vecka typ.. Plus att jag själv rök på en rejäl förkylning redan 3e vecka eller vad det var på jobbet o vart däckad ett bra tag.. 

    Så sjuk ångest av flera anledningar... Börjar undra om jag är så jävla korkad och kass så jag inte förtjänar ett jobb..... Självkänslan är inte bra just nu och mår inte bra.... 

    Nån som känner igen sig eller har råd? Orkar snart inte mer... 

  • Svar på tråden Nya jobbet ger mig ångest
  • Jemp

    Det är ju givetvis olika mellan olika personer och olika arbetsplatser, men min erfarenhet är att man/jag ofta har betydligt högre förväntningar på mig själv än vad andra har som krav. Att inte kunna allt från början på
    ett nytt jobb är helt rimligt, men du måste flagga för din chef. En bra chef hjälper dig i hur du ska lösa uppgifterna eller stöttar dig i vidareutbildning för att klara av dem. 

  • Jårdi

    Det är inte du det är jobbet, du har ju inte ens fått en upplärning. Så dåligt! Prata med din chef. 

  • rosesarewhite

    Alla är nya på sitt jobb någon gång. Det tar tid att komma in i ett jobb. Vissa jobb går lite snabbare men de flesta jobb får man nog räkna med minst ett år innan man är helt varm i kläderna.

    Försök dela upp ditt jobb i tre mentala högar. Första högen är det du kan. Andra högen är det du inte kan just nu men kommer att kunna lista ut på egen hand. Tredje högen är det som du inte kommer att lära dig på egen hand utan någon kommer att behöva visa dig.

    Sedan pratar du med din chef. Du måste få avsatt tid till hög nummer två och du måste få instruktioner till hög nummer tre.
    Det är din chefs ansvar att du får tillgång till detta. Du och din chef får tillsammans prata om hur du ska prioritera dina uppgifter och hur du ska lära dig hög nummer tre. Behöver du någon extra kurs, till exempel? Eller finns arbetsbeskrivningen någonstans?

  • BaraLillaJag84

    Prata med din chef, det måste du göra! Våga bli upprörd, både arg och ledsen!
    Har börjat flera jobb de senaste åren och mitt intryck är precis som du skriver; man blir bara inslängd i nåt! Man får en stol att sitta på, en dator, en bil att köra, vad det nu må vara och så bara "Så, kör, jobba!". Nån gnällde på brist på tid och folk för att lära upp. "Det är inget svårt jobb!". Näe, inget är svårt när man kan det, men man kan ju inte kliva in från ingenstans och bara göra! Och va fan, blir det bättre när jag snart drar därifrån då för att jag omedvetet missköter mig då ingen visat hur jag ska göra eller att jag söker nytt jobb?? Man läser ju omöjligt tankar, man kan inte improvisera hur man ska göra!
    Hoppas verkligen att både du och jag haft otur och att det inte är så det går till när man börjar nytt jobb idag!

  • MasterNinja
    BaraLillaJag84 skrev 2023-11-09 01:27:35 följande:

    Prata med din chef, det måste du göra! Våga bli upprörd, både arg och ledsen!
    Har börjat flera jobb de senaste åren och mitt intryck är precis som du skriver; man blir bara inslängd i nåt! Man får en stol att sitta på, en dator, en bil att köra, vad det nu må vara och så bara "Så, kör, jobba!". Nån gnällde på brist på tid och folk för att lära upp. "Det är inget svårt jobb!". Näe, inget är svårt när man kan det, men man kan ju inte kliva in från ingenstans och bara göra! Och va fan, blir det bättre när jag snart drar därifrån då för att jag omedvetet missköter mig då ingen visat hur jag ska göra eller att jag söker nytt jobb?? Man läser ju omöjligt tankar, man kan inte improvisera hur man ska göra!
    Hoppas verkligen att både du och jag haft otur och att det inte är så det går till när man börjar nytt jobb idag!


    Ja det är precis så det varit för mig med! Helt sjukt egentligen.. Jag har en lite udda jobb som ingen annan kan så har ingen att fråga ens på arbetsplatsen.. Men desto viktigare då kanske att ordna en jävla överlämning eller att man går bredvid ett par veckor åtminstone.. Jag ska verkligen bara gissa mig till vad allt fanns o hur man gör saker... Blir på riktigt stressad inuti av den känslan av otillräcklighet som det ger...
    Får se om jag försöker boka möte med chefen men rädd att jag antingen ska bli fly förbannad eller bryta ihop och börja lipa... Haft det tufft privat ett tag och varit en enorm omställning från att plugga 2 år på distans, till att jobba heltid med flera mils pendling enkel resa varje dag och tidiga lämningar o sena hämningar på förskola o fritids.. Helt slut egentligen..
    Säkert därför jag också blev smittad och sjuk en gång när sonen varit sjuk.. Stress kan påverka immunsförsvar osv ju.. 
    Kommer antagligen bli vab imon med. Bävar för att skicka det smset.... Usch o fy...... 
  • Jemp

    Men varför i allsin dar ska du bli förbannad? Har chefen ens visat sig oförstående? 


    En överlämning innan den andra slutar är idealisk Men ofta svårt att få till. 


    Berätta vad som stressar och vad du behöver hjälp med. Behöver inte vara någon konflikt eller några konstigheter.

Svar på tråden Nya jobbet ger mig ångest