Cathariiina skrev 2023-11-15 09:16:48 följande:
...för övrigt tänker jag, att det STORA problemet idag är att så ofta INGEN av de vuxna i familjen klarar av grundläggande uppgifter, som att laga riktig mat från grunden, laga saker (både av trä, metall och tyg) som gått sönder i stället för att genast kassera och köpa nytt, göra små reparationer t.ex. på taket eller bilen (det blir väldigt dyrt att alltid anlita en fackman), städa på ett proffsigt sätt (vissa kan faktiskt inte det, jag har t.ex. varit med om att en ung mamma trodde att hon städade när hon hällde ut en hink vatten på golvet, och la några handdukar över som skulle suga upp det, utan att dammsuga eller sopa golvet innan)...
Förr fick ju typ ALLA pojkar lära sig de "manliga" uppgifterna och ALLA flickor fick lära sig de "kvinnliga". Det blev naturligt så när flickor gick bredvid sina mödrar och hjälpte henne, och pojkar likadant med sina fäder. Detta gällde i alla familjer som inte levde i sådan misär att mamma jämt var full och en fadersgestalt saknades eller ständigt växlade.
De kom in i rutinerna att en gång i veckan städar vi och bytersängkläder och lakan, två gånger om året storstädar vi och då tvättas även gardiner, mattor, fönster, skåp och skåpdörrar, ljusknappar, lister o.s.v.. När ungdomar flyttar hemifrån idag har de oftast inte dessa rutiner i kroppen. Inte flickorna heller.
Jag tänker ibland, att de där hushållsskolorna som folk i städerna skickade sina döttrar till förr, innan dessa skulle gifta sig, kanske inte var så tokiga. Idag får man läsa bisarra saker - inte minst här på Familjeliv - av någon mamma som fått en matkasse ifrån kyrkan eller Stadsmissionen, men som bara låtit allting stå och bli gammalt, för hon har inte fattat hur hon ska laga till det, och hon anser att de olika ingredienserna "inte passar ihop". Hon tycker att hon borde ha fått reda pengar i stället...
Jag har också sett barn som aldrig får lära sig hur man lagar mat eller städar. Alltså vanliga hushållssysslor. Det är för mig horribelt!
Jag var ett barn som inte fick laga mat hemma men jag fick lära mig grunderna på hemkunskapen och sedan tog det egna intresset över när jag flyttade hemifrån. Men då var jag inte intresserad av halvfabrikat utan riktig lagad mat från grunden. Vill man så kan man lära sig. Köper inte ens färdig bea sås!
Min dotter började hänga med mig i tvättstugan när hon var liten. Lärde sig sortera tvätt innan hon kunde prata ordentligt, lika så fick sonen göra. Vissa saker kan man göra till en lek.
Sonen är idag 12 och häromdagen uttryckte han oro för han vet inte hur man betalar räkningarna. Så när det är dags att betala räkningarna nu i november ska han och maken göra det tillsammans.
Jag skulle skämmas som förälder om inte mina barn kan klara sig själva när de lämnar hemmet!