Mrs Moneybags skrev 2023-11-20 16:12:03 följande:
Jag är 52 och de flesta i min ålder har rätt djupa rynkor i pannan och kring ögonen, samt börjar få rynkor på kinderna och halsen också. Tunnare, lösare hud på kroppen. Men det kanske är olika hur man ser på folk. I mina ögon får de flesta kråksparkar, begynnande rynkor samt tunna linjer i pannan kring 30. Jag tittar dock noga på folks hy.
Jag har inga fördomar alls mot äldre människor? Är det en fördom att säga att folk blir rynkiga med åren? Det tycker jag inte. Det är bara ett konstaterande. Frågan var ju vad man kunde göra åt det. I min värld är det bara botox och fillers som gör något konkret mot rynkor förutom en ren ansiktslyftning. Om man nu tycker att rynkor är fult, för det är inte alla som tycker.
Har bara sett ett fåtal personer helt utan rynkor 60+ och det är endast pga att de hade mörk hy. Det är också ett konstaterande. Det har med melaninet att göra som skyddar mot solens strålar.
Sedan kan man ju åldras på många sätt, hyn är bara en av många signaler om att man har blivit äldre. De som tränar har ofta en bättre kroppshållning och rörelsemönster. Att kunna sitta på huk med rumpan i golvet, att kunna böja sig framåt och sätta i handflatorna, ta sig upp från liggande på golvet upp till stående utan att behöva hålla i sig någonstans. Det är viktiga färdigheter när man blir äldre så att man inte tappar balansen.
Min mamma som är 92 låter finare i hyn än dina jämnåriga vänner. Morsan har inga djupa rynkor, däremot har håret tappat färg men inte blivit grått.
Som sagt, jag antar att jag har haft tur i genlotteriet.
Sen har jag inte sagt att jag är helt utan vad du kallar rynkor, jag har fina linjer (aka kråksparkar) men inte så mycket mer.
Inte är jag mörkhyad helller.