• Anonym (Trött)

Hur får man bort snor på bebis?????

Håller på att gå under av sömnstörning. Har en tremånaders som åkt på en riktig snorvända till förkylning. Dagarna är ok men nätterna med längre ryggläge ger SÅ mycket snor. Bebisen får svårt att andas, amningen blir tortyr (och skräp) för oss båda och nätterna är 50% vakentid vilket ger störda dagar och en gring bebis.

Jag sprayar koksalt och snorsuger, under vilda protester så allt försvinner inte. Men nu har det varit såhär en vecka. Bra på dagarna och ett helvete nattetid.

vad gör man???? Jag HATAR snor nu, lider så med bebis.

Bebis sover bredvid mig i babynest så kan inte bara höja fotändan på spjälsäng som 1177 gav som råd.

• Svar på tråden Hur får man bort snor på bebis?????
  • Anonym (Nästoalett)

Nästoalett! Vi fick en spruta som vi fyllde med koksaltlösning och som sen sprutades in i barnets näsa snabbt och hårt. Målet är att framkalla en kallsup, så det ska vara obehagligt. Snoret ska ner i magen. Googla lite, eller kolla med BVC om de kan instruera dig om du känner dig osäker på hur du ska göra.

Att droppa koksalt längt ut i näsan är ungefär lika effektivt som att slicka på en glasruta när de är redigt snoriga. 

• Anonym (N)
    Anonym (Nästoalett) skrev 2023-11-22 08:18:29 följande:

Nästoalett! Vi fick en spruta som vi fyllde med koksaltlösning och som sen sprutades in i barnets näsa snabbt och hårt. Målet är att framkalla en kallsup, så det ska vara obehagligt. Snoret ska ner i magen. Googla lite, eller kolla med BVC om de kan instruera dig om du känner dig osäker på hur du ska göra.

Att droppa koksalt längt ut i näsan är ungefär lika effektivt som att slicka på en glasruta när de är redigt snoriga. 

Snoret ska absolut inte ner i magen! 
  • Anonym (Nästoalett)
    Anonym (N) skrev 2023-11-22 08:23:02 följande:
    För då händer vadå? 
  • Anonym (Trött)
    Fast det kommer ju dit med, det som inte kommer ut.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Nästoalett) skrev 2023-11-22 08:25:01 följande:
    För då händer vadå? 
    Enligt sjukvårdspersonal jag talat med kan det tydligen ge kräkningar. Eller slembajs.
  • Anonym (Nästoalett)
    Anonym (Trött) skrev 2023-11-22 09:27:25 följande:
    Enligt sjukvårdspersonal jag talat med kan det tydligen ge kräkningar. Eller slembajs.
    Det är alltså så man gör på barnakuten, när man kommer in med förkylda barn. 
  • Pope Joan II
    Det gör ingenting alls att de sväljer en del snor vid nästoalettbehandling. 
  • Aliona
    Fast vi sväljer ju snor hela tiden utan att tänka på det. En vuxen frisk människa sväljer ungefär en kaffekopp snor varje dag. 
  • Anonym (N)

Anonym (Nästoalett): Då har du missförstått begreppet nästoalett. Det är inte för att framkalla en kallsup och man ska inte spruta slappt och hårt. Nästoalett är detsamma som att skölja näsan, bara ett annat ord. Man ska föra det lungg och försiktigt och ta en sida åt gången. Snoret ska rinna ut, och absolut inte ner i magen. 

• Anonym (N)

Aliona: Ja, och en vuxen människa är just en vuxen människa. Går inte att jämföra med ett spädbarn. 

• Aliona
    Anonym (N) skrev 2023-11-22 16:54:04 följande:

Aliona: Ja, och en vuxen människa är just en vuxen människa. Går inte att jämföra med ett spädbarn. 

Det var ju bara ett exempel på hur mycket vi sväljer fullkomligt naturligt. Spädbarn är inte konstruerade på annat sätt, de sväljer också snor, bara inte lika mycket. 

Här står förresten utförligt hur man ska göra - och att bebisen kommer att svälja det snor som hen inte frustar ut: 

https://www.barnakuten.nu/forkyld-bebis-snorig-och-tappt-i-nasan-hur-hjalpa/

• Anonym (Nästoalett)
    Anonym (N) skrev 2023-11-22 16:52:44 följande:

Anonym (Nästoalett): Då har du missförstått begreppet nästoalett. Det är inte för att framkalla en kallsup och man ska inte spruta slappt och hårt. Nästoalett är detsamma som att skölja näsan, bara ett annat ord. Man ska föra det lungg och försiktigt och ta en sida åt gången. Snoret ska rinna ut, och absolut inte ner i magen. 

Jaså, det har jag? Så du menar att de instruktioner jag fick av läkaren på barnakuten var felaktiga? Och att sjuksköterskan som sen genomförde den, gjorde fel? Och att informationen på den här sidan är fel? www.barnakuten.nu/forkyld-bebis-snorig-och-tappt-i-nasan-hur-hjalpa/

Jag har för övrigt inte sagt att man inte ska ta en sida åt gången. Sluta hitta på dumheter. 

• Anonym (N)
    Anonym (Nästoalett) skrev 2023-11-22 17:40:34 följande:
    Jaså, det har jag? Så du menar att de instruktioner jag fick av läkaren på barnakuten var felaktiga? Och att sjuksköterskan som sen genomförde den, gjorde fel? Och att informationen på den här sidan är fel? www.barnakuten.nu/forkyld-bebis-snorig-och-tappt-i-nasan-hur-hjalpa/

Jag har för övrigt inte sagt att man inte ska ta en sida åt gången. Sluta hitta på dumheter. 
    Nej, men det låter som att du har missförstått. Även sidan du länkar till visar att du har missförstått. 

Nej, jag bara påpekade att man ska ta en sida åt taget. 
  • Anonym (Nästoalett)
    Anonym (N) skrev 2023-11-22 17:51:15 följande:
    Nej, men det låter som att du har missförstått. Även sidan du länkar till visar att du har missförstått. 

Nej, jag bara påpekade att man ska ta en sida åt taget. 
    Nej, jag har inte missförstått. Barnet kommer att välja snor. Allt rinner inte ut. Man måste våga ta i lite. 
Svar på tråden Hur får man bort snor på bebis?????