• Erikssonhej

Bråk på jobbet (vab)

Hej, jag har varit på samma jobb i snart 4 år, när jag började här hade jag 1 bonusdotter och nu har vi fått 2st små, så vi har en 10 åring, en 3 åring och en 2 åring. I våras hade vi inskolning för båda dom små, och under året har jag fått höra dels att jag vabar väldigt mycket, blivit ifrågasatt om det bara är jag som vabar och nu nyligen har jag fått gå på möte med HR och ledning angående mitt vabande, det är totalt 22 tillfällen på 12 månader, då gäller det alla 3 barn plus jag själv, dom säger att jag har 75 dagars sjukrelaterad frånvaro men när jag själv tittar så har jag vabat 34 dagar, till saken hör också att vi har haft extremt lite att göra på jobbet, många dagar har man bara suttit och väntat på att gå hem och många av jobben som gjorts är egentligen 3-6 månader frammåt i tiden.

• Svar på tråden Bråk på jobbet (vab)
  • Core
    felix le chat skrev 2023-11-22 12:08:16 följande:
    Det är ca 230 arbetsdagar på ett år, om du har 58 frånvarodagar så har du
    25 % frånvaro. Du är på arbetsplatsen 75%

Inte konstigt att arbetsgivaren reagerar
    Ja, det är sanslöst mycket. Hemma i snitt en och en halv dag i veckan nästan 😨
  • wildean

Men visst förstår du själv att om ni har så lite att göra på jobbet kommer snart någon eller några av er sägas upp pga arbetsbrist? 

• Xenia
    Erikssonhej skrev 2023-11-22 08:59:36 följande:
    Fackets tidigare erfarenheter säger att vissa personer här på företaget enbart trappar upp i sitt beteende efter deras inblandning i likvärdiga situationer.
    Du kan ta reda på vissa fakta, t ex vilka rättigheter du har och var det står skrivet. Om du frågar facket om det så behöver du inte berätta att du öht haft kontakt med dem.

Det vet de först när du begär att facket ska agera, om så bara genom att tala med arbetsgivaren.

Vad kräver arbetsgivaren? Att du blir mindre ofta sjuk? Att barnen blir mindre ofta sjuka?
  • Erikssonhej
    wildean skrev 2023-11-23 00:19:03 följande:

Men visst förstår du själv att om ni har så lite att göra på jobbet kommer snart någon eller några av er sägas upp pga arbetsbrist? 

Vi har våra kunder, det är känt varför vi har en svacka nu, och nu är vi på uppgång igen så arbetsbristen är över och var högst tillfällig.

Nu är jag på jobbet och sambon vabar, det medför akut personalbrist på hennes jobb och omöjlighet att dom ska kunna utföra sitt arbete, då det redan är folk sjuk/ledig där.
  • Erikssonhej
    GGN skrev 2023-11-22 11:48:44 följande:
    Det är korrekt att det ligger över helgen, annars hamnar man ju aldrig på sju dagars sjukfrånvaro och arbetsgivaren kan begära sjukintyg. Du får sjukdagar i systemet tills du friskförklarar dig, vilket såklart kan vara på en söndag. 
    De jag tänker är att de blir ju rätt så missvisande, om jag är sjuk en fredag och åter i arbete på måndag, att det då blir registrerat som 3 frånvarodagar, är jag däremot sjuk på fredag och måndag, åter i arbete tisdag då håller jag med om att lördag söndag skall räknas in, men att säga att någon har varit borta från arbetet si och så många dagar och då lägga in dagar man inte ens skulle ha jobbat, det är i mina ögon fel.
  • Erikssonhej

Men ni som säger att det är väldigt mycket, vad ska man göra då? Proppa i dom Alvedon och tvångsmata dom med blåbär och potatismjöl å skicka dom på dagis eller? 

• Mrs Moneybags
    Mandelkanel skrev 2023-11-22 14:26:31 följande:

Man kan hävda sin rätt till vab men får förstå att arbetsgivaren också kan reagera och agera. Har man tre barn och får vabba 120 dagar per år kan ju en och samma förälder vabba plus vara sjuk själv ett helt år utan att Ag "får säga något". Nu är det ju inte så illa i det här fallet men man kan ju ana att ag funderar på åtgärder. Ts beskriver en arbetsplats där det knappt är något att göra och inte spelar någon roll om hon är där, då lär ag fundera på neddragningar på sikt och man ska ha klart för sig att det finns sätt för ag att frångå turordningsregler osv. För sin egen skull är det bra att visa lite intresse för jobbet och inte bara hur mycket man kan/får vara borta. Dela på vab är då ett hett tips. 

Ja, jag håller med dig.

Även om det är inom normalspannet att barn är sjuka så mycket är det ändå en extrem jobbfrånvaro. 

Det är klart att arbetsgivaren reagerar och vill fråga ut sin anställda om det kan tänkas finnas någon lösning som innebär att personen kan vara mer på jobbet. 
  • fjanten
    Erikssonhej skrev 2023-11-23 10:33:07 följande:

Men ni som säger att det är väldigt mycket, vad ska man göra då? Proppa i dom Alvedon och tvångsmata dom med blåbär och potatismjöl å skicka dom på dagis eller? 

Detta gäller såklart inte alla som svarar - men jag tror att en del som svarar kanske hade något äldre barn under pandemin. På många förskolor är det fortfarande strängare än förr gällande snor, hur snabbt barnen kan komma tillbaka osv. Så tänker jag på när mina äldre två gick förskola i åldern 1-3 år (de är snart 7 och 8 år nu), då kunde de ofta komma tillbaka tidigare med en del restsymtom, det var mer OK att vara på förskolan hostig/snorig, det var mer OK att friska syskon var på förskola så man som förälder kunde "vobba" mer (det kan ju gå att få in en halvdag medan ett sjukt barn sover - men inte alls lika lätt om pigga, friska syskon också är hemma). Men idag upplever jag att förskolan är betydligt hårdare, och jag har relativt ofta fått hämta hem friska barn ("hon känns så väldigt trött och vi ska ju gå på allmäntillståndet" "tycker näsan rinner lite väl mycket" "vi vet att han har förkylningsastma och så, men hans hosta KAN ju vara en ny infektion och inte att han fortfarande har astma från förra veckans förkylning" osv), syskon uppmanas starkt att hållas hemma (=mycket svårare att vobba), och ovanpå det att barnen ja - går igenom sjukdomar. Denna höst har barnen åkt på höstblåsor, magsjuka, och ett par vanliga förkylningar. Jag har smittats och åkt på en omgång halsfluss med tillhörande jättehög feber, pencillin osv, och smittats av magsjuka. Så det har definitivt blivit en del. Och det har blivit mycket striktare än när våra lågstadiebarn gick på förskolan och var små. Så... Det kan nog vara svårt att sätta sig in i situationen för vissa.

Och dela på vaben... Ja, för många går det säkert att ta varannan dag eller varannan vecka eller hålla koll i vabkalendern vem som tagit mest. Men för vissa är det inte lika lätt. Hos oss har min make varit iväg utomlands på tjänsteresor ibland i två veckor i stöten. Det går liksom inte att han då flyger hem från Guangzhou för att förskolan tycker att vårt astmatiska barn hostar och måste vara hemma i två dagar så det så. Andra har kanske en partner som tjänar 98k/månad, och denne själv tjänar 22, vem tar merparten av vabben? En del har yrken som är struligare att vara iväg från "stup i kvarten" - t.ex. lärare, medan dennes partner kanske arbetar i kassan på IKEA och med relativ enkelhet kan ta vab. Det är inte så svartvitt som en del försöker få det till.

Jag rekommenderar dig att FÖRSÖKA dela på vaben med din partner ts, för pensionens skull, karriärens skull med mera, men förstår att det inte är helt enkelt.
  • wildean

På 70- talet har jag för mig att det fanns "hemsamariter", typ nyblivna pensionärer/hemmafruar med utflugna barn som jobbade åt kommunen med att vara hemma med andras sjuka barn. De kom hem till folks hus med lite spel och böcker och utsatte sig för all världens virus...lite lustigt kan man tycka såhär i efterhand. Vet inte varför det togs bort men antar att kommunerna ville slippa kostnaden, nu bekostas ju vabb av staten. 

Men börjar man komma upp i den här trådens nivå av vabbfrånvaro hade man behövt fler lösningar än att samma förälder är borta så mycket från sin arbetsplats. Antar att ni inte har någon äldre släkting som kan hjälpa till? Pensionärspoolen? Men det är klart att då måste man ju själv bekosta barnvakt mot att staten betalar för att man är hemma med sitt sjuka barn. 

• Agda90
    wildean skrev 2023-11-24 09:51:24 följande:

På 70- talet har jag för mig att det fanns "hemsamariter", typ nyblivna pensionärer/hemmafruar med utflugna barn som jobbade åt kommunen med att vara hemma med andras sjuka barn. De kom hem till folks hus med lite spel och böcker och utsatte sig för all världens virus...lite lustigt kan man tycka såhär i efterhand. Vet inte varför det togs bort men antar att kommunerna ville slippa kostnaden, nu bekostas ju vabb av staten. 

Men börjar man komma upp i den här trådens nivå av vabbfrånvaro hade man behövt fler lösningar än att samma förälder är borta så mycket från sin arbetsplats. Antar att ni inte har någon äldre släkting som kan hjälpa till? Pensionärspoolen? Men det är klart att då måste man ju själv bekosta barnvakt mot att staten betalar för att man är hemma med sitt sjuka barn. 

Bad en nära släkting om hjälp EN gång. Aldrig mer igen!
    Det var sommar och varmt ute. Sonen var 2 år. Lämnades vid kl 9 och jag hämtade kl 15. 
    Han hade inte ätit på hela dagen och druckit 2-3 klunkar vatten. När jag kom dit hade släktingen tagit med honom ut på en promenad i solen med 40 graders feber!

Över min döda kropp att mina barn skulle passas av någon annan när de var sjuka!
  • Mrs Moneybags
    wildean skrev 2023-11-24 09:51:24 följande:

Ja, vi hade såna hemma ibland (mamma var ensam med fyra barn) och dessutom kom de hem från Konsum med mat till oss som mamma beställde när vi var sjuka och hon inte kunde gå ut. Det var jättebra för henne. 
    Agda90 skrev 2023-11-24 10:27:51 följande:
    Det var sommar och varmt ute. Sonen var 2 år. Lämnades vid kl 9 och jag hämtade kl 15. 
    Han hade inte ätit på hela dagen och druckit 2-3 klunkar vatten. När jag kom dit hade släktingen tagit med honom ut på en promenad i solen med 40 graders feber!

Över min döda kropp att mina barn skulle passas av någon annan när de var sjuka!
    Men om det är en utbildad person? Det är väl inte konstigare än att lämna sina barn till förskolan... I många länder lämnar man in barnen när de är sjuka också, eftersom de inte har systemet med vab. 
  • wildean

Det där har ju bara med personlig lämplighet att göra. Finns många som skulle ta hand om dina barn t.o.m. bättre än du när de är sjuka. Tänk en nyligen pensionerad barnläkare/barnmorska med egna barn och barnbarn, snäll och med stenkoll. Däremot förstår jag naturligtvis känslan av att vilja vara med sina barn när de är som mest behövande. 

Men när jag var sjuk var min mormor eller moster (när hon studerade) hemma med mig. Var sjuk ganska ofta med bl.a. förkylningsastma men tyckte bara det var mysigt att de kom, och mamma gick nästan alltid till jobbet. Hon var hemma när jag hade vattkoppor, det är den enda gången  jag minns. 
  • LaFontaine

Det är ju beklagligt att du lämnade ditt barn till en släktning med någon form av begåvningsnedsättning. Men nu finns det normalfungerande vuxna som kan ta hand om barn. Vi är rätt många som lånar in mor- och farföräldrar vid sjukdom, och barnen mår alldeles utmärkt!

TS, jag är också chef. Jag vet att barn är sjuka (jag har också småbarn), men jag vet också vilka som försöker göra sitt bästa för att dela/jobba hemifrån/läsa in nåt på kvällen och vilka som enbart hävdar sin rätt och vägrar bjuda till en millimeter. din frånvaro är extrem. Jag har föräldrar med helt nyinskolade småbarn i min arbetsgrupp, som inte alls kommer upp i den frånvaron. Jag förstår att arbetsgivaren undrar hur det står till. Jag hade blivit orolig att medarbetaren inte trivdes, eller mådde mycket dåligt av att vara på arbetet, om jag haft någon med den frånvaron utan rimlig förklaring, typ svårt sjukt barn eller liknande. 
  • Agda90
    LaFontaine skrev 2023-11-24 12:37:31 följande:
    Det är ju beklagligt att du lämnade ditt barn till en släktning med någon form av begåvningsnedsättning. Men nu finns det normalfungerande vuxna som kan ta hand om barn. Vi är rätt många som lånar in mor- och farföräldrar vid sjukdom, och barnen mår alldeles utmärkt!

TS, jag är också chef. Jag vet att barn är sjuka (jag har också småbarn), men jag vet också vilka som försöker göra sitt bästa för att dela/jobba hemifrån/läsa in nåt på kvällen och vilka som enbart hävdar sin rätt och vägrar bjuda till en millimeter. din frånvaro är extrem. Jag har föräldrar med helt nyinskolade småbarn i min arbetsgrupp, som inte alls kommer upp i den frånvaron. Jag förstår att arbetsgivaren undrar hur det står till. Jag hade blivit orolig att medarbetaren inte trivdes, eller mådde mycket dåligt av att vara på arbetet, om jag haft någon med den frånvaron utan rimlig förklaring, typ svårt sjukt barn eller liknande. 
    Begåvningsnedsättning... Det var barnets farmor som uppfostrat tre barn själv och dessutom arbetat som högt uppsatt chef. Vissa människor lämpar sig på pappret men inte i verkligheten. 
  • LaFontaine
    Agda90 skrev 2023-11-24 13:19:52 följande:
    Begåvningsnedsättning... Det var barnets farmor som uppfostrat tre barn själv och dessutom arbetat som högt uppsatt chef. Vissa människor lämpar sig på pappret men inte i verkligheten. 
    Då måste hon drabbats av plötslig demens eller liknande. För inte lämnar man sitt barn till någon som tidigare uppvisat sådana tendenser. 
  • Agda90
    LaFontaine skrev 2023-11-24 13:22:17 följande:
    Då måste hon drabbats av plötslig demens eller liknande. För inte lämnar man sitt barn till någon som tidigare uppvisat sådana tendenser. 
    Nope ingen demens. Hon anser bara att barnen ska hänga på vad hon bestämt ska göras och hon ska inte anpassa sig oavsett.

Det fick jag reda på efter den händelsen. Hade jag och maken förstått det innan hade sonen aldrig satt sin fot där som sjuk
  • Agda90
    Agda90 skrev 2023-11-24 13:31:09 följande:
    Nope ingen demens. Hon anser bara att barnen ska hänga på vad hon bestämt ska göras och hon ska inte anpassa sig oavsett.

Det fick jag reda på efter den händelsen. Hade jag och maken förstått det innan hade sonen aldrig satt sin fot där som sjuk
    Som sagt, vissa människor är inte lämpliga att ta hand om barn
  • wildean
    Agda90 skrev 2023-11-24 13:32:11 följande:
    Som sagt, vissa människor är inte lämpliga att ta hand om barn
    Precis, men man behöver inte bli så drastisk för det. Alla jag känner har släkt och vänner som barnvakt till sina sjuka barn ibland. Inget av barnen har dött. 

• GGN
    Erikssonhej skrev 2023-11-23 08:26:36 följande:
    De jag tänker är att de blir ju rätt så missvisande, om jag är sjuk en fredag och åter i arbete på måndag, att det då blir registrerat som 3 frånvarodagar, är jag däremot sjuk på fredag och måndag, åter i arbete tisdag då håller jag med om att lördag söndag skall räknas in, men att säga att någon har varit borta från arbetet si och så många dagar och då lägga in dagar man inte ens skulle ha jobbat, det är i mina ögon fel.
    Inte mycket att göra åt, annars funkar det som sagt inte med intygen. Du kan givetvis friskanmäla dig på en helg. 
Svar på tråden Bråk på jobbet (vab)