Erikssonhej skrev 2023-11-23 10:33:07 följande:
Men ni som säger att det är väldigt mycket, vad ska man göra då? Proppa i dom Alvedon och tvångsmata dom med blåbär och potatismjöl å skicka dom på dagis eller?
Detta gäller såklart inte alla som svarar - men jag tror att en del som svarar kanske hade något äldre barn under pandemin. På många förskolor är det fortfarande strängare än förr gällande snor, hur snabbt barnen kan komma tillbaka osv. Så tänker jag på när mina äldre två gick förskola i åldern 1-3 år (de är snart 7 och 8 år nu), då kunde de ofta komma tillbaka tidigare med en del restsymtom, det var mer OK att vara på förskolan hostig/snorig, det var mer OK att friska syskon var på förskola så man som förälder kunde "vobba" mer (det kan ju gå att få in en halvdag medan ett sjukt barn sover - men inte alls lika lätt om pigga, friska syskon också är hemma). Men idag upplever jag att förskolan är betydligt hårdare, och jag har relativt ofta fått hämta hem friska barn ("hon känns så väldigt trött och vi ska ju gå på allmäntillståndet" "tycker näsan rinner lite väl mycket" "vi vet att han har förkylningsastma och så, men hans hosta KAN ju vara en ny infektion och inte att han fortfarande har astma från förra veckans förkylning" osv), syskon uppmanas starkt att hållas hemma (=mycket svårare att vobba), och ovanpå det att barnen ja - går igenom sjukdomar. Denna höst har barnen åkt på höstblåsor, magsjuka, och ett par vanliga förkylningar. Jag har smittats och åkt på en omgång halsfluss med tillhörande jättehög feber, pencillin osv, och smittats av magsjuka. Så det har definitivt blivit en del. Och det har blivit mycket striktare än när våra lågstadiebarn gick på förskolan och var små. Så... Det kan nog vara svårt att sätta sig in i situationen för vissa.
Och dela på vaben... Ja, för många går det säkert att ta varannan dag eller varannan vecka eller hålla koll i vabkalendern vem som tagit mest. Men för vissa är det inte lika lätt. Hos oss har min make varit iväg utomlands på tjänsteresor ibland i två veckor i stöten. Det går liksom inte att han då flyger hem från Guangzhou för att förskolan tycker att vårt astmatiska barn hostar och måste vara hemma i två dagar så det så. Andra har kanske en partner som tjänar 98k/månad, och denne själv tjänar 22, vem tar merparten av vabben? En del har yrken som är struligare att vara iväg från "stup i kvarten" - t.ex. lärare, medan dennes partner kanske arbetar i kassan på IKEA och med relativ enkelhet kan ta vab. Det är inte så svartvitt som en del försöker få det till.
Jag rekommenderar dig att FÖRSÖKA dela på vaben med din partner ts, för pensionens skull, karriärens skull med mera, men förstår att det inte är helt enkelt.