• Madelene1989

    Hjälp att tyda symtom

    Hej! 

    Jag försöker bli gravid för första gången och behöver hjälp. 

    jag slutade med p-piller efter många år i juni 2023. vi har de två senaste månaderna testat ägglossning och haft sex i samband med den. 

    min Cykel är vad jag tror 32 dagar lång, det betyder att jag borde få ägglossning ungefär cykeldag 19. denna månaden kom inte ägglossningen förrän dag 27. Betyder det att min mens kommer förskjutas? 

    jag är nu på Äl+ 4 och har en molande känsla i ryggslutet och en ?svidande? känsla ovanför blygdbenet. Jag upplever det inte helt som mensvärk. Kan detta vara ett graviditetstecken eller är det bara jag som önskar det så mycket? 

    om min cykel är som vanligt ska mensen inträffa om två dagar men blir den förskjuten 14 dagar från ÄL så ska den inte komma förrän den 1 december och då känns mensvärk väldigt tidigt. 

    vad tror ni om detta?


    Hjälp
  • Svar på tråden Hjälp att tyda symtom
  • amiilee
    Madelene1989 skrev 2023-11-21 21:11:50 följande:
    Hjälp att tyda symtom

    Hej! 

    Jag försöker bli gravid för första gången och behöver hjälp. 

    jag slutade med p-piller efter många år i juni 2023. vi har de två senaste månaderna testat ägglossning och haft sex i samband med den. 

    min Cykel är vad jag tror 32 dagar lång, det betyder att jag borde få ägglossning ungefär cykeldag 19. denna månaden kom inte ägglossningen förrän dag 27. Betyder det att min mens kommer förskjutas? 

    jag är nu på Äl+ 4 och har en molande känsla i ryggslutet och en ?svidande? känsla ovanför blygdbenet. Jag upplever det inte helt som mensvärk. Kan detta vara ett graviditetstecken eller är det bara jag som önskar det så mycket? 

    om min cykel är som vanligt ska mensen inträffa om två dagar men blir den förskjuten 14 dagar från ÄL så ska den inte komma förrän den 1 december och då känns mensvärk väldigt tidigt. 

    vad tror ni om detta?


    Oftast är lutealfasen dvs fasen från ägglossning fram till mens relativt konstant, brukar vara mellan ca 11-16 dagar. Follikulärfasen dvs fasen fram till ägglossning kan däremot variera lite särskilt om cykeln är lite oregelbundet efter hormonella preventivmedel. Tempar du eller hur trackar du din ÄL? 

    Om du haft ÄL, och haft den senare än vanligt kommer mensen skjutas fram. 


    Låter lite tidigt att få symtom :) Implantationen sker oftast ÄL+5-10.

  • Madelene1989

    Tack för svar! 

    jag har kört clearblue ägglossningstest.eftersom det är för tidigt så antar jag att mensen är på g ändå. Men med ägglossning i fredags den 17/11 så känns det ändå för tidigt för mens nu :(

  • Anonym (Ägget)

    Om ÄL var dag 27 så kommer du få mens cirka 14 dagar efter, som du skriver i början på december. Tiden mellan ÄL och mens är typ alltid lika lång, vanligast mellan 12-16 dagar men det är ju lite individuellt. Min lutealfas som det kallas är alltid 12 dagar. Så om din ÄL nu var sen så kommer också mensen skjutas fram. 

    Symtomen du har redan 4 dagar efter ÄL kan ha med ÄL att göra, vissa har ont före, andra under eller efter ÄL. Men det händer ju att vissa känner av symtom jättetidigt, sedan vet man ju inte om det faktiskt beror på graviditet eller inte :)

    Håller tummarna för dig!

  • Anonym (Calico)

    Tiden mellan ägglossning och mens är i princip alltid densamma, så de gånger mensen är sen är det alltid för att ägglossningen varit sen (om man inte är gravid).  Om din ägglossning varit sen kommer alltså din mens förskjutas med lika många dagar. Enda sättet stt veta exakt när du haft ägglossning är dock att tempa. 


    ägget fäster  vanligen ca 7-10 dagar efter ÄL, även om det står olika på olika sidor. på vissa sidor står det från 5 dagar. HCG är det gravidhormon som gör att du får symtom, detta börjar utsöndras först efter ägget fäst, i början är nivåerna även så låga att det tar nog ett par dagar efter ägget fäst iallafall innan man ens teoretiskt kan märka av det.


    Alla symptom som kommer innan äl 10 kan man nog ränka med beror på något annat än graviditet. Äl 4 har ägget inte fäst ännu, om det gör det, och det är omöjligt graviditetssymptom du känner. Men har ägglossning varit tidigare än du tror är det ju såklart möjligt.


    Man märker 1000 olika symtom man aldrig tänkt på tidigre mär man börjar försöka bli gravid, som man aldrig noterat tidigare. Jag har haft alla symptom man kan ha utan att vara gravid, och har även varit gravid utan några tidiga symptom alls. 

  • Madelene1989

    Tack för svar. 

    Jag förstår nog att det inte är graviditetsymtom jag har. Dock tycker jag det är en sån konstig känsla. Jag är liksom så öm i ländryggen som strålar ner i benen. Lätt illamående och en konstig svidande känsla i livmodern. Jag tycker mig inte ha upplevt detta tidigare och om det är så att jag inte ska ha mens imorgon så tycker jag det är väldigt underlig känsla. 

  • Anonym (Calico)
    Madelene1989 skrev 2023-11-22 11:28:57 följande:

    Tack för svar. 

    Jag förstår nog att det inte är graviditetsymtom jag har. Dock tycker jag det är en sån konstig känsla. Jag är liksom så öm i ländryggen som strålar ner i benen. Lätt illamående och en konstig svidande känsla i livmodern. Jag tycker mig inte ha upplevt detta tidigare och om det är så att jag inte ska ha mens imorgon så tycker jag det är väldigt underlig känsla. 


    Det skulle väl kunna vara uvi eller en cysta kanske, du får väl se om det går över eller om du behöver kolla upp det. Du kan ju alltid ta ett gravtest för att kolla, om symptom beror på graviditet (om du haft tidigare ägglossning) så visar test garanterat positivt nu.
Svar på tråden Hjälp att tyda symtom