Anonym (Lokatt) skrev 2023-11-27 09:50:14 följande:
Finansiellt sett- ja. Arbetsmässigt- nej.
Hade kvinnor fått betalt för allt obetalt arbete de gör så hade vi sett en helt annan lönekurva över män vs kvinnor.
Min man är:
- chef på ett it- bolag.
- familjens vaktmästare
- familjens tv installatör
- ibland barnvakt
Jag är:
- Lärare 100%
- familjens nanny
- familjens psykolog
- familjens projektledare
- familjens koordinator
- familjens chaufför
- familjens städerska
- familjens kock
- familjens inköpare
- familjens eventplanerare
- familjens tvätterska
- familjens målare/tapetsör
- familjens frisör
- familjens extra lärare
- familjens doktor
- familjens L.I.N expert
- familjens trädgårdstomte
- familjens orakel som förväntas ha koll på vart barnen lagt sina strumpor, vart maken lagt sina glasögon och vart hunden har gömt sitt ben
Ofta tänker jag.. jisses vad en man TJÄNAR ekonomiskt på att vara gifted en kvinna! än om han skulle behöva köpa in alla dessa tjänster. För skulle han göra detta själv? Ja då har han knappast haft tid eller energi att kunna göra karriär och tjäna stora pengar.
Fast nog gör väl din man mer hemma än att bara installera tv-apparater och se efter barnen nån gång? Om man börjar skriva ner allt som man gör eller som man är duktig på så kan nog de flesta få ihop en ganska lång lista. Kanske inte fullt lika mycket som du men å andra sidan, vissa av de titlar du nämner är ju i princip samma sak.
Absolut så gör många kvinnor mer i hemmet än vad männen gör och man ska inte underskatta att det frigör resurser till lönearbetet. Dock tror jag också att män ofta anpassar sig. Hade det inte funnits en kvinna hade det kanske varit stökigare, mer smutstvätt som ligger och väntar osv men det hade ändå fungerat.