• Anonym (TjingTjong)

You’ve got a pussy, I have a dick. So what’s the problem? Let’s do it quick!

Är text från en Rammstein låt.

Och jag håller med, vad är problemet?
    Att majoriteten av kvinnor måste låta känslor vara inblandat gör allt så jävla komplicerat. Varför är ni så komplicerade?

Människan är nog inte heller gjord för att vara monogam, det är ett modernt påhitt. Det är inget fel med tvåsamhet, absolut inte men tycker det är onaturligt.

Vad tycker du?

• Svar på tråden You’ve got a pussy, I have a dick. So what’s the problem? Let’s do it quick!
  • Tom Araya
    Anonym (Lokatt) skrev 2023-11-27 09:50:14 följande:

Finansiellt sett- ja. Arbetsmässigt- nej.

Hade kvinnor fått betalt för allt obetalt arbete de gör så hade vi sett en helt annan lönekurva över män vs kvinnor.

Min man är:
    - chef på ett it- bolag.
    - familjens vaktmästare 
    - familjens tv installatör
    - ibland barnvakt

Jag är:
    - Lärare 100%
    - familjens nanny
    - familjens psykolog
    - familjens projektledare
    - familjens koordinator
    - familjens chaufför
    - familjens städerska
    - familjens kock
    - familjens inköpare
    - familjens eventplanerare
    - familjens tvätterska
    - familjens målare/tapetsör
    - familjens frisör
    - familjens extra lärare
    - familjens doktor
    - familjens L.I.N expert
    - familjens trädgårdstomte 
    - familjens orakel som förväntas ha koll på vart barnen lagt sina strumpor, vart maken lagt sina glasögon och vart hunden har gömt sitt ben

Ofta tänker jag.. jisses vad en man TJÄNAR ekonomiskt på att vara gifted en kvinna! än om han skulle behöva köpa in alla dessa tjänster. För skulle han göra detta själv? Ja då har han knappast haft tid eller energi att kunna göra karriär och tjäna stora pengar.

Så är det i din familj, ja.
    Alla har inte en ojämn fördelning av hushållets arbete för att den ena tjänar mer.
    Dejtar man så finns definitivt inte den kompensationen för inkomst.
  • Anonym (Maria)
    Tom Araya skrev 2023-11-27 18:19:56 följande:
    Alla har inte en ojämn fördelning av hushållets arbete för att den ena tjänar mer.
    På nåt sätt blir han väl ändå kompenserad antar jag att han upplever eftersom han väljer att fortsätta så.
  • Anonym (Lokatt)
    Tom Araya skrev 2023-11-27 18:19:56 följande:
    Inte alla men tillräckligt många för att det ska vara ett samhällsproblem. Det finns en anledning till att det är småbarnsmammor som är den grupp som bränner ut sig i störst utsträckning i Sverige. Och varför vill statistiskt fler kvinnor än män skilja sig? Det finns forskning och undersökningar kring detta så det är inte något taget ur luften. 

Frågan är ganska simpel:

-har män tagit ett lika stort kliv in familjelivet som kvinnor tagit ut i arbetslivet? Om inte- vem är det då som arbetar extra för att få ihop det?-
  • Dilf

Nån som testat frasen som raggningsreplik 

• Anonym (N)
    Anonym (Lokatt) skrev 2023-11-27 09:50:14 följande:

Finansiellt sett- ja. Arbetsmässigt- nej.

Hade kvinnor fått betalt för allt obetalt arbete de gör så hade vi sett en helt annan lönekurva över män vs kvinnor.

Min man är:
    - chef på ett it- bolag.
    - familjens vaktmästare 
    - familjens tv installatör
    - ibland barnvakt

Jag är:
    - Lärare 100%
    - familjens nanny
    - familjens psykolog
    - familjens projektledare
    - familjens koordinator
    - familjens chaufför
    - familjens städerska
    - familjens kock
    - familjens inköpare
    - familjens eventplanerare
    - familjens tvätterska
    - familjens målare/tapetsör
    - familjens frisör
    - familjens extra lärare
    - familjens doktor
    - familjens L.I.N expert
    - familjens trädgårdstomte 
    - familjens orakel som förväntas ha koll på vart barnen lagt sina strumpor, vart maken lagt sina glasögon och vart hunden har gömt sitt ben

Ofta tänker jag.. jisses vad en man TJÄNAR ekonomiskt på att vara gifted en kvinna! än om han skulle behöva köpa in alla dessa tjänster. För skulle han göra detta själv? Ja då har han knappast haft tid eller energi att kunna göra karriär och tjäna stora pengar.

Fast nog gör väl din man mer hemma än att bara installera tv-apparater och se efter barnen nån gång? Om man börjar skriva ner allt som man gör eller som man är duktig på så kan nog de flesta få ihop en ganska lång lista. Kanske inte fullt lika mycket som du men å andra sidan, vissa av de titlar du nämner är ju i princip samma sak. 

Absolut så gör många kvinnor mer i hemmet än vad männen gör och man ska inte underskatta att det frigör resurser till lönearbetet. Dock tror jag också att män ofta anpassar sig. Hade det inte funnits en kvinna hade det kanske varit stökigare, mer smutstvätt som ligger och väntar osv men det hade ändå fungerat.
  • Anonym (Mir)
    Anonym (Lokatt) skrev 2023-11-27 20:27:35 följande:
    Inte alla men tillräckligt många för att det ska vara ett samhällsproblem. Det finns en anledning till att det är småbarnsmammor som är den grupp som bränner ut sig i störst utsträckning i Sverige. Och varför vill statistiskt fler kvinnor än män skilja sig? Det finns forskning och undersökningar kring detta så det är inte något taget ur luften. 

Frågan är ganska simpel:

-har män tagit ett lika stort kliv in familjelivet som kvinnor tagit ut i arbetslivet? Om inte- vem är det då som arbetar extra för att få ihop det?-
    Lysande! Förtjänar att delas igen. 
  • Tom Araya
    Anonym (Maria) skrev 2023-11-27 18:40:10 följande:
    På nåt sätt blir han väl ändå kompenserad antar jag att han upplever eftersom han väljer att fortsätta så.
    Vem syftar du på?
  • Anonym (Maria)
    Tom Araya skrev 2023-11-28 23:16:51 följande:
    Vem syftar du på?
    Ja ni diskuterade väl att mannen betalar mer och du skrev att han inte blir kompenserad
  • Tom Araya
    Anonym (Maria) skrev 2023-11-28 23:23:59 följande:
    Ja ni diskuterade väl att mannen betalar mer och du skrev att han inte blir kompenserad
    Jag skrev också att fallet var dejting, inte i förhållande. 

Men du tycker att män som dejtar och betalar blir kompenserade?
  • Anonym (Maria)
    Tom Araya skrev 2023-11-28 23:56:50 följande:
    Jag skrev också att fallet var dejting, inte i förhållande. 

Men du tycker att män som dejtar och betalar blir kompenserade?
    Ja precis, det var ditt inlägg om dejting och att du anser han då inte blir kompenserad, som jag kommenterade. Att mannen tycker väl det, inte att jag tycker det.
  • Tom Araya
    Anonym (Maria) skrev 2023-11-29 00:03:03 följande:
    Ja precis, det var ditt inlägg om dejting och att du anser han då inte blir kompenserad, som jag kommenterade. Att mannen tycker väl det, inte att jag tycker det.
    Det är ungefär som att hävda att kvinnor tycker att de blir kompenserade för att de tar större delen av arbetet hemma.

Det kanske stämmer för hemmafruar som blir försörjda och lever i lyx, men jag tror det är sällsynt hos den vanliga knegar-Svensson-kvinnan.
  • Anonym (Maria)
    Tom Araya skrev 2023-11-29 00:19:43 följande:
    Det är ungefär som att hävda att kvinnor tycker att de blir kompenserade för att de tar större delen av arbetet hemma.

Det kanske stämmer för hemmafruar som blir försörjda och lever i lyx, men jag tror det är sällsynt hos den vanliga knegar-Svensson-kvinnan.
    Ja någonstans så anser de väl det, antar jag, eftersom de godtar situationen.

Sen är det kanske lättare att dra sig ur på ett tidigt stadie, som när man dejtar en person som aldrig betalar, eller vad det nu var du menade med att han står för det (mesta) ekonomiska i dejtingen.
Svar på tråden You’ve got a pussy, I have a dick. So what’s the problem? Let’s do it quick!