• Anonym (Perkussionton.)

Vad betyder perkussionton?

Ah, som rubriken lyder ? vad betyder perkussionton i "Normal perkussionton. " som står i ens journal?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-11-26 16:34
    Och vad betyder "Klarar ej av Grasset eller finger-näs"

• Svar på tråden Vad betyder perkussionton?
  • EpicF

Att det är normala respitationsljud. Dvs att lungorna låter bra och inget onormalt hittas vid undersökningen. 

• Anonym (C)

Perkussion är när läkaren knackar på olika delar och lyssnar, normala perkussionstoner betyder att det låter bra.

Grassets och finger-näs är neurologiska tester. 

• Anonym (Kp)

Grasse och finger-näs är neuroligiska tester.

• Anonym (Tantgissning)

Perkussion har med att man knackar eller slår. Läkaren slår ibland direkt på kroppen (tex bröstkorgen) eller med sin hand mellan. Min tantgissning är att det är ljudet som uppstår då som är perkussionstonen. Visst ljud indikerar att det finns vätska tex. Tandläkare verkar också kunna undersöka genom att knacka på en tand och av ljudet få indikation på vad/om något är fel. 

Tack för alla svar! Men blir ju lite nervös över detta

Anonym (Kp) skrev 2023-11-26 16:41:25 följande:

Grasse och finger-näs är neuroligiska tester.

Innebär det att jag har nå neurologiskt fel???
  • Anonym (C)
    Anonym (Perkussionton.) skrev 2023-11-26 17:17:24 följande:

Det behöver inte göra det, det kan ju vara tillfälligt pga annan åkomma eller att instruktionerna var otydliga.

När du utförde testen kände du själv att det var svårt? Vad sökte du vård för?
  • Yllop
    Anonym (Perkussionton.) skrev 2023-11-26 17:17:24 följande:

Det finns orsak att utreda vidare.
    Anonym (C) skrev 2023-11-26 17:29:33 följande:
    Det behöver inte göra det, det kan ju vara tillfälligt pga annan åkomma eller att instruktionerna var otydliga.

När du utförde testen kände du själv att det var svårt? Vad sökte du vård för?
    Jag kommer inte riktigt ihåg vad just detta var, så jag vet inte riktigt om jag tyckte det var svårt. Det var så mycket saker de gjorde och olika männiksor som frågade en massa och så när jag kom in till sjukhuset. Jag blev akutinlagd för min anorexia

• EpicF
    Anonym (Perkussionton.) skrev 2023-11-27 16:52:06 följande:
    Jag kommer inte riktigt ihåg vad just detta var, så jag vet inte riktigt om jag tyckte det var svårt. Det var så mycket saker de gjorde och olika männiksor som frågade en massa och så när jag kom in till sjukhuset. Jag blev akutinlagd för min anorexia

Då kan det vara pga din annorxia. Dvs behöver inte vara något allvarligt. 
  • Anonym (Tantgissning)
    EpicF skrev 2023-11-28 11:26:46 följande:
    Anorexia, i synnerhet när det leder till akutvård, ÄR i sig mycket allvarligt. 
  • EpicF
    Anonym (Tantgissning) skrev 2023-11-28 11:58:01 följande:
    Anorexia, i synnerhet när det leder till akutvård, ÄR i sig mycket allvarligt. 
    Anorexian ja. Men avvikelsen på testerna behöver i sig inte tyda på något allvarligt. 
    EpicF skrev 2023-11-28 11:26:46 följande:
    Tack!

Svar på tråden Vad betyder perkussionton?