• Anonym (mamma)

Tonåring som "zoomar ut" fullständigt?

Det här är en grej som gör oss lite oroliga för att vi inte riktigt förstår vad som händer. 
    13-åring som är frisk och allt sånt. Men senaste typ halvåret har det hänt återkommande att han zoomar ut, mitt i ett samtal "fryser han", blir helt tom i blicken och bara helt okontaktbar. Han beskriver det själv som att han blir helt tom i huvudet. Sen ett par sekunder senare blir det som vanligt igen. 

Vi vet ju inte om detta händer i skolan också men hemma är det återkommande. 

Vad är detta?

• Svar på tråden Tonåring som "zoomar ut" fullständigt?
  • AndreaBD
    Anonym (mamma) skrev 2023-11-27 12:08:48 följande:
    Jag har redan tidigare googlat på det där som hette absence- epilepsi och det stämde inte in alls faktiskt. 
    Okej, vad var det som inte stämde? 

Generellt så skulle jag säga: Observera om du tycker att det ser ut som något som kan vara neurologiskt. Svårt att bedöma förstås, men... Då kan det vara värd att gå till läkare, om du har det intrycket. Men i så fall vore det också bra om du kan filma ett sånt anfall med mobilen. Annars är det ändå svårt för läkaren att veta. Eller, om det inte går att filma det, observera i vilken situation han gör så, om det finns specifika situationer eller omständigheter. 

Tonåringar kan ju vara lite speciella. 
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Epilepsi) skrev 2023-11-27 12:38:05 följande:
    på vilket sätt stämde det inte? Av det du beskrivit här låter det likt iallafall: 

Från neuro.se om absens:
    ?Den här typen av anfall, som förr kallades petit mal, är en annan form av primärt generaliserat anfall. Dessa anfall varar endast några sekunder och har inte lika många och tydliga symtom. Du blir frånvarande, stirrar kanske tomt framför dig och svarar inte på tilltal. Du minns inget av anfallet efteråt, men kan kanske uppleva det som att du tappat tråden. Absenser kan komma åtskilliga gånger per dag.?
    Jag läste detta:

?Syndromet börjar mellan fyra och tio års ålder. Vid tolv års ålder har dessa anfall upphört för de flesta barn.

Anfallen kan pågå från ett par sekunder till tjugo sekunder och kan innebära att det rycker lätt i ögonlocken, mungipan eller andra muskler. Rycken kombineras ofta med ofrivilliga rörelser som att slicka sina läppar, svälja eller fumla med kläder tillsammans med blekhet och vidgning av pupillerna1.?

och i hans fall så har vi noterat det FRÅN 12-12,5 års ålder. och inget av det där med ryckningar eller ofrivilliga rörelser. 

• Anonym (hamb)
    AndreaBD skrev 2023-11-27 13:57:33 följande:
    Det KAN vara ärftligt, men det finns gott om epilepsi som inte är ärftlig. 
    Ja, my bad, var otydlig. Jag menade så. Att OM det är ärftligt i TS fall så är det faktiskt på mödernet.
  • Anonym (hamb)

På 1177 står det:

Absens

Du blir frånvarande under fem till femton sekunder, kanske stirrar tomt framför dig och svarar inte på tilltal. Du minns inget av anfallet efteråt men kan kanske uppleva det som att du glömde vad du skulle säga. Anfallen kan komma många gånger per dag. Du är inte förvirrad efter anfallet, utan kan direkt fortsätta med det du gjorde när anfallet började.

• Tukt

Jag vet inte... men är inte det här bara ett steg i hjärnans utveckling. Känner igen det från mig själv och många andra i min omgivning från när jag var yngre.

• Anonym (Epilepsi)
    Anonym (mamma) skrev 2023-11-27 22:35:01 följande:
    Jag läste detta:

?Syndromet börjar mellan fyra och tio års ålder. Vid tolv års ålder har dessa anfall upphört för de flesta barn.

Anfallen kan pågå från ett par sekunder till tjugo sekunder och kan innebära att det rycker lätt i ögonlocken, mungipan eller andra muskler. Rycken kombineras ofta med ofrivilliga rörelser som att slicka sina läppar, svälja eller fumla med kläder tillsammans med blekhet och vidgning av pupillerna1.?

och i hans fall så har vi noterat det FRÅN 12-12,5 års ålder. och inget av det där med ryckningar eller ofrivilliga rörelser. 

Min syster fick diagnos dom vuxen (19 år har jag för mig) inget som märktes när hon var barn. 

Det står att ryckningar KAN förekomma, men inte att de måste eller alltid gör det. 

Jag hade absolut kollat upp detta om jag var du, om det är epilepsi kan medicinering behövas.

• Anonym (Bgng)
    AndreaBD skrev 2023-11-27 08:30:12 följande:
    Tänkte också det. Men, i tonåren? Det brukar väl börja mycket tidigare?
    Men det kan väl börja när som.
  • Anonym (Bgng)

Låter som epilepsi. Kolla upp det.

• Anonym (Bgng)
    Tukt skrev 2023-11-28 11:33:21 följande:

Jag vet inte... men är inte det här bara ett steg i hjärnans utveckling. Känner igen det från mig själv och många andra i min omgivning från när jag var yngre.

Spela roll, ska kollas ändå
  • Tukt
    Anonym (Bgng) skrev 2023-11-28 13:17:29 följande:
    Spela roll, ska kollas ändå
    Det kan väl spela en viss roll om man ska gå med total ångest för att Familjeliv har satt en diagnos, eller om man kan kolla upp det med lite mer ro.
  • Anonym (Bgng)
    Tukt skrev 2023-11-28 13:19:07 följande:
    Det kan väl spela en viss roll om man ska gå med total ångest för att Familjeliv har satt en diagnos, eller om man kan kolla upp det med lite mer ro.
    Ja först borde hon egebtligen kollat med vården och inte skrivit här. Men gjort är gjort.
  • Anonym (J)

Inga tidigare adhd-symtom? ibland försvinner Jag helt iväg med tankarna eller helt tom, minna inget vad som sagts dessa typ 5 min. 

jag har adhd. 

• Anonym (mamma)
    Anonym (J) skrev 2023-11-28 23:20:10 följande:

Inga tidigare adhd-symtom? ibland försvinner Jag helt iväg med tankarna eller helt tom, minna inget vad som sagts dessa typ 5 min. 

jag har adhd. 

Han har lite svårt med koncentrationen, tappar fokus på lektioner och så ibland. Det finns alltså lite misstanke åt ADD-hållet men vi har inte känt behov av utredning hittills. 
    Så frågan är ju vad som är vad...
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Bgng) skrev 2023-11-28 13:17:07 följande:

Låter som epilepsi. Kolla upp det.

Hur kollar man upp ett så diffust symtom? Ringer man vårdcentralen bara?
  • Anonym (Ep)
    Anonym (mamma) skrev 2023-11-29 07:33:45 följande:
    Hur kollar man upp ett så diffust symtom? Ringer man vårdcentralen bara?
    Ja börja där. De remitterar vidare om de anser att behov finns. Det behöver ju inte vara något, men skulle det vara tex epilepsi så är det ju bra att veta.
  • Anonym (J)
    Anonym (mamma) skrev 2023-11-29 07:33:11 följande:
    Han har lite svårt med koncentrationen, tappar fokus på lektioner och så ibland. Det finns alltså lite misstanke åt ADD-hållet men vi har inte känt behov av utredning hittills. 
    Så frågan är ju vad som är vad...
    Ja precis. Jag är också åt add-hållet och försvinner som sagt sådär ibland kostrars stunder. Hoppas ni får svar. 
Svar på tråden Tonåring som "zoomar ut" fullständigt?