• Jacksparrow

    Måste operera bort gallblåsan - så rädd och har en bebis :(

    I morgon ska jag opereras för första gången. Det är min gallblåsa som ska bort, jag har inget val säger kirurgen. Men jag är så himla rädd, har en liten bebis och föreställer mig hur jag får hjärtstopp under operationen eller att jag inte vaknar igen. Har tagit upp mina rädslor men kirurgen skrattade bort dem. Hon säger att hon kommer göra titthål och att jag går åka hem samma dag.

    Har någon här gjort samma operation eller liknande? Hur gick det och hur mådde ni efteråt? Snälla peppa mig ❤️

  • Svar på tråden Måste operera bort gallblåsan - så rädd och har en bebis :(
  • Anonym (Morran)

    Du behöver inte vara rädd, kirurgen och övrig personal vet vad de sysslar med.

    Jag gjorde den operationen akut efter att min gallblåsa spruckit och "klistrat" fast sig på omkringliggande vävnad. Det tog ju lite extra tid och jag fick ligga kvar över natten men det var absolut inga problem.

    Visserligen har jag endometrios och vet inte längre hur många gånger jag blivit sövd och opererad så jag är ju van men det är verkligen inget att vara rädd för.

    Du kommer att vara sövd så kort tid och återhämtningen efter en titthålsoperation är inte särskilt lång. Du kommer att kunna leka med ditt barn om ett par dagar.

    En del i min omgivning som tagit bort gallblåsan upplever att de har svårt att "tåla" vissa livsmedel, paprika och vindruvor till exempel så det var jag beredd på men det skedde aldrig. Jag äter precis som jag gjorde förut.

    Det enda jag märkte var att jag blev lös i magen de första veckorna. Det berodde visst på några salter som gallan normalt tar hand om men som nu kroppen fick lära sig att hantera på annat sätt. Det var dock övergående och inget som påverkade min livskvalité.

    Med åren har jag lärt mig att "uppskatta" att bli sövd. Det är rätt häftigt när de räknar ner från 10 och någonstans vid 3 säger "god natt" och man liksom svävar in i sömnen.

    Det kommer att gå bra
    Lycka till!

  • Jacksparrow
    Anonym (Morran) skrev 2023-12-11 14:11:57 följande:

    Du behöver inte vara rädd, kirurgen och övrig personal vet vad de sysslar med.

    Jag gjorde den operationen akut efter att min gallblåsa spruckit och "klistrat" fast sig på omkringliggande vävnad. Det tog ju lite extra tid och jag fick ligga kvar över natten men det var absolut inga problem.

    Visserligen har jag endometrios och vet inte längre hur många gånger jag blivit sövd och opererad så jag är ju van men det är verkligen inget att vara rädd för.

    Du kommer att vara sövd så kort tid och återhämtningen efter en titthålsoperation är inte särskilt lång. Du kommer att kunna leka med ditt barn om ett par dagar.

    En del i min omgivning som tagit bort gallblåsan upplever att de har svårt att "tåla" vissa livsmedel, paprika och vindruvor till exempel så det var jag beredd på men det skedde aldrig. Jag äter precis som jag gjorde förut.

    Det enda jag märkte var att jag blev lös i magen de första veckorna. Det berodde visst på några salter som gallan normalt tar hand om men som nu kroppen fick lära sig att hantera på annat sätt. Det var dock övergående och inget som påverkade min livskvalité.

    Med åren har jag lärt mig att "uppskatta" att bli sövd. Det är rätt häftigt när de räknar ner från 10 och någonstans vid 3 säger "god natt" och man liksom svävar in i sömnen.

    Det kommer att gå bra
    Lycka till!


    Tack snälla för ditt svar! Vad skönt att höra att du blivit sövd flera ggr och har klarat dig ❤️
    Hur mår man när man vaknar? Har du haft svårt att komma upp på benen? 
    Spännande med kosten efteråt, jag har enbart fått anfall av väldigt fet mat t ex pizza, aldrig av ägg, gurka, äpple osv som många andra. Men jag antar att tiden får utvisa vad man tål och inte tål. 

    Åh. Känns som detta kommer bli en lång em/kväll/natt innan det är dags. Vill bara spela fram tiden något dygn...
  • Anonym (L)

    Inte jag, men min man opererade bort gallan i våras. Körde dit honom vid 8, han var klar att åka hem vid 12 och mådde då bra.
    Han var öm och spänd i buken i några dagar och fick inte bära tungt, åt alvedon och ipren i några dagar och sen var han som vanligt igen. 


    Det är en rutinoperation som görs väldigt många gånger i veckan av kirurger och det är otroligt ovanligt med komplikationer. Det går jättebra ska du se! <3 Hoppas du kan få hjälp hemma av din partner eller mamma/pappa/kompis/syskon så du får vila dig efteråt bara! 

  • Anonym (Majli)

    Självklart kan det kännas läskigt att bli sövd och opererad, varje operation är en risk, liten som stor. Det blir dock extremt sällan komplikationer vid sådana operationer som den du ska göra. Det är en "enkel" titthålskirurgi där du är sövd en kort stund. Du är ung och frisk=ännu bättre odds att allt går hur bra som helst. Vårdpersonalen är kunnig och gör detta varje dag och kommer ta väl hand om dig. 

    Jag har inte tagit bort gallblåsan själv men gjort annan typ av titthålskirurgi. Kände mig helt ärligt inte ens opererad efteråt. Man är ofta trött av narkosen men det går över. Man kan må lite illa pga alla mediciner men gör man det är även det snabbt övergående. Då man blåser upp buken med gas vid titthålskirurgi (för att dom ska komma åt och se bra) så kan man ha ont när gasen lämnar kroppen. Även det går över på en dag om man känner av det, jag kände ingenting, men vissa känner av det och då gör det oftast ont i axlarna. Säger man till att man vill ha smärtlindring får man det, allt för att man ska må så bra som möjligt. Bästa medicinen är att kliva upp och gå omkring. 

    Kommer gå jättebra för dig, du kommer absolut överleva ♥

  • Anonym (Morran)
    Jacksparrow skrev 2023-12-11 14:45:29 följande:
    Tack snälla för ditt svar! Vad skönt att höra att du blivit sövd flera ggr och har klarat dig ❤️
    Hur mår man när man vaknar? Har du haft svårt att komma upp på benen? 
    Spännande med kosten efteråt, jag har enbart fått anfall av väldigt fet mat t ex pizza, aldrig av ägg, gurka, äpple osv som många andra. Men jag antar att tiden får utvisa vad man tål och inte tål. 

    Åh. Känns som detta kommer bli en lång em/kväll/natt innan det är dags. Vill bara spela fram tiden något dygn...
    Jag har aldrig mått illa eller så efter en operation. Däremot älskar jag att sova och uppskattar inte när personalen på uppvaket envisas med att klappa mig på kinden och vill att jag ska vakna. Så det där med att komma på benen igen handlar nog mest om att jag inte vill, det är ju så skönt att ligga och lulla för sig själv.

    Jag brukar vara ganska hungrig eftersom operationer (utom de akuta) sker på fastande mage. Normalt så har man ju inte fått äta på ganska många timmar. Men man får te och mackor innan man går hem så det är inga problem.

    Den största operation jag genomgått skedde akut när jag var gravid i sjunde månaden med min yngsta, inte ens då var jag särskilt nervös. Allt gick jättebra, en läkare höll undan livmoder och bebis medan en annan letade efter (och hittade) orsaken till mina svåra smärtor. Vi klarade oss bra båda två och lillkillen blev tonåring förra veckan.

    Han är själv en mycket aktiv pojke och sysslar med flera sporter. Han har brutit en arm och ett ben. Armen så illa att han behövde opereras. Jag får erkänna att det var den enda gången jag kände viss nervositet, men det var mest för att läkaren var osäker på om de skulle lyckas laga min lillkille eftersom armbågen var delvis krossad.

    Det jag vill säga är att jag hyser stor tillit till vården. Min familj och jag har haft vår beskärda del av sjukdomar och elände och vi har alltid blivit bemötta på ett bra sätt och vi har alltid (med ett undantag) varit nöjda med den vård vi fått.

    Gången vi var missnöjda handlade om att min man blev felbehandlad av en sjukgymnast efter en operation. 
Svar på tråden Måste operera bort gallblåsan - så rädd och har en bebis :(