AnnaZL skrev 2023-12-14 11:11:07 följande:
Tycker det är en dålig jämförelse. Det finns ett uttryck ?it takes a village to raise a child?, men inget motsvarande om bilar. För bilen är det bästa som kan hända en lätt värdeminskning pga ökad antal körda mil och det finns inga positiva effekter för bilen. Den värsta utgången är kvaddad bil. För barnet- ja, det är ju betydligt värre värsta utgång, men hur troligt är det att barnet dör eller blir allvarligt skadat av en barnvangnstur i promenadtakt? De positiva effekterna är ett livslångt förhållande till farbrodern. Din man har känt sin bror hela sitt (eller hans) liv. om brodern är normalfungerande utan våld- eller missbruksproblematik borde det inte bli några problem.
Det som skulle kunna vara negativt är ifall brodern inte vill tillbringa tid med barnet eller om din man tvingat honom ut på promenad. Men om han interagerar med barnet när de se och vill umgås ser jag inget problem.
Min man har ingen bror och mina barn är tonåringar...
Och jo, jämförelsen är bra för den där byn som uppfostrar är inte 100 främlingar som barnet aldrig har träffat.
Om jag hade varit i TS skor hade jag också varit tveksam. Att endast ha träffat sin svåger några enstaka gånger och att de inte har visat något intresse för barnet hade gjort mig misstänksam. Det är inte alla som gillar barn och man ska inte pracka på sin unge på andra bara för att.
Det är på sin plats att fråga pappan varför det är så viktigt att svågern ska passa barnet som han inte känner.