• Anonym (Julgrisen)

Bästa MENTALA knepen för att inte gå upp under jul

Denna tråd är riktad till personer som kämpar övervikt. Vill gärna höra era bästa knep för att inte gå upp i vikt under julen. Nu menar jag inte att välja bort köttbullarna och satsa på sillen, utan mer mentala tips eller andra knep för att hålla sig i schack under julen. Orkar inte gå upp ett endaste gram som jag sedan måste kämpa med.

Jag brukar alltid gå upp i december. Nu i år har jag vägt mig morgon och kväll. Det har funkat ganska bra då jag tappar lusten att stoppa i mig pepparkakor i parti och minut. Någon som har andra knep att ta till?

• Svar på tråden Bästa MENTALA knepen för att inte gå upp under jul
  • Anonym (120 kg)
    Anonym (Werty) skrev 2023-12-14 19:41:05 följande:
    Ja, allt handlar om disciplin. Och att inte acceptera disciplinära snedsteg.

Känner en person som säger med jämna mellanrum att hon mår så dåligt och ska börja banta. Men en vecka senare har hon alltid glömt bort det och knaprar kakor.
    Jag håller inte riktigt med. Jag har inte gått ner 30 kg för att jag har så jävla mycket disciplin. Tvärt om är min disciplin urusel.
  • Anonym (Lagom ätstörd)

Jag tycker att december både är en toppen-tid att "ta tag" i att äta hälsosamt, utifrån att all vikt man inte drar på sig under månaden är dåligt samvete man faktiskt inte behöver ha sen.

Samtidigt suger December som tid att lägga av. Så jävla många frestelser och "grupptryck" och skit.

Året jag nyss fått barn sa någon att jag skulle ge mig själv 10 tillfällen att "unna mig" en period, eftersom vissa perioder faktiskt är mer fyllda av godsaker än andra.

Mitt nuvarande mentala knep är att äta ALLT som jag vill ha. Men inte när när som helst. I praktiken betyder detta att jag äter godsaker i slutet av en måltid. Vilket betyder att ALL fika kl.10/ 11, 14 och och 22 går bort. Unnar mig för jag direkt i samband med frukost (adventskalender) eller en efterrätt till lunch/middag.

Detta mentala knep tog typ två månader att komma in i, men jag har en HELT annan personlighet gällande dessa eviga fikanden nu. Men första månaden var efterrätt 2 gånger om dagen utifrån att det fanns så mycket jag var sugen på. Nu är jag väldigt mycket mindre sugen.

• Anonym (Julgrisen)
    Anonym (Lagom ätstörd) skrev 2023-12-14 19:56:12 följande:

Jag tycker att december både är en toppen-tid att "ta tag" i att äta hälsosamt, utifrån att all vikt man inte drar på sig under månaden är dåligt samvete man faktiskt inte behöver ha sen.

Samtidigt suger December som tid att lägga av. Så jävla många frestelser och "grupptryck" och skit.

Året jag nyss fått barn sa någon att jag skulle ge mig själv 10 tillfällen att "unna mig" en period, eftersom vissa perioder faktiskt är mer fyllda av godsaker än andra.

Mitt nuvarande mentala knep är att äta ALLT som jag vill ha. Men inte när när som helst. I praktiken betyder detta att jag äter godsaker i slutet av en måltid. Vilket betyder att ALL fika kl.10/ 11, 14 och och 22 går bort. Unnar mig för jag direkt i samband med frukost (adventskalender) eller en efterrätt till lunch/middag.

Detta mentala knep tog typ två månader att komma in i, men jag har en HELT annan personlighet gällande dessa eviga fikanden nu. Men första månaden var efterrätt 2 gånger om dagen utifrån att det fanns så mycket jag var sugen på. Nu är jag väldigt mycket mindre sugen.

Grymt knep, det ska jag verkligen överväga. Aldrig tänkt så tidigare. Känns roligare att fika också när det är inplanerat och inte fusk. Tusen tack för ditt svar, uppskattas mycket {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Werty)
    Anonym (Julgrisen) skrev 2023-12-14 19:59:35 följande:
    Grymt knep, det ska jag verkligen överväga. Aldrig tänkt så tidigare. Känns roligare att fika också när det är inplanerat och inte fusk. Tusen tack för ditt svar, uppskattas mycket // {#emotions_dlg.flower}
    Grundläggande

Ät tre mål mat per dag men ät förrätt, huvudrätt, efterrätt. 
  • Anonym (Lagom ätstörd)
    Anonym (Julgrisen) skrev 2023-12-14 19:59:35 följande:
    Grymt knep, det ska jag verkligen överväga. Aldrig tänkt så tidigare. Känns roligare att fika också när det är inplanerat och inte fusk. Tusen tack för ditt svar, uppskattas mycket // {#emotions_dlg.flower}
    Det är oerhört lättare att avstå en fika, när man vet att man får lov att äta vad tusan som helst, som är just dagens efterrätt.

Och något händer med hela kosten som sådan, när man också medvetet unnar sig.
  • Anonym (Julgrisen)
    Anonym (Lagom ätstörd) skrev 2023-12-14 20:41:52 följande:
    Det är oerhört lättare att avstå en fika, när man vet att man får lov att äta vad tusan som helst, som är just dagens efterrätt.

Och något händer med hela kosten som sådan, när man också medvetet unnar sig.
    Ja, jag tror inte heller på att helt förbjuda onyttigheter. Då har jag helt fallit dit när jag väl misslyckats. Mycket bra tips! Tusen tack!
  • Tow2Mater

For varje sak du är på väg att stoppa i munnen, svara på frågan "är det tillräckligt gott?" Om det är det, ät med gott samvete. Om svaret är nej, ät det inte. Att tänka så kan gora att du inte av ren artighet stoppar i dig svärmors kaka eller mosters hemkokta flädersaft som du inte ens tycker om. Ska man bli fet i jul ska man iallafall bli fet på det man tycker är gott.

• Anonym (Julgrisen)
    Tow2Mater skrev 2023-12-14 20:54:22 följande:

For varje sak du är på väg att stoppa i munnen, svara på frågan "är det tillräckligt gott?" Om det är det, ät med gott samvete. Om svaret är nej, ät det inte. Att tänka så kan gora att du inte av ren artighet stoppar i dig svärmors kaka eller mosters hemkokta flädersaft som du inte ens tycker om. Ska man bli fet i jul ska man iallafall bli fet på det man tycker är gott.

Haha, du har så jäkla rätt! Så himla bra! Lägger till det i arsenalen. Tusen tack!
  • Anonym (Werty)

120 kg

Det tror jag inte på. I så fall skulle du inte ha lyckats.

• Auditanne

För mig räcker det med att ställa sig framför en spegel.

Har man ätit lite mer än man gjort av med i kalorier så syns det direkt på mig då fläsket lägger sig på de fulaste av fula områden på kroppen - buken och under hakan. Ser fruktansvärt ut. Anskrämligt, fläskigt, ovärdigt helt enkelt.

Sånt som motiverar en både till träning och fler dagar med mer strikta måltider. 

• Anonym (Julgrisen)
    Auditanne skrev 2023-12-14 21:54:02 följande:

För mig räcker det med att ställa sig framför en spegel.

Har man ätit lite mer än man gjort av med i kalorier så syns det direkt på mig då fläsket lägger sig på de fulaste av fula områden på kroppen - buken och under hakan. Ser fruktansvärt ut. Anskrämligt, fläskigt, ovärdigt helt enkelt.

Sånt som motiverar en både till träning och fler dagar med mer strikta måltider. 

Tack för svar! Japp, spegeln är riktigt bra på att motivera. Eller varför inte en bild som någon tagit på när man sitter hopsjunken och äter julgodis. Usch!
  • EpicF

Bästa tipset är att inte väga sig morgon och kväll utan max en dag i veckan och då på morgonen. 

Ett annat tips är att inte småäta, vara fysisk akriv om det går (promenader, pulkaåkning etc) och bestämma att just på julafton så är det ok att äta det man vill. 

Jag har själv kämpat med övervikt i några år, men jag gick aldrig upp på jul dock även om jag åt det jag ville. Lyckades tappa mer än halva min vikt på ett år genom att framförallt ändra kosten samt mindre portioner och i kompination med träning (dock inte överträning). Nu har jag dock lite motsatt problem då jag gick ner "för mycket" efter min senaste graviditet 🙈

• EpicF
    Anonym (120 kg) skrev 2023-12-14 19:47:33 följande:
    Jag håller inte riktigt med. Jag har inte gått ner 30 kg för att jag har så jävla mycket disciplin. Tvärt om är min disciplin urusel.
    Faar du har samtidigt haft en motivation för att hålla disciplinen, även om den är usel. 
  • Anonym (Småtjockis)

Jag är inte extremt överviktig men har några extrakilon. För mig funkar det att intala mig själv att jag precis ätit en massa godis, jag låssas alltså att jag just tog 10 bitar ur Aladdin asken eller vad som nu står på bordet. 

Svar på tråden Bästa MENTALA knepen för att inte gå upp under jul