• Anonym (Ledsen)

Missat att de var Lucia firande för dottern :(

Får så otroligt dåligt samvete och jag även skäms :(

Har en dotter på snart 5 år och en på 1 år och 4 månader. De går på olika förskolor men i samma område. En gata mellan. Vi har för ca 1 månad sedan skolat in den lilla. 

Jag visste att det var Luciafirande för 5 åringens förskola den 13:e. Stod en lapp i kapprummet. Det stod att man fick se video på firandet på film (inte delta). Jag bara antog att det var samma för den lillas förskola!!!! Då de samma rektor och distrikt.

Så dem 13:e klädde jag den lilla tjejen till tomte när jag lämnade henne. Hon var först på plats så jag såg inte de andra barnen.  Jag brukar alltid lämna barnen och min man hämtar! Men just idag skulle min man på julbord efter jobbet så vi gjorde att han lämnade barnen senare idag och jag hämtade! 

Först hämtade jag stora tjejen sen åkte vi till den lillas förskola. När jag kom var hon sist kvar. Med en lärare. Sen precis innan vi skulle gå så gick hon och hämtade en sak. Det var en påse med lussebullar för att vi missade luciafirandet idag!! Jag blev helt ställd!  Så kom det fram att deras luciafirande var idag och alla barnen var utklädda förutom hon :(!! Och det värsta.... Alla föräldrar var bjudna och fick komma och se sina barn gå Lucia under dagen. Vi var dem ända föräldrarna som inte var där :(

Och så säger hon på ett drygt sätt. Ja jag undrade lite.. Varför... Kunde ni inte komma? Eller viste ni inte? När jag precis sätt chockad ut när hon sa att hon hade Luciafirande.......

Jag sa att vi inte viste! Och att jag tog förgivet att de oxå hade Luciafirande den 13:e som hennes stora syster och med samma regler (att man inte får vara med). Så sa jag åh vad ledsen jag blir, jag hade ju viljat vara med! Så sa hon ja.. Vi la lite glitter på henne.. Så frågade jag vart denna info hade varit? För jag hade inte sätt något på appen. Då sa hon på en lapp på en dörr. Hade aldrig sätt :(????

Nae ush... Ser henne framför mig i vanliga kläder själv bland alla andra barn med sina föräldrar... Ush. 

• Svar på tråden Missat att de var Lucia firande för dottern :(
  • Anonym (**)
    Anonym (F) skrev 2023-12-16 18:59:17 följande:
    Fast nu handlar det inte om att föräldrar INTE ska få jobba och att alla föräldrar MÅSTE vara med, vilket jag tidigare skrev. Utan JAG anser att föräldrarna bör berätta för förskolan om de kan närvara eller inte; för barnens skull. Så att förskolan kan planera utifrån en sådan eventualitet. 

Jag kanske låter hård nu men bryr man sig om sitt barn så kan man i alla fall ha vett nog att höra av sig och meddela att man inte kan närvara på en tillställning. Det är som sagt inget som man tar för givet att alla kan göra men alla kan faktiskt ta sig i kragen och meddela förskolan hur man kommer göra; för barnets skull. 
    Att en förälder inte kan närvara under tiden barnet är på fsk är ingen eventualitet. Det är som det ska vara. Det avvikande är att förväntas närvara vid aktiviteter och det är de man i så fall borde meddela. 
  • Anonym (F)
    Anonym (**) skrev 2023-12-16 19:30:09 följande:
    Att en förälder inte kan närvara under tiden barnet är på fsk är ingen eventualitet. Det är som det ska vara. Det avvikande är att förväntas närvara vid aktiviteter och det är de man i så fall borde meddela. 
    Vi får helt enkelt avsluta denna diskussion med att komma överens om att vi helt enkelt inte tycker samma sak. Jag tycker barnets bästa ska komma före föräldrars ovilja att vilja meddela om man kan närvara på något eller inte. 
  • Anonym (**)
    Anonym (F) skrev 2023-12-16 19:38:47 följande:
    Vi får helt enkelt avsluta denna diskussion med att komma överens om att vi helt enkelt inte tycker samma sak. Jag tycker barnets bästa ska komma före föräldrars ovilja att vilja meddela om man kan närvara på något eller inte. 
    Ja vi tycker verkligen olika. Jag tycket att fsk ska följa sitt uppdrag och inte ta för givet att något avviker från det i avsaknad av kommunikation. Att ta för givet att alla kan komma på aktiviteter under arbetstid om de inte meddelat något är en felaktig inställning. Om det dessutom är ett återkommande problem att vissa föräldrar aldrig har möjlighet att komma och fsk fortsätter med dessa aktiviteter så försätter man ju gång på gång dessa barn i en väldigt obekväm situation där det synliggörs att alla har olika förutsättningar hemifrån. Detta är inte enligt förskolans uppdrag eller enligt värdegrund. Förskolan ska väl verka för barnens bästa? Hur är det för barnens bästa att som barn gång på gång bli utpekaf som den vars föräldrar aldrig kan komma på event på fsk? Att alltid vara den som är ensam? 
  • Anonym (Kina)
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-12-15 19:06:19 följande:
    Missat att de var Lucia firande för dottern :(

Får så otroligt dåligt samvete och jag även skäms :(

Har en dotter på snart 5 år och en på 1 år och 4 månader. De går på olika förskolor men i samma område. En gata mellan. Vi har för ca 1 månad sedan skolat in den lilla. 

Jag visste att det var Luciafirande för 5 åringens förskola den 13:e. Stod en lapp i kapprummet. Det stod att man fick se video på firandet på film (inte delta). Jag bara antog att det var samma för den lillas förskola!!!! Då de samma rektor och distrikt.

Så dem 13:e klädde jag den lilla tjejen till tomte när jag lämnade henne. Hon var först på plats så jag såg inte de andra barnen.  Jag brukar alltid lämna barnen och min man hämtar! Men just idag skulle min man på julbord efter jobbet så vi gjorde att han lämnade barnen senare idag och jag hämtade! 

Först hämtade jag stora tjejen sen åkte vi till den lillas förskola. När jag kom var hon sist kvar. Med en lärare. Sen precis innan vi skulle gå så gick hon och hämtade en sak. Det var en påse med lussebullar för att vi missade luciafirandet idag!! Jag blev helt ställd!  Så kom det fram att deras luciafirande var idag och alla barnen var utklädda förutom hon :(!! Och det värsta.... Alla föräldrar var bjudna och fick komma och se sina barn gå Lucia under dagen. Vi var dem ända föräldrarna som inte var där :(

Och så säger hon på ett drygt sätt. Ja jag undrade lite.. Varför... Kunde ni inte komma? Eller viste ni inte? När jag precis sätt chockad ut när hon sa att hon hade Luciafirande.......

Jag sa att vi inte viste! Och att jag tog förgivet att de oxå hade Luciafirande den 13:e som hennes stora syster och med samma regler (att man inte får vara med). Så sa jag åh vad ledsen jag blir, jag hade ju viljat vara med! Så sa hon ja.. Vi la lite glitter på henne.. Så frågade jag vart denna info hade varit? För jag hade inte sätt något på appen. Då sa hon på en lapp på en dörr. Hade aldrig sätt :(????

Nae ush... Ser henne framför mig i vanliga kläder själv bland alla andra barn med sina föräldrar... Ush. 

Uppenbart hade inte din man koll heller. Och han har inte startat en tråd där han beskriver hur dåligt han mår över detta.

TS. Du är normal, vi föräldrar (främst mammor) kan inte ha koll på ALLT. Det kommer fler lucia tillfällen.

Klandra dig inte. Du är INTE en dålig förälder för att du inte har koll på allt.
  • Anonym (A)
    Anonym (Kina) skrev 2023-12-16 22:54:24 följande:
    Uppenbart hade inte din man koll heller. Och han har inte startat en tråd där han beskriver hur dåligt han mår över detta.

TS. Du är normal, vi föräldrar (främst mammor) kan inte ha koll på ALLT. Det kommer fler lucia tillfällen.

Klandra dig inte. Du är INTE en dålig förälder för att du inte har koll på allt.
    Håller med
  • Mimosa86
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-12-15 21:18:43 följande:
    Tror han var rätt stressad (som vanligt). Då det är en process att få med stora tjejen hem från förskolan, sen åka till nästa förskola och hämta lilla tjejen. Jag antog bara att han inte hann se någon video. Man kunde se video från 14-16 på stora tjejens förskola. Han kom vid 15:30 till stora tjejens förskola och fick då komma in och se hela  videon. Så dem kom nog runt 16 till våran lilla tjejs förskola. Tror även han sa att då var en vikarie där när han skulle hämta. Hann tänkte inte på det helt enkelt. 

Fokuset var mkt på den stora tjejen för hon har varit så taggad inför Lucia!! Men att jag klädde lilla tjejen till tomte den 13:e reagerade inte en ända lärare på? Bara flika in och säga "bara så ni vet har vi vårat firande på fredag"

Aja jag släpper detta nu. Varit så tufft att ha barn på två förskolor. Varit en så tuff tid då det blev total bakslag för den lilla efter inskolningen och vi fick pussla om som galningar med tider med jobbet för att få henne till kortare dagar. Jag på ett helt nytt jobb. Den stora dottern ska även börjas utredas för adhd och vi haft mkt samtal med förskolan/bvc kring det. Så ja det har varit väldigt mkt runt omkring. 

Nästa år, nya tag.
    Andas TS. Du är mänsklig och du är en bra mamma.
    Du har mycket i huvudet och mycket stress- klart man missar!

och att inte ha lucia firande på lucia dagen- hål i huvudet av förskolan.
  • Core

Backar TS här. Jag läser utskick, lappar satt i hela jävla hallen på förskolan, det var inte det första man tänkte på direkt.

Skit i det, var det ett otrevligt bemötande skriver du ett argt mejl till rektorn om tydligare kommunikation nästa gång, som en typisk svennebananförälder 😎

• Hyllemor

Hej! Jag arbetar i förskolan sedan 20+ år och jag är själv förälder. Jag förstår att man kan missa information, särskilt när man har barn på olika förskolor och med tanke på att man nästan blir överöst med information från alltifrån personal till rektor (Det var bättre förr när personalen skötte den mesta informationen. Det är många gånger vi märker att viktig information missas just för att ledning skickar ut notiser och mail samtidigt som vi informerar om något som är viktigt.)

Ni föräldrar antog att den ena förskolan gjorde som den andra - det behöver inte innebära att man gör samma bara för att det är samma rektor och det är bra att ni vet det nu. Jag önskar att alla föräldrar får den informationen, för det här är ett aber i förskolan. Förskolepersonalen har nämligen bestämmanderätt kring hur man ska göra med den här typen av aktiviteter. Man brukar utgå från vad barngruppen vill, och när det gäller de äldre barnen så kan barnen själv uttrycka oro kring luciafirande och därför har man säkert vid det här tillfället valt att låta filma de äldre barnen, eftersom flera har uttryckt att de inte vill, medan yngre barn gärna sitter i föräldrars knä och sjunger luciasånger.

MEN - HA INTE DÅLIGT SAMVETE!

Du ska veta att personalen har gjort det bästa för ditt barn när ni hade missat det hela. Glitter till hår är sällan något som finns på förskolor och någon personal har köpt glittret för egna pengar så att din dotter inte ska sitta ensam utan. På varje förskola jag har arbetat på, så är det då och då barn som har föräldrar som missar och man löser det som personal. När föräldrarna äter lussekatter med sina barn så tar vi av oss reflexväst eller arbetskläder och ser till så att det märks så lite som möjligt utåt till andra föräldrar att det här barnet är ensamt och vi ser till att barnet, vars föräldrar missar, får det lika fint som alla andra barn. Vi träffar era barn 6-8 timmar per dag. Vi får en knut i magen när ni föräldrar missar grejer som har med förskolan att göra, eftersom vi inte vill att era barn ska vara utanför eller ledsna och vi arbetar över - vilket säkert den här personalen gjorde - eftersom vi ser till era barns skull. Vi är aldrig arga på barnen.

Visa tacksamhet och uppskattning över vad de gjorde för ditt barn där på lucia. Den ensamma personalen arbetade högst sannolikt över för att stanna med ditt barn när alla andra gick hem.

• Anonym (F)
    Hyllemor skrev 2023-12-17 00:30:53 följande:

Hej! Jag arbetar i förskolan sedan 20+ år och jag är själv förälder. Jag förstår att man kan missa information, särskilt när man har barn på olika förskolor och med tanke på att man nästan blir överöst med information från alltifrån personal till rektor (Det var bättre förr när personalen skötte den mesta informationen. Det är många gånger vi märker att viktig information missas just för att ledning skickar ut notiser och mail samtidigt som vi informerar om något som är viktigt.)

Ni föräldrar antog att den ena förskolan gjorde som den andra - det behöver inte innebära att man gör samma bara för att det är samma rektor och det är bra att ni vet det nu. Jag önskar att alla föräldrar får den informationen, för det här är ett aber i förskolan. Förskolepersonalen har nämligen bestämmanderätt kring hur man ska göra med den här typen av aktiviteter. Man brukar utgå från vad barngruppen vill, och när det gäller de äldre barnen så kan barnen själv uttrycka oro kring luciafirande och därför har man säkert vid det här tillfället valt att låta filma de äldre barnen, eftersom flera har uttryckt att de inte vill, medan yngre barn gärna sitter i föräldrars knä och sjunger luciasånger.

MEN - HA INTE DÅLIGT SAMVETE!

Du ska veta att personalen har gjort det bästa för ditt barn när ni hade missat det hela. Glitter till hår är sällan något som finns på förskolor och någon personal har köpt glittret för egna pengar så att din dotter inte ska sitta ensam utan. På varje förskola jag har arbetat på, så är det då och då barn som har föräldrar som missar och man löser det som personal. När föräldrarna äter lussekatter med sina barn så tar vi av oss reflexväst eller arbetskläder och ser till så att det märks så lite som möjligt utåt till andra föräldrar att det här barnet är ensamt och vi ser till att barnet, vars föräldrar missar, får det lika fint som alla andra barn. Vi träffar era barn 6-8 timmar per dag. Vi får en knut i magen när ni föräldrar missar grejer som har med förskolan att göra, eftersom vi inte vill att era barn ska vara utanför eller ledsna och vi arbetar över - vilket säkert den här personalen gjorde - eftersom vi ser till era barns skull. Vi är aldrig arga på barnen.

Visa tacksamhet och uppskattning över vad de gjorde för ditt barn där på lucia. Den ensamma personalen arbetade högst sannolikt över för att stanna med ditt barn när alla andra gick hem.

Vad fint skrivet. Håller helt och hållet med. 

Förskolan gör verkligen allt för barnen.
  • Anonym (Pappa)

Man kan missa saker men här hemma pratar vi alltid om sånt med varandra. Så båda föräldrarna ska ha koll på allt. Då blir det svårare att missa saker.

Sen förstår jag att du reagerar men du borde bara ta det lugnt då din dotter ändå inte fattade något. Sen borde personen på förskolan vara lite mer förstående och inse att småbarnsföräldrar är glömska.

• Anonym (Fia)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-12-16 14:42:18 följande:
    Det är inte vad tråden handlar om utan om personalens bemötande. Har du något att säga om det?
    Förmodligen kommer de inte att göra någon orosanmälan för EN gång.
  • Fliselisan

Jag hade blivit irriterad och ifrågasatt deras rutiner med bristande information.

Jag tycker du kan skicka ett Mail till ansvarig och berätta om personalens beteende, och samtidigt fråga varför de inte skickat ut information om något så viktigt. De klandrar dig men borde själva varit bättre på att informera. Hur länge hade lappen suttit där? Barn som varit sjuka och kommit tillbaka lagom till lucia har ju då också missat informationen. 

På mitt barns förskola skickade de ut på Mail veckan innan vad som gällde och påminde dagen innan. 

Svar på tråden Missat att de var Lucia firande för dottern :(